spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Zzombie » 2019-09-16 11:17

Censur gäller förhållandet mellan stat och medborgare, inget annat.
Dessutom var inlägget inte en mödosamt formulerad vittnesskildring av ett brott eller annat av betydelse, utan ett inlägg om något så relativt meningslöst som vad högtalare står på. Typisk svenne banan-reaktion.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav bomellberg » 2019-09-16 11:20

Zzombie skrev:Censur gäller förhållandet mellan stat och medborgare, inget annat.
Dessutom var inlägget inte en mödosamt formulerad vittnesskildring av ett brott eller annat av betydelse, utan ett inlägg om något så relativt meningslöst som vad högtalare står på. Typisk svenne banan-reaktion.

Vilket underbart befriande inlägg. Kudos!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-09-16 11:22

Ja, nu har det väl bluddrats klart om det försvunna inlägget?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-16 15:02

Zzombie skrev:Censur gäller förhållandet mellan stat och medborgare, inget annat.

Du har fel. Censur kan vem som helst ägna sig åt.

Det betyder granska och används i betydelsen att granska med syftet att bedöma om något skall få finnas. Så censur kan vem som helst med makt att stoppa/ta bort ägna sig åt. Det behöver alls inte vara en stat och dess medborgare. Själva handlingen att ta bort det som bedöms inte är okej, kallas ibland i överförd betydelse för att censurera.

Zzombie skrev:Dessutom var inlägget inte en mödosamt formulerad vittnesskildring av ett brott eller annat av betydelse, utan ett inlägg om något så relativt meningslöst som vad högtalare står på. Typisk svenne banan-reaktion.

Jasså du Svenne... Du intresserar dig för något som du samtidigt kallar relativt meningslöst. Hur får du ihop det? Din trovärdighet brister.

Fakta är att du inte kan bedöma den möda som låg bakom inläggets formulerande.

Fakta är också att meningsfullhet inte är någonting objektivt utan något subjektivt. Jag är mera intresserad av det borttagna inlägget än någon randomskildring av ett brott från något vittne. Om det inte är ett av något skäl speciellt intressant brott vill säga.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-16 15:04

bomellberg skrev:
Zzombie skrev:Censur gäller förhållandet mellan stat och medborgare, inget annat.
Dessutom var inlägget inte en mödosamt formulerad vittnesskildring av ett brott eller annat av betydelse, utan ett inlägg om något så relativt meningslöst som vad högtalare står på. Typisk svenne banan-reaktion.

Vilket underbart befriande inlägg. Kudos!

Subjektiviteter och rena felaktigheter är befriande? Då har du mycket att glädja dig åt här i världen. Grattis!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kribban » 2019-09-16 15:42

det var ett misstag...................släpp det nu 8O
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-16 15:57

Jag godtar Nattlordens ursäkt och vill inte hålla honom på ”sträck-bänken” nå mer för det inträffade misstaget. :)

Jag behövde någon dag på mig att godta ursäkten då jag hade lagt enorm tid på att formulera det aktuella inlägget, och med våran halv-hätska debatt här i tråden i färskt minne så trodde jag att han missbrukat sin ställning som moderator och raderat mitt inlägg med avsikt bara för att djävlas. Jag har aldrig hört att inlägg av misstag raderats av moderatorer förut här på forumet, men den här gången verkar det tyvärr ha skett.

Något slarvigt tycker jag nog fortfarande att det är då det rimligtvis kom upp en förfrågan där man ska bekräfta om inlägget verkligen ska raderas och att Nattlorden i det läget kanske borde ha insett att han då råkade befinna sig i ”redigera inlägg”-delen.
Jag har nyss även fått veta att den normala proceduren är att man flyttar inlägget till ”ej synliga avdelningen” istället för att radera det direkt.
Vi får helt enkelt hoppas att misstaget inte återupprepas.

Med vänliga hälsningar, Mathias

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav bomellberg » 2019-09-16 16:03

IngOehman skrev:
bomellberg skrev:
Zzombie skrev:Censur gäller förhållandet mellan stat och medborgare, inget annat.
Dessutom var inlägget inte en mödosamt formulerad vittnesskildring av ett brott eller annat av betydelse, utan ett inlägg om något så relativt meningslöst som vad högtalare står på. Typisk svenne banan-reaktion.

Vilket underbart befriande inlägg. Kudos!

Subjektiviteter och rena felaktigheter är befriande? Då har du mycket att glädja dig åt här i världen. Grattis!


Vh, iö

Gulle dig. Så mycket att vara bitter över och så lite tid. Stackare.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57251
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-16 16:05

Tack... som sagt innan... jag var inte ute efter att moderera något... jag trodde jag gjort ett inlägg och blev inte nöjd med det....

Ja det borde jag... får skylla på att det inte är så ofta som jag suddar mina egna poster (och nu var det ju inte det), men jag försökte bryta isär din post i flera citarbitar och det blev helt enkelt inte bra.... tyvärr är det inget på radera-sidan som indikerar att det är någon annans post, den frågar bara ja eller nej.... så den ser ut precis som när du själv stryker din senaste post (medans det är möjligt).

Ja, det är det förfarandet vi har... men ingen gör så om de bara vill stryka det de själva precis skrivit, naturligtvis.

( Den "bästa" förklaringen är att citera-ikonen inte ligger främst i raden med ikoner, utan det gör redigera. Vilket jag tycker är tokdumt... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-09-16 16:10

Jag tycker vi tuggar vidare några varv till; framförallt ser jag fram mot popcorn från kastrullen och en härlig definitionsdebatt avseende betydelsen av censur.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-16 16:48

Vi kan även diskutera hur man gör de bästa popcornen. Man gör då förslagsvis med kallpressad kokosolja (Kung Markatta på glasburk t.ex. är bra). Kokosoljan ska helt täcka popcornen(max ett lager popcorn på bottnen). Sedan kör man moderat värme hela tiden, t.ex. 7 av 10 på effekten (men det blir lite olika på olika spisar). Skaka mycket ofta på kastrullen, då blir popcornen jämnt upphettade i skalen och när de väl exploderar så spricker skalet upp i många delar och blir "fluffigt och lättuggat". Salta sedan inte så djävla mycket.

Smaklig måltid. :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav dewpo » 2019-09-16 16:53

...”En svensk Tiger”...

Ps detta inlägg var ursprungligen längre men för att inte ligga moderatorerna till last idkade jag självcensur :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2019-09-16 16:54

Johan_Lindroos skrev:Vi kan även diskutera hur man gör de bästa popcornen. Man gör då förslagsvis med kallpressad kokosolja (Kung Markatta på glasburk t.ex. är bra). Kokosoljan ska helt täcka popcornen(max ett lager popcorn på bottnen). Sedan kör man moderat värme hela tiden, t.ex. 7 av 10 på effekten (men det blir lite olika på olika spisar). Skaka mycket ofta på kastrullen, då blir popcornen jämnt upphettade i skalen och när de väl exploderar så spricker skalet upp i många delar och blir "fluffigt och lättuggat". Salta sedan inte så djävla mycket.

Varför man nu ska envisas med popcorn, de är varken goda eller nyttiga. Luktar illa gör det också.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-16 16:59

Bill50x skrev:
Johan_Lindroos skrev:Vi kan även diskutera hur man gör de bästa popcornen. Man gör då förslagsvis med kallpressad kokosolja (Kung Markatta på glasburk t.ex. är bra). Kokosoljan ska helt täcka popcornen(max ett lager popcorn på bottnen). Sedan kör man moderat värme hela tiden, t.ex. 7 av 10 på effekten (men det blir lite olika på olika spisar). Skaka mycket ofta på kastrullen, då blir popcornen jämnt upphettade i skalen och när de väl exploderar så spricker skalet upp i många delar och blir "fluffigt och lättuggat". Salta sedan inte så djävla mycket.

Varför man nu ska envisas med popcorn, de är varken goda eller nyttiga. Luktar illa gör det också.

/ B


Nej, du har fel. Om lukten alltså. Jag avkräfver härmed ett öppet test där du gör enligt min metod och du behöver inte ens nyttja någon referenspoppning enligt sedvanliga micropop. Du har nog fel om nyttigheten också. Jag tycker mig ha läst att popcorn innehåller extremt mycket antioxidanter, helt fritt från referenser. Kokosolja måste ju vara nyttigt, eftersom det är gott helt enkelt.
//Johan Lindroos

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav bootstrap » 2019-09-16 20:30

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2019-09-16 22:37

Bill50x skrev:Varför man nu ska envisas med popcorn, de är varken goda eller nyttiga. Luktar illa gör det också.

/ B

Nej det är ostbågarna som luktar illa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2019-09-16 22:38

Censur är förhandsgranskning och sådan förekommer inte här. Jag kan skriva vilka hemskheter jag vill, fast det vill jag förstås inte, o det får stå kvar till någon moderator modererar och eventuellt delar ut en semestervecka, det är ingen censor som censurerar. Stor skillnad. Tycker jag. Bara moderatorer kan radera andras inlägg på grund av ett sådant misstag som skedde nu, så man kanske ändå ska ha olika inlogg för sin roll som moderator resp "vanlig medlem", även om det är lite obekvämt. Å andra sidan verkar det här vara undantaget som bekräftar regeln och min gamla lärarinna i franska sa alltid att en gång är ingen gång, varje gång :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Almen » 2019-09-17 10:24

paa skrev:
Bill50x skrev:Varför man nu ska envisas med popcorn, de är varken goda eller nyttiga. Luktar illa gör det också.

/ B

Nej det är ostbågarna som luktar illa.

Jag tror det är oljan som luktar illa. Ostbågar däremot - mmmmmm...
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav rqu » 2019-09-17 12:27

Popcorn är bättre tror jag, ostbågarna krasar som högtalarfötter. Popcornen gnisslar kanske lite mer?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Almen » 2019-09-17 12:49

rqu skrev:Popcorn är bättre tror jag, ostbågarna krasar som högtalarfötter. Popcornen gnisslar kanske lite mer?

Ostbågar som har legat i en öppnad påse i några veckor blir i och för sig ganska mjuka. De kanske är perfekta i tillräcklig mängd?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-17 13:52

Har någon provat finsk Edamer? Jag tror att den har väldigt fina dämpegenskaper.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav pinnen » 2019-09-17 14:45

När det gäller just detta topic är det att föredra att gå off topic kan jag tycka.

Finns det extra grottlagrad Gruyère ost som en grund för ostbågar tro?. Jag hade köpt :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-09-17 17:43

Varför är just detta ämne en het potatis? Värre än kabellyftare?
Personligen kan jag tycka att högtalarfötter är besvärande viktiga. Och folks tro på att en enda lösning gäller oavsett förutsättningar känns ganska ovetenskaplig när man inte ens testar alternativen. Eller ens är öppna för att fundera på om i princip alla människor utanför Sverige har helt fel. Och många i Sverige också förstås.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav pinnen » 2019-09-17 19:20

Jag tycker inte att det är någon het potatis tvärtom. Det ÄR bäst med mjuka fötter typ SD kuddar men det är ju spikförespråkarna som hamrar på :roll:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-09-17 19:25

pinnen skrev:Jag tycker inte att det är någon het potatis tvärtom. Det ÄR bäst med mjuka fötter typ SD kuddar men det är ju spikförespråkarna som hamrar på :roll:


Jag törs faktiskt påstå att det finns omständigheter som även till min förvåning inte alls passar mjukfötter. Man brukar säga att det räcker om en hör en skillnad i en lyssning för att det skall gälla. Och jag har ett flertal vittnen i från tongivande personer på faktiskt som eniga föredrog hård fötter hemma hos mig.

Så att mjuka fötter alltid är bäst ser jag som en floskel.

Däremot så använder jag mjuka fötter till centern vilket ger ett bättre ljud ifrån den.

Vad spikförespråkarna säger har jag ingen aning då jag inte är det.

/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DVD-ai » 2019-09-17 19:40

Jag föredrar helt klart spik om det ska sammanfogas två träbitar och redskapet jag fått är en hammare !

Annars skulle jag fritt välja skruv och dragare :D

Under högtalare så har jag det som minimerar stomljud till grannarna maximalt samt för att högtalaren står maximalt stilla vid spelande av musik = mjuka fötter.
Den viktigaste punken är just stomljud till grannarna, det finns inget med mindre feelgood än att oroa sig över grannar.... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav dewpo » 2019-09-17 19:46

Jag gjorde i stunden en högst ovetenskaplig undersökning hur en mjukare koppling påverkade ljudet hemmavid.
THD påverkades mätbart av frånkopplingen, Men skillnaderna var inte stora!

Mjukis.jpg
Mjukis.jpg (223.78 KiB) Visad 4401 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-09-17 20:24

dewpo skrev:Jag gjorde i stunden en högst ovetenskaplig undersökning hur en mjukare koppling påverkade ljudet hemmavid.
THD påverkades mätbart av frånkopplingen, Men skillnaderna var inte stora!

Mjukis.jpg


Har du lite mer detaljer hur du gjorde den? Uppställning? Golvtyp?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-17 20:27

pinnen skrev:Jag tycker inte att det är någon het potatis tvärtom. Det ÄR bäst med mjuka fötter typ SD kuddar men det är ju spikförespråkarna som hamrar på :roll:


Men finns det månne någon här på forumet som föredrar spikfötter rakt ned i golvet? :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav dewpo » 2019-09-17 20:53

Thomas_A skrev:
dewpo skrev:Jag gjorde i stunden en högst ovetenskaplig undersökning hur en mjukare koppling påverkade ljudet hemmavid.
THD påverkades mätbart av frånkopplingen, Men skillnaderna var inte stora!


Har du lite mer detaljer hur du gjorde den? Uppställning? Golvtyp?


Första mätningen är på mina högtalare som för stunden hade buklandat på ett bord.
Andra mätningen är med två liggunderlags bitar stoppade mellan högtalare och bord.
Vilket förstås är långtifrån lika idéalt som ett par vikt anpassade SD fötter,
Men det var det bästa jag kunde åstadkomma i stunden :oops:

Skrev inte någon i ett inlägg tidigare att man kunde förvänta sig ungefär -
att THD sjönk från -45dB till -55dB med rätt anpassade fötter?

THD minskade i mitt fall med ca 2dB.
Vilket är en mycket mindre skillnad, Men -45dB -> -55dB är kanske inte orimligt?
Jag skall införskaffa vikt anpassade fötter snart, Jag kan mäta igen och se hur mycket det sjunker ytterligare.

75F9DDA5-60BD-4021-BFBB-2AA284488ED7.jpeg
75F9DDA5-60BD-4021-BFBB-2AA284488ED7.jpeg (312.71 KiB) Visad 4348 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster