Hur lång delay ger en dsp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martinw
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-23

Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav martinw » 2018-03-24 21:26

Letar ihjäl mig efter en gammal tråd på något forum om hur lång delay en dsp ger.
Jag kör analogt tvåkanal i vardagsrummet, har funderat på en dsp för att snygga till kurvan på 2x slutna xls 10”.
Alternativen i dagsläget är väl minidsp och inukedsp, och då alltså bara på basarna.
Hur lång delay ger en dsp?
Hur stor skillnad i delay mellan topp och bas kan man ”stå ut med” under 80hz?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav NADifierad » 2018-03-24 21:36

Det beror bla på hur mycket EQ du lägger på.
Jag har fördröjt mina toppar ca 1,7 meter för att matcha basarna.
Bäst är att mäta.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
martinw
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav martinw » 2018-03-24 21:45

Tänker lite att i min setup hjälper inte mäta, jag kan inte fördröja topparna.
All delay som läggs på basarna är dålig, typ.
(Och blir det sämre med delay än resonanstoppar är det lika bra att låta bli dsp)
Fast jag vet inte riktigt hur mkt delay som är ”för dåligt”.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Svante » 2018-03-24 21:59

Uttrycket "hur långt är ett snöre" passar ganska bra här.

Det beror helt på vad det är för AD, programvara och DA. Om det nu är analogt in.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav darkg » 2018-03-24 22:04

Svante skrev:Uttrycket "hur långt är ett snöre" passar ganska bra här.

Det beror helt på vad det är för AD, programvara och DA. Om det nu är analogt in.


Men finns det ens en rimlig chans att bearbeta basarna utan att de hamnar otillfredsställande långt efter?
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Tangband » 2018-03-24 22:06

martinw skrev:Letar ihjäl mig efter en gammal tråd på något forum om hur lång delay en dsp ger.
Jag kör analogt tvåkanal i vardagsrummet, har funderat på en dsp för att snygga till kurvan på 2x slutna xls 10”.
Alternativen i dagsläget är väl minidsp och inukedsp, och då alltså bara på basarna.
Hur lång delay ger en dsp?
Hur stor skillnad i delay mellan topp och bas kan man ”stå ut med” under 80hz?


Jag förstår det möjliga dilemmat.
Jag tror ( utan att riktigt veta ) att om du i en dsp använder mycket eq och branta filter som kräver mer uträkningar så blir väl antagligen fördröjningen större . Vet inte om det kan höras.
Man vill ju inte heller att inkopplandet av en dsp i bara basområdet ska innebära en hörbar försämring pga fördröjning, eftersom du inte kan fördröja topparna som drivs analogt.

Fördröjningen för varje dsp - apparat brukar benämnas som latency- det står kanske hur mycket i broschyren till dspn ? Men man vet ju inte om fördröjningen blir större med stora eq-ingrepp.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Tangband » 2018-03-24 22:07

darkg skrev:
Svante skrev:Uttrycket "hur långt är ett snöre" passar ganska bra här.

Det beror helt på vad det är för AD, programvara och DA. Om det nu är analogt in.


Men finns det ens en rimlig chans att bearbeta basarna utan att de hamnar otillfredsställande långt efter?


Det där undrar jag också? Hur många cm eller meter fördröjer en minidsp tex ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav jonasp » 2018-03-24 22:09

Minidsp har en delay i storleksordningen 1 ms, exkl grupplöptid i eventuella filter.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Tangband » 2018-03-24 22:16

”Dear minidsp users,

I have some questions about de 2X4 minidsp.
I am planning to buy one to use as a stereo subwoofer filter. My plan is to cut off the frequencies above approx. 40 Hz. I use the subs in combination with transmissionline speakers, so I only want the lowest frequencies for the subs.
I would really like to know if the latency will be a problem. I don't want to use de minidsp as a two-way filter. The transmissionline speakers will get the pure full-range signal. Connecting the amp that drives them to the high-out ports of the dsp is not an option.
I read that there will be a latency of max 2 mSec when I'm using the minidsp.
At 40 Hz this will result in a phase difference of 28,8 degrees. The lower the frequency, the less phase shift. At 500 Hz there will be 180 degrees phase shift, but I will not use such a high crossover point.

I calculated that I would have to move the subs 0,68 metres forward to time-align them with the transmissionlines. Not an option, if I move them forwards, my girlfriend will time-align me and my backpack 5 metres outside the walls of our house.

Since I'm planning to use the subs between 2 and 40 Hz the phase shift will be limited to 28,8 degrees. Will I notice that in the quality of the sound?”

https://www.minidsp.com/forum/minidsp-f ... x4-minidsp

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-24 22:59

Normalt för de DSP jag har sett är vanligen minst 2ms utan filter och ja det är hörbart eftersom det dessutom är åt fel håll. Många har ju basarna längst bak ifrån lyssnaren räknat och då får man lägga till fördröjningen på basarna så dessa kommer "ännu längre ifrån" topparna.
Personligen skulle jag aldrig komma på idén att köra dsp bara i basen. Känner man sig osäker testa. Känner man för att gissa om det är hörbart lär man knappast hjälpa trådskaparen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-24 23:00

darkg skrev:
Svante skrev:Uttrycket "hur långt är ett snöre" passar ganska bra här.

Det beror helt på vad det är för AD, programvara och DA. Om det nu är analogt in.


Men finns det ens en rimlig chans att bearbeta basarna utan att de hamnar otillfredsställande långt efter?


Nej.

mvh/Harryup

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav rajapruk » 2018-03-25 02:30

MiniDSP OpenDRC-di har runt 2ms latency på passthrough (utan några filter).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Tangband » 2018-03-25 07:56

Harryup skrev:
darkg skrev:
Svante skrev:Uttrycket "hur långt är ett snöre" passar ganska bra här.

Det beror helt på vad det är för AD, programvara och DA. Om det nu är analogt in.


Men finns det ens en rimlig chans att bearbeta basarna utan att de hamnar otillfredsställande långt efter?


Nej.

mvh/Harryup

Om det där stämmer så är enda lösningen en hel-aktiv dsp lösning där man kan kontrollera latency i alla register.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-25 08:18

Tangband skrev:
Harryup skrev:
darkg skrev:
Men finns det ens en rimlig chans att bearbeta basarna utan att de hamnar otillfredsställande långt efter?


Nej.

mvh/Harryup

Om det där stämmer så är enda lösningen en hel-aktiv dsp lösning där man kan kontrollera latency i alla register.


Ja, personligen tycker jag det. Bara att testa om man kan leva med en sub i "otakt". MEN det kan ju skilja på olika dsp hur väl det går att ställa dom i takt också. Finns ingen elektronik som låter lika oavsett fabrikat.

/Harryup

Användarvisningsbild
martinw
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav martinw » 2018-03-25 08:20

Om man jämför br och slutet 20-80hz så är väl skillnaden ofta mer än 2ms delay?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-25 08:41

darkg skrev:Men finns det ens en rimlig chans att bearbeta basarna utan att de hamnar otillfredsställande långt efter?

Ja. Jag har kört så och det lät inte dumt alls. Var kanske inte så mycket "feelgood" runt det hela, men det fungerade tillfredsställande för mig sas.

Vad som är tillfredsställande för var individ i ett specifikt scenario kan dock inte jag svara på rent generellt. Jag anser bara att det är inte så svart/vitt som att "det går inte".

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav rajapruk » 2018-03-25 09:58

martinw skrev:Om man jämför br och slutet 20-80hz så är väl skillnaden ofta mer än 2ms delay?


Ja, en basreflexport spelar 180 grader ur fas.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Svante » 2018-03-25 10:12

rajapruk skrev:
martinw skrev:Om man jämför br och slutet 20-80hz så är väl skillnaden ofta mer än 2ms delay?


Ja, en basreflexport spelar 180 grader ur fas.


Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav jonasp » 2018-03-25 10:15

Om det kommer att fungera beror på fördröjningen, avståndet mellan basmoduler och toppar, samt delningsfiltrets egenskaper. Att kategoriskt säga nej eller ja köper jag inte riktigt. Personligen vill jag kunna påverka delay för topparna också, men tror att man kan få det att funka även med DSP i bara baskedjan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-25 10:20

Jag anser att man kan komma långt utan att justera delayen vilket ju endast går om man kör digitalt ( utan att flytta högtalarna) och det finns absolut bra analoga filter.
Men för att optimera så har jag aldrig upplevt att det inte skulle vara bättre att justera delayen till full matchning. Om man köper ett filter som låter för illa uppåt för att köras med så hur låter det då i övrigt? Om man inte hör tydliga skillnader så kan det ju bero på rumsresonanser, lång efterklang, multipla basmoduler eller nåt annat som gör att man blandar gammalt och nytt ljud.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Tangband » 2018-03-25 10:24

Svante skrev:
rajapruk skrev:
martinw skrev:Om man jämför br och slutet 20-80hz så är väl skillnaden ofta mer än 2ms delay?


Ja, en basreflexport spelar 180 grader ur fas.


Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.


Aha... men är inte fördröjningen ungefär 2 ms eller betydligt mer från själva porten då ?
Om det stämmer, så är väl ändå denna fördröjning väldigt lågt i frekvens, typ under 30 Hz där porten går in så det kanske inte är hörbart?
2 ms fördröjning i en dsp borde däremot ställa till det med fasen rätt rejält om delningen är vid tex 100 Hz ?

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav smile » 2018-03-25 10:32

Kul ämne!
Jag läser och följer med stort intresse.

Jag har själv horn i både toppar och basar med olika längd på horngångarna och olika längd ifrån toppar och basar till lyssningsposition.

Hur gör man enklast för att veta hur mycket delay man behöver lägga och i vilket område?

Skickar man en signal med en viss frekvens som både toppar och basar klarar av att återge och mäter hur långt tid det tar innan signalen kommer till lyssningsposition?

Och hur mäter man då det, finns det någon bra app eller program?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav NADifierad » 2018-03-25 10:36

Tex XTZ roomanalyzer visar avståndet/ fördröjningen vid mätning.
Så det är bara att mäta ett register i taget.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav rajapruk » 2018-03-25 10:40

smile skrev:Kul ämne!
Jag läser och följer med stort intresse.

Jag har själv horn i både toppar och basar med olika längd på horngångarna och olika längd ifrån toppar och basar till lyssningsposition.

Hur gör man enklast för att veta hur mycket delay man behöver lägga och i vilket område?

Skickar man en signal med en viss frekvens som både toppar och basar klarar av att återge och mäter hur långt tid det tar innan signalen kommer till lyssningsposition?

Och hur mäter man då det, finns det någon bra app eller program?


Ett sätt att göra det på:
Utgå från den fysiska gångskillnaden till att börja med, och sätt delay som matchar den. Sedan fasvänd den ena sidan i delningen, och prova dig fram att hitta den exakta delay som ger störst utsläckning precis på delningsfrekvensen.
Senast redigerad av rajapruk 2018-03-25 10:44, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav rajapruk » 2018-03-25 10:41

Svante skrev:
rajapruk skrev:
martinw skrev:Om man jämför br och slutet 20-80hz så är väl skillnaden ofta mer än 2ms delay?


Ja, en basreflexport spelar 180 grader ur fas.


Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.


Ja fel uttryckt av mig. Jag menade fasvridningen på 180 grader som basreflexport ger, gentemot övre register.
Jag läste/tolkade hela frågan fel, ser jag nu. Det svaret kan bortses ifrån :)
Senast redigerad av rajapruk 2018-03-25 10:49, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav rajapruk » 2018-03-25 10:45

NADifierad skrev:Tex XTZ roomanalyzer visar avståndet/ fördröjningen vid mätning.
Så det är bara att mäta ett register i taget.


Det där kan nog diffa på varje mätning, latency i elektroniken. För XTZ har ingen timing-reference-channel, vad jag vet.
Eller gör den analys av impuls-responsen och sätter T=0 vid impulsens peak?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-25 10:59

rajapruk skrev:
NADifierad skrev:Tex XTZ roomanalyzer visar avståndet/ fördröjningen vid mätning.
Så det är bara att mäta ett register i taget.


Det där kan nog diffa på varje mätning, latency i elektroniken. För XTZ har ingen timing-reference-channel, vad jag vet.
Eller gör den analys av impuls-responsen och sätter T=0 vid impulsens peak?


Den går att hjälpligt använda för att få en uppfattning men i basen visar den olika varje gång man mäter och den tål heller inte så hög volym i basen.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav NADifierad » 2018-03-25 11:00

Vet ej hur de har löst det, men det funkar fint.
När jag mäter basarna så höjer jag tillfälligt delningsfrekvensen till ca 500 hz. Programmet har ibland problem att hitta startpulsen under 80 Hz och branta filter.
Jag kör alltid flera svep vid varje mätning, just för felmarginalerna.
Jag upplever programmet som konsekvent och tillförlitligt nog.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-25 11:06

Tangband skrev:
Svante skrev:
rajapruk skrev:
Ja, en basreflexport spelar 180 grader ur fas.


Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.


Aha... men är inte fördröjningen ungefär 2 ms eller betydligt mer från själva porten då ?
Om det stämmer, så är väl ändå denna fördröjning väldigt lågt i frekvens, typ under 30 Hz där porten går in så det kanske inte är hörbart?
2 ms fördröjning i en dsp borde däremot ställa till det med fasen rätt rejält om delningen är vid tex 100 Hz ?


Jag ser det inte som att basen är fördröjd till resten med x antal ms. Jag ser det som att grundtonen försenas i förhållande till övertonerna, så delar man med flacka filter uppåt 100Hz så är det ju troligt att 200Hz också hörs ur subben och då börjar det inte bli lika roligt om man har 200Hz toner som kommer i olika tid. Sen kanske man heller inte skall underskatta att det är fördröjningen i disten man hör. Att teoretisera att man inte hör fördröjning i djupaste basen ser jag som att man underskattar hela problemet.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Harryup » 2018-03-25 11:09

NADifierad skrev:Vet ej hur de har löst det, men det funkar fint.
När jag mäter basarna så höjer jag tillfälligt delningsfrekvensen till ca 500 hz. Programmet har ibland problem att hitta startpulsen under 80 Hz och branta filter.
Jag kör alltid flera svep vid varje mätning, just för felmarginalerna.
Jag upplever programmet som konsekvent och tillförlitligt nog.


Mäter du på lyssningsplats? I så fall skulle jag testa att mäta på runt metern ifrån högtalarna också och jämföra skillnaderna mellan registren.

/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wetterstad och 16 gäster