Mystifieringen av HiFi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Mystifieringen av HiFi?

Inläggav Kraniet » 2018-03-14 11:26

Ja varför finns det en sån vilja att göra allt så mystiskt? Blir det roligare då? När utrustningen har magiska egenskaper och att det gäller att "hitta rätt" så det uppstår "synergi" osv?
Dogmatiska åsikter som att baslådor aldrig kan låta bra och att det bara är fulstora golvare som kan ge "rätt" ljud.
Att kablar har speciella egenskaper som dessutom påverkas av rummet, golvet, magnetiska fält osv..
Att relevanta mätningar på akustiska fenomen hos högtalare aldrig kan åstadkommas och att det endast är en lyssning som kan fälla omdöme om bra ljud. Så till den grad att högtalare obehindrat får ha avvikelser så stora som +15/-15 dB utan att det säger något om deras lämplighet som återgivare.
Att konstiga lådformer, golfbollsgropar i basreflexrören, "acoustic resonators" i diskantens signalväg och allt vad det nu kan tänkas hittas på för tokigt är väldigt viktigt för att det ska kunna låta bra.

Blir HiFi roligare så? Är det apparaterna, pseudovetenskaplig mumbojumbo och märkesfixering som är intresset? Är det därför man vill hålla på med såna här grejor?

Jag är intresserad av så bra ljud som möjligt. Men det är ju semantik. Vad är bra? det kan ju vara helt subjektivt och frånkopplat från fysikaliska principer, psykoakustiska fenomen osv. Men för mig låter det alltid bättre ju mer anläggningen agerar återgivare av ljudet. Att kunna återskapa materialet utan att lägga till eller dra bort något. Det är vad jag strävar efter. Ingen mystik, inga magiska komponenter. Mystiken och magin finns i materialet, i bra utförd, inspelad och återgiven musik. Eller när filmljudet tillåts vara så där klart och dynamiskt som det är tänkt (ofta bättre än vad som fixas i riktiga biografer).

Men det är klart, vet man inget om hur det hänger ihop fysikaliskt. Hur rummet påverkar ljudet. Att en flytt av lyssningsplats eller av högtalarnas position kan ge mer påverkan än ett byte av förstärkaren eller annan del i anläggningen. Att en förändring ofta upplevs som en förbättring. Att dåliga kablar är de som tillför förvrängning. Att någorlunda vettiga mätningar av en högtalare med ganska stor precision kan säga om den är för dålig för att användas för något som kan kallas återgivning.
Ja då kanske HiFi är mystiskt och ogenomträngligt. Där det inte går att säga något definitivt om vad som är bättre eller sämre.

Är det så att det är det postmodernistiska relativistiska tänkandet som är det som är i spel? Sanning är ouppnåelig, allt är relativt och ingens åsikt är mer korrekt än någon annans?
Klart det är ju bra för de som ska sälja prylar, det finns alltid anledning till att köpa något nytt. Dyrare framställs som bättre. Och skulle nån komma och påstå att du gjort ett dåligt köp så gör det inget, för allt är ju relativt och subjektivt. Vem är de att säga till dig att det du lyssnar på inte är återgivning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Mystifieringen av HiFi?

Inläggav Bill50x » 2018-03-14 12:43

Ett mystiskt inlägg - hahaha!

Ämnet är intressant och som sådant mycket lämpligt i gott sällskap över en flaska vin. Frågeställningen är lite som "hur vet vi att universum finns" eller "vad fanns innan Big Bang"?

Att det blir mystik tror jag beror på att det finns så många skolor i hur man ska avnjuta återgiven musik. Vissa plågar sig igenom vad som helst bara det mäter rätt, andra dödförklarar allt som man inte kan stampa takten till. Personligen är jag attraherad av synvinkeln "Låter det bra, är det bra" men dessutom anser jag att hör man skillnad så går den att mäta. VAD man ska mäta och hur man analyserar är däremot en annan sak.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-03-14 14:46

Två saker:

1) Ljud är svårt att undersöka. Till exempel slipper videoprodukterna motsvarande mystifiering eftersom det är väldigt lätt att jämföra två bildvisare sida vid sida, kalibrera den ena och jämföra igen.

2) Ekonomiska incitament. I den bransch där möjligheten till mystifikation finns kommer den att florera.

