Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Är 2 fioler dubbelt så mycket som en? Alltså vad vi uppfattar (känslan) som dubbelt så hög volym, eller måste man ha 9 -10 fioler eller 3 kanske eller 4,5?
Vad tycker du?
jansch skrev:Conan - hur kommer du fram till att 4-5 fioler "känns rätt". Är det en ren känsla?
JM skrev:När något skall bedömas hur det låter är helt subjektivt.
Mäter vi hur något låter med tekniska mätinstrument går det att påstå att ett ljud mäter dubbelt så högt i den tekniska världen.
Ordinalskalan gäller vid bedömning av något låter i den psykologiska världen. Dvs vi kan rangordna starkare eller svagare men aldrig påstå att ljud låter dubbelt så högt.
JM
AndersP skrev:Jag har fått lära mig att två identiska ljudkällor spelar 3 dB starkare än en enda. Är ljudkällorna dessutom koincidenta blir det 6 dB. Borde gälla både metal och knätofs, men utvecklingen kanske har gått framåt.
jansch skrev:Ante77 - intressant, åtminstone för mej. Jag kan inte låta bli att motvilligt hålla med Svante om det är fioler. Men, provade precis nu, 1 resp 4 tangenter, låter inte så mycket mer än en tangent. Dock, mäter ca 4dB(SPL) mer. Försökte verkligen trycka lika hårt. Varför 4dB??
Måste imorgon mäta enskild ton imorgon (frun vill nog inte ha "forskningsklink" nu) så jag är säker på att "grundtonen" har samma styrka.
Svante skrev:JM skrev:När något skall bedömas hur det låter är helt subjektivt.
Mäter vi hur något låter med tekniska mätinstrument går det att påstå att ett ljud mäter dubbelt så högt i den tekniska världen.
Ordinalskalan gäller vid bedömning av något låter i den psykologiska världen. Dvs vi kan rangordna starkare eller svagare men aldrig påstå att ljud låter dubbelt så högt.
JM
Inte alls. Det finns gott om exempel på saker som vi kan siffersätta, fråga tex en musiker hur många halvtonssteg det är mellan två toner.
JM skrev:AndersP skrev:Jag har fått lära mig att två identiska ljudkällor spelar 3 dB starkare än en enda. Är ljudkällorna dessutom koincidenta blir det 6 dB. Borde gälla både metal och knätofs, men utvecklingen kanske har gått framåt.
Vi har många parallella verkligheter. Du refererar till mätresultat i den fysikaliska verkligheten men det vi hör ligger den psykologiska verkligheten.
JM
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:När något skall bedömas hur det låter är helt subjektivt.
Mäter vi hur något låter med tekniska mätinstrument går det att påstå att ett ljud mäter dubbelt så högt i den tekniska världen.
Ordinalskalan gäller vid bedömning av något låter i den psykologiska världen. Dvs vi kan rangordna starkare eller svagare men aldrig påstå att ljud låter dubbelt så högt.
JM
Inte alls. Det finns gott om exempel på saker som vi kan siffersätta, fråga tex en musiker hur många halvtonssteg det är mellan två toner.
Hur definierar du att en högtalare låter dubbelt så bra som en annan högtalare?
JM
Svante skrev:Och det enda rimliga är väl att kalibrera sig mot något verkligt dubbelt som finns, tex två fioler. Vilket skulle ge 3 6 dB. Så är det bara att lära sig det - att 3 dB är dubbelt så mycket. Där har etiketten "dubbelt" blivit kalibrerad
Svante skrev:jansch skrev:Ante77 - intressant, åtminstone för mej. Jag kan inte låta bli att motvilligt hålla med Svante om det är fioler. Men, provade precis nu, 1 resp 4 tangenter, låter inte så mycket mer än en tangent. Dock, mäter ca 4dB(SPL) mer. Försökte verkligen trycka lika hårt. Varför 4dB??
Måste imorgon mäta enskild ton imorgon (frun vill nog inte ha "forskningsklink" nu) så jag är säker på att "grundtonen" har samma styrka.
4 tangenter borde ge 6 dB mer än en tangent, men det finns mycket som kan ställa till det med ett piano. Prova att spela in tonerna en och en, mät i filen hur starka de är, mixa sedan ihop dem. Då kommer matten att stämma. Du kan ta fyra inspelningar av samma tangent och addera dem, så slipper du att de blir olika starka pga pianot.
Conan skrev:Svante skrev:Och det enda rimliga är väl att kalibrera sig mot något verkligt dubbelt som finns, tex två fioler. Vilket skulle ge 3 6 dB. Så är det bara att lära sig det - att 3 dB är dubbelt så mycket. Där har etiketten "dubbelt" blivit kalibrerad
Njae... då skulle man aldrig behöva skilja mellan upplevd och uppmätt ljudstyrka. Hur något upplevs som dubbelt så högt kommer att ha ett rejält mått av subjektivitet i sig men ändå är det ju bara att svara på frågan. Jag skulle kunna svara (och svarade här i tråden) om något upplevs som dubbelt så högt som nåt annat. På samma sätt kan man svara på när en lampa lyser dubbelt så starkt eller när en smärta känns dubbelt så intensivt.
JB skrev:Två fioler låter som dubbelt så många som en!
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
Inte alls. Det finns gott om exempel på saker som vi kan siffersätta, fråga tex en musiker hur många halvtonssteg det är mellan två toner.
Hur definierar du att en högtalare låter dubbelt så bra som en annan högtalare?
JM
Jag sade inte att man kan siffersätta alla aspekter av ljud. Jag sade att det finns gott om exempel på saker man kan siffersätta.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Hur definierar du att en högtalare låter dubbelt så bra som en annan högtalare?
JM
Jag sade inte att man kan siffersätta alla aspekter av ljud. Jag sade att det finns gott om exempel på saker man kan siffersätta.
Även om du på något sätt "siffersätter" vad vi hör är du fortfarande kvar i ordinalskalans siffervärld. Dvs påståendet att något låter dubbelt så högt i det enskilda fallet kräver data som uppfyller kvotskalans eller absolutskalans kriterier.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mätskala
JM
Jag har fått lära mig att två identiska ljudkällor spelar 3 dB starkare än en enda. Är ljudkällorna dessutom koincidenta blir det 6 dB. Borde gälla både metal och knätofs, men utvecklingen kanske har gått framåt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster