Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Svante skrev:rajapruk skrev:
Ja, en basreflexport spelar 180 grader ur fas.
Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.
Ja fel uttryckt av mig. Jag menade fasvridningen på 180 grader som basreflexport ger, gentemot övre register.
Svante skrev:rajapruk skrev:Svante skrev:
Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.
Ja fel uttryckt av mig. Jag menade fasvridningen på 180 grader som basreflexport ger, gentemot övre register.
Fast det gör den ju inte. Den ligger i fas med elementet. Kan du beskriva mer hur du menar?
Svante skrev:rajapruk skrev:Svante skrev:
Ehh... Nä. Den spelar i fas i nyttoområdet.
Ja fel uttryckt av mig. Jag menade fasvridningen på 180 grader som basreflexport ger, gentemot övre register.
Fast det gör den ju inte. Den ligger i fas med elementet. Kan du beskriva mer hur du menar?
paa skrev:Svante skrev:rajapruk skrev:
Ja fel uttryckt av mig. Jag menade fasvridningen på 180 grader som basreflexport ger, gentemot övre register.
Fast det gör den ju inte. Den ligger i fas med elementet. Kan du beskriva mer hur du menar?
Porten ligger 180 grader ur fas med tryckvariationerna i lådan. Men eftersom trycket i lådan kommer från baksidan på elementet som ligger 180 grader ur fas med framsidan så blir de 360 grader ur fas. Eller i fas, som Svante väljer att säga, det kan vara en smaksak.
rajapruk skrev:Säger Svante att jag har fel, så har jag väldigt sannolikt fel
rajapruk skrev:<snip>
Alltså gradvis fasvridning upp till 180 grader på varje "sida" om portens avstämningsfrekvens, enligt rePhase. 360 grader totalt.
Harryup skrev:Sen skulle jag testat att iterera lite mellan att kompensera för frekvensgång och mäta timing när det inte går och när det går.
Här inne är väl en ganska utbredd uppfattning att dalar går inte att höja och toppar går att kapa. Min åsikt också innan jag bytte försteg, det finns dalar som går att höja och det finns vissa toppar man inte kan kapa. Beror på hur man kvaddar timingen med att försöka göra kompenseringar.
Så mitt råd är sätt delningarna, mät timing, justera delningar, mät timing, kanske lägga ett filter vid delningen och ett ytterligare lite högre upp i basen så man får bort lite "högfrekvent skräp".
Sen börja kapa lite toppar, mät timing, kapa lite eller återställ lite om det blev för mycket. Fortsätt så i några dagar och du kommer lättare och lättare kunna höra både frekvensgång och också timing och höra hur de hör ihop. Till slut återstår bara småpet och du har en ljud där du inte kommer sakna någon tonkontroll i regel och inget stör i ljudet heller. Lyssna också på hur tydliga placeringen av instrumenten blir i ljudbilden. Ligger de på samma ställe oavsett vilken ton som spelas?
Lycka till
/Harryup
rajapruk skrev:Tangband, mäter du i en position?
Flytta micen några centimeter så har du en helt annan kurva...
Svante skrev:rajapruk skrev:Säger Svante att jag har fel, så har jag väldigt sannolikt fel
Det finns ju alternativet att vi båda har rätt också.rajapruk skrev:<snip>
Alltså gradvis fasvridning upp till 180 grader på varje "sida" om portens avstämningsfrekvens, enligt rePhase. 360 grader totalt.
Ja, både slutna lådor och basrelflexlådor ger en ökad fasvridning mellan in- och utsignal mot låga frekvenser, och vid någon frekvens ger basreflexlådan 180 graders fasvridning, typiskt vid avstämningen. Det jag pratade om var fasvridningen mellan element och port, och den är nära noll över avstämningen, men sett i sammanhanget är nog din reflexion mer relevant.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Tangband, mäter du i en position?
Flytta micen några centimeter så har du en helt annan kurva...
Jag vet... därför kommer sådana mätningar alltid i andrahand- hörseln avgör
rajapruk skrev:Är verkligen basreflexkonstruktionens fasvridning minimum-fas? För sluten låda köper jag det, utan konstigheter. Men för BR så följer ju inte faskurvan så jag tänker mig att frekvenskurvan skulle se ut ungefär, i exemplet. Men det kanske är minimum-fas ändå?
A theoreticak analysis shows that the bass-reflex loudspeaker
system exhibits the characterics of a minimum-phase highpass filter.
It is thus possible to apply the well-known Butterworth and Chebyshev
approximations to ideal filter on the loudspeaker system dimensioning.
Harryup skrev:Sen skulle jag testat att iterera lite mellan att kompensera för frekvensgång och mäta timing när det inte går och när det går.
Här inne är väl en ganska utbredd uppfattning att dalar går inte att höja och toppar går att kapa. Min åsikt också innan jag bytte försteg, det finns dalar som går att höja och det finns vissa toppar man inte kan kapa. Beror på hur man kvaddar timingen med att försöka göra kompenseringar.
Så mitt råd är sätt delningarna, mät timing, justera delningar, mät timing, kanske lägga ett filter vid delningen och ett ytterligare lite högre upp i basen så man får bort lite "högfrekvent skräp".
Sen börja kapa lite toppar, mät timing, kapa lite eller återställ lite om det blev för mycket. Fortsätt så i några dagar och du kommer lättare och lättare kunna höra både frekvensgång och också timing och höra hur de hör ihop. Till slut återstår bara småpet och du har en ljud där du inte kommer sakna någon tonkontroll i regel och inget stör i ljudet heller. Lyssna också på hur tydliga placeringen av instrumenten blir i ljudbilden. Ligger de på samma ställe oavsett vilken ton som spelas?
Lycka till
/Harryup
rajapruk skrev:En anledning att inte höja dalar är om den uppståt på grund av en utsläckning/kancellering (från t.ex en reflektion från en vägg). Höjer du dalen höjer du även den kancellererade signalen, status quo, vilket gör att du eldar för kråkorna. De flesta dalar är vanligtvis utsläckningar (tror jag).
En anledning att inte sänka ner toppar helt och hållet kan vara att du då riskerar att påverka direktljudet negativt (om toppen uppkommit på grund av en rumsresonans eller reflex). Därför man ibland ser rekommendationen att bara sänka toppar halvvägs (tror jag).
Bäst är att lösa dalarna och topparna rent fysiskt med saker som placering och akustisk behandling av rummet, om möjligt (tror jag).
jonasp skrev:Tillgägg, från abstraktet till Liljencrants avhandling:A theoreticak analysis shows that the bass-reflex loudspeaker
system exhibits the characterics of a minimum-phase highpass filter.
It is thus possible to apply the well-known Butterworth and Chebyshev
approximations to ideal filter on the loudspeaker system dimensioning.
http://www.speech.kth.se/prod/publicati ... 07-022.pdf
AndreasArvidsson skrev:Är väl primärt att man "eldar för kråkorna" sas. Du ökar disaten i systemet för en ofta ganska liten akustiskt påverkan. Det finns ju dock även aspekten att du ändrar direktljudet och vi är mer känsliga för toppar än dalar så det kanske inte alltid är att önska.
I slutändan är det ju iaf din upplevelse som är det viktiga. Dvs tycker du att det låter bättre så kör så, men jag personligen har efter mycket testande kommit fram till att jag föredrar att bara ta ned de fundamentala moderna och sedan vara nöjd i det övre frekvensregistret, men i infrabasområdet måsta man ju höja nivån annars blir det inget skoj
rajapruk skrev:Några mindre balanseringssubbar utplacerade i rummet kan ev. också vara en strategi att överväga, á la Earl Geddes. De behöver inte spela lika högt som huvudsub(s), och kan därför vara mindre. Kan ge jämnare tonkurva och mindre säte-till-säte-variation.
Desto mindre säte-till-säte-variation, desto bättre blir sannolikt insatser med EQ, om du inte har huvudet i skruvstäd.
Användare som besöker denna kategori: andyman_se, Bing [Bot] och 25 gäster