Det är därför faktiskt.seio finns.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-14 15:07

Kraniet skrev:...och att det bara är fulstora golvare...

Kul uttryck!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-14 15:18

Jag tycker, i all enkelhet, att det räcker bra om jag någorlunda frekvent kan uppleva visionen av att artisten/artisterna befinner sig i mitt rum. Att det är så realistiskt att håren reser sig på armarna och att jag kan vakna med ett ryck, om jag råkar slumra till, av att någon nästan berör mig. Den formen av kuslig realism räcker bra för mig. Inte särskilt mycket mystik krävs för att nå dit.

Jag inser att filmnjutare behöver (vill ha) mer pulver bakom filmduken för att få ut maximal upplevelse. Ett par gånger har jag blivit riktigt sugen på att bygga hembio. I IÖ´s lyssningsrum för några år sedan och så sent som igår, hemma hos Frisk. Det är onekligen roligt med massor av power när det ska skakas om.

Förr brukade jag tycka att det var "viktigt" att hifiintresset fanns kvar och då störde jag mig ännu mer på kabelmagiker och andra ormoljeförespråkare. Idag slåss jag inte mot väderkvarnar, ungdomen har andra prioriteringar (de flesta av dem) och det får vara så. Någon gång i framtiden blir det säkert hippt att vara audiofil igen. Eller inte. Vi är väl i samma udda skrån som filatelister, numismatiker, radioamatörer och inbitna flugfiskare :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-14 15:28

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-03-14 17:12

hifikg skrev:inbitna flugfiskare :)

Ahh, flugfiske är ett underbart tidsfördriv. När man inte sitter framför en hifi-anläggning :D.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-14 18:23

Almen skrev:Två saker:

1) Ljud är svårt att undersöka. Till exempel slipper videoprodukterna motsvarande mystifiering eftersom det är väldigt lätt att jämföra två bildvisare sida vid sida, kalibrera den ena och jämföra igen.

2) Ekonomiska incitament. I den bransch där möjligheten till mystifikation finns kommer den att florera.

Det är därför faktiskt.seio finns.

Utöver detta är ljudminnet dåligt, och audiohobbyn lämpar sig utmärkt för en massa mer eller mindre märkliga teorier. Konstiga förklaringsmodeller är något som alltid retat mig inom alla områden, inte bara hifi, Men droppen var nog när jag blev inbjuden på en kabelträff (jodå) med representant från Tara Labs (amerikanska dyrkablar, tror de finns än). Det lyssnades på väldigt dyra kablar. Kablar för tiotusentals kronor. Detta var på nittiotalet, och mycket av lyssningen gick på ett par Matrix 802 S3. En tämligen prisvärd högtalare, men några av kablarna kostade typ som högtalarna. 8O Av alla inbjudna var jag den enda som inte gått ner i träsket och köpt svindyra kablar. Stollarna pratade om kablar för tiotusentals kronor som gjorde susen för ljudet.

Jag fattade ingenting, och hörde framförallt ingen större skillnad.

En annan skillnad är ju att inom andra områden, typ vin- eller whiskeyprovning, är entusiasterna fullt medvetna om att blindtest är nödvändigt för att hålla koll på grejorna. Men nej nej, det går ju inte i Audio. För när man plötsligt inte hör skillnad så är det ju testmetodiken det är fel på!!!! 8O :lol: :lol: :lol:

En annan rätt rolig anekdot är det här med grönmålade kanter på CD-skivor. Själv brukar jag pilla isär mobiltelefonen och måla antennen lila, det blir bättre ljud när jag kör spotify då. Men observera att om man kör tidal måste man måla antennen röd!!!! :roll:

Nähä, hörrni, nu ska jag inte raljera mer. I detta inlägg. Ha en trevlig kväll. Till FBK skriver jag: hoppas popcornen smakar väl!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-14 18:56

Till FBK skriver jag: hoppas popcornen smakar väl!

Smakar utmärkt! :D Och varför valde jag då den jo därför att tråden på minner om 100-tals diskussioner och trådar genom åren. Samma gamla tug om hur ond branschen är och allt är lurendrejeri osv osv. Detta eviga raljerande är sååå tröttsamt så jag fattar inte att folk orkar 8O . Ingen tvingar någon till något som tex att köpa dyra kablar och det finns betydligt större problem där ute i världen är dyrkablage så därav min popcorn gubbe. Så nu kan raljerandet fortsätta då tråden säkert kommer växa för det finns så mycket behov av det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-14 18:58

Det var inte meningen att irritera dig med mitt raljerande, FBK. Sorry. Jag tycker egentligen inte branschen är ond, bara att världen är galen. Inte specifikt för hifi.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-14 19:07

Jag blir inte så irriterad av det som tur är och jag håller med dig om att världen är galen, mycket galen skulle jag säga.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-03-14 19:17

Jag är också inne på spåret att det görs bara för att det är möjligt.

Frågan blir då varför det är möjligt. Jag gissar på att det har att göra med att de presumtiva kundernas ekonomi är mycket starkare än deras kunskaper om ljudteknik. Sen smittar mystifieringen av sig på de lägre prisklasserna, och därför kan hifiaffärerna komma med helt subjektiva beskrivningar av även billiga högtalare istället för mätdata utan att någon höjer på ögonbrynen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-14 19:31

Det blir nog inte så mycket popcorn i tråden. De flesta av oss är nog överens om att vi är lite udda gubbar (99% gubbar?) som beter oss lite annorlunda än det stora flertalet, som också beter sig annorlunda än det stora flertalet, men kanske in något annat avseende. Vet gubbar som lägger ner all tid de har över på att få förvandla ett gammalt rostigt vrak till något som ser ut som en bil i nyskick. Och lyckas. Helt okej det med, fast först borde de förstås skaffa en rejäl kabel ;)
Bilagor
3743.jpg
3743.jpg (395.33 KiB) Visad 3100 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-14 20:21

Är det din kabel ?, har aldrig sett en sådan tjock strömsnok förut 8O ,jisses :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-14 20:31

Inte jag heller. Och det går inte att höra någon som helst skillnad jämfört med en vanlig apparatkabel.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-15 21:04

Den här tråden blev väldigt tyst igen. Guldpläterad optisk kabel, någon? :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-15 21:09

jonasp skrev:Den här tråden blev väldigt tyst igen. Guldpläterad optisk kabel, någon? :)

Det var något nytt :o :roll: :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-15 21:13

jonasp skrev:Den här tråden blev väldigt tyst igen. Guldpläterad optisk kabel, någon? :)

Försök inte. Vi är inga mystiker. Bara mystiska. Coconutkabeln är en bra diskussionsdödare. Visar den på mässor när någon börjar iddra om hur bra deras kablar är. Då förstår de att jag spelar i en annan division. Att jag inte använder den är en annan sak :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-15 21:17

Optisk kabel är mystiskt redan det utan mer (p)åverkan.

Själv har jag nog enbart sett optiska fibrer.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-15 21:23

Prova att googla på 'guldpläterad toslink' och se hur många träffar ni får. Och jo Harryup, optokabel är också kabel. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-03-15 22:44

Lyssnade på en intervju idag med Robin Hanson. Han ger faktiskt något av en förklaring till varför det är som det är. Han har skrivit en bok som heter "The Elephant in the brain" som handlar om hur vi ständigt lurar oss själva till att tro saker istället för att ta det som det är.
Tex vill vi gärna låtsas vilja ha vissa saker medan vi innerst inne egentligen vill något annat, men vi kan inte erkänna det för då visar vi att vi egentligen tror på något annat än det vi visar utåt och eftersom vi är så fokuserade på att visa upp en socialt accepterad sida och inte visa vad vi egentligen tror så väljer vi alltså att lura oss själva till att tro att det vi vill är det vi visar utåt.

Påminner om nån scen ur kalenskaparna. Lyssna gärna på intervjun, väldigt intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=cb2_UNVRZxw

Men kontentan blir alltså att det går inte att förlita sig på vetenskap och sanning eftersom det resultatet som fås inte är vad människor egentligen vill. Eller så vill de det men kan inte visa det utåt för att då skulle andra förstå att de egentligen vill ha det fast de inte vill.
Då är det bättre att saker är lite luddiga så slipper vi riskera att visa vad vi egentligen vill ha. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-03-15 22:47

matssvensson skrev:

Ahh, flugfiske är ett underbart tidsfördriv. När man inte sitter framför en hifi-anläggning :D.

App app! Flugfiske är inget tidsfördriv. Det tillhör en av de viktigaste aktiviterna för ett fullgot leverne, tom livsnödvändigt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-15 23:01

sprudel skrev:
matssvensson skrev:

App app! Flugfiske är inget tidsfördriv. Det tillhör en av de viktigaste aktiviterna för ett fullgot leverne, tom livsnödvändigt. :)

Det tycker även inbitna stekel-samlare att deras hobby är. Själv tycker jag att en god musikanläggning är en förutsättning för livskvalitet. Så klart. Min svärfar ansåg att man måste ha en bra amatörradioanläggning för att må bra, knepig gubbe va?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-03-15 23:28

hifikg skrev:
sprudel skrev:
matssvensson skrev:Ahh, flugfiske är ett underbart tidsfördriv. När man inte sitter framför en hifi-anläggning :D.

Det tycker även inbitna stekel-samlare att deras hobby är. Själv tycker jag att en god musikanläggning är en förutsättning för livskvalitet. Så klart. Min svärfar ansåg att man måste ha en bra amatörradioanläggning för att må bra, knepig gubbe va?

Det är många aktiviteter som ska in i mitt liv för att det ska vara bra, men det spännande är att när man går på djupet ordentligt i någon av dem känner jag mig fullt nöjd och kräver inget mer. Då är tillvaron fantastisk, just då. :)
Musik, skidåkning, flugfiske, tennis, windsurfing, det är mina hörnstenar där jag hittar fullkomligheten i tillvaron. Köra båt i upprört hav är en annan som jag glömde. Tror det handlar om att aktiviteten kräver total fokus som ger det man kallar flow!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 01:04

sprudel skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:

Det är många aktiviteter som ska in i mitt liv för att det ska vara bra, men det spännande är att när man går på djupet ordentligt i någon av dem känner jag mig fullt nöjd och kräver inget mer. Då är tillvaron fantastisk, just då. :)
Musik, skidåkning, flugfiske, tennis, windsurfing, det är mina hörnstenar där jag hittar fullkomligheten i tillvaron. Köra båt i upprört hav är en annan som jag glömde. Tror det handlar om att aktiviteten kräver total fokus som ger det man kallar flow!

Låter mänskligt. Här är vi mystiska audiofiler :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-03-16 02:17

sprudel skrev:
matssvensson skrev:

Kan säkert vara så, men det finns dom som säger att dynamit är effektivare..

Personligen köper jag fisk över disk :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-16 11:02

Här har vi något för herrarna att gå på :D http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95534 Bara att suga in informationen för att sedan öppna lädret 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-16 11:09

bassman skrev:
sprudel skrev:
matssvensson skrev:Ahh, flugfiske är ett underbart tidsfördriv. När man inte sitter framför en hifi-anläggning :D.

Kan säkert vara så, men det finns dom som säger att dynamit är effektivare..

Personligen köper jag fisk över disk :-)

Nu får man se upp, ädelfisk saknar simblåsa så med dynamit sjunker dom har jag fått lära mig av andra kreativa norrlänningar.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 12:36

FBK skrev:Här har vi något för herrarna att gå på :D http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95534 Bara att suga in informationen för att sedan öppna lädret 8)

Ja, jäklar, fast Göteborg stämmer dåligt med min planering den dagen. Då ska jag till Fasching på andra sidan Sverige.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 14:24

Den som åker dit kan ju fynda... 65% rabatt då TJÄNAR man väl en MASSA pengar... he he... Själv har jag aldrig avlyssnat Fader Art men det måste ju vara dunderbra stuff, prislappen säger väl allt? Kanske är de värda sin vikt i ag?

Här hör man tydlig skillnad på kablarna, påstår man... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34185 Mystiskt forum det där... har inte läst hela tråden. Undrar om någon kommer nämna "blindtest". Slutade läsa när strömkabeln in till DAC´en gav "Ett tydligt lyft i renhet visade sig. Musiken flöt på med en lite ljusare men också renare klang samt fick min Dac sig en lite vitamininjektion då allt upplevdes som mer rappt… Helt klart positivt!" Kanske är trådstartaren skribent på H&M.
Bilagor
Skärmklipp 2018-03-16 13.16.26.png
Skärmklipp 2018-03-16 13.16.26.png (149.85 KiB) Visad 2631 gånger

Nästa

Återgå till Generellt om hifi