spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-11 06:43

Jag tycker att ämnet kan delas upp i "att inte störa grannar" och att få det att låta så bra det går.
Det första vinner ju någon form av mjukfot klart, men det är ju som mål en kompromiss eftersom ljudåtergivningen är av underordnad betydelse.
Vill man däremot att det skall ge så bra återgivning som möjligt så kan jag inte tänka mig att någon härinne medvetet vill att golvet skall svänga med.
Och jag tror också att de flesta här är kapabla att på något sätt avgöra om golvet svänger med genom t.ex. känna vibrationer i golvet eller inte känna vibrationer. Jag har ett bättre ljud med mindre vibrationer uppmätt genom att använda app i en iPhone och genom att direkt känna att saker vibrerar mindre med en hård fot inför 6-8 mycket vana lyssnare. Jag har personligen inget som helst intresse av att riva golvet för att se om jag kan bygga om det så att det blir lika bra med en SD-fot. Jag jobbar dagligen med ingenjörer och hyfsat ofta så får man påminna dom om att det kan finnas flera lösningar på ett problem som inte innebär någon försämring utan ger likvärdigt resultat eller bättre resultat med större anpassning till när omgivningen ändras. Men många ggr så blir de låsta vid att problemet är löst och man tänker inte på om lösningen har några begränsningar när yttre omständigheter kan förändras. Så upplever jag det med fot-problemet också. Det finns mätningar på att spikes är dåligt (vilket man hela tiden kommer tillbaka till vid jämförelser med hård fötter också pga. någon låsning) och sen är det liksom löst. Inom medicinbranschen skulle vi aldrig få resonera så, det är totalt bannlyst. Vi skulle behöva bevisa att man fick samma resultat oavsett underlag och det räcker inte med att hänvisa till naturlagar etc. och gamla dåligt dokumenterade tester. Man skulle också få bevisa exakt vad som det är för skillnader mellan olika viktklasser oavsett underlag etc. Och med väldefinierade tester som går att upprepa för vem som helst.
Så för min del är det solklart att det är "don efter person" dvs. det specifika underlaget kräver en praktiskt test. Och vill man inte göra sådana tester så kan man inte påstå att mjukfot är bevisat alltid är bäst oavsett placering, oavsett högtalare etc.
Och det finns inte på kartan att jag kanske gillar att golvet svänger med eller gillar ett hårdfotsfärgat ljud. Det är helt enkelt nonsens. Totalt har kanske 10-12 personer varav 6-8 på faktiskt skrivande personer lyssnat och ingen har hos mig föredragit SD-fot. Och flera av dom använder SD hemma med bra resultat. Anledningen att ingen träder fram om intygar att dom var med på testen och att det faktiskt blev detta utfall är väl för att folk inte orkar med dessa hopplösa diskussioner. Men jag finner faktiskt ingen anledning till att jag skall ge mig i diskussionen mot folk som inte ens var med eller faktiskt inte ens har testat olika fötter själva. Jag själv köpte ett antal paket SD för att hitta lämplig kombination men det gick inte. Därefter så testade jag hårda fötter faktiskt på uppmaning av en faktisian som var med då jag i brist på fötter till ena subben ställt dom på puckar.Så för min del så hoppades jag på att SD-foten skulle lösa allt, men så var inte fallet.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-11 07:37

Adhoc skrev:Konstruktionen av ditt 1:a golv påminner mig om en post jag läste på annat forum. Där konstaterade en akustiker med mätningar att Ikeas laminatgolv Tundra flytande mot betonggolv med 2 mm cellplast emellan mot stegljud, så betedde sig Tundra-golvet som ett trumskinn / membranabsorbent vid ca 500 Hz.


Intressant! Just det golvet har en ganska unik uppbyggnad med dubbla betongsulor. Fast det översta betonglagret liknar ett "standardgolv".

IKEAgolven är ju ganska tunna och då också lätta. Jag glömde att påpeka hur mycket möblering påverkar i mina senaste inlägg.
Vet du något om hur rummet var möblerat och om personen ifråga hade mätt flera/många punkter?

Jag har ganska glest möblerat rum med stora öppna ytor. Jag får inte fram EN resonans (typ ca 500Hz) utan varierande beroende på var jag mäter och var högtalarna står. Det mesta ligger dock klart under 500 Hz, vid förra placeringen/möbleringen var 70 - 100 Hz markerat. Dock, jag behöver inte flytta högtalarna mycket för det ska ändras.
Man kan tycka att det är logiskt men att hitta ett "mönster" och försöka förutsäga en mätning är inte helt lätt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-11 11:32

Harryup skrev:Jag tycker att ämnet kan delas upp i "att inte störa grannar" och att få det att låta så bra det går.
Det första vinner ju någon form av mjukfot klart, men det är ju som mål en kompromiss eftersom ljudåtergivningen är av underordnad betydelse.
Vill man däremot att det skall ge så bra återgivning som möjligt så kan jag inte tänka mig att någon härinne medvetet vill att golvet skall svänga med.
Och jag tror också att de flesta här är kapabla att på något sätt avgöra om golvet svänger med genom t.ex. känna vibrationer i golvet eller inte känna vibrationer. Jag har ett bättre ljud med mindre vibrationer uppmätt genom att använda app i en iPhone och genom att direkt känna att saker vibrerar mindre med en hård fot inför 6-8 mycket vana lyssnare. Jag har personligen inget som helst intresse av att riva golvet för att se om jag kan bygga om det så att det blir lika bra med en SD-fot. Jag jobbar dagligen med ingenjörer och hyfsat ofta så får man påminna dom om att det kan finnas flera lösningar på ett problem som inte innebär någon försämring utan ger likvärdigt resultat eller bättre resultat med större anpassning till när omgivningen ändras. Men många ggr så blir de låsta vid att problemet är löst och man tänker inte på om lösningen har några begränsningar när yttre omständigheter kan förändras. Så upplever jag det med fot-problemet också. Det finns mätningar på att spikes är dåligt (vilket man hela tiden kommer tillbaka till vid jämförelser med hård fötter också pga. någon låsning) och sen är det liksom löst. Inom medicinbranschen skulle vi aldrig få resonera så, det är totalt bannlyst. Vi skulle behöva bevisa att man fick samma resultat oavsett underlag och det räcker inte med att hänvisa till naturlagar etc. och gamla dåligt dokumenterade tester. Man skulle också få bevisa exakt vad som det är för skillnader mellan olika viktklasser oavsett underlag etc. Och med väldefinierade tester som går att upprepa för vem som helst.
Så för min del är det solklart att det är "don efter person" dvs. det specifika underlaget kräver en praktiskt test. Och vill man inte göra sådana tester så kan man inte påstå att mjukfot är bevisat alltid är bäst oavsett placering, oavsett högtalare etc.
Och det finns inte på kartan att jag kanske gillar att golvet svänger med eller gillar ett hårdfotsfärgat ljud. Det är helt enkelt nonsens. Totalt har kanske 10-12 personer varav 6-8 på faktiskt skrivande personer lyssnat och ingen har hos mig föredragit SD-fot. Och flera av dom använder SD hemma med bra resultat. Anledningen att ingen träder fram om intygar att dom var med på testen och att det faktiskt blev detta utfall är väl för att folk inte orkar med dessa hopplösa diskussioner. Men jag finner faktiskt ingen anledning till att jag skall ge mig i diskussionen mot folk som inte ens var med eller faktiskt inte ens har testat olika fötter själva. Jag själv köpte ett antal paket SD för att hitta lämplig kombination men det gick inte. Därefter så testade jag hårda fötter faktiskt på uppmaning av en faktisian som var med då jag i brist på fötter till ena subben ställt dom på puckar.Så för min del så hoppades jag på att SD-foten skulle lösa allt, men så var inte fallet.

Oj, det där var mycket konstigheter...

1. Du menar att det är självklart att mjuka fötter är bäst om målet är att inte störa grannar?

2. Du menar att det är självklart att man (du, och alla andra) inte vill att golvet skall vibrera med, det finns inte på kartan?

3. Du menar att 6-8 skivor brö... personer kan (men vill inte?) vittna om att golvet rör sig mindre med en specifik fot än med SD-fötter?

Det finns så mycket mera tokigt i det där inlägget, men jag börjar med det där.

1. Ja, möjligen. Nästan alltid, men...

2. Du har jättefel! Jag vill absolut att golvet skall röra sig av musiken. Så mycket som det är naturligt för det att röra sig. Det är olika med olika golv. Det gör också att man kan ha olika preferenser med avseende på föredraget golv.

3. Här faller ju allt. Du påstår att en massa personer kan (men vill inte) vittna om att golvet rör sig mindre med en specifik fot än med SD-fötter, men ändå anser du det vara självklart att grannen störs mindre (se pkt 1) med SD-fötter?

Hur får du ihop det? Menar du att det är typ... magi som får grannen att störas? Inte ljud som beror på rörelser i ditt golv som transmistteras till grannens tak? Hur 17 får du ihop att det är självklart att SD är bäst på att inte störa grannen, men ändå så får de golvet att röra sig mera än den fot som stör grannen mera men ”låter bättre”? :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav matssvensson » 2020-01-11 11:44

jansch skrev:Harryup , Johan, Mats och Tangband - Tycker ni eller vet ni eller gissar ni?

Jag vet inte och jag har inte mätt på något golv.

Mitt inlägg var mina egna erfarenheter från att ha bott med ett parkettgolv på sandbädd. Och som jag avslutade, dessa och andra erfarenheter gör att jag numer gör vad jag kan för att mina högtalare ska stå stabilt utan att skicka ner en massa energi till golvet de står på. Det verkar ju var en vettig målsättning som också stöds av resultaten av dina ambitiösa mätningar, om jag tolkar dem rätt.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2020-01-11 12:05

Det skulle vara intressant att jämföra laminatgolv limmade med vanligt trälim i förhållande till om man limmar spånten med dämplim. Hur mycket tystare och bättre dämpat från stegljud och vibrationer skulle det bli med dämplim, och skulle det vara tillräckligt hållfast?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Adhoc » 2020-01-11 12:34

jansch skrev:
Adhoc skrev:Konstruktionen av ditt 1:a golv påminner mig om en post jag läste på annat forum. Där konstaterade en akustiker med mätningar att Ikeas laminatgolv Tundra flytande mot betonggolv med 2 mm cellplast emellan mot stegljud, så betedde sig Tundra-golvet som ett trumskinn / membranabsorbent vid ca 500 Hz.


Intressant! Just det golvet har en ganska unik uppbyggnad med dubbla betongsulor. Fast det översta betonglagret liknar ett "standardgolv".

IKEAgolven är ju ganska tunna och då också lätta. Jag glömde att påpeka hur mycket möblering påverkar i mina senaste inlägg.
Vet du något om hur rummet var möblerat och om personen ifråga hade mätt flera/många punkter?

Jag har ganska glest möblerat rum med stora öppna ytor. Jag får inte fram EN resonans (typ ca 500Hz) utan varierande beroende på var jag mäter och var högtalarna står. Det mesta ligger dock klart under 500 Hz, vid förra placeringen/möbleringen var 70 - 100 Hz markerat. Dock, jag behöver inte flytta högtalarna mycket för det ska ändras.
Man kan tycka att det är logiskt men att hitta ett "mönster" och försöka förutsäga en mätning är inte helt lätt.


Det är några år sedan jag läste posten och det är svårt att hitta den igen. Det var en koll om / hur laminatgolv + cellplastunderlägg skulle kunna påverka. Uppställningen var helt tomt betonggolvsrum respektive samma tomma rum med laminatgolvet inlagt. Jag tror det var med 1 st "vanlig lådhögtalare", i ena golvhönet och en mik i övre takhörnet diagonalt över rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-11 12:45

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att ämnet kan delas upp i "att inte störa grannar" och att få det att låta så bra det går.
Det första vinner ju någon form av mjukfot klart, men det är ju som mål en kompromiss eftersom ljudåtergivningen är av underordnad betydelse.
Vill man däremot att det skall ge så bra återgivning som möjligt så kan jag inte tänka mig att någon härinne medvetet vill att golvet skall svänga med.
Och jag tror också att de flesta här är kapabla att på något sätt avgöra om golvet svänger med genom t.ex. känna vibrationer i golvet eller inte känna vibrationer. Jag har ett bättre ljud med mindre vibrationer uppmätt genom att använda app i en iPhone och genom att direkt känna att saker vibrerar mindre med en hård fot inför 6-8 mycket vana lyssnare. Jag har personligen inget som helst intresse av att riva golvet för att se om jag kan bygga om det så att det blir lika bra med en SD-fot. Jag jobbar dagligen med ingenjörer och hyfsat ofta så får man påminna dom om att det kan finnas flera lösningar på ett problem som inte innebär någon försämring utan ger likvärdigt resultat eller bättre resultat med större anpassning till när omgivningen ändras. Men många ggr så blir de låsta vid att problemet är löst och man tänker inte på om lösningen har några begränsningar när yttre omständigheter kan förändras. Så upplever jag det med fot-problemet också. Det finns mätningar på att spikes är dåligt (vilket man hela tiden kommer tillbaka till vid jämförelser med hård fötter också pga. någon låsning) och sen är det liksom löst. Inom medicinbranschen skulle vi aldrig få resonera så, det är totalt bannlyst. Vi skulle behöva bevisa att man fick samma resultat oavsett underlag och det räcker inte med att hänvisa till naturlagar etc. och gamla dåligt dokumenterade tester. Man skulle också få bevisa exakt vad som det är för skillnader mellan olika viktklasser oavsett underlag etc. Och med väldefinierade tester som går att upprepa för vem som helst.
Så för min del är det solklart att det är "don efter person" dvs. det specifika underlaget kräver en praktiskt test. Och vill man inte göra sådana tester så kan man inte påstå att mjukfot är bevisat alltid är bäst oavsett placering, oavsett högtalare etc.
Och det finns inte på kartan att jag kanske gillar att golvet svänger med eller gillar ett hårdfotsfärgat ljud. Det är helt enkelt nonsens. Totalt har kanske 10-12 personer varav 6-8 på faktiskt skrivande personer lyssnat och ingen har hos mig föredragit SD-fot. Och flera av dom använder SD hemma med bra resultat. Anledningen att ingen träder fram om intygar att dom var med på testen och att det faktiskt blev detta utfall är väl för att folk inte orkar med dessa hopplösa diskussioner. Men jag finner faktiskt ingen anledning till att jag skall ge mig i diskussionen mot folk som inte ens var med eller faktiskt inte ens har testat olika fötter själva. Jag själv köpte ett antal paket SD för att hitta lämplig kombination men det gick inte. Därefter så testade jag hårda fötter faktiskt på uppmaning av en faktisian som var med då jag i brist på fötter till ena subben ställt dom på puckar.Så för min del så hoppades jag på att SD-foten skulle lösa allt, men så var inte fallet.

Oj, det där var mycket konstigheter...

1. Du menar att det är självklart att mjuka fötter är bäst om målet är att inte störa grannar?

2. Du menar att det är självklart att man (du, och alla andra) inte vill att golvet skall vibrera med, det finns inte på kartan?

3. Du menar att 6-8 skivor brö... personer kan (men vill inte?) vittna om att golvet rör sig mindre med en specifik fot än med SD-fötter?

Det finns så mycket mera tokigt i det där inlägget, men jag börjar med det där.

1. Ja, möjligen. Nästan alltid, men...

2. Du har jättefel! Jag vill absolut att golvet skall röra sig av musiken. Så mycket som det är naturligt för det att röra sig. Det är olika med olika golv. Det gör också att man kan ha olika preferenser med avseende på föredraget golv.

3. Här faller ju allt. Du påstår att en massa personer kan (men vill inte) vittna om att golvet rör sig mindre med en specifik fot än med SD-fötter, men ändå anser du det vara självklart att grannen störs mindre (se pkt 1) med SD-fötter?

Hur får du ihop det? Menar du att det är typ... magi som får grannen att störas? Inte ljud som beror på rörelser i ditt golv som transmistteras till grannens tak? Hur 17 får du ihop att det är självklart att SD är bäst på att inte störa grannen, men ändå så får de golvet att röra sig mera än den fot som stör grannen mera men ”låter bättre”? :?


Vh, iö


1. Ja det kanske finns något undantag men som princip så sätter man ju någon form av gummifötter under tumlare etc så, i princip ja, mjukfot gäller om man inte vill störa grannen som ett första val vare sig det är så eller inte tror jag att det är naturligt att resonera.

2. Ja, men nu talar jag om en extra ogynnsam rörelse som påverkar ljudåtergivning negativt.

3. Nej, inte att golvet rör sig mindre utan rörde sig mindre då vi testade. Jag är uppvuxen med att en test är bara där och då som resultatet gäller för. Jag personligen har ingen granne att störa så det är inte något ursprungsmål för mig. Mitt mål var att få bättre ljud än med puckar och då köpte jag SD och det blev sämre. Riktigt hårdfot blev sedan klart bättre än puckar. Och ja, det finns nog oavsett ämne ett antal personer på faktiskt som bara inte orkar diskutera saker för att dom vet att det blir inget slut. I detta fall kan jag tänka mig att det finns ett större antal SD-användare som tycker att jag borde sluta eftersom jag har fel, fast det har jag inte när det gäller uppnådd ljudkvalité hemma med just mitt golv.
När det gäller F/E så har det hävdats att om det finns ett fel som bara en person kan höra så är det en detektion som gör att man då kan hävda att man har fått en träff på att apparaten färgar. Här har vi en test med mycket bytande fram och åter och 6-8 personer är helt eniga att skillnaden i just detta fall är klart hörbar och inte så liten heller. Handlar inte om tycke eller smak. Är det då inte möjligt att det faktiskt är så att vi har ett fall när den mjuka gungningen på en SD är ihop med golvet ( om än felaktigt) kan bli för mjuk koppling? Skulle det kanske vara möjligt att man hade fått samma eller bättre resultat med en SD anpassad för typ 500Kg eller mer istället?

4. Det vibrerar mindre alternativt vid olika frekvenser med olika hårda fötter hos mig och med SD-fot så hamnar en större kännbar vibration i ett område som tydligen påverkar ljudet klart negativt.

5. Har du kikat på Kuntzes sortiment av syllomerer alternativt dämpande och isolerande grunkor? https://www.kuntze.se/produkt-kategori/vibrationsdampare/

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Adhoc » 2020-01-11 14:32

jansch skrev:
Adhoc skrev:Konstruktionen av ditt 1:a golv påminner mig om en post jag läste på annat forum. Där konstaterade en akustiker med mätningar att Ikeas laminatgolv Tundra flytande mot betonggolv med 2 mm cellplast emellan mot stegljud, så betedde sig Tundra-golvet som ett trumskinn / membranabsorbent vid ca 500 Hz.


Intressant! Just det golvet har en ganska unik uppbyggnad med dubbla betongsulor. Fast det översta betonglagret liknar ett "standardgolv".

IKEAgolven är ju ganska tunna och då också lätta. Jag glömde att påpeka hur mycket möblering påverkar i mina senaste inlägg.
Vet du något om hur rummet var möblerat och om personen ifråga hade mätt flera/många punkter? ... snip


@Jansch: Hittade tråden med posten du undrade om. Tråden var mer än några år, av och till med djuplodande inlägg. Post # 13 här: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... stion.html

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-11 14:48

matssvensson skrev:
jansch skrev:Harryup , Johan, Mats och Tangband - Tycker ni eller vet ni eller gissar ni?

Jag vet inte och jag har inte mätt på något golv.

Mitt inlägg var mina egna erfarenheter från att ha bott med ett parkettgolv på sandbädd. Och som jag avslutade, dessa och andra erfarenheter gör att jag numer gör vad jag kan för att mina högtalare ska stå stabilt utan att skicka ner en massa energi till golvet de står på. Det verkar ju var en vettig målsättning som också stöds av resultaten av dina ambitiösa mätningar, om jag tolkar dem rätt.

/mats


Mina mätningar är inte speciellt ambitiösa, som att mäta frekvensgång på en högtalare fast med acceleometer på golvet i stället . Egentligen är vibrationsmätningen enklare.
Svårigheten ligger i att tolka då golven inte svänger som en kolv. Då man inte kan summera t.ex 20 mätpunkter avseende amplitud, golvyta och fas går det inte att få fram ett absolutvärde på den distortion golvet tillför.
Med 2-3 mätpunkter per kvadratmeter och ett bra datorstöd skulle det kanske funka....

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-11 14:59

Adhoc skrev:
jansch skrev:
Adhoc skrev:Konstruktionen av ditt 1:a golv påminner mig om en post jag läste på annat forum. Där konstaterade en akustiker med mätningar att Ikeas laminatgolv Tundra flytande mot betonggolv med 2 mm cellplast emellan mot stegljud, så betedde sig Tundra-golvet som ett trumskinn / membranabsorbent vid ca 500 Hz.


Intressant! Just det golvet har en ganska unik uppbyggnad med dubbla betongsulor. Fast det översta betonglagret liknar ett "standardgolv".

IKEAgolven är ju ganska tunna och då också lätta. Jag glömde att påpeka hur mycket möblering påverkar i mina senaste inlägg.
Vet du något om hur rummet var möblerat och om personen ifråga hade mätt flera/många punkter? ... snip


@Jansch: Hittade tråden med posten du undrade om. Tråden var mer än några år, av och till med djuplodande inlägg. Post # 13 här: https://www.gearslutz.com/board/studio- ... stion.html


Tack!!
Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-01-11 23:52

jansch skrev:Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....

Inte bara känsla. Det allra bästa ljud jag hört har oftast varit i trähus, speciellt med oregelbundna väggar. Och det gäller ganska enkla anläggningar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-12 03:24

Bill50x skrev:
jansch skrev:Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....

Inte bara känsla. Det allra bästa ljud jag hört har oftast varit i trähus, speciellt med oregelbundna väggar. Och det gäller ganska enkla anläggningar.

/ B


Både betong och trä har väsentligt högre akustisk impedans än luft - de reflekterar ljud likvärdig, nästan fullständigt. Det spelar alltså ingen roll om det är trä eller betong som AVGRÄNSNINGSYTA. Gips är också likvärdigt.

Att avgränsningytan inte är plan är en helt annan sak men resultatet blir lika för betong och trä.

Nu kan man ju i sig tycka att t.ex en trävägg är mer eftergivlig eller nåt, men då är vi inne på hur en avgränsningsyta är uppbyggd. Det blir ju lite fel att t.eex. jämföra 3mm sitkagran till en akustisk gitarr med ett betongblock eller dubbelgips på träreglar med cc 30cm.

Off topic..... ursäkta.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-01-12 11:08

jansch skrev:
Bill50x skrev:
jansch skrev:Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....

Inte bara känsla. Det allra bästa ljud jag hört har oftast varit i trähus, speciellt med oregelbundna väggar. Och det gäller ganska enkla anläggningar.

/ B


Både betong och trä har väsentligt högre akustisk impedans än luft - de reflekterar ljud likvärdig, nästan fullständigt. Det spelar alltså ingen roll om det är trä eller betong som AVGRÄNSNINGSYTA. Gips är också likvärdigt.

Att avgränsningytan inte är plan är en helt annan sak men resultatet blir lika för betong och trä.

Nu kan man ju i sig tycka att t.ex en trävägg är mer eftergivlig eller nåt, men då är vi inne på hur en avgränsningsyta är uppbyggd. Det blir ju lite fel att t.eex. jämföra 3mm sitkagran till en akustisk gitarr med ett betongblock eller dubbelgips på träreglar med cc 30cm.

Off topic..... ursäkta.


Det där tror jag är helt fel. I basområdet tycks skillnaden mellan betong och trä i praktiken vara avsevärd. Om skillnaden domineras av generell skillnad i utförande (t.ex. att man sällan formar samma strukturer med betong som med trä) eller på materialegenskaperna i sig vet jag inte, men jag gissar att det är både och.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-12 13:22

hcl skrev:.......

Det där tror jag är helt fel. I basområdet tycks skillnaden mellan betong och trä i praktiken vara avsevärd. Om skillnaden domineras av generell skillnad i utförande (t.ex. att man sällan formar samma strukturer med betong som med trä) eller på materialegenskaperna i sig vet jag inte, men jag gissar att det är både och.


Nu är ju både betong och trä samlingsnamn och kan därför ha väldigt olika egenskaper och därmed användningsområden. Det är ju stor skillnad på t.ex MDF, HDF, balsaträ och ek precis som skillnaden mellan fiberbetong, SKB, lättbetong osv. För både trä och betong kan man göra både bra och dåliga val om man är ute efter en viss egenskap inom akustiken.

Du nämner att i basområdet tycks skillnaden vara avsevärd och jag gissar då att du menar när avgränsningsytan vibrerar. Detta styrs ju av bl.a. materialets densitet, styvhet och inre dämpning.
En gjuten, armerad betongvägg är ju då oftast bra men den har inte enbart goda egenskaper, tyvärr är stomljud ett problem. En reglad trävägg med gips/plywood är en bra kompromiss. Dock, en fiberbetongskiva på reglar är inte kul jämfört med en timmervägg. Osv.

Det handlar om vilken "struktur" man väljer, hur man nyttjar materialen för att uppnå det man vill. Det enda som går att förutsäga om man jämför betong med trä "akustiskt" och inte vet hur materialet används är bl.a akustiska impedansen är likvärdiga i normala fall ( hur ett lyssningsum påverkas).

Visst finns det applikationer där även den skillnaden som finns är viktig. T.ex. förr byggde man ekokammare, då undvek man nog trä och använde t.o.m glaserat kakel som ytskikt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2020-01-12 14:52

Titta i boken Buller och Bullerbekämpning, på sid 123 (s126 i PDF-dokumentet) diagram 27:
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... k-h003.pdf
Där kan man tydligt se att en betongvägg akustiskt sett skiljer sig ganska kraftigt från en stadigt byggd gipsvägg, speciellt i lägre frekvensregister.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-12 17:55

Harryup skrev:
IngOehman skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att ämnet kan delas upp i "att inte störa grannar" och att få det att låta så bra det går.
Det första vinner ju någon form av mjukfot klart, men det är ju som mål en kompromiss eftersom ljudåtergivningen är av underordnad betydelse.
Vill man däremot att det skall ge så bra återgivning som möjligt så kan jag inte tänka mig att någon härinne medvetet vill att golvet skall svänga med.
Och jag tror också att de flesta här är kapabla att på något sätt avgöra om golvet svänger med genom t.ex. känna vibrationer i golvet eller inte känna vibrationer. Jag har ett bättre ljud med mindre vibrationer uppmätt genom att använda app i en iPhone och genom att direkt känna att saker vibrerar mindre med en hård fot inför 6-8 mycket vana lyssnare. Jag har personligen inget som helst intresse av att riva golvet för att se om jag kan bygga om det så att det blir lika bra med en SD-fot. Jag jobbar dagligen med ingenjörer och hyfsat ofta så får man påminna dom om att det kan finnas flera lösningar på ett problem som inte innebär någon försämring utan ger likvärdigt resultat eller bättre resultat med större anpassning till när omgivningen ändras. Men många ggr så blir de låsta vid att problemet är löst och man tänker inte på om lösningen har några begränsningar när yttre omständigheter kan förändras. Så upplever jag det med fot-problemet också. Det finns mätningar på att spikes är dåligt (vilket man hela tiden kommer tillbaka till vid jämförelser med hård fötter också pga. någon låsning) och sen är det liksom löst. Inom medicinbranschen skulle vi aldrig få resonera så, det är totalt bannlyst. Vi skulle behöva bevisa att man fick samma resultat oavsett underlag och det räcker inte med att hänvisa till naturlagar etc. och gamla dåligt dokumenterade tester. Man skulle också få bevisa exakt vad som det är för skillnader mellan olika viktklasser oavsett underlag etc. Och med väldefinierade tester som går att upprepa för vem som helst.
Så för min del är det solklart att det är "don efter person" dvs. det specifika underlaget kräver en praktiskt test. Och vill man inte göra sådana tester så kan man inte påstå att mjukfot är bevisat alltid är bäst oavsett placering, oavsett högtalare etc.
Och det finns inte på kartan att jag kanske gillar att golvet svänger med eller gillar ett hårdfotsfärgat ljud. Det är helt enkelt nonsens. Totalt har kanske 10-12 personer varav 6-8 på faktiskt skrivande personer lyssnat och ingen har hos mig föredragit SD-fot. Och flera av dom använder SD hemma med bra resultat. Anledningen att ingen träder fram om intygar att dom var med på testen och att det faktiskt blev detta utfall är väl för att folk inte orkar med dessa hopplösa diskussioner. Men jag finner faktiskt ingen anledning till att jag skall ge mig i diskussionen mot folk som inte ens var med eller faktiskt inte ens har testat olika fötter själva. Jag själv köpte ett antal paket SD för att hitta lämplig kombination men det gick inte. Därefter så testade jag hårda fötter faktiskt på uppmaning av en faktisian som var med då jag i brist på fötter till ena subben ställt dom på puckar.Så för min del så hoppades jag på att SD-foten skulle lösa allt, men så var inte fallet.

Oj, det där var mycket konstigheter...

1. Du menar att det är självklart att mjuka fötter är bäst om målet är att inte störa grannar?

2. Du menar att det är självklart att man (du, och alla andra) inte vill att golvet skall vibrera med, det finns inte på kartan?

3. Du menar att 6-8 skivor brö... personer kan (men vill inte?) vittna om att golvet rör sig mindre med en specifik fot än med SD-fötter?

Det finns så mycket mera tokigt i det där inlägget, men jag börjar med det där.

1. Ja, möjligen. Nästan alltid, men...

2. Du har jättefel! Jag vill absolut att golvet skall röra sig av musiken. Så mycket som det är naturligt för det att röra sig. Det är olika med olika golv. Det gör också att man kan ha olika preferenser med avseende på föredraget golv.

3. Här faller ju allt. Du påstår att en massa personer kan (men vill inte) vittna om att golvet rör sig mindre med en specifik fot än med SD-fötter, men ändå anser du det vara självklart att grannen störs mindre (se pkt 1) med SD-fötter?

Hur får du ihop det? Menar du att det är typ... magi som får grannen att störas? Inte ljud som beror på rörelser i ditt golv som transmistteras till grannens tak? Hur 17 får du ihop att det är självklart att SD är bäst på att inte störa grannen, men ändå så får de golvet att röra sig mera än den fot som stör grannen mera men ”låter bättre”? :?


Vh, iö


1. Ja det kanske finns något undantag men som princip så sätter man ju någon form av gummifötter under tumlare etc så, i princip ja, mjukfot gäller om man inte vill störa grannen som ett första val vare sig det är så eller inte tror jag att det är naturligt att resonera.

2. Ja, men nu talar jag om en extra ogynnsam rörelse som påverkar ljudåtergivning negativt.

3. Nej, inte att golvet rör sig mindre utan rörde sig mindre då vi testade. Jag är uppvuxen med att en test är bara där och då som resultatet gäller för. Jag personligen har ingen granne att störa så det är inte något ursprungsmål för mig. Mitt mål var att få bättre ljud än med puckar och då köpte jag SD och det blev sämre. Riktigt hårdfot blev sedan klart bättre än puckar. Och ja, det finns nog oavsett ämne ett antal personer på faktiskt som bara inte orkar diskutera saker för att dom vet att det blir inget slut. I detta fall kan jag tänka mig att det finns ett större antal SD-användare som tycker att jag borde sluta eftersom jag har fel, fast det har jag inte när det gäller uppnådd ljudkvalité hemma med just mitt golv.
När det gäller F/E så har det hävdats att om det finns ett fel som bara en person kan höra så är det en detektion som gör att man då kan hävda att man har fått en träff på att apparaten färgar. Här har vi en test med mycket bytande fram och åter och 6-8 personer är helt eniga att skillnaden i just detta fall är klart hörbar och inte så liten heller. Handlar inte om tycke eller smak. Är det då inte möjligt att det faktiskt är så att vi har ett fall när den mjuka gungningen på en SD är ihop med golvet ( om än felaktigt) kan bli för mjuk koppling? Skulle det kanske vara möjligt att man hade fått samma eller bättre resultat med en SD anpassad för typ 500Kg eller mer istället?

4. Det vibrerar mindre alternativt vid olika frekvenser med olika hårda fötter hos mig och med SD-fot så hamnar en större kännbar vibration i ett område som tydligen påverkar ljudet klart negativt.

5. Har du kikat på Kuntzes sortiment av syllomerer alternativt dämpande och isolerande grunkor? https://www.kuntze.se/produkt-kategori/vibrationsdampare/

mvh/Harry Up

Det känns inte meningsfullt att diskutera detta med dig när du demonstrerar att du:

1. Inte tror att upplevelser är subjektiva (objektivitet uppstår inte av att fler än en tycker/tror lika),

2. Talar om ”ljudkvalitet” som något diffust där du inte klargör om du menar återgivningskvalitet (ursprungstrohet) eller subjektiv preferens,

3. Visar att du inte förstår vad som skiljer en F/E från en A/B jämförelser mellan två godtyckliga alternativ som inte är en referens för varandra varken i ena eller andra riktningen,

4. Gör anspråk på vetenskaplighet, från din utgångspunkt av demonstrerad enorm okunskap om vad vetenskap är och vilka slutsatser som i olika lägen kan/får dras.

Då fungerar inte en diskussion - som den gör mellan människor som förstår vetenskaplig fundamenta.

- - -

Men kort - ingen ifrågasätter nog dina upplevelser och du har rätt till dina preferenser, som dock har NOLL allmängiltighet, på samma sätt som alla andras (mina inkluderade) upplevelser och preferenser också har noll allmängiltighet. Det räcker dock med att hantera det genom att ignorera det du skriver. Eller genom att skriva t ex ”jaha, du tycker det”.

Men det som är svårare att hantera är att du kommer med en massa falska påståenden, du blandar ihop, du hävdar objektiva värden i subjektiviteter, du uttalar dig om begreppet ”ljudkvalitet” som om det vore entydigt...

Listan kan göras mycket lång. Det gör dina inlägg problematiska och det gör att de för allas väl behöver kommenteras. Hade du tagit lärdom av det hade något positivt kunnat komma ur det, men när du likt en skiva som hakat upp sig, bara skriver samma saker om och om igen, trots att det är utrett vad som är problematiskt med det du skriver, så förlorar diskussionen hela sin mening. Du petar och petar och petar...

D59F88B8-5C0C-4532-9343-98251D244186.gif
D59F88B8-5C0C-4532-9343-98251D244186.gif (1021.56 KiB) Visad 5183 gånger

Allt du skrivit har redan kommenterats sakligt, flera gånger, ändå skriver du samma sak om och om igen... Det kommer inte att påverka verkligheten. ”Motåtgärden/reaktionen” blir ju rimligen samma hela tiden då du själv skriver samma sak om och om igen.


Vh, iö

- - - - -

PS. Lådan är verkligheten. Den är som den är. Hur många gånger man än trycker på fel-knappen, så är verkligheten som den är - och gör som den gör, lådan är naturlagarna och alla rationella samband och all logik.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Adhoc » 2020-01-12 19:06

Bra publikation Paa. Tack för den. :)

Som jag ser det från punkterna du hänvisade till: Gipsväggen (eller golv med liknande uppbyggnad med golvsyll + golvspån/plywood/golvgips/parkett) ger mindre problem med lågfrekventa moder i rummet då den släpper igenom mer av lågfrekvent ljud pga av lägre vikt / m². -Vilket samtidigt betyder försämrad ljudisolering mot omgivningen. Om ljudisoleringen är intressantare blir lågfrekventa moder starkare och besvärligare att åtgärda inne i rummet.

Trägolv med parkett + cellplast + golvskiva + isolering / luftspalt) + golvsyll + blindbotten får en egenresonans som är högre i frekvens än en ren betongsula. Om flytande parkett eller laminatgolv läggs med cellplast mot betonggolv ger ytbeklädnaden också en resonans som spelar med ljudet i rummet vid vissa frekvenser. Var dom hamnar beror på vikt/m², ökad vikt ger lägre egenresonans, fjädringen i cellplastskiktet eller luftspalt nedåt spelar också roll.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-01-12 20:02

Var köper man den där festliga burken?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav gopnik » 2020-01-12 20:47

Useless box eller useless machine. Fanns förr på Teknikmagasinet har jag för mig, men Ebay, Amazon eller Alibaba kommer det finnas bra utbud på. Både som byggsats och färdigt. Conrad kan ha sådant också.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34927
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-01-12 21:16

:D Tack.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-01-12 21:28

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-12 21:56

IÖ, varför skulle jag ändra åsikt när det förlopp jag beskriver har hänt? Och ingenstans har jag skrivit att SD inte normalt funkar bra, utom i just detta fall till allas förvåning som deltog. Vissa i princip vägrade tro på vad dom hörde då SD inte fungerade alls. Vana lyssnare som även är vana vid blindtestningar har senare varit på besök utan att ha någon som helst anmärkning emot de hårda fötternas funktion. Så i vardagsrummet står högtalarna bäst på hårda fötter men faktiskt i TV-rummet en våning upp står samma sorts sub på SD-fötter. Och det tillräckligt bra utan att jag ens är nyfiken på att testa hårda fötter. Och bäst är min och och alla andra deltagandes uppfattning om att ljudåtergivningen förstås låter naturligare med hårda än mjuka fötter.
Att du inte kan undgå att kommentera att mina påstående är falska och även tidigare har du anklagat mig för att ljuga vilket dock är helt osant och som jag ser som personligt påhopp. Möjligen är dom felaktiga eller dåligt beskrivna men falska eller lögnaktiga är dom inte.

/Harry Up

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2506
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav STDI » 2020-01-12 22:33


Som du kopplar ihop så att du slipper aktivera den/dem manuellt?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-01-12 22:47

STDI skrev:

Som du kopplar ihop så att du slipper aktivera den/dem manuellt?


Exakt, fast jag skulle helst vilja ha en mekanisk konstruktion så att de drog upp sig själva o ingen energi skulle behöva tillföras :)
Självgående som en spikdiskussion på Faktiskt.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-01-12 23:49

paa skrev:Titta i boken Buller och Bullerbekämpning, på sid 123 (s126 i PDF-dokumentet) diagram 27:
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... k-h003.pdf
Där kan man tydligt se att en betongvägg akustiskt sett skiljer sig ganska kraftigt från en stadigt byggd gipsvägg, speciellt i lägre frekvensregister.


Jag vet inte om kommentaren är riktad till mej.....
Men - Du påpekar exakt det jag vill framföra. Allt beror på konstruktionen och då förhoppningsvis vad man vill/måste uppnå. Denna diskussion uppstod p g a av min kommentar. Citat:

Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....


Det enda man inte kan påverka ( när det gäller akustik) i en konstruktion av en vägg är ytmaterialets akustiska impedans!

Att jämföra material på olika villkor känns ju "lite orättvist"... t.ex 20cm armerad betong med 13mm eller 16mm gips. Eller jämföra 9mm fiberbetongskiva på cc 60cm reglar med 25 cm timmerstocksväggar.

Så.... Att jag överhuvudtaget kommenterade citatet ovan beror på att det inte spelar någon roll om avgränsningsytan är trä eller betong.

Man kan "bevisa" att en träbro är starkare än en betongbro... eller vatten är hårdare än gummi... eller betong är mer ljudisolerande än rockwool. Det går alldeles utmärkt att "bevisa" om man inte arbetar med likvärdiga förutsättningar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-01-13 02:03

jansch skrev:
paa skrev:Titta i boken Buller och Bullerbekämpning, på sid 123 (s126 i PDF-dokumentet) diagram 27:
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... k-h003.pdf
Där kan man tydligt se att en betongvägg akustiskt sett skiljer sig ganska kraftigt från en stadigt byggd gipsvägg, speciellt i lägre frekvensregister.


Jag vet inte om kommentaren är riktad till mej.....
Men - Du påpekar exakt det jag vill framföra. Allt beror på konstruktionen och då förhoppningsvis vad man vill/måste uppnå. Denna diskussion uppstod p g a av min kommentar. Citat:

Kul med kommentaren i ett av inläggen...... "I don`t like the sound of cement much. Prefer wood"....... (som avgränsningsyta)
Känslan styr istället för verkligheten. Vad är skillnaden....


Det enda man inte kan påverka ( när det gäller akustik) i en konstruktion av en vägg är ytmaterialets akustiska impedans!

Att jämföra material på olika villkor känns ju "lite orättvist"... t.ex 20cm armerad betong med 13mm eller 16mm gips. Eller jämföra 9mm fiberbetongskiva på cc 60cm reglar med 25 cm timmerstocksväggar.

Så.... Att jag överhuvudtaget kommenterade citatet ovan beror på att det inte spelar någon roll om avgränsningsytan är trä eller betong.

Man kan "bevisa" att en träbro är starkare än en betongbro... eller vatten är hårdare än gummi... eller betong är mer ljudisolerande än rockwool. Det går alldeles utmärkt att "bevisa" om man inte arbetar med likvärdiga förutsättningar.


Jansch, jag tycker du fastnar lite i hur just ett visst materials yta beter sig, men man måste väl tänka på helheten och hur olika väggtyper normalt är uppbyggda. När man pratar om en vägg gjord av betong så är den i regel någon eller några decimeter tjock, den är knappast 2-3 centimeter tunn som en gipsvägg och sällan byggs en vägg upp av solid trä på några decimeter.

I en vanlig diskussion om olika väggtypers egenskaper när det kommer till ljud så förutsätter nog de flesta att man talar om en helt vanlig konstruktion där man antar att betongväggen är solid, gipsväggen är någon relativt tunn tvålagers-konstruktion med reglar, om det däremot inte är en relativt vanlig vägg som diskuteras så bör man nog påpeka det. :)

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 772
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav idea » 2020-01-13 12:27

Det här blev lite elakt - stoppa in en pinne i brasan o sedan inte ha tid att vakta elden...

Det som förvånar mg är hur det hela blivit en diskussion om golvpåverkan. Självklart kan detta spela in men det jag tyckte var så uppenbart tydligt med videon var ju ringningarna i högtalaren med spikar som inte finns med mjuk uppställning. Detta påverkar ju ljudet mer än vad överföringen till golvet gör. Det är ju trots allt ganska likvärdigt att sätta igång högtalaren med en stöt utifrån som via talspolen på bashögtalaren (förutom kraftnivån som troligen är lägre via talspolen). Den odämpade resonanta uppställningen med trolig resonans inom det hörbara området tror jag påverkar mer på återgivningen än det som förs över till golvet i normalfallet. Den är dock inte försumbar men beror ju på så många olika faktorer att det svårligen går att generalisera.
Själv har jag sedan jag mätte på mina SF Elipsa (finns dokumenterat i någon tråd för 10 år sedan) flyttat från trähus med parkettgolv från 80-talet till stenhus med parkettgolv från 50-talet och i flytten så upplevde jag att basåtergivningen blev väsentligt förbättrad i stenhuset. Högtalarna i båda fallen på sina "originalspikar". Har funderat på att mäta igen men...

Sen blir det ju lite underlig diskussion när ett utfall av en uppställning av somliga ses som en referens och polariserar debatten. För mig är det självklart att man kan nå det bästa resultatet via flera olika vägar och ibland så verkar det som fysiken inte gäller men i alla underliga fall jag stött på under mina 40 år inom akustik och strukturdynamik så har en förväntad defekt ibland "nollat" en annan oförutsedd brist med oväntat bra resultat. Till detta kommer att det subjektivt mest gillade resultatet inte alltid är det objektivt bästa - vinner alltid rätt låt i Mello :lol:
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-13 13:59

Att högtalare på spikfötter står och svajar kan absolut ge hörbar påverkan, speciellt då det nästan alltid sker tonfrekvent.

Men att från det med ett ”ju-argument” hävda större betydelse för detta än för de ljud som avges av golvet, blir tveksamt. Det KAN vara så, men det är inte alls säkert. Det beror på och det beror på mycket. Golv som ger ifrån sig ljud på grund av sin mobilitet, låter olika mycket beroende på golvets egenskaper, men de har nästan undantagslöst väldigt stor yta. Och den tonfrekventa ringning som man kan se hos högtalaren då den står på spikfötter, återfinns oftast även i golvet. Högtalare+spikfötter agerar stämgaffel och golvet agerar utstrålande yta.

Talar om det konkreta skeendet nu alltså, påstår inte att det inte kan finnas 6-8 personer som på visst programmaterial kan säga sig gilla det.

Harryup skrev:IÖ, varför skulle jag ändra åsikt när det förlopp jag beskriver har hänt? Och ingenstans har jag skrivit att SD inte normalt funkar bra, utom i just detta fall till allas förvåning som deltog. Vissa i princip vägrade tro på vad dom hörde då SD inte fungerade alls. Vana lyssnare som även är vana vid blindtestningar har senare varit på besök utan att ha någon som helst anmärkning emot de hårda fötternas funktion. Så i vardagsrummet står högtalarna bäst på hårda fötter men faktiskt i TV-rummet en våning upp står samma sorts sub på SD-fötter. Och det tillräckligt bra utan att jag ens är nyfiken på att testa hårda fötter. Och bäst är min och och alla andra deltagandes uppfattning om att ljudåtergivningen förstås låter naturligare med hårda än mjuka fötter.
Att du inte kan undgå att kommentera att mina påstående är falska och även tidigare har du anklagat mig för att ljuga vilket dock är helt osant och som jag ser som personligt påhopp. Möjligen är dom felaktiga eller dåligt beskrivna men falska eller lögnaktiga är dom inte.

/Harry Up

Du bemöter (som väntat?) inte någonting överhuvudtaget av det jag skrev.

Du fortsätter att referera till åsikter och tro samt antal. Detta intresserar mig inte.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-13 14:36

Utmärkt, då föreslår jag att stryker ett streck i diskussionen innan det blir dålig stämning och konstaterar att du tycker jag svamlar och jag tycker att det borde inte vara omöjligt att förstå vad jag menar.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-13 14:43

Det är inte alls svårt att förstå vad du menar. Problemet är att det är irrelevant för diskussionen, och när det påpekas, och varför, så skriver du bara samma sak om och om igen. Som om du inte förstått något av det du läst.

Sist så tog du i lite extra dock och skrev ”...vägrade tro på vad dom hörde då SD inte fungerade alls”. :lol:

Din definition på ”fungera” är nog ganska udda. Eller sprang SD-fötterna månne iväg med högtalarna och gömde dem i någon garderob? :wink:


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2020-01-13 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster