spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 13:54

För en tid sedan skrev jag i en tråd att jag testat spikes under högtalarna och föredrog detta. Musiken blev mer tight. Flera personer kom med olika invändningar och kontentan av dessa var väl ungefär "det må låta bättre, men pga färgning av ljudet är det mindre korrekt". Typ.

Efter en tid har jag nu börjat störa mig allt mer på sameness. Det där lilla extra trycket i frekvenserna kring en baskagge börjar störa mig alltmer. Visst - en del inspelningar låter helt klart bättre, men på riktigt goda inspelningar blir det för mycket av det goda. Så nu har jag bytt tillbaka till mjukfötter. Första känslan var faktiskt en känsla av befrielse när inte all musik har detta lilla extra tryck.

Så var det med det. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2018-03-25 14:24

Har du funderat på 30 mm dörrstoppar?
Gummi men lagom hårda för att inte flexa och ändå så mjuka att högtalaren står stadigt.
2 i framkant och en mitt i bakkanten gör att fötterna själva söker jämnt golv istället för 4 fötter som kräver jämnt golv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-25 15:23

Novibra (clas ohlson) är det bästa tycker jag.https://www.clasohlson.com/se/Vibration ... re/30-9687
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Svante » 2018-03-25 15:54

Ja, det du beskriver är väl just det som händer om man tillför något som låter på ett karaktäristiskt sätt till uppspelningsutrustningen. Det kommer att låta med den karaktären på allt, och det är väl det som kallas "sameness"*. Det är därför som återgivningen inte ska ha någon egen karaktär, utan karaktären ska läggas till i produktionen av musik. Det är där som uttrycket och musikaliteten ska finnas, inte i anläggningen.

Sen kan det bli för tröttsamt när man gör samma sak om och om igen i producentledet också, men då kan man ju byta skiva.

Om mjuk uppställning kan man säga detta, den bör vara så mjuk som möjligt. Fjäderkonstanten ska alltså ha så många mm/N som möjligt. Det gör att om det finns en vibration, en viss förflyttning av lådans yttre så överförs den med få newton till golvet. Nu kan en mjuk fjädring bli väldigt svajig, men om man använder en olinjär/progressiv fjädring som är mjuk på mitten men styvare om man trycker ihop eller drar isär den mycket så kommer fjädringen att styvna till om man knuffar på högtalaren, och högtalaren välter inte. I normalfallet när högtalaren bara står, så är fjädringen mjuk och väldigt lite vibrationer överförs till golvet. Kruxet med detta är att man måste lasta mjukfoten rätt för att hamna i det mjuka området, och därför har sådana mjukfötter en optimal last som man måste beakta.

Dörrstoppar är visserligen mjukare än spikar, men ändå ganska styva.

*Det lär för övrigt finnas ett sjöodjur i torneträsk också som heter samma sak.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-25 16:10

Ja, dörrstoppar är alldeles för hårda.

FBK skrev:Novibra (clas ohlson) är det bästa tycker jag.https://www.clasohlson.com/se/Vibration ... re/30-9687

Det där är en stomljudsdämpskiva för järnplåtar. Inget man bör ställa högtalare på. På tok för hård. På grund av den stora ytan riskerar det faktiskt att bli ungefär lika hårt som spikfötter.

Högtalarfötter bör vara väldigt mjuka, och de kan få ha lite dämpning också, men det är inte det viktiga.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav MichaelG » 2018-03-25 16:24

Svante skrev:
Om mjuk uppställning kan man säga detta, den bör vara så mjuk som möjligt.


Jag har SD-fot som är rekommenderad till 28-50 kg och högtalarna väger 51 kg styck, så det känns rätt OK.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2018-03-25 16:30

Svante skrev:
Dörrstoppar är visserligen mjukare än spikar, men ändå ganska styva.

*Det lär för övrigt finnas ett sjöodjur i torneträsk också som heter samma sak.


Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Conan » 2018-03-25 16:41

MichaelG skrev:För en tid sedan skrev jag i en tråd att jag testat spikes under högtalarna och föredrog detta. Musiken blev mer tight. Flera personer kom med olika invändningar och kontentan av dessa var väl ungefär "det må låta bättre, men pga färgning av ljudet är det mindre korrekt". Typ.

Efter en tid har jag nu börjat störa mig allt mer på sameness. Det där lilla extra trycket i frekvenserna kring en baskagge börjar störa mig alltmer. Visst - en del inspelningar låter helt klart bättre, men på riktigt goda inspelningar blir det för mycket av det goda. Så nu har jag bytt tillbaka till mjukfötter. Första känslan var faktiskt en känsla av befrielse när inte all musik har detta lilla extra tryck.

Så var det med det. :)


Grattis! Och skulle du tröttna på ljudet med mjuka tassar, är det ju bara att byta till spikarna igen. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-25 17:02

IngOehman skrev:Ja, dörrstoppar är alldeles för hårda.

FBK skrev:Novibra (clas ohlson) är det bästa tycker jag.https://www.clasohlson.com/se/Vibration ... re/30-9687

Det där är en stomljudsdämpskiva för järnplåtar. Inget man bör ställa högtalare på. På tok för hård. På grund av den stora ytan riskerar det faktiskt att bli ungefär lika hårt som spikfötter.

Högtalarfötter bör vara väldigt mjuka, och de kan få ha lite dämpning också, men det är inte det viktiga.


Vh, iö

Man klipper ner dem till 4 bitar av varje stor bit och har under burkarna. Massor av folk på bla Hififorum.nu föredrar dem före alla andra alternativ inkl jag själv. Och de är inte så hårda som du verkar tro. Om inte annat kan man köpa en förpackning för 149kr och testa själv och bilda sig en uppfattning, något som jag rekommenderar starkt framför att bara att såga då de faktiskt fungerar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2018-03-25 17:05

Harryup skrev:
Svante skrev:
Dörrstoppar är visserligen mjukare än spikar, men ändå ganska styva.

*Det lär för övrigt finnas ett sjöodjur i torneträsk också som heter samma sak.


Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.
Bilagor
Dörrstopp.jpg
Dörrstopp.jpg (11.1 KiB) Visad 7781 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-25 17:14

Perfector skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:
Dörrstoppar är visserligen mjukare än spikar, men ändå ganska styva.

*Det lär för övrigt finnas ett sjöodjur i torneträsk också som heter samma sak.


Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.

Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2018-03-25 17:17

FBK skrev:
Perfector skrev:
Harryup skrev:
Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.

Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.

Blir inte musiken svajig av mjukare fossingar :-) ?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-25 17:20

Perfector skrev:
FBK skrev:
Perfector skrev:vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.

Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.

Blir inte musiken svajig av mjukare fossingar :-) ?

Kanske av SD fötter, som är "mjuka".
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2018-03-25 17:48

Perfector skrev:Blir inte musiken svajig av mjukare fossingar :-) ?


Varför skulle musiken bli svajig av att högtalare står bättre still?

Det är enkelt provat - har du ingen vanlig accelerometer så finns det seismiska appar till moderna telefoner ( i alla fall Apple )... Ställ högtalaren på anpassade SD-fötter och spela lagom högt och lyft sedan upp den på hårdare fötter och se hur mycket mer vibrationer du får.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2018-03-25 17:56

Den här lösningen verkar alla gilla. Konstruerad av spikes förespråkare. Qx7 quadraspire

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-25 18:51

FBK skrev:
IngOehman skrev:Ja, dörrstoppar är alldeles för hårda.

FBK skrev:Novibra (clas ohlson) är det bästa tycker jag.https://www.clasohlson.com/se/Vibration ... re/30-9687

Det där är en stomljudsdämpskiva för järnplåtar. Inget man bör ställa högtalare på. På tok för hård. På grund av den stora ytan riskerar det faktiskt att bli ungefär lika hårt som spikfötter.

Högtalarfötter bör vara väldigt mjuka, och de kan få ha lite dämpning också, men det är inte det viktiga.


Vh, iö

Man klipper ner dem till 4 bitar av varje stor bit och har under burkarna. Massor av folk på bla Hififorum.nu föredrar dem före alla andra alternativ inkl jag själv. Och de är inte så hårda som du verkar tro. Om inte annat kan man köpa en förpackning för 149kr och testa själv och bilda sig en uppfattning, något som jag rekommenderar starkt framför att bara att såga då de faktiskt fungerar.

Nästan vad som helst "fungerar" om man bara menar att det går att ställa det under högtalaren.

Jag talar om riktig funktion, alltså i betydelsen fungera bättre än annat när det gäller att isolera från underlaget och att se till så att högtalarna står stilla. Då behöver man en mjuk uppställning. En fot som är hög blir mjukare, en fot som är smart olinjär kan till och med bli ännu mjukare än dess låglastade fjädringskonstant antyder. :)

Skillnaden mellan spikfötter och en sådan där lösning är inte större än att suggstionseffektern troligen blir mångfaldigt större*. Bortkastade pengar helt enkelt. 149:- kanske inte är så mycket pengar för dig men att betala det för ingenting?

Då kan man ju köpa en disktrasa istället och klippa den i nio delar och få en över. 39:90 kostar ett tiopack sådana på Clas Ohlson, som räcker till 11 par högtalare (och få två bitar över). Det är inte heller speciellt meningsfullt om målet är att ställa upp högtalarna bättre. Men det är bra mycket mycket billigare.


Vh, iö

- - - - -

*Man skall inte överdriva ens skillnaden mellan det allta sämsta och det bästa kan man ställa högtalare på (spikfötter/SD-fötter). Även när man gör en jämförelse mellan ytterligheterna så är suggestionseffekter ofta en faktor.

Dock kan det vara rimligt att nämna att problemen med lite hårdare uppställningar (som t ex en ganska tunn gummiaktig duk) blir ganska underlagsberoende. Det enda man kan säga rätt så säkert är att byte till bättre fötter (supermjuka) blir en objektiv förbättring sett till rörelser i golv och/eller i högtalaren. Men vilka ursprungsproblem som försvinner blir olika beroende på underlag.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav E » 2018-03-25 19:07

Är inte en tjock heltäckningsmatta tillräckligt mjuk?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-25 19:27

IngOehman skrev:
FBK skrev:
IngOehman skrev:Ja, dörrstoppar är alldeles för hårda.


Det där är en stomljudsdämpskiva för järnplåtar. Inget man bör ställa högtalare på. På tok för hård. På grund av den stora ytan riskerar det faktiskt att bli ungefär lika hårt som spikfötter.

Högtalarfötter bör vara väldigt mjuka, och de kan få ha lite dämpning också, men det är inte det viktiga.


Vh, iö

Man klipper ner dem till 4 bitar av varje stor bit och har under burkarna. Massor av folk på bla Hififorum.nu föredrar dem före alla andra alternativ inkl jag själv. Och de är inte så hårda som du verkar tro. Om inte annat kan man köpa en förpackning för 149kr och testa själv och bilda sig en uppfattning, något som jag rekommenderar starkt framför att bara att såga då de faktiskt fungerar.

Nästan vad som helst "fungerar" om man bara menar att det går att ställa det under högtalaren.

Jag talar om riktig funktion, alltså i betydelsen fungera bättre än annat när det gäller att isolera från underlaget och att se till så att högtalarna står stilla. Då behöver man en mjuk uppställning. En fot som är hög blir mjukare, en fot som är smart olinjär kan till och med bli ännu mjukare än dess låglastade fjädringskonstant antyder. :)

Skillnaden mellan spikfötter och en sådan där lösning är inte större än att suggstionseffektern troligen blir mångfaldigt större*. Bortkastade pengar helt enkelt. 149:- kanske inte är så mycket pengar för dig men att betala det för ingenting?

Då kan man ju köpa en disktrasa istället och klippa den i nio delar och få en över. 39:90 kostar ett tiopack sådana på Clas Ohlson, som räcker till 11 par högtalare (och få två bitar över). Det är inte heller speciellt meningsfullt om målet är att ställa upp högtalarna bättre. Men det är bra mycket mycket billigare.


Vh, iö

- - - - -

*Man skall inte överdriva ens skillnaden mellan det allta sämsta och det bästa kan man ställa högtalare på (spikfötter/SD-fötter). Även när man gör en jämförelse mellan ytterligheterna så är suggestionseffekter ofta en faktor.

Dock kan det vara rimligt att nämna att problemen med lite hårdare uppställningar (som t ex en ganska tunn gummiaktig duk) blir ganska underlagsberoende. Det enda man kan säga rätt så säkert är att byte till bättre fötter (supermjuka) blir en objektiv förbättring sett till rörelser i golv och/eller i högtalaren. Men vilka ursprungsproblem som försvinner blir olika beroende på underlag.

Du får ha dina tumregler för dig själv dvs. du dömer, jag testar. Det är skillnaden mellan oss.
Ps. Många som kört med spikes och sedan gått över till dessa och märkt en markant skillnad. ,men tycker man att 149kr är för mycket för att testa något så får man väl lägga 500kr istället (sd fötter) så har man godkända fötter enligt "dig".
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tengil » 2018-03-25 19:55

FBK skrev:
Du får ha dina tumregler för dig själv dvs. du dömer, jag testar. Det är skillnaden mellan oss.
Ps. Många som kört med spikes och sedan gått över till dessa och märkt en markant skillnad. ,men tycker man att 149kr är för mycket för att testa något så får man väl lägga 500kr istället (sd fötter) så har man godkända fötter enligt "dig".


Men snälla, slappna av, det är väl ingen som hindrar dig från att använda vilken jeffla fot du vill, sen att massor av människor använder den, är ju jättekul, 149kr är jättebilligt var glad. Om någon anmärker på din fots förträfflighet bete dig inte som en tjurig 6 åring argumentera (om du vill) eller gör det inte, att kritisera någon för att någon kritiserar är inte så fruktbart, vad blir det för progression av det ?

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-25 20:02

Tengil skrev:
FBK skrev:
Du får ha dina tumregler för dig själv dvs. du dömer, jag testar. Det är skillnaden mellan oss.
Ps. Många som kört med spikes och sedan gått över till dessa och märkt en markant skillnad. ,men tycker man att 149kr är för mycket för att testa något så får man väl lägga 500kr istället (sd fötter) så har man godkända fötter enligt "dig".


Men snälla, slappna av, det är väl ingen som hindrar dig från att använda vilken jeffla fot du vill, sen att massor av människor använder den, är ju jättekul, 149kr är jättebilligt var glad. Om någon anmärker på din fots förträfflighet bete dig inte som en tjurig 6 åring argumentera (om du vill) eller gör det inte, att kritisera någon för att någon kritiserar är inte så fruktbart, vad blir det för progression av det ?

Vh Christer

Jag är hur avslappnad som helst, svarar bara med samma attityd som andra gör mot mig när man kallar mina förslag för suggstionseffektern och bortkastade pengar. Om du läst på lite senaste tiden så kanske du hade sett att jag är en nagel i ögat på herr IÖ så att han skulle såga mitt förslag var inte helt oväntat då det inte är första gången. Det är uppenbart att han stör sig på mina inlägg. viewtopic.php?f=15&t=67146&start=120
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav PerStromgren » 2018-03-25 20:21

Seså, pågar! Live and let live!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2018-03-25 20:23

FBK skrev:
Perfector skrev:
Harryup skrev:
Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.

Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.


Tänker på sjöodjuret Dörrstopp som Svante berättade om.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-25 20:55

Harryup skrev:Tänker på sjöodjuret Dörrstopp som Svante berättade om.

Läs om och läs rätt - sjöodjuret heter Sameness 8) .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2018-03-25 21:19

Kalejdokom skrev:
Harryup skrev:Tänker på sjöodjuret Dörrstopp som Svante berättade om.

Läs om och läs rätt - sjöodjuret heter Sameness 8) .


Ja, sorry.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav darkg » 2018-03-25 22:15

Jag tycker Clas dämpare (som jag har använt men inte till högtalare) känns rätt mjuka i sidled (skjuvled?). Om jag minns rätt. Det är rillor på andra ledden på andra sidan så det är lite som gummisträngar på gummisträngar. Överraskanda att / om de är ungefär lika hårda som spikes eller same-odjur. Det händer förstås ibland att intuitionen slår slint när det gäller sånt här. Lite mer nördande kan förvisso inte skada.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jbass » 2018-03-25 22:34

Är det någon som har erfarenhet av att ställa B&W Nautilus 802’or på SD-fötter? Tänker då rent praktiskt. En lösning kan vara att skära ut plåtrondeller att fästa där hjulen eller spikarna normalt sitter och på dessa klistra fast SD-puckarna. Nu använder jag den mjuka delen av B&W’s spikar, men det vore intressant att höra vad SD kan åstadkomma. Kan tillägga att golvet är av flytande sort (parkett/golvgips/golvvärmeplåtar/kertobalk) och rätt svajigt. Inte direkt så att det går vågor i golvet när jag drar på ordentligt, men nog krusar det sig lite.

Hur skulle det bli om jag ställde högtalarna med spikar mot en 3cm tjock granitskiva som i sin tur står på SD-fötter?
Bilagor
6961CEF7-9935-4E3D-9B34-19CF201B0278.jpeg
6961CEF7-9935-4E3D-9B34-19CF201B0278.jpeg (693.45 KiB) Visad 7479 gånger

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2018-03-26 08:26

jbass - hela diskusionen om spikes eller mjukfötter handlar ju om det är bra att förmedla vibrationerna till en annan yta eller ej.

En tung skiva, som inte är större än högtalaren, är bra. Men varför spikes emellan? Den goda egenskapen med skivan är tyngden och att tyngden blir en integrerad del av högtalaren. = limma fast den tunga skivan på högtalaren och sätt mjukfötter under - då blir det bättre än bara mjukfötter.

Det är inte så noga om du limmar den tunga skivan i botten eller på sidan eller på toppen ....men på toppen blir nog bäst om det är en traditionell golvhögtalare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2018-03-26 08:59

Hela den här diskussionen på faktiskt handlar om spikar eller mjuka fötter, ja. Men på andra ställen med lite större marknadskännedom så är spikar långt ifrån den enda fot som man ställer mot mjuka fötter, tvärt om så är det mindre och mindre ofta som det är rena spikar man använder. Jag tycker faktiskt ältar spikar lite väl mycket. Ingen som har en åsikt om alternativen då det faktiskt inte finns nån här inne som försvarar spikar, tror jag. Finns ju också ett antal underlägg till spikar och det finns många varianter på hårda fötter som inte är så solida som en spik är med både dämpning och utan i olika kombinationer. Min egen åsikt är att det vore bättre om fötter inte spelade någon roll men tyvärr kan fel fot ödelägga musikåtergivningen. Däremot är min åsikt också att mjuk fot är inte alltid det bästa men alternativet är inte spik som jag ser det.

/Harryup

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jbass » 2018-03-26 09:15

jansch skrev:jbass - hela diskusionen om spikes eller mjukfötter handlar ju om det är bra att förmedla vibrationerna till en annan yta eller ej.


Japp, och nu skulle jag vilja testa att frikoppla högtalarna i möjligaste mål från golvet då det svänger med rätt bra vid högre lyssningsvolym. Genom att prova ställa dem på SD-fötter.

jansch skrev:En tung skiva, som inte är större än högtalaren, är bra. Men varför spikes emellan? Den goda egenskapen med skivan är tyngden och att tyngden blir en integrerad del av högtalaren. = limma fast den tunga skivan på högtalaren och sätt mjukfötter under - då blir det bättre än bara mjukfötter.


För att det är en stor högtalare, hög och tung. För att hela arrangemanget borde stå stadigare med SD-fötter under en stenskiva som har större yta än lådans botten. För att det skulle vara enkel lösning om det inte ställer till med ytterligare problem.

Nej, det är inte aktuellt att limma fast någonting på högtalarna.

jansch skrev:Det är inte så noga om du limmar den tunga skivan i botten eller på sidan eller på toppen ....men på toppen blir nog bäst om det är en traditionell golvhögtalare.


Sökte ju framförallt praktiska synpunkter på Nautilus 802. Det är ju rätt uppenbart att du inte vet hur högtalaren ifråga ser ut...
Senast redigerad av jbass 2018-03-26 09:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jbass » 2018-03-26 09:18

Harryup skrev:Hela den här diskussionen på faktiskt handlar om spikar eller mjuka fötter, ja. Men på andra ställen med lite större marknadskännedom så är spikar långt ifrån den enda fot som man ställer mot mjuka fötter, tvärt om så är det mindre och mindre ofta som det är rena spikar man använder. Jag tycker faktiskt ältar spikar lite väl mycket. Ingen som har en åsikt om alternativen då det faktiskt inte finns nån här inne som försvarar spikar, tror jag. Finns ju också ett antal underlägg till spikar och det finns många varianter på hårda fötter som inte är så solida som en spik är med både dämpning och utan i olika kombinationer. Min egen åsikt är att det vore bättre om fötter inte spelade någon roll men tyvärr kan fel fot ödelägga musikåtergivningen. Däremot är min åsikt också att mjuk fot är inte alltid det bästa men alternativet är inte spik som jag ser det.

/Harryup


Jag ställde ingen generell fråga om spikar vs mjukfötter. På vilket sätt tycker du att ditt inlägg var värdefullt m.a.p. min (i mitt tycke) rätt specifika fråga?
Senast redigerad av jbass 2018-03-26 09:23, redigerad totalt 2 gånger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster