spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 17:53

bomellberg skrev:Det är inte märkligare än att jag visar att vi moderatorer står bakom jonasp.

Naturligtvis bidrar den senaste tidens infekterade inlägg till bedömningen, konstigt vore det väl annars. I just detta inlägg är det nedanstående som avses.

IngOehman skrev:...jag tycker modertorerna borde säga ifrån när folk går till orättvis attack för att de inte begriper det de läser...


Att göra sig till offer, baksätesmoderera och anklaga folk för att inte begripa ledde till varningen som jonasp delade ut.

Och hallå, det är bara en varning på ett internetforum. Priorities my friends.

Återgå.

Jag har inte baksätesmodererat, tvärtom!!! Jag visar ju att jag respekterar att det är moderatorerna som bestämmer, och väljer därför att peka på problemet istället för att gå till motangrepp mot de påhopp jag utsätts för.

Jag blir ju jätteledsen av att se moderatorer skriva "svagbegåvad" i dessa sammanhang, och försöka få det att verka som om jag skulle ha skrivit något sådant i tråden.

Men det kan jag inte ta ansvar för. Jag kan bara beklaga att jag blir ofantligt mycket hårdare modererad än de som angriper mig - oavbrutet.

Dock vill jag göra en sak väldigt klar: Jag anser INTE någon som skrivit i tråden vara svagbegåvad. Det ordet får den som valde att skriva det stå för. Klistra det inte på mig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DVD-ai » 2018-03-26 17:54

bomellberg skrev:Det är inte märkligare än att jag visar att vi moderatorer står bakom jonasp.

Naturligtvis bidrar den senaste tidens infekterade inlägg till bedömningen, konstigt vore det väl annars. I just detta inlägg är det nedanstående som avses.

IngOehman skrev:...jag tycker modertorerna borde säga ifrån när folk går till orättvis attack för att de inte begriper det de läser...


Att göra sig till offer, baksätesmoderera och anklaga folk för att inte begripa ledde till varningen som jonasp delade ut.

Och hallå, det är bara en varning på ett internetforum. Priorities my friends.

Återgå.


Men det är ju helt korrekt att FBK hänvisar till att Ingvar "tycker" något när Ingvar i själva verket skriver något som är objektivt korrekt och ej handlar om tyckande.
Det är ju inte långt från samma sak som att FBK ej förstod att Ingvar menade något som inte handlar om tycke och smak, det FBK pratar om är tycke och smak och FBK har dessutom helt rätt i att tycka det han tycker samt att ha sin upplevelse, det kan jag inte se att Ingvar ifrågasatt heller ?

Men jag tycker att Ingvar borde anpassa sig till det gällande klimatet i forumet och använda ordet missförstod eller "så menade jag inte" osv osv... sådant som inte lika lätt tolkas som något negativt menat.

Dessa tråkigheter blir verkligen bara en nagel i ögat på alla som läser på forumet och trist stämning :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 17:55

Jag skrev ju just "missförstod", "inte begriper," "inte förstår" o s v... Har inte spekulerat alls om skälen till att så var fallet. Det var Jonas som skrev "svagbegåvad".

Man kan missförstå saker av många skäl.

Jag har själv begripit saker som folk skrivit fel flera gånger. Då uppskattar jag att få veta det.

Och själklart har jag inga synpunkter på vad FBK tycker, tror, upplever... Jag har bara skrivit om objektiva egenskaper hos olika fötter.

Perfector skrev:Jag vill gärna ha ett ordentligt isolationavstånd mellan botten på högtalaren och golvet.
30 mm är alldeles lagom enligt min smak och uppfattning.


Intressant synpunkt. När det gäller stora ytor (sådana man bland annat behöver hantera när man bygger "rum i rummet"-lösningar, så spelar avståndet stor roll.

Men för högtalare så är ytan liten (i förhållande till problematiska frekvensers våglängder) och transmissionen från luftspalten är mycket liten även om spalten vara är någon mm.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-26 18:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DVD-ai » 2018-03-26 18:02

IngOehman skrev:Jag skrev ju just "missförstod".

Vh, iö


Ja nu är väll detta fel att fortsätta på, men som svar på detta så: Ja men när du tidigare skrev "ej förstår" så kan det tolkas negativt på ett helt annat sätt än t.ex. använda missförstod eller "så menade jag inte"
redan från första början.
Inget mer än så menar jag :)

Jag tycker inte att det borde tolkas negativt men nu när det gör det så säger jag det jag gör till dig i all vällmening och det vet du ju :)

Nu vill jag ej fortsätta mer i tråden, Vill du prata mer om detta Ingvar så tar vi det på telefon :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Zappa » 2018-03-26 18:08

Morello skrev:Min uppfattning är att SD-foten är klockren. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att den är självhäftande redan vid köp.


Ja, det vore ju fint. Flera av mina SD-fötter har tyvärr fått fötter :mrgreen:.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 18:08

Ja, det vore kanske bra, men problemet är att den yta de sätts mot (högtalarens undersida) oftast är sådan att självhäftande filmer bara sätter igen sig och lossnar. :( Det som behövs är ett riktigt lim. Ett som fäster på både mdf och SD-fotens blanka sida, t ex PL400.

Och en sådan tub är ju liksom lättköpt. :)


PS. Skälet till att man bör limma mot fotens blanka sida är att man knte vill vända den mot golvet, eftersom den riskerar stt klibba mot såväl lackade golv som plastgolv. Den lite grövre ytan passar bättre mot golvet, då den inte klibbar.

- - -

DVDai: Jag vet att du alltid vill väl.

Delar inte uppfattningen (oavsett vem som har den) att det är rimligt att varna någon för att de berättar att någon inte förstått det man skrivit. Man vet vad man menar, därför ser man när någon inte begripit det man skriver. Det måste man kunna berätta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dardos
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-03-20

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav dardos » 2018-03-26 19:18

Ursäkta en nybörjares undran nu, men vad är en sån där SD-fot ni pratar om?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2018-03-26 19:23

Bild

Se bild. Bra och billigt ....tycker jag. Bilden blev lite suddig tyvärr..

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Zappa » 2018-03-26 19:25

IngOehman skrev:Ja, det vore kanske bra, men problemet är att den yta de sätts mot (högtalarens undersida) oftast är sådan att självhäftande filmer bara sätter igen sig och lossnar. :(


Dubbelhäftande transparent Gorillatejp funkar möjligen :idea:
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DVD-ai » 2018-03-26 19:33

Jag har inte upplevt problem med att få SDfötter att sitta kvar med ganska enkel tejp :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Adhoc » 2018-03-26 20:14

Företaget jag jobbar på säljer den där Novibra-skivan, Clas Ohlson är en av våra kunder. Den är inte den lämpligaste för avisolering mellan högtalare och golv. Då finns det bättre grejor om man vill att "foten" ska avisolera långt ned i basområdet. Gummit är förhållandevis mjukt men den är samtidigt tunn, 8 mm, och duger då inte för låga bastoner.

Texten vi kör i vår katalog: "Vibrationsdämpare platta 100 X 100 X 8 4-P. ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Avsedd för vibrationsisolering med begränsade krav. Tex. för isolering av högfrekventa vibrationer eller för höga ranka maskiner som måste bultas till underlaget t.ex pelarborrmaskiner, industrifläktar, transformatorer. Plattan är i dubbelutförande med lameller på båda sidor. Denna utformning gör mattan mjuk och ger den samma fjäderkonstant oavsett nyttan. Plattan tillverkas i oljebeständigt gummi." (Klåpare som korrekturläst, borde stå tex "nyttjandet" eller vad tanken nu var.) Den finns även i 10 mm tjocklek men då är gummiskivan 500x500 mm i sida.

Vill man ändå använda den skulle jag klippa ned den i storlek från 100x100 mm. Även om dom tvärställda rillorna på över- och undersida, reducerar den belastade arean med cirkus 50% så lär den fortfarande vara "ganska hård" och trycks inte ihop särskilt mycket av lyftbara högtalare. (Iom att den har rillor på båda sidor, har gummibiten inget adhesiv och brukar därför inte användas för dämpning av järnplåtar som IÖ var inne på, då är det vanligare med släta skivor i omriven PUR med eller utan aluminiumfolie och oftast med heltäckande adhesiv.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2018-03-26 20:15

dardos skrev:Ursäkta en nybörjares undran nu, men vad är en sån där SD-fot ni pratar om?

Så här ser SD-fötter ut.

Bild

Dessa kan man köpa i olika hårdheter efter hur tung högtalare man har. De finns också för att isolera lättare apparater, typ förstärkare och CD-spelare. Själv har jag sådana fötter under en hårddiskvagga för att slippa att hårddiskens vibrationer ska fortplanta sig in i skrivbordet :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav E » 2018-03-26 20:28

IngOehman skrev:
E skrev:
E skrev:Är inte en tjock heltäckningsmatta tillräckligt mjuk?

Eller är det månne som så att MichaelG har högtalarna i hall, kök eller badrum eller någon annanstans där heltäckningsmatta är opraktiskt?

Har missat detta inlägg.

En tjock heltäckningsmatta kan faktiskt ge en häpnadsväckande mjuk uppställning av högtalarna, men den hårdnar med tiden.

En av skälen till att uppställningen (speciellt i horisontell gungningsmode) blir så mjuk är att en så stor del av det bärande trycket underifrån (normalkraften) kommer på högtalarens mitt och inte på kanter/hörn. Hörn är bästa stället att bära högtalarna eftersom det ger bäst moment vid vickning, det vill säga bäst skydd mot att högtalarna välter.

Sammanfattning - det kan bli rörelsemässigt rätt bra (i betydelsen små rörelser hos både golv och högtalare) att bara ställa högtalare på en tjock matta, i varje fall ett tag (tills mattan lägger sig platt). MEN, för en given "vickningsmjukhet" så blir högtalaren onödigt lättvält. Mjukare fötter placerade längre isär, är bättre.

Misstänkte det (som katten sa). Heltäckningsmatta har dock andra poänger - med möjligen vida överlägsen betydelse för återgivningen jämfört med hur hårt eller mjukt det är just under högtalaren. (Fast eventuellt undervärderar jag fötters betydelse, jag har inte jämfört.)

Hursomhelst tycker jag om att ha mjukt under fötterna.

Mvh E*


PS. Märklig moderering, ja. Sådana brukar väl nästan PerStromgren normalt stå för.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ranefjord » 2018-03-27 08:16

Har samma upplevelse av heltäckningsmatta. Har ett litet hifirum i källaren med ett par oa50or. Har inga SD-fötter än. Inte orkat köpa. Testade muttrar under högtalarna och tyckte ljudbilden blev mindre orolig, men med tiden ogillade jag ljudet. Ljudet blev, för att använda hifitermer, kyligare. Bort med muttrarna, istället direkt mot heltäckningsmattan igen, och det blev bättre igen. Även stativen till mina Genelec ställde jag på spikes, mest för att vågutjämna mot svagt sluttande golv. Inte bra. Bort med spikarna och ersätta med goldskydd med filt (sådana där ikea). Bättre. Trodde inte att spikarna skulle påverka eftersom Genelecarna har mjuk upphängning inbyggd, men uppenbarligen är inte denna mjukhet riktigt tillräcklig. Jag är idag totalt mjukfotstroende. Förr var jag mer en spikare.

Tillägg: Det är dessutom väldigt svårt att få spikesen att stå stadigt när stativet har fyra infästningar, alltså en i varje hörn. Vore kanske aningen bättre med tre spikar i en triangel.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-27 09:00

Ja, tre är alltid bäst om man vill slippa krångel med att få tryck på alla fötter, när fötterna är hårda.

Å andra sidan är ju tre sämre om man ser till vältaspekten... Med en tillräckligt stor sockel så blir tre rätt bra dock. Står högtalaren dessutom nära en vägg kanske större vältrisk bakåt är acceptabelt?

Om tre eller fyra beror helt enkelt på, och det beror på flera olika saker. Med en tillräckligt mjuk fot finns det t ex inget skäl att välja tre då mjukheten ju tar upp små olikheter i underlaget. Så kan skall alltid använda... lagom antal! ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav miaber » 2018-03-27 11:02

Måste man limma fast SD-fötterna på högtalarna? Mina står löst på fötterna. Har det bara med stabilitet att göra, eller påverkar det, på något sätt, överföringen? Högtalarna väger 80 kg/st, så jag har inte haft några problem med stabiliteten.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Adhoc » 2018-03-27 11:54

Fastlimning kan väl underlätta om högtalarna ska fösas runt men annars, -neh. Limmas dom på fel ställen kan högtalaren börja luta åt ena eller andra hållet. Om du tycker högtalaren står stabilt om du puffar till den lite med handen, kan fötterna var väl hårda om man önskar lägsta möjliga egenresonans i dom (= bättre avisolering mot underlaget).

Användarvisningsbild
miaber
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2011-03-02
Ort: Vänersborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav miaber » 2018-03-27 14:15

Adhoc skrev:Fastlimning kan väl underlätta om högtalarna ska fösas runt men annars, -neh. Limmas dom på fel ställen kan högtalaren börja luta åt ena eller andra hållet. Om du tycker högtalaren står stabilt om du puffar till den lite med handen, kan fötterna var väl hårda om man önskar lägsta möjliga egenresonans i dom (= bättre avisolering mot underlaget).

Det beror väl på högtalarens footprint också, om dom känns svajjiga. Puffar jag på dom rör dom sig lite, men dom känns ändå inte som att dom kan tippa. Dom har ganska stor footprint.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav genstruktur » 2018-03-27 16:11

Zappa skrev:
Morello skrev:Min uppfattning är att SD-foten är klockren. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att den är självhäftande redan vid köp.


Ja, det vore ju fint. Flera av mina SD-fötter har tyvärr fått fötter :mrgreen:.


Jag hade självhäftande tejp hemma redan som jag satte på mina :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-04-05 11:11

Adhoc skrev:Fastlimning kan väl underlätta om högtalarna ska fösas runt men annars, -neh. Limmas dom på fel ställen kan högtalaren börja luta åt ena eller andra hållet. Om du tycker högtalaren står stabilt om du puffar till den lite med handen, kan fötterna var väl hårda om man önskar lägsta möjliga egenresonans i dom (= bättre avisolering mot underlaget).

Fastlimning är ingen absolut nödvändighet, nejvisst.

Jag har inte limmat fötterna under mina pi60s. Jag flyttar dem ju aldrig.

Däremot har jag limmat dem under piP, eftersom det ökar säkerheten. De står ju på ett stativ vars topplatta (formad som piP) har försänkningar för de fyra SD-fötterna. Så limmar man fötterna mot högtalarna så kan de inte glida av sidledes. :)

Din poäng med att felfastlimmade fötter blir dumt, är bra. Självklart skall man testa ut placeringarna innan man limmar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jonasp » 2018-04-05 11:27

genstruktur skrev:Jag hade självhäftande tejp hemma redan som jag satte på mina :)


Har också använt dubbelhäftande tejp till mina mjukfötter. Någon gång vill man kanske ställa undan högtalarna. Däremot undrar jag vad man har för nytta av tejp som inte är självhäftande! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-04-05 11:40

Spela in vacker musik på?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2018-04-05 11:47

Numera kan man beställa "masterbandskopior" på tejp :)
Bland annat från OPUS3.

Vi upplever inte bara en vinylrenässans, men också en magnetbandsrenässans.
Tokigheterna saknar gränser.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2018-04-05 11:47

IngOehman skrev:
Adhoc skrev:Fastlimning kan väl underlätta om högtalarna ska fösas runt men annars, -neh. Limmas dom på fel ställen kan högtalaren börja luta åt ena eller andra hållet. Om du tycker högtalaren står stabilt om du puffar till den lite med handen, kan fötterna var väl hårda om man önskar lägsta möjliga egenresonans i dom (= bättre avisolering mot underlaget).

Fastlimning är ingen absolut nödvändighet, nejvisst.

Jag har inte limmat fötterna under mina pi60s. Jag flyttar dem ju aldrig.

Däremot har jag limmat dem under piP, eftersom det ökar säkerheten. De står ju på ett stativ vars topplatta (formad som piP) har försänkningar för de fyra SD-fötterna. Så limmar man fötterna mot högtalarna så kan de inte glida av sidledes. :)

Din poäng med att felfastlimmade fötter blir dumt, är bra. Självklart skall man testa ut placeringarna innan man limmar.


Vh, iö


Har du testat motsvarande Blu-Tack någon gång under piP? I så fall vad tycker du?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2018-04-05 11:50

Morello skrev:Numera kan man beställa "masterbandskopior" på tejp :)
Bland annat från OPUS3.

Vi upplever inte bara en vinylrenässans, men också en magnetbandsrenässans.
Tokigheterna saknar gränser.


Det är väl en sak som skulle kunna finnas förklaringar till om det gäller gammalt material men folk har faktiskt börjat med kassetter också för att spela in nytt material, det känns ännu mer udda.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Rydberg » 2018-04-05 11:50

IngOehman skrev:Spela in vacker musik på?


Vh, iö

GÖTEBORG! :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2018-04-05 11:52

Harryup skrev:
Morello skrev:Numera kan man beställa "masterbandskopior" på tejp :)
Bland annat från OPUS3.

Vi upplever inte bara en vinylrenässans, men också en magnetbandsrenässans.
Tokigheterna saknar gränser.


Det är väl en sak som skulle kunna finnas förklaringar till om det gäller gammalt material men folk har faktiskt börjat med kassetter också för att spela in nytt material, det känns ännu mer udda.


Mja, rullband är några tiopotenser sämre än tex CD och kassettband är ytterligare någon tiopotens sämre än rullband. Jag ser ingen stor skillnad faktiskt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2018-04-05 11:53

IngOehman skrev:
Jag har inte limmat fötterna under mina pi60s. Jag flyttar dem ju aldrig.


Vh, iö


Inte ens vid "storstädning"?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav PerStromgren » 2018-04-05 11:54

Man får väl börja göra bandkopior av heldigitala CD:ar och kränga svart till kompisar, som masterband! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2018-04-05 12:11

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Jag har inte limmat fötterna under mina pi60s. Jag flyttar dem ju aldrig.


Inte ens vid "storstädning"?


Jag kan säga +1 på Ingvars... det gör inte jag heller... ställd pi60s-s får bli stående. Lite dammsugning med röret längs kanten får räcka.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster