Hur lång delay ger en dsp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav UnholyRishna » 2018-03-29 13:59

Harryup skrev:Absolut blir det en jämnare kurva om det är det som man är mest känslig för så är ju det en bra lösning. Om man däremot är känslig för att blanda nytt med gammal ljud så är det inte en så bra idé. Personligen tillhör jag den sistnämnda kategorin.

Glad Påsk
/Harryup


Jag är definitivt känslig för ojämn frekvensgång i basregistret under ca. 100Hz. Inte så att jag kräver spikrak tonkurva, men någerlunda rak i alla fall. Sen är det nog viktigt att man inte enbart mäter upp denna "rakhet", utan kompletterar med mycket lyssning för att få en sund balans. Någon nämnde att man inte alltid bör kompensera toppar/dalar till 100%, och det är nog något som är värt att ha i bakhuvudet.

Vad det gäller att "blanda gammalt och nytt ljud" så är det ju tråkigt, men om man har ett resonansbenäget rum så är det väl tyvärr precis det man gör även utan att använda EQ?

Glad påsk på dig med! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur lång delay ger en dsp?

Inläggav Tangband » 2018-04-01 08:40

UnholyRishna skrev:
Harryup skrev:Absolut blir det en jämnare kurva om det är det som man är mest känslig för så är ju det en bra lösning. Om man däremot är känslig för att blanda nytt med gammal ljud så är det inte en så bra idé. Personligen tillhör jag den sistnämnda kategorin.

Glad Påsk
/Harryup


Jag är definitivt känslig för ojämn frekvensgång i basregistret under ca. 100Hz. Inte så att jag kräver spikrak tonkurva, men någerlunda rak i alla fall. Sen är det nog viktigt att man inte enbart mäter upp denna "rakhet", utan kompletterar med mycket lyssning för att få en sund balans. Någon nämnde att man inte alltid bör kompensera toppar/dalar till 100%, och det är nog något som är värt att ha i bakhuvudet.

Vad det gäller att "blanda gammalt och nytt ljud" så är det ju tråkigt, men om man har ett resonansbenäget rum så är det väl tyvärr precis det man gör även utan att använda EQ?

Glad påsk på dig med! :)

Min erfarenhet är att det ofta låter bäst om man inte korrigerar för dalar och toppar fullt ut i dsp:n. Säger mätmicken + 5 db vid 70 Hz så kan det ofta låta bäst med - 2 db korrigering vid den frekvensen i peq.
Det är min erfarenhet.
Kanske beror det på att riktig musik sällan består av brus eller långa sinustoner, en baston från en basist som spelar olika toner vandrar i frekvens och kanske inte sätter igång resonanserna så kraftigt som statiska signaler ?
Stereosystemfelet vid 2 kanalsåtergivning innebär väl också att rummet inte ska dämpas helt....

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster