IKEA Eneby högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-03-11 14:29

Lyssnade lite på Lars Jansson trio med eneby 20 stående ovanpå jbl 530 innan jag ställde tillbaka den i köket.
Jag tycker den är klangligt neutral, med fabriksinställning saknas det absolut inte bas .

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav MorganM » 2019-03-11 15:06

Hur gör man exakt om man vill koppla ihop 2st Eneby 30 till stereo?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav JM » 2019-03-11 15:21

MorganM skrev:Hur gör man exakt om man vill koppla ihop 2st Eneby 30 till stereo?

Stäng av blåtand på din ljudkälla. Använd 3,5 mm hon-pluggarna bak på Eneby 30.
För dipolkonfiguration med 4 Eneby fasvänds kabeln till bakåtljudande högtalaren.
Bipolkonfiguration likt MBL kräver inte fasvändning.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Morello » 2019-03-11 15:28

"Bipol" är dock inte ett vedertaget begrepp, men jag förstår vad du menar - burkarna i fas rygg mot rygg
.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav JM » 2019-03-11 15:43

Morello skrev:"Bipol" är dock inte ett vedertaget begrepp, men jag förstår vad du menar - burkarna i fas rygg mot rygg
.

Jag är dålig på svensk nomenklatur. Mirage och Polk saluförde vissa högtalare som bipoler. Floyd Toole ratar i någon av sina böcker bipoler som suroundhögtalare. Men du har säker rätt att i Sverige heter det säkert något helt annat.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-03-12 16:23

Undras hur elementen i eneby 30 är kopplade ?

Är det en två-vägare där båda basarna spelar upp till diskanten ? Eller är det en trevägare ?

Den enda som riktigt vet borde vara Johan Lindroos som mätt på högtalaren - vad säger du ?

Elementen verkar ju vara riktigt bra - man blir nästan lite sugen på att bygga en bättre låda till eneby 20.

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav JBjorkman » 2019-03-13 18:52

Jag såg just på IKEAs sida att det är på väg ytterligare en högtalare, en mer traditionell mobil blåtands-högtalare.

https://m2.ikea.com/se/sv/p/eneby-baerbar-bluetooth-hoegtalare-svart-10401399

Ser inte ut att ha samma potential som Eneby 20/30 men frågan är väl hur den låter jämfört med liknande konkurrenter :)

Försäljningsstart april.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-13 20:40

Tangband skrev:Undras hur elementen i eneby 30 är kopplade ?

Är det en två-vägare där båda basarna spelar upp till diskanten ? Eller är det en trevägare ?

Den enda som riktigt vet borde vara Johan Lindroos som mätt på högtalaren - vad säger du ?

Elementen verkar ju vara riktigt bra - man blir nästan lite sugen på att bygga en bättre låda till eneby 20.


Varje boomer spelar likadan signal (upp till delningsfrekvensen). Därav kan det bli lite märkligt ljud om man lyssnar snett åt sidan på grund av interferens. Varje element drivs av separata förstärkare.

Min uppfattning är att visst är Eneby 20 trevlig,men det är bara att den har möjlighet till batteridrift som gör den intressant (i mitt tycke). Eneby 30 är en bättre och betydligt mer kapabel högtalare. Du behöver en sådan oxå. :wink:
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-03-18 18:05

Största ljudmässiga problemet i eneby 20 verkar vara lådan. Eller möjligen avsaknaden av dämpning inuti. Då man drar på kommer det välbekanta lådljudet som man minns från diy byggen från yngre dagar :) . om man glömt dämpmaterialet alltså. Hela baffeln vibrerar tydligt vid lite pådrag med eneby 20.
Troligen en eftergift för det extremt låga priset.
Jag antar att det är samma ( eller värre ? ) problem med eneby 30 ?

Spelar man bara muzak i bakgrunden med rätt låg volym vid middagen så stör inte lådljudet alls.
Jämför jag med Bose mini II som jag äger så är det inget problem med lådljud alls i Bose:n. Den är byggd som en Genelec- aluminium . Eneby 20 låter på det stora hela bättre ändå- klangligt är den mer balanserad.
Bose:n är tydligare i basen då man drar på.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-03-21 07:47

Spekulation :)

Hur skulle tre eneby 30 som frontar, samt två eneby 20 som bakkanaler låta vid surround ? Kostnad 4000:- . Synd att den har auto avstängning efter ett tag utan signal.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav JM » 2019-03-21 09:00

Eneby 30 är för mig en prisvärd multifunktionell "hifi-Lego-bit".

Jag har 2 frontar, i stereo med kabel, bestående av 3 stackade Eneby 30 med 2 i BBDDBB konfiguration framåt med en tredje Eneby 30 riktad bakåt i fas - högpassfilter vid ca 70 Hz. Dvs bipol-konfiguration likt MBL. Subbas under ca 70 Hz. Högtalarstackarna är placerade ca 3 m från bakväggen vinklade in ca 20 grader mot lyssningspositionen. Avståndet till laterala sidoväggarna är ca 1,5 m. Diskanten framåt är minskad 2 snäpp.

Ljudet är fantastiskt inte bara relativt priset utan i jämförelse med mina Quadar. Inga noterbara problem med lådorna. Inga klara problem med kompression eller större distorsion vid lyssning kring 90 dB. Ljudet är obetydligt sämre än mina Quad 989. Basen är delvis bättre. Det kritiska området 200 till 5000 Hz är mycket bra.
Piano, mans/kvinnoröster och lågbas test utan större problem. Mängder med gamla testskivor var inte bara ok utan gav mycket ljud. Bred distinkt detaljerad stereobild i lyssningspositionen. Högtalarna försvinner.
Vid vandring runt i rummet varierar självklart ljudet men förnimmelsen av vissa bra inspelningar är för det mesta att musiken genereras autentiskt i rummet. Det låter på de flesta positioner i rummet mindre som högtalare än med mina Quad.
Observera mitt stora lyssningsrum är relativt stort och att de viktiga dominerade laterala reflexerna är ca 20 ms fördröjda och dämpade med än 6 dB. Inga akustiska ingrepp med absorbenter eller diffusorer. Kala träväggar.
I ett mindre rum är sannolikt dipol-stack, dvs med högtalaren bakåt kopplad urfas, att föredra. Minskar störande laterala reflexer. Dipol-konfigurationen ger teoretiskt och praktiskt enligt mina erfarenheter färre störande reflexer beroende på placeringar i ett mindre rum.

Ett par Eneby 30 i stereo är för mig svåra att få låta bra. I mitt lilla arbetsrum, ca 9 m2, ger 2 högtalare placerade en bra bit in i rummet bra hifi-ljud i en användbar lyssningsposition. Övriga ofullständiga tester i andra rum har inte utfallit till belåtenhet. Tålmodigt testande krävs.

Eneby 30 ger otaliga möjligheter till enkelt testande av olika högtalarkombinationer. Hifi-nördens Lego-bit som jag ser det. Jag gillar möjligheten att relativt enkelt och billigt testa fram bästa ljudet i rummet utan att behöva göra dyra "trial and error" misstag.
Gå med i Ljudtekniska sällskapet och beställ testet av Eneby 30. Kan utan problem bekräfta LTS mätkurvor och lyssningstest med mina egna erfarenheter.

Planerar att när tid finns att testa 3 stackade Eneby 30 riktade framåt i stereo och simulera reflexerna med ytterligare högtalare.
Nu har jag 9 Eneby 30 högtalare.

I min värld är Eneby 30 inte längre bara en bra blåtandshögtalare utan en fullvärdig komponent till en mycket bra prisvärd hifi-anläggning!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav sprudel » 2019-03-21 19:37

Kul JM :)
Det kanske står i tråden men vem har konstruerat högtalaren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Kribban » 2019-03-21 21:33

Går det att få en bild på den uppsättningen JM? Förstår inte allt du skriver och en bild säger mer än ord för mig
Miljö-alarmist

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-04-03 06:32

Felpost
Senast redigerad av Tangband 2019-04-03 06:49, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-04-03 06:48

sprudel skrev:Kul JM :)
Det kanske står i tråden men vem har konstruerat högtalaren.


https://www.factmag.com/2018/04/27/ikea ... on-images/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Morello » 2019-04-09 09:59

Får man gissa på kinesisk manufaktur?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Kraniet » 2019-04-09 10:25

Nu kommer snart Ikea Symfonisk. Samarbete med Sonos. kommer som lampa och som liten lådhögtalare. Kompatibla med sonos övriga produkter.

Bild

https://ikea.today/meet-our-new-family- ... symfonisk/
https://www.nyteknik.se/popularteknik/i ... na-6954415
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav darkg » 2019-04-09 20:17

Morello skrev:Får man gissa på kinesisk manufaktur?


Det är väl troligt, Ikea köper in en tredjedel av allt från Asien men på tekniksidan torde det vara en högre andel. Fast Kina är en himla stor marknad också, så en stor del av tillverkningsandelen där kanske går åt.
Don’t just do something, sit there.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Lennart » 2019-06-15 13:48

Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-15 14:03

Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?

Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.

För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.

Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10 kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-15 14:16

Kraniet skrev:Nu kommer snart Ikea Symfonisk. Samarbete med Sonos. kommer som lampa och som liten lådhögtalare. Kompatibla med sonos övriga produkter.

[ Bild ]

https://ikea.today/meet-our-new-family- ... symfonisk/
https://www.nyteknik.se/popularteknik/i ... na-6954415


Jo, de skriver såhär:

"De två första produkterna Symfonisk-serien släpps i augusti 2019. Bordslampan med inbyggd högtalare ska kosta 1 995 kronor, medan bokhylle-varianten landar på 995 kronor, exklusive högtalarkrokar eller ställ. Båda högtalarna är kompatibla med Sonos egna produktsortiment och kan styras via Sonos app."

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Lennart » 2019-06-15 14:39

Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Senast redigerad av Lennart 2019-06-15 15:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav hifikg » 2019-06-15 15:23

Kan det bli så att de byter ut komponenter mot billigare med tiden, så att första "upplagan" blir den mest prisvärda?
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-15 16:12

Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”


Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-15 22:26

Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?


Ingen av dem klar något annat trådlöst än SBC
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-15 22:30

Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”


Bluetooth inte OK, vilket för övrigt står i artikeln. Bluetooth kan i och för sig vara "typ OK" med lite ljud på en picknick om man dragit en öl eller så...
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-15 22:32

Tangband skrev:
Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”


Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.


Det är din uppfattning som jag inte delar.
Rakt on axis låter den korrekt med frontskyddet på.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-15 22:36

Tangband skrev:
Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?

Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.

För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.

Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10 kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.

Det sista stämmer inte med mina mätningar. Jag råder andra läsare att bortse från Tangbands utsaga.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 07:39

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”


Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.


Det är din uppfattning som jag inte delar.
Rakt on axis låter den korrekt med frontskyddet på.

Om du läser mer noggrant vad jag skriver så håller jag ju med dig ! Eneby 20 mäter rakare med fronttyget på, on axis.
jag TYCKER däremot eneby 20 låter bättre utan fronttyg, då den används vid typisk placering, tex i köket.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 07:49

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:
Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?

Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.

För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.

Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.

Det sista stämmer inte med mina mätningar. Jag råder andra läsare att bortse från Tangbands utsaga.


Jag tycker folk ska göra egna mätningar med eller utan frontskydd. Jag är den enda som visat mätningar med eller utan front i denna tråd. Det skiljer 4-5 dB vid ungefär 10,4 kHz med eller utan front. Diskanten har en peak vid den frekvensen utan front . Med front blir det däremot förvånansvärt rakt.

Johan Lindroos- kan du eller nån annan skanna lite mätbilder från testen i MOlt ? Jag antar att du mätte fler mätningar än som stod i artikeln, det är väl ok att visa dessa ?
Senast redigerad av Tangband 2019-06-16 09:06, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster