Skillnad på rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Skillnad på rör

Inläggav janixa » 2018-03-15 23:48

Någon på forumet som vet vad som skiljer dessa två effektrör åt ljudmässigt Golden Lion KT77 och Tung-Sol EL34B?

/janixa
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Skillnad på rör

Inläggav adagio » 2018-04-08 08:15

Vet inte om jämförelse mellan just dessa men jag har provat ett flertal ca 4 uppsättningar slutför till min Cary och KT77 Gold Lion gillar jag klart bäst.
Jag kan ju köra div olika slutför men just dessa kombinerade en rad trevliga egenskaper rent ljudmässigt.
Mellanregistret har den lyster och närvaro jag älskar med EL34, men bas och topp upplever jag som rakare, mer högupplöst och nyanserade. El 34 rullar av liten ytterändarna samt boomar i basen innan de rullar av.
I mitt slutsteg upplever jag det iaf så.
KT77 Gold Lion är ett säkert kort.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Skillnad på rör

Inläggav janixa » 2018-04-08 10:55

Du har förmodligen rätt har själv bara kunnat jämföra med Tad EL34 B och där låter KT 77 bättre,vet inte om Tung Sol EL34 B kan låta annorlunda? :? :?
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skillnad på rör

Inläggav Perfector » 2018-04-08 11:13

janixa skrev:Du har förmodligen rätt har själv bara kunnat jämföra med Tad EL34 B och där låter KT 77 bättre,vet inte om Tung Sol EL34 B kan låta annorlunda? :? :?

kt77 gold lion satt förr i Kinesiska stridvagnars radio och skulle fungera efter en direktträff av fientlig granat.
Dom är i alla fall var då, väldigt driftsäkra och vad jag vet så var det på tidigt 70-tal inte ovanligt att man bytta vanliga kt77 mot gold lion trots att dom är testade parvis och då kostade dubbelt så mycket som "vanliga" rör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Skillnad på rör

Inläggav hifikg » 2018-04-08 12:18

Perfector skrev:
janixa skrev:Du har förmodligen rätt har själv bara kunnat jämföra med Tad EL34 B och där låter KT 77 bättre,vet inte om Tung Sol EL34 B kan låta annorlunda? :? :?

kt77 gold lion satt förr i Kinesiska stridvagnars radio och skulle fungera efter en direktträff av fientlig granat.
Dom är i alla fall var då, väldigt driftsäkra och vad jag vet så var det på tidigt 70-tal inte ovanligt att man bytta vanliga kt77 mot gold lion trots att dom är testade parvis och då kostade dubbelt så mycket som "vanliga" rör.


Wow... rör verkar tåla en hel del. Direktträff av en granat. Det hade jag aldrig gissat. 8O
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skillnad på rör

Inläggav Perfector » 2018-04-08 13:10

hifikg skrev:
Perfector skrev:
janixa skrev:Du har förmodligen rätt har själv bara kunnat jämföra med Tad EL34 B och där låter KT 77 bättre,vet inte om Tung Sol EL34 B kan låta annorlunda? :? :?

kt77 gold lion satt förr i Kinesiska stridvagnars radio och skulle fungera efter en direktträff av fientlig granat.
Dom är i alla fall var då, väldigt driftsäkra och vad jag vet så var det på tidigt 70-tal inte ovanligt att man bytta vanliga kt77 mot gold lion trots att dom är testade parvis och då kostade dubbelt så mycket som "vanliga" rör.


Wow... rör verkar tåla en hel del. Direktträff av en granat. Det hade jag aldrig gissat. 8O

Det beror nog lika mycket på var i vagnen dom monterade radion, men det är klar imponerande att dom la så mycket arbete i en radio.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Skillnad på rör

Inläggav adagio » 2018-04-08 14:31

Känns som dejuvu, denna dialog har jag deltagit i tidigare, är helt säker. Men Gold Lion har aldrig suttit i några kinesiska stridsvagnar. Gold Lion var västerländska rör för audio och biografer framtagna av M&O (Marconi & Osram)valve, numera tillverkas de på Reflektor—fabriken i Saratov Ryssland, på licens.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Skillnad på rör

Inläggav adagio » 2018-04-08 14:32

Kan du möjligtvis förväxlat dessa med Golden Dragon?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Skillnad på rör

Inläggav Perfector » 2018-04-08 16:55

adagio skrev:Kan du möjligtvis förväxlat dessa med Golden Dragon?

Det kan kanske vara så.
Dragon låter mer kinesiskt än lion
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på rör

Inläggav lennartj » 2018-04-08 23:19

Till att börja med har jag letat en god stund efter källan till mina påståenden nedan men har gått bet, men drar dem ändå, trots att jag tänkte kritisera andra för att sprida myter :oops:

Jag har för mig att Golden Dragon är ett "Brand" som en engelsk importfirma stämplar på o-brandade kinesiska rör som de sannolikt köper in till väldigt låga priser. De lär ha någon koppling till M-O Valve company som blev kvar när GEC lade ner tillverkningen av Gold Lion (för flera decennier sedan) och det är möjligt att de har vissa kvalitetskontroller för att hålla det värsta skräpet borta.

Jac van de Walle är nog den som samlat mest information om rör på ett och samma ställe http://www.jacmusic.com/
och slår hål på åtskilliga myter. Det allra mesta verkar vara korrekt.

En annan lärorik sajt är TubeAsylum
https://www.audioasylum.com/cgi/etv.mpl?forum=tubes
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Talspolen
 
Inlägg: 675
Blev medlem: 2017-05-25
Ort: Magnetfältet

Re: Skillnad på rör

Inläggav Talspolen » 2018-04-09 05:35

När röret används och åldras, ändras något ljudmässigt då? Kan röret haverera helt och förstöra något i förstärkaren tex utgångstrafon?

Hur lång livslängd är vanligt för ett 300B rör? Jag kör mina JJ Electronics 300B i en singel end koppling vid 415V och de drar ca 60-65mA.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6839
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Skillnad på rör

Inläggav Jax » 2018-04-09 10:20

Talspolen skrev:När röret används och åldras, ändras något ljudmässigt då? Kan röret haverera helt och förstöra något i förstärkaren tex utgångstrafon?

Hur lång livslängd är vanligt för ett 300B rör? Jag kör mina JJ Electronics 300B i en singel end koppling vid 415V och de drar ca 60-65mA.

Rör tappar orken med tiden då deras transkonduktans avtar. Man brukar säga att röret är slut när transkonduktansen gått ner till hälften. På slutrör i en förstärkare hörs det att röret är slut när musik börjar låta som limiteringen i loudnessracets kölvatten på digitala medier. Det är ytterst sällan gamla rör pajar så att de drar med sig något annat i elektroniken.

Hur länge ett 300B lever beror på vem som tillverkat det och hur nogranna de har varit med glödtråden. Någonstans mellan 500 och 5000 drifttimmar. Man kan mäta rörets transkonduktans för att avgöra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad på rör

Inläggav Morello » 2018-04-09 10:36

Jax, du som är rörpajsare - är det ECC88/6922 som gäller när lågt brus är av intresse? Vad har för vi för lågbrusiga trioder annars?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Skillnad på rör

Inläggav peterh » 2018-04-09 11:28

Morello skrev:Jax, du som är rörpajsare - är det ECC88/6922 som gäller när lågt brus är av intresse? Vad har för vi för lågbrusiga trioder annars?

E88CC är i alla avseenden bättre än ECC88 , E88CC är ekvivalent med 6922.
Men det är inte röret som begränsar ( vanligen) utan helheten i konstruktionen. ECC83 är förvånansvärt tyst i rätt burk,
precis som många andra trioder.

PC97 brukar citeras för riktigt lågt brus. Finns bara som NOS, PC900 är också en kandidat.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på rör

Inläggav lennartj » 2018-04-09 11:29

Har du kapacitet för högre glödström och är beredd att betala "lite" mer bör du prova Philips E80CC
http://www.tubes.rs/e80cc-6085-philips-double-triode-made-in-holland/
https://tubeworldexpress.com/collections/preamp/e80cc
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
Artikeln handlar om just mina Mk.III som är avbildade och den är 30 år gammal.
Tur att slutrören inte stigit lika mycket i pris som småsignalrören. 8O
I listan på rekommenderade rör för drivsteget slant Erik med fingret när han skrev E89CC, de finns inte, han menade E80CC.
Jag har dem i dessa specialbyggen, fast även med vanliga ECC88 är de lågbrusiga nog för att inte höras på en meters avstånd från Klipschorn (105 dB/1 W/1 m).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Skillnad på rör

Inläggav Morello » 2018-04-09 14:40

peterh skrev:
Morello skrev:Jax, du som är rörpajsare - är det ECC88/6922 som gäller när lågt brus är av intresse? Vad har för vi för lågbrusiga trioder annars?

E88CC är i alla avseenden bättre än ECC88 , E88CC är ekvivalent med 6922.
Men det är inte röret som begränsar ( vanligen) utan helheten i konstruktionen. ECC83 är förvånansvärt tyst i rätt burk,
precis som många andra trioder.

PC97 brukar citeras för riktigt lågt brus. Finns bara som NOS, PC900 är också en kandidat.


Jag pratar om rörets ekvivalenta ingångsbrus och det är så att säga en intrinsikal egenskap som inte har med konstruktionen att göra.

Tackar, ska kika på dessa rör!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6839
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Skillnad på rör

Inläggav Jax » 2018-04-10 17:21

Morello skrev:Jax, du som är rörpajsare - är det ECC88/6922 som gäller när lågt brus är av intresse? Vad har för vi för lågbrusiga trioder annars?

Ja de är lågbrusiga men förstärker inte så värst mycket som tack för den tjänsten. Rätt linjära dock. Jag kör med E80CC i förstegets förstärkarsteg och ECC81 i katodföljarna. ECC88 skulle kunna tjäna som katodföljare men vill ha lägre spänning över sig, typ 80-90V medan E80CC vill ha typ 125V.

Att E88CC skulle ha lägre brus än ECC88 stämmer inte. Det är vanliga ECC88 som fått benen förgyllda och möjligen selekterade för triodparametrar i ett snävare intervall.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Skillnad på rör

Inläggav peterh » 2018-04-10 20:59

Jax skrev:
Morello skrev:Jax, du som är rörpajsare - är det ECC88/6922 som gäller när lågt brus är av intresse? Vad har för vi för lågbrusiga trioder annars?

Ja de är lågbrusiga men förstärker inte så värst mycket som tack för den tjänsten. Rätt linjära dock. Jag kör med E80CC i förstegets förstärkarsteg och ECC81 i katodföljarna. ECC88 skulle kunna tjäna som katodföljare men vill ha lägre spänning över sig, typ 80-90V medan E80CC vill ha typ 125V.

Att E88CC skulle ha lägre brus än ECC88 stämmer inte. Det är vanliga ECC88 som fått benen förgyllda och möjligen selekterade för triodparametrar i ett snävare intervall.

Kolla databladen så ser du att E88CC har andra egenskaper ( t.ex. Va max = 220V ) medan ECC88 har Va max 150V
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECC88.pdf
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/E88CC.pdf

Det finns mycket att googla på i ämnet , t.ex. https://www.audioasylum.com/messages/tu ... r-the-8223


Även annat skiljer sig. Därav att jänkarna kallar E88CC för 6922 / 6dj8
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6839
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Skillnad på rör

Inläggav Jax » 2018-04-10 22:03

peterh skrev:Kolla databladen så ser du att E88CC har andra egenskaper ( t.ex. Va max = 220V ) medan ECC88 har Va max 150V
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECC88.pdf
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/E88CC.pdf

Det finns mycket att googla på i ämnet , t.ex. https://www.audioasylum.com/messages/tu ... r-the-8223


Även annat skiljer sig. Därav att jänkarna kallar E88CC för 6922 / 6dj8

Jag är ledsen men det är samma rör. Du ser skillnad mellan databladen, jag ser likheter. Observera att databladen är skrivna för de tillämpningar rören är tänkta för och E88CC har en massa extra karakteristika listat för exempelvis digitala applikationer. Tittar man på typiska arbetspunkter skiljer de sig inte alls, inte ens karakteristiska ekvivalenta brusresistansen. Det enda man kan säga är att E88CC har en jämnare kvalitet, detsamma gäller 6922 vs 6DJ8. För övrigt kan du köra ett ECC88 på 220V utan vidare.

Inlägget på audioasylum ändrar inte min åsikt då det är åsikter.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Skillnad på rör

Inläggav peterh » 2018-04-10 22:27

Jax skrev:
peterh skrev:Kolla databladen så ser du att E88CC har andra egenskaper ( t.ex. Va max = 220V ) medan ECC88 har Va max 150V
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/ECC88.pdf
https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/E88CC.pdf

Det finns mycket att googla på i ämnet , t.ex. https://www.audioasylum.com/messages/tu ... r-the-8223


Även annat skiljer sig. Därav att jänkarna kallar E88CC för 6922 / 6dj8

Jag är ledsen men det är samma rör. Du ser skillnad mellan databladen, jag ser likheter. Observera att databladen är skrivna för de tillämpningar rören är tänkta för och E88CC har en massa extra karakteristika listat för exempelvis digitala applikationer. Tittar man på typiska arbetspunkter skiljer de sig inte alls, inte ens karakteristiska ekvivalenta brusresistansen. Det enda man kan säga är att E88CC har en jämnare kvalitet, detsamma gäller 6922 vs 6DJ8. För övrigt kan du köra ett ECC88 på 220V utan vidare.

Inlägget på audioasylum ändrar inte min åsikt då det är åsikter.


Tja, det är ju Din åsikt.
Jag läser datablad, och där tål E88CC mera . Att använda ECC88 utöver dess spec är att - gå utanför spec.
Och det är onödigt, det tillverkas numera ( såvitt jag vet) bara 6922/E88CC så det är bara nya sådana man hittar.

För att inte stjäla tråden slutar jag här.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Skillnad på rör

Inläggav ErikAndersson » 2018-04-12 12:07

peterh skrev:
Morello skrev:Jax, du som är rörpajsare - är det ECC88/6922 som gäller när lågt brus är av intresse? Vad har för vi för lågbrusiga trioder annars?

E88CC är i alla avseenden bättre än ECC88 , E88CC är ekvivalent med 6922.
Men det är inte röret som begränsar ( vanligen) utan helheten i konstruktionen. ECC83 är förvånansvärt tyst i rätt burk,
precis som många andra trioder.

PC97 brukar citeras för riktigt lågt brus. Finns bara som NOS, PC900 är också en kandidat.


Under 1950 talet orsakade bla tv apparaternas tekniska utveckling att bättre och bättre rörtyper utvecklades. Ett sådant rör var ECC88 (PCC88) det röret beskrevs i tyska reklamen 1957 som "wunderröhre" det användes som kaskodkopplat HF steg i kanalväljarna. Genom bla sina strålande brusegenskaper samt höga branthet var detta rör helt överlägset föregångaren ECC84 (PCC84). I och med att ECC88 var ägnad att arbeta som kaskod var man lite "snål" med max spänning mellan glöd och katod på EN av triodhalvorna. Detta bör man tänka på om man använder ECC88 idag som katodföljare!!! Då ECC88 lanserades blev det mycket populärt att användes för andra ändamål. Bla E88CC, ECC188,6922 mm,dessa typer uppvisade samma data som ECC88 frånsett att de klarade andra drivspänningar. Sedermera lanserades en släkting till ECC 88 som fick beteckningen ECC189(PCC189) det röret var avsett att arbeta med AFR (automatisk förstärkningsreglering) vilket gör den mindre lämplig i lågfrekvensförstärkare..
p
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Skillnad på rör

Inläggav ErikAndersson » 2018-04-13 12:59

lennartj skrev:Till att börja med har jag letat en god stund efter källan till mina påståenden nedan men har gått bet, men drar dem ändå, trots att jag tänkte kritisera andra för att sprida myter :oops:

Jag har för mig att Golden Dragon är ett "Brand" som en engelsk importfirma stämplar på o-brandade kinesiska rör som de sannolikt köper in till väldigt låga priser. De lär ha någon koppling till M-O Valve company som blev kvar när GEC lade ner tillverkningen av Gold Lion (för flera decennier sedan) och det är möjligt att de har vissa kvalitetskontroller för att hålla det värsta skräpet borta.

Jac van de Walle är nog den som samlat mest information om rör på ett och samma ställe http://www.jacmusic.com/
och slår hål på åtskilliga myter. Det allra mesta verkar vara korrekt.

En annan lärorik sajt är TubeAsylum
https://www.audioasylum.com/cgi/etv.mpl?forum=tubes


Det är sant som du säger. "Golden Dragon" är ett varumärke som Peter Watson med firma PM Components inregistrerade i början på 90-talet. Peter var tidigare verksam inom Mullard concernen. Mycket tack vare honom blev 300B rören åter i produktion i kina. Det var enorma kvalitetsproblem med samtliga kinatillverkade rör i början mycket beroende på låg kvalitet på råvarorna. Peter erbjöd mig skandinavienagenturen för Golden Dragon men då dessa rör vid den tiden visade sig uppvisa mycket låg kvalitet tackade jag nej. Peter är bla av hälsoproblem inte längre aktiv i PM components. "Maten på bordet" för Peter var leveranserna av EL 34 och ECC83 till Marshall gitarr och PA förstärkare.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster