Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Skrivbordet » 2018-03-19 12:39

Min inloggningstid på forumet är inte så stor, men jag kan kanske få ha synpunkter ändå.

Vilket är detta forums syfte? Är det bara en klubb för de djupt intresserade, djupt kunniga, för de verkliga guldöronen och entusiasterna?
Det är i alla fall den bild jag får.

Jag kom hit av en tillfällighet; jag är inte alls kunnig om hifi eller elektronik, men jag kan tycka att det är kul att lyssna på musik på det "gamla" sättet med en förstärkare och en skivspelare eller en cd-spelare. jag har inget intresse av att "meka" själv och jag känner att jag klarar mig bra med en enkel billig utrustning.

Är forumet för mig?
Nej, säger jag, diskussionerna ligger långt över min nivå. Jag får en bild av att hela stereo hifi-grejen är både komplicerad och dyr och kräver stora kunskaper.
T ex tråden om högtalarkablar på "Generellt"; den skrämmer ju bort folk som är "normalt" intresserade av musik och ljudanläggningar; och det av två skäl: Man fattar inte vad som diskuteras och folk går till angrepp mot varandra.

Jag tror att många människor är intresserad av bra musikåtergivning, men att de "ger upp" när de läser på ett sådant här forum eller för den delen kommer in i en hifibutik. Allt är krångligt och dyrt; kablar hit och spikfötter dit.

Varför finns det inte på forumet en avdelning för folk som är "måttligt" intresserade av hifi? Som forumet är nu, tror jag att många likt mig, mer eller mindre "skräms bort" av att allt kring hifi verkar svårt, dyrt och dödsallvarligt in i minsta detalj.
Tack för ordet!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Perfector » 2018-03-19 12:48

Skrivbordet skrev:Min inloggningstid på forumet är inte så stor, men jag kan kanske få ha synpunkter ändå.

Vilket är detta forums syfte? Är det bara en klubb för de djupt intresserade, djupt kunniga, för de verkliga guldöronen och entusiasterna?
Det är i alla fall den bild jag får.

Jag kom hit av en tillfällighet; jag är inte alls kunnig om hifi eller elektronik, men jag kan tycka att det är kul att lyssna på musik på det "gamla" sättet med en förstärkare och en skivspelare eller en cd-spelare. jag har inget intresse av att "meka" själv och jag känner att jag klarar mig bra med en enkel billig utrustning.

Är forumet för mig?
Nej, säger jag, diskussionerna ligger långt över min nivå. Jag får en bild av att hela stereo hifi-grejen är både komplicerad och dyr och kräver stora kunskaper.
T ex tråden om högtalarkablar på "Generellt"; den skrämmer ju bort folk som är "normalt" intresserade av musik och ljudanläggningar; och det av två skäl: Man fattar inte vad som diskuteras och folk går till angrepp mot varandra.

Jag tror att många människor är intresserad av bra musikåtergivning, men att de "ger upp" när de läser på ett sådant här forum eller för den delen kommer in i en hifibutik. Allt är krångligt och dyrt; kablar hit och spikfötter dit.

Varför finns det inte på forumet en avdelning för folk som är "måttligt" intresserade av hifi? Som forumet är nu, tror jag att många likt mig, mer eller mindre "skräms bort" av att allt kring hifi verkar svårt, dyrt och dödsallvarligt in i minsta detalj.
Tack för ordet!

Mycket bra skrivet.
Jag har alltid försökt att bidra med det du efterfrågar och nästan utan undantag blivit nedsablad då det verkar finnas ett begränsad utrymme för tolerans när det gäller normal hemmalyssning.
Om du tittar på bilder i olika trådar ser du vad som är vanligt, stora specialbyggda rum för musiken och inte lika mycket anpassning av en anläggning till befintlig boendemiljö.
Som du hoppas jag det ändras med tiden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav sladdbarn » 2018-03-19 13:21

Jag håller med, Hi-end-Hifi är till och med för mig som är intresserad både för krångligt och alldeles för dyrt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav darkg » 2018-03-19 13:32

Fast vad skulle en sån avdelning ha för syfte? Om man är lite intresserad och kanske bara ibland hänger man väl inte på entusiastforum. Då skulle det nog snarare bli tillfälliga frågor om detaljer, en frågelåda. Och hur skulle nördandet och det alltför avancerade hållas utanför - förbud att skriva långa ord?

Inlägget ska ses som ett debattinlägg.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Kraniet » 2018-03-19 13:36

En bra synpunkt tycker jag. Jag kanske inte hålelr med om att vi här pratar så mycket om dyr utrustning. Den som är intresserad av det reggar sig nog hellre på Euphonia.
Däremot är vi väldigt teknikinriktade här. Dvs vi är intresserade av vad som faktiskt är viktigt när det kommer till återgivning.

Men tycker du har en poäng och en bra idé i att vi borde ha en sektion med lite mer grundläggande info för den nyinvigde.
Skulle kanske kunna vara en ordlista. Några vägledande tips om vad man kan leta efter i en anläggning. Hur en anläggning bör placeras för bättre resultat. Hur rummet kan se ut osv.

Fyll gärna på med funderingar så kan vi ju sammanställa de frågor som är intressanta och försöka skriva en sammanfattning av de principer som vi (de flesta?) här på forumet kan skriva under på. Med hjälp av lite moderering borde det kunna gå att fixa något som är läsbart och begripligt även för de nyinvigda. :)

Behövs det en egen forumdel för detta? Det kanske är det bästa så det blir mer tydligt.
Jag tänker att det kanske inte blir så mycket prat i den forumdelen utan mer information?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav jonasp » 2018-03-19 13:37

Jag tycker att alla ska känna sig välkomna här, oavsett kunskapsnivå. Man kan åtminstone få väldigt bra hjälp och råd på faktiskt. Men jag förstår om forumet kan kännas som en klubb för de närmast sörjande.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Skrivbordet » 2018-03-19 13:50

Kraniet skrev:
Men tycker du har en poäng och en bra idé i att vi borde ha en sektion med lite mer grundläggande info för den nyinvigde.
Skulle kanske kunna vara en ordlista. Några vägledande tips om vad man kan leta efter i en anläggning. Hur en anläggning bör placeras för bättre resultat. Hur rummet kan se ut osv.



Tack för positiv feedback.
Sådan info finns, i de gamla stereo hifihandböckerna från 70-talet. Där finns utmärkta artiklar om musikåtergivningens grunder, förklarade på ett sätt så att vanligt folk fattar.
Alltså, varför lyssnar folk på musik, men har inte intresse för god återgivningskvalitet? Jo, man upplever att allt med stereo hifi är för dyrt och för svårt. Det behöver det inte vara. Det går utmärkt att ha en billig men bra anläggning i ett vanligt rum och få fullt acceptabel återgivning, utan akustikplattor för 2500 kr/stk, utan kablar för 100000 kr metern, utan datorprogram som på en tiondels decibel visar tonkurvan i rummet.
Vill man öka intressset för god musikåtergivning så måste man ha ett forum där man kan möta folk på den nivå de är.
Så tror jag.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav ante_77 » 2018-03-19 13:56

Är själv måttligt intresserad, eller lagom intresserad.
Jag läser nog det mesta och sedan får jag filtrera i mitt eget huvud om det finns något jag har nytta av eller inte.

Forumet här är ganska brett och det diskuteras saker långt utanför högtalare, spolar, kondensatorer och komprimeringstekniker.
Att sitta och diskutera med likasinnade eller läsa vad likasinnade skriver ger mig knappast någon stimulans. Då kan jag lika gärna sitta i en källare och bara hålla med mig själv i vad jag tycker ock tänker.
Jag skulle knappast lära mig något utav det.

Jag ska kanske inte påstå att jag har lärt så mycket på faktiskt, mer än att jag börjar tänka i lite nya banor, dock utan att på något sätt fördjupa mig i dessa.

Har jag en fundering om skor, klockor, bilar eller andra saker, så är faktiskt ett ypperligt forum att ställa dessa frågor.
Går jag på något skofettischism forum och frågar, så blir det nog för mycket att svälja, då jag inte har något vidare intresse för skor.

Gillar man att diskutera om LG’s senaste hembio av medioker plast, så kan man alltid skapa sig ett eget forum. Det är ju ingen som stoppar en att göra det.
Det går säkert fint att starta en tråd om Sonys senaste bergsprängare här på faktiskt om man nu vill det.


Jag ser inte problemet om jag ska vara ärlig.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav joakimfors » 2018-03-19 14:18

Tycker själv att faktiskt är det "billigaste" hififorumet jag stött på (på svenska i alla fall). Rekommenderas nästan aldrig några huvudlöst dyra prylar utan allt hålls på vettiga nivåer för att vara en hobby. Visst är det dyrare än att köpa valfri "hemmabio i en låda" inhandlad på närmaste köplada men så är det här ju ett hobbyforum också. Kabel för 100 kSEK/m tror jag knappt någon här sitter på… är väl EKK eller lampsladd för hela slanten som gäller på fatiskt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav paa » 2018-03-19 14:50

joakimfors skrev:...är väl EKK eller lampsladd för hela slanten som gäller på fatiskt. :mrgreen:

Det tror jag inte alls på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav hifikg » 2018-03-19 15:03

paa skrev:
joakimfors skrev:...är väl EKK eller lampsladd för hela slanten som gäller på fatiskt. :mrgreen:

Det tror jag inte alls på.


Obekvämt att sitta på en styv EKK... men vi är väl ofta ganska överens om att det duger, om vi sedan inte lever som vi lär kan ha många orsaker. Mina vdH är en "ungdomsförvillelse" långt innan Faktiskt.se ens var påtänkt. Och när jag ändå har dem kan jag lika gärna använda dem. De är inte så dåliga att de förstör ljudet särskilt mycket ;)

Råkar man som nybliven hifi-entusisast hitta in i en tråd där IÖ och Svante slår varandra till golvet med tusendelar av dB underbyggt av långa formler och teorier så kan jag förstå att man tycker att Faktiskt är lite svårforcerat, men i många andra trådar skrivs det på en mycket mer basic-nivå och vi tillåter oss emellanåt att både tro och tycka. Och tar man det försiktigt kan t o m en o annan tumregel slinka igenom :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-19 15:06

Faktiskt ligger klart bättre till än t.ex. Euphonia eller Hififorum när det gäller synen på vad som är viktigt. De båda sistnämnda är ofta insnöade på att dyrt = bra och att det ska säljas med tveksamma argument och att det är något mystiskt med hifi.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav distad » 2018-03-19 15:15

hifikg skrev:
paa skrev:
joakimfors skrev:...är väl EKK eller lampsladd för hela slanten som gäller på fatiskt. :mrgreen:

Det tror jag inte alls på.


Obekvämt att sitta på en styv EKK... men vi är väl ofta ganska överens om att det duger, om vi sedan inte lever som vi lär kan ha många orsaker. Mina vdH är en "ungdomsförvillelse" långt innan Faktiskt.se ens var påtänkt. Och när jag ändå har dem kan jag lika gärna använda dem. De är inte så dåliga att de förstör ljudet särskilt mycket ;)

Råkar man som nybliven hifi-entusisast hitta in i en tråd där IÖ och Svante slår varandra till golvet med tusendelar av dB underbyggt av långa formler och teorier så kan jag förstå att man tycker att Faktiskt är lite svårforcerat, men i många andra trådar skrivs det på en mycket mer basic-nivå och vi tillåter oss emellanåt att både tro och tycka. Och tar man det försiktigt kan t o m en o annan tumregel slinka igenom :)

Tycka ja, men inte tro,. inte ofta i alla fall. Här är det fakta som gäller så kom inte och tro något, ungefär. Förstår trådskaparens inputt, Det är mycket mer fyrkantigt här, och kanterna kan vara riktigt vassa.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav joakimfors » 2018-03-19 15:58

Funderar ibland om vi läser samma forum. Tycker de flesta trådar är riktigt gemytliga samt att man snappar upp ett och annat matnyttigt. Själv tycker jag det är bra om någon som har mer på fötterna kan berätta hur saker förhåller sig om man själv inte riktigt vet och bara tror att något är på ett visst sätt. Sen är det individuellt hur man uppfattar tillrättaläggandet. Tycker man det är mysigt med lite mystik så kanske fakta känns lite obekvämt.

TS har även tagit upp flera gånger att det skulle pratas om dyra kablar, spikfötter och annat konstigt. De enda gånger man ser sådant på faktiskt är ju när det omnämns i skämtsamma ordalag. Rekommenderas det kablage i övrigt på faktiskt så är det nästan alltid väldigt billiga sorter som säljs för under kaffekoppen per meter. Det som ältas är vissa tekniska parametrar men de flesta som deltar medger att det mer spelar roll på "feelgood" än något faktiskt hörbart. Vill man lyssna billigt så finns ju Köpråd, Carlsson kult och Vintage-avdelningen. Folk som lyssnar på närmast gratis anläggningar i de två sistnämnda utan att någon invänder. I köpråd brukar det för det mesta komma vettiga råd förutsatt att trådstartaren skriver ut vad budgeten är samt lite kravspec.

Så förstår egentligen inte var TS hittat det hen opponerar sig mot generellt om nu inte hela forumet dras över en kam för att en handfull individer diskuterar detaljer i ett par maratontrådar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Perfector » 2018-03-19 16:10

joakimfors skrev:Funderar ibland om vi läser samma forum. Tycker de flesta trådar är riktigt gemytliga samt att man snappar upp ett och annat matnyttigt. Själv tycker jag det är bra om någon som har mer på fötterna kan berätta hur saker förhåller sig om man själv inte riktigt vet och bara tror att något är på ett visst sätt. Sen är det individuellt hur man uppfattar tillrättaläggandet. Tycker man det är mysigt med lite mystik så kanske fakta känns lite obekvämt.

TS har även tagit upp flera gånger att det skulle pratas om dyra kablar, spikfötter och annat konstigt. De enda gånger man ser sådant på faktiskt är ju när det omnämns i skämtsamma ordalag. Rekommenderas det kablage i övrigt på faktiskt så är det nästan alltid väldigt billiga sorter som säljs för under kaffekoppen per meter. Det som ältas är vissa tekniska parametrar men de flesta som deltar medger att det mer spelar roll på "feelgood" än något faktiskt hörbart. Vill man lyssna billigt så finns ju Köpråd, Carlsson kult och Vintage-avdelningen. Folk som lyssnar på närmast gratis anläggningar i de två sistnämnda utan att någon invänder. I köpråd brukar det för det mesta komma vettiga råd förutsatt att trådstartaren skriver ut vad budgeten är samt lite kravspec.

Så förstår egentligen inte var TS hittat det hen opponerar sig mot generellt om nu inte hela forumet dras över en kam för att en handfull individer diskuterar detaljer i ett par maratontrådar.

Ovanstående kan i viss mån beskriva det TS hade som synpunkt.
:P
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav AndersP » 2018-03-19 18:23

Jag kan inte svara för andra, bara mig själv.
Större delen av min närvaro på internet går ut på att skaffa kunskaper. Jag tycker kunskaper har ett egenvärde. Vilka kunskaper som helst. Det gäller en massa olika saker: Hur man portar 4-ventiltoppar, hur man lagar bilar, elektronik och kameror. Jag tycker också om att snickra och göra metallarbeten.
Det finns mycket kunskap på faktiskt och om man som jag inte har så mycket av sånt finns stora möjligheter att få lära sig mer. Om jag nån gång kan nånting så delar jag gärna med mig av det

Musiken har burit mig genom tunga perioder i livet och varje förbättring i återgivningen ger mig stor glädje. Dom flesta på faktiskt jag har diskuterat med har samma grundsyn som jag, nämligen att hifi är genomrutten bransch där många försöker tjäna pengar på ingenting. Jag ser upp till folk som kan bygga hifi av grovsopor. Inte folk som handlar kabel för tusentals kronor.

Har man en liten, billig anläggning och är nöjd med det finns ju fina forumavdelningar för musik, konsertbesök och sånt. Tom en avdelning för vadsomhelst finns som man kan läsa och skriva i.
Om inget på faktiskt passar vågar jag påstå att inget på nåt annat forum heller faller dig i smaken. Befann JAG mig i den sitsen skulle jag släppa allt audio-tjafs på internet och lyssna på skivor istället. Det är inget fel på cd-spelare, men vissa vill ha sin musik förpackad annorlunda helt enkelt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Nattlorden » 2018-03-19 18:42

Tycker det är tråkigt om du känner dig exkluderad från start, det är meningen att det skall vara tokhögt i tak och jag har aldrig sett någon bli påhoppad för att de har ett för "enkelt" system. Vill man förstå hur saker funderar och sen själv (ev. med stöd) dra slutsatser om hur man vill ha det själv, då är nog det här det bästa forumet i världen (om man får vara lite forum-självgod).

Klart det finns avancerade anläggningar på forumet, själv har jag varit här i 15 år och det har hänt massor på den tiden... så det är bara dumt att jämföra med var jag är nu... det är bara att fråga (eller läsa) så ser du att vi alla gjort resor.

Visst finns det ett par specialfalanger här, men historiskt sett beror det på att de blev dissade på de normala forumen och därför fick en tillflyktsort här... vilken kan ha givit lite slagsida på det hållet, men jag ser inte att vi dissar andra märken här på samma sätt som andra forum gjort...

Finns en stark DIY-del här och de ser jag aldrig får diss, bara tips och stöd...

Så jag tycker snarast... presentera dig själv och ta din plats... det skall inte vara svårare än så... Säger man inget, så kan man inbilla sig en massa...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav hifikg » 2018-03-19 20:16

FBK skrev:
hifikg skrev:
paa skrev:Det tror jag inte alls på.


Obekvämt att sitta på en styv EKK... men vi är väl ofta ganska överens om att det duger, om vi sedan inte lever som vi lär kan ha många orsaker. Mina vdH är en "ungdomsförvillelse" långt innan Faktiskt.se ens var påtänkt. Och när jag ändå har dem kan jag lika gärna använda dem. De är inte så dåliga att de förstör ljudet särskilt mycket ;)

Råkar man som nybliven hifi-entusisast hitta in i en tråd där IÖ och Svante slår varandra till golvet med tusendelar av dB underbyggt av långa formler och teorier så kan jag förstå att man tycker att Faktiskt är lite svårforcerat, men i många andra trådar skrivs det på en mycket mer basic-nivå och vi tillåter oss emellanåt att både tro och tycka. Och tar man det försiktigt kan t o m en o annan tumregel slinka igenom :)

Tycka ja, men inte tro,. inte ofta i alla fall. Här är det fakta som gäller så kom inte och tro något, ungefär. Förstår trådskaparens inputt, Det är mycket mer fyrkantigt här, och kanterna kan vara riktigt vassa.


Om jag TROR att jag kan driva min anläggning på trefas och 400V så är det väl bra om någon som VET ser till att jag slutar tro, helst innan jag provar :)
Men visst får jag tro på Faktiskt.se. Jag tror t ex att musiken är det som gör störst skillnad i alla anläggningar. Nä, jag påstår mig veta att det är så. Men skulle någon avkräva mig en akademisk forskningsrapport som visar att jag har vetenskapliga belägg för det jag påstår mig veta så tänker jag inte ens försöka. Men jag ändrar inte min tro. Med andra ord är trådstartaren, medlem sedan långt före mig, fri att skriva vad som helst. Fast om min redovisade tro är objektivt fel är det bara att acceptera att bli rättad. Ibland är "felet" ohörbart och då kan man bara bortse från de råd som lämnas. Jätteenkelt. Tycker jag. Och jag tror att det finns fler som tycker och tror samma sak :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav paa » 2018-03-19 20:28

Och för att inte tro utan veta så startade jag tråden om vilken typ av högtalarkabeln som verkligen används, och det ser ut som jag trodde, att lampsladd och EKK inte är i majoritet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav jansch » 2018-03-19 20:47

"Skrivbordet" - Bra att du skriver vad du tycker och känner!

Faktisk.io har ganska många medlemmar, så många att du kan börja se det som ett tvärsnitt av svenska befolkningen dock med tonvikt på Hifi/musikintresse och TYVÄRR mansdominerat (om inte kvinnorna gömmer sig bakom neutrala signaturer).

Som konsekvens av det finns det experter inom specifika områden och glada amatörer utan teknikintresse. Det finns också då mycket ödmjuka människor men även de som finner nöje i att sätta tummen i ögat på folk. Det finns socialt kompetenta människor som anpassar sitt sätt att skriva till mottagarens kompetensnivå och det finns dom vars mål är att visa sin kompetens oavsett konsekvenser. Det finns medlemmar som har djup teoretisk kunskap varvat med bred erfarenhet och det finns de som är duktiga på att Googla fram sin åsikt (vilket inte behöver vara fel, det är ju ett sätt att lära sig).
Det finns dom som har som mål att berika livet i ett kollektiv och de som tar ut sin frustration på Faktiskt.io:s medlemmar för att kunna somna gott.
De finns de som nästan aldrig skriver något men tänker och funderar/reflekterar mer.

Så är ju livet och människan och vi vet ju också att sociala medier ger oss tyvärr möjligheter att frossa obehärskat i det man inte vågar när man möts "öga för öga".

Men... Det finns inget "ovärdigt" att inte ha en relativt billig stereo eller sakna kunskap inom ett specifikt område. Samtidigt får man väl inte "se ner" på de som satsar sina pengar på en superanläggning eller fördjupar sig i teori.

Välkommen till Faktiskt.io!
Var med om att förbättra forumet i den riktning DU tycker!

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav bakerman22 » 2018-03-19 21:33

Jag kände mig liten och värdelös när jag reggade mig på det här forumet för några år sen.
Nu känner jag inte alls så.

Min kunskapsnivå ligger långt långt under ens medelnivå på det här forumet, men vet du vad? Det skiter jag fullständigt i.
Det är bättre att folk ligger på den här nivån. Då kan man lära sig lite.

Vilka som är elitistiska bajskorvar lär man sig ganska snart.
Det är bara att skumma igenom det dom skriver, eller skita i att läsa alls.
Diskussioner ger jag mig sällan in i. För att jag inte bryr mig eller orkar.

Vem som tycker vad om mig eller någon annan skiter jag också fullständigt i.

MEN. Det går inte att komma ifrån att det är en oerhört bred och bra kunskapsbank på det här forumet.
Folk är nästan alltid snälla, trevliga och vill hjälpa till.
Och det finns alltid någon som kan något om det man undrar över.

Sen finns det folk som ska hävda att dom alltid kan bäst, oavsett vilket ämne som diskuteras, men det är som sagt bara att skita i.

Jag läste och skrev länge på MHB. Det går inte längre. Har det mest som tidsfördriv när jag vill skratta nu för tiden.
I takt med att min kunskapsnivå gått upp förstår jag nu hur mycket folk det finns som sitter och tror en massa helt utan kunskap. Fast framställer det som fakta.
På det här forumet blir man rättad ganska fort. Och inte bara av en. Utan alla.

Jag tycker att du ska läsa mellan raderna om alla som ska berätta för dig vad du ska tycka och tänka. Skit i dom.
Tyck det du tycker.

Att det finns mycket kunskap, och SANN kunskap måste väl ändå vara det viktigaste?
Och dom allra flesta är faktiskt ganska trevliga. Trots allt. :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav hifikg » 2018-03-19 22:48

bakerman22 skrev:...Och dom allra flesta är faktiskt ganska trevliga. Trots allt. :wink:


Riktigt trevligt blir det när man får träffa en del forumiter IRL, vet inte hur vanligt det är på andra forum, men här har det hänt mig ett antal gånger så här långt och jag ser redan fram mot nästa rendezvous, som nog blir ett ménage à trois (obs! hifi-versionen)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Skrivbordet
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-07-24
Ort: Kontorslandskapet

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Skrivbordet » 2018-03-20 08:03

Tack för svar och engagemang!
Musikstugan och Skivrekommendationer verkar vara två avdelningar som passar mig bäst; dem har jag inte tänkt på tidigare.
M v h

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-20 14:27

Skrivbordet skrev:Jag tror att många människor är intresserad av bra musikåtergivning, men att de "ger upp" när de läser på ett sådant här forum eller för den delen kommer in i en hifibutik. Allt är krångligt och dyrt; kablar hit och spikfötter dit.


Jag tycker väl att en Hifi-butik, eller i stort sett vilket annat Hifi-forum som helst är mer "skrämmande och egenartat". Det är där kablar är dyra och svåra och man håller på med spikfötter och koner. Visst, det labbas en del med sådant här också, men väldigt lite jämfört med på andra håll.

Kunskapsnivån här på faktiskt.io (io = italo disco) är skyhögt över vad som är legio i HiFi-svängen. Det funkar dåligt att komma med lösa påståenden om ett eller annat eftersom det finns folk här som vet hur saker fungerar, i verkligheten. Det har man sällan koll på i Hifi-butiker, tidningar etc. Sedan att folk retar upp sig på varandra får man liksom bara ta. Eller strunta i. Jag läser långt ifrån allt här. En del personer som jag tycker är spända läser jag inte inläggen av, alls, eller bara lite.
Bäst är avdelningarna för musik och skivrekomendationer. Där kan man få många bra tips på musik som passar till alla tillfällen som finlyssning, rockklubbar eller hotellhissar och allt däremellan.
Teknik och DIY-avdelnngarna är också bra, där kan man lära sig mycket.

Generellt om Hifi är inte så intressant. Mycket för att det mesta av "komersiell HiFi" inte är speciellt intressant den heller.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav Termos_friend » 2018-03-20 21:20

Jag gillar det här forumet. Min uppfattning är att det många som hänger här som har en vetenskaplig syn på hifi och återgivning. Tänker mig två skolor om det skall hårdras.

a) De som gillar dyrt i kombination med mystik. De hänger inte här utan på euphonia eller liknande. I denna skola blir mycket subjektivt, mycket tycke och tänkt. Ofta är dyrt = bra, som nämnts tidigare.

b) De som söker svar på varför det låter som det gör och har en vetenskaplig approach till hifi. De håller sig här. Jag upplever att många här har en teknisk bakgrund, kanske inom matematik eller fysik.

Kan hålla med om att diskussionerna kan vara stundtals rätt bitska. Jag ser det som att folk är engagerade. Man måste betänka att de mest tekniskt djuplodande diskussionerna här många gånger förs mellan de som hållit på med elektronik och högtalarbyggnation samt ljud i många år och är väldigt kunniga på dessa områden.

Sedan undrar jag vilka andra forum där an kan läsa sig till tex att en Nad c375 + lampsladd och lakrisnsören är ett rejält kompetent alternativ till transparent återgivning istället för kabel som kostar mer än bara Nad'en? Min poäng är att dessa exempel är inte speciellt dyra komponenter i hifi-världen.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav mx » 2018-03-21 23:36

Jag kan inte ett skvatt om hur något med ljud fungerar, men genom att läsa här har jag kunnat konstruera ett riktigt bra ljudrum och köpa en bra stereo.

Var tidigare aktiv på andra forum som minhembio.com. Det som fick mig att avregistrera mig från sådana forum var att de kunniga där alltid bara förespråkade dyra saker och bytte även åsikt så fort det kom nya modeller. Då var helt plötsligt de gamla jättedåliga.

Jag kan värdepapper då är det jag jobbar med. Fast jag har blivit lite less av värdepappersdiskussionerna här där vissa sitter på väldigt höga hästar och sitter inne med sanningen. Även sett att det pratats skit om vänner och kollegor i branschen. Så jag skiter i dessa diskussioner helt nu.

Finns ju mycket att läsa och diskutera här... allt från stekpannor till dieselbilar. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav distad » 2018-03-21 23:44

bytte även åsikt så fort det kom nya modeller. Då var helt plötsligt de gamla jättedåliga.

Detta är något som stör mig mycket, sååå mycket bra grejer där ute som får så mycket onödig skit så fort någon köpt nytt. Mitt Linn Kolektor är ett sådant exempel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav mx » 2018-03-21 23:47

FBK skrev:
bytte även åsikt så fort det kom nya modeller. Då var helt plötsligt de gamla jättedåliga.

Detta är något som stör mig mycket, sååå mycket bra grejer där ute som får så mycket onödig skit så fort någon köpt nytt. Mitt Linn Kolektor är ett sådant exempel.

Det är bra för sådana som mig. Jag fyndar både hifi, datorprylar och köksutrustning svinbilligt på Tradera och i Facebookgrupper med mera.

Angående Linn så har jag en särskild relation till Espek. Älskar dessa högtalare. Dessa går ju att få tag på jättebilligt idag. För några år sedan använde Takt & Ton i Luleå dem som huvudhögtalare för att demonstrera hur bra Linn var. Nu verkar inte ens linnisterna vilja ha dem? :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav mx » 2018-03-21 23:48

Det jag menar är att till exempel Ino-saker håller sitt värde ganska bra. Det beror ju självklart på communityt runt högtalarna och där är ju forumet en del. Folk verkar förstå att högtalarna är bra även om det kommer en ny modell. Sen så kommer det ju inte nya modeller varje år heller... vilket passar en sån som mig. Som ändå inte ids uppgradera eller sätta mig in i nya saker. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx
 
Inlägg: 10814
Blev medlem: 2010-09-18
Ort: Luleå

Re: Min inloggningstid på forumet är inte så stor

Inläggav mx » 2018-03-21 23:49

Gillar också Bang Olufsen av den anledningen. De släpper inte ofta modeller och deras gamla modeller fungerar bra än idag. Jag kan dessutom koppla ihop mina beogrejer från 80-talet med deras senaste top notch-grejer. Kan styra med samma fjärrkontroll också.
Alea iacta est.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster