Kul och intressant om resonanser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Tangband » 2018-03-18 09:07

Här syns att nivån minskar med två db vid 200 hz med bitumen i den berömda BBC monitorn. Så filtret i en sådan låda måste ändras en aning. Kör man med dsp så är det enkelt.
Här kan man även se att odämpad låda 18 mm är sämst.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Perfector » 2018-03-18 10:22

Tangband skrev:Här syns att nivån minskar med två db vid 200 hz med bitumen i den berömda BBC monitorn. Så filtret i en sådan låda måste ändras en aning. Kör man med dsp så är det enkelt.
Här kan man även se att odämpad låda 18 mm är sämst.

Å andra sidan låter den högtalaren tråkigt och glanslöst.
Jag har byggt med samma element och fått mycket bättre ljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Kraniet » 2018-03-19 09:53

att använda 12mm dämpning på en 9mm skiva är något helt annat än att använda 5mm på en 19mm mdf.
Bitumen används normalt för att dämpa resonanser i plåt där bitumen då kanske är ca 5ggr tjockare än plåten som den ska dämpa. I ett sådant fall fungerar det ju jättebra.

Det är ju relativt billigt att klistra bitumen på lådväggar men ändå så ser man det inte i speciellt många högtalare (inte ens de väldigt dyra). Måste man välja mellan ett extra stag eller bitumen så faller nog valet på staget.

BBC-designen med tunna lådväggar och icke-rigid fastsättning mellan lådväggarna är en rätt så mödosam konstruktion. Sen får konstruktionen "låga poäng" på "robusthet".
Sen att den kanske är bättre än en del lådor i kolfibe och extruderad aluminium osv är ju en annan sak.
Det finns ju dock ett litet problem med konstruktionen iom att basen gärna vill ha så styv låda som möjligt, medan det är bättre med en mjukare/dämpad låda för mellanregistret.
Så jo nog kan det ju finnas idé att använda olika lådprincer i olika register. Men det går ju också att bygga sandwich-konstruktion om man vill vara säker på att ha löst "problemet" för gott.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Thomas_A » 2018-03-19 10:29

Jag gjorde några mätningar av resonanser som var hörbara från Mirsch NG8 högtalare för några år sedan. Det var två huvudtoppar runt 300-400 Hz som hördes som ett biljud när man körde ett sinussvep. På vissa röster hördes även distorsionen. I de nya lådorna jag gjorde med dämplimmade skivor saknas helt dessa toppar.

Detta trots att NG8-lådorna är små, i 19 mm MDF, och asymmetriskt gjorda så finns det en klart hörbar lådresonans.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Kraniet » 2018-03-19 10:54

Thomas_A skrev:Jag gjorde några mätningar av resonanser som var hörbara från Mirsch NG8 högtalare för några år sedan. Det var två huvudtoppar runt 300-400 Hz som hördes som ett biljud när man körde ett sinussvep. På vissa röster hördes även distorsionen. I de nya lådorna jag gjorde med dämplimmade skivor saknas helt dessa toppar.

Detta trots att NG8-lådorna är små, i 19 mm MDF, och asymmetriskt gjorda så finns det en klart hörbar lådresonans.


Men det löste du med sandwich-konstruktion?
Provade du att klistra bitumen på lådväggarna?

Märkte du någon skillnad på mängden dämpmaterial i lådorna?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Thomas_A » 2018-03-19 11:20

Kraniet skrev:
Thomas_A skrev:Jag gjorde några mätningar av resonanser som var hörbara från Mirsch NG8 högtalare för några år sedan. Det var två huvudtoppar runt 300-400 Hz som hördes som ett biljud när man körde ett sinussvep. På vissa röster hördes även distorsionen. I de nya lådorna jag gjorde med dämplimmade skivor saknas helt dessa toppar.

Detta trots att NG8-lådorna är små, i 19 mm MDF, och asymmetriskt gjorda så finns det en klart hörbar lådresonans.


Men det löste du med sandwich-konstruktion?
Provade du att klistra bitumen på lådväggarna?

Märkte du någon skillnad på mängden dämpmaterial i lådorna?


Ja, det diskuterades flitigt på den tiden kring Swedacs DGA2. Limmet fungerade faktiskt om än lite bökigt att jobba med. Förutom de testerna med svep blev karaktären på ljudet annorlunda. Mer homogent och lättlyssnat, mer dynamiskt och lite "tystare" på något sätt. Svårt att förklara, men nästan samma känsla som när man dämpar väggen bakom högtalaren.

Bitumen provade jag aldrig eftersom det mest effektiva var skjuvningsdämpning med dämpskikt av två likadana plattor.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Tangband » 2018-03-19 14:21

Thomas_A skrev:
Kraniet skrev:
Thomas_A skrev:Jag gjorde några mätningar av resonanser som var hörbara från Mirsch NG8 högtalare för några år sedan. Det var två huvudtoppar runt 300-400 Hz som hördes som ett biljud när man körde ett sinussvep. På vissa röster hördes även distorsionen. I de nya lådorna jag gjorde med dämplimmade skivor saknas helt dessa toppar.

Detta trots att NG8-lådorna är små, i 19 mm MDF, och asymmetriskt gjorda så finns det en klart hörbar lådresonans.


Men det löste du med sandwich-konstruktion?
Provade du att klistra bitumen på lådväggarna?

Märkte du någon skillnad på mängden dämpmaterial i lådorna?


Ja, det diskuterades flitigt på den tiden kring Swedacs DGA2. Limmet fungerade faktiskt om än lite bökigt att jobba med. Förutom de testerna med svep blev karaktären på ljudet annorlunda. Mer homogent och lättlyssnat, mer dynamiskt och lite "tystare" på något sätt. Svårt att förklara, men nästan samma känsla som när man dämpar väggen bakom högtalaren.

Bitumen provade jag aldrig eftersom det mest effektiva var skjuvningsdämpning med dämpskikt av två likadana plattor.

Kan hålla med om att ljudet nästan låter som att väggen bakom högtalaren är dämpad då det är mindre resonanser med, i mitt fall, bitumen. Det borde väl kunna förklaras som att det kommer mindre ljud från kabinettet ? Konstruktören i Bureå ( sinus ) hade affär ett kort tag i Umeå där han sålde byggsatser . Av honom fick jag rådet att även basmoduler låter bättre med 5 mm bitumen på insidan. Ljudet låter mindre diffust och exakt med Bitumen sa han. Jag har aldrig provat detta, men det är ju enkelt för mig att modda mina baslådor.

De flesta högtalare, nästan alla med normala dimensioner och med spånskiva eller Mdf har kraftiga resonanser vid de frekvenser du nämner . Det kan man se då man läser testerna i stereophile. Jag är inte förvånad att du kunde höra resonansen i dina Mirsh högtalare.

Jag är även lite kluven till att bitumen eller kabinett med mindre resonanser alltid skulle innebära en subjektiv förbättring. De bitumen-behandlade högtalare jag har i källaren lät bra men annorlunda än utan bitumen. Jag är därför lite kluven till att bitumen-modda mina Jbl 530, är rädd att musiken blir tråkigare (i brist på bättre beskrivning)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Tangband » 2018-03-19 14:32

Kraniet skrev:att använda 12mm dämpning på en 9mm skiva är något helt annat än att använda 5mm på en 19mm mdf.
Bitumen används normalt för att dämpa resonanser i plåt där bitumen då kanske är ca 5ggr tjockare än plåten som den ska dämpa. I ett sådant fall fungerar det ju jättebra.

Det är ju relativt billigt att klistra bitumen på lådväggar men ändå så ser man det inte i speciellt många högtalare (inte ens de väldigt dyra). Måste man välja mellan ett extra stag eller bitumen så faller nog valet på staget.

BBC-designen med tunna lådväggar och icke-rigid fastsättning mellan lådväggarna är en rätt så mödosam konstruktion. Sen får konstruktionen "låga poäng" på "robusthet".
Sen att den kanske är bättre än en del lådor i kolfibe och extruderad aluminium osv är ju en annan sak.
Det finns ju dock ett litet problem med konstruktionen iom att basen gärna vill ha så styv låda som möjligt, medan det är bättre med en mjukare/dämpad låda för mellanregistret.
Så jo nog kan det ju finnas idé att använda olika lådprincer i olika register. Men det går ju också att bygga sandwich-konstruktion om man vill vara säker på att ha löst "problemet" för gott.


Ja, riktigt tunna väggar av Mdf med bitumen kanske bara kan användas ned till ungefär 100 Hz. Intressant är att över den frekvensen så är 18 mm Mdf mycket sämre än 9 mm Mdf+12 mm bitumen, enligt BBC.

Tänk dig en moduluppbyggd trevägare- en baslåda underst i 30 mm Mdf (styvt ) som delas mot en 5 1/2 midbas vid 150 Hz i en låda som är 9 mm+12 mm bitumen. Sedan en diskantlåda med samma sandwich konstruktion som mellanbasen överst.
Det kanske vore nåt ? :)

Det vore också jätteintressant att tex se 18 mm Mdf med 22 mm bitumen ( flera lager ) . Det borde väl fungera som i bilkarossen ? Kanske kan man då kombinera styvhet för basområdet och resonansfrihet i mellanregistret ?

Annars borde väl ”låda i låda ” vara allra bäst ? Kanske tom bättre än sandwich? Två kabinett med 1 cm luft mellan det inre och yttre och lite filt mellan lådorna ? Eller tänker jag fel ? Har för mig att snell AIII är byggd så för mellanregistret.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Tangband » 2018-03-20 12:46

Dynaudio contour 3.3 testad i stereophile. https://www.stereophile.com/content/dyn ... nts-part-3
Högtalaren är gjord i 2,5 mm Mdf med bitumen på insidan. ”The cabinets are of 1"-thick MDF, further damped with a Bitumen-based material, heavy cross-bracing, and trim bracing.
Read more at https://www.stereophile.com/floorloudsp ... yMhbVXl.99

Såhär blir resonanserna från lådan.

Jämför gärna graferna, Elac b6 utan bitumen och stag överst och Dynaudio contour 3.3 med bitumen och stag underst.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav Kraniet » 2018-03-20 16:12

Ja det kunde varit intressant att ta en B6 och se vilka åtgärder som skulle behövas för att få ned resonansen.

Det som saknas i mätningarna som Stereophile gör är ju en redovisning för vilka ytor som det mäts på (ges ibland) och arean på den ytan. Sen är det ju inte klart hur högt nyttoljudet är vid testet så det är svårt att relatera mätningen till något. Är skalan den densamma mellan olika tester på olika högtalare?

Storlek på strålande yta, max-nivå och utklingningstid. Sen antar jag att riktningen på den strålande ytan spelar roll. I fallet med B6 verkar alla ytor vibrera vid samma frekvens

Kanske nåt att undersöka vid nästa bygge.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kul och intressant om resonanser

Inläggav darkg » 2018-03-20 16:26

Tangband skrev:Dynaudio contour 3.3 testad i stereophile. https://www.stereophile.com/content/dyn ... nts-part-3
Högtalaren är gjord i 2,5 mm Mdf med bitumen på insidan. ”The cabinets are of 1"-thick MDF, further damped with a Bitumen-based material, heavy cross-bracing, and trim bracing.
Read more at https://www.stereophile.com/floorloudsp ... yMhbVXl.99

Såhär blir resonanserna från lådan.

Jämför gärna graferna, Elac b6 utan bitumen och stag överst och Dynaudio contour 3.3 med bitumen och stag underst.


1" är förstås 25 mm så det är en konventionell låda (dock med bitumen).
Man vet inte hur Dynaudio sett ut utan bitumen, eller hur Elac sett ut välstagad, så jämförelsen ger inte några påtagliga insikter om bitumen.
Don’t just do something, sit there.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: momotom och 9 gäster