spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-20 15:49

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
IngOehman skrev:Nu tror jag du till och med vet att du talar osanning.

Vh, iö


På riktigt? Vad trevligt att bli anklagad för att ljuga offentligt om en jävla högtalarfot?

Att du talade osanning var fakta, att du visste det var bara en spekulation från min sida.

Det kan verka som en ovänlig spekulation, men det är ju beroende på vilken betraktningvinkel man väljer. Att säga något som man vet inte stämmer är förvisso kanske dåligt, men å andra sidan ger jag dig potentiell cred för att veta det.

Men sakfrågan kom hur som helst bort i sammanhanget. Bättre att ta fasta på den.

Du säger att det dig veterligt inte finns någon på faktiskt som officiellt föredrar spikes. På faktiskt finns självaste Göran Rudling! Det finns säkerligen även många andra här som kommer från Linnlägret, där tillbedjan av spikfötter är en väsentlig del av religionen. Och detta är långt ifrån den första spikfotstråden. Och jag är rätt så säker på att du vet allt detta, inte minst eftersom du kämpat mot detta vansinne, i varje fall partiellt. Alltså delar av vansinnet.


Vh, iö


Ser att du söker ny semester med ditt beteende.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-20 16:00

Igen - att ingen på faktiskt tror på spikfötter är osant. Det är fakta att det finns spiktroende (eller sådana som varit det åtminstone, vilket framgått tydligt av deras inlägg). Jag TROR (är faktiskt helt övertygad) att du vet detta, och undrar därför varför du skriver något annat.

Dina försök att påstå motsatsen är fulretorik. Vänligen sluta med sådant. Att ingen tror på spikfötter (även som metod att hindra en luddig bumlig bas, som om mjuka fötter skulle ge det....) är dels osant, men också ointressant. Vad spelar det för roll vad folk tror för dumheter?

Föreslår att vi talar om hur det är istället.

sprudel skrev:@IÖ. Menar du att skillnaderna mellan SD-fot och tex möbeltass är så liten att den faller inom ramen för suggestionseffekt? SD-fot vs spik, också inom ramen?

Suggestionseffekter kan vara gigantiska, så javisst självklart!

Det betyder inte att effekterna behöver vara så små att de inte kan höras i ett blindtest. Saker som ligger LÅNGT över hörtröskeln kan ändå feluppfattas i öppna lyssningar på grund av suggestionseffekter. Men egentligen tycker jag suggestionseffekterna bara behöver kontempleras kort för att man sen skall inse att man behöver testa så att de elimineras.

Det finns dock en intressant effekt av dem, som är lätt att glömma, och det är en långtidseffekt. Suggestion är ju inte bara bedrägligt i det korta perspektivet utan även i det långa. Säg att en violinist älskar sin Stradivarius, och spelar fantastiskt bra på den, delvis på grund av sin dyrkan av den - kanske byggd på en lögn?

Violinisten spelar sedan i ett blindtest på två olika violiner, och föredrar en tysk nyproduktion för 80 000:-, inte bara ljudmässigt utan gillar även att spela på den bättre. Sen får violinisten reda på utfallet av testen, och kommer aldrig igen att spela så inspirerat... Magin är bruten.

Violinisten kanske behövde tro för att kunna prestera? Och även om man kan lära sig att en nytillverkad violin kan överträffa vissa av mästerverken från Kremona, så är sagan förstörd. Historiens vingslag kan inte lyfta spelet längre.

På samma sätt kan man argumentera att en person som tror på spikfötter kan uppleva mera, starkare och djupare med sådana, tack vare tron på deras magi, än med några fötter alls efter att i blindtest ha hört att mjuka fötter låter bättre på varje punkt.

Det finns inget magiskt i att inte lägga sig i och förstöra.

sprudel skrev:Jag har personligen inte brytt mig mycket om fötter, kört på tillverkarens rek. Tidigare högtalare har haft stativ och stått på matta, men inte spikar utan dessa har varit utbytta mot rundhuvad bult ner i mattan, en slags mjukfot också kanske.

Ja, kanske.

Skall man ha mjukfot tillsammans med stativ så är det dock typiskt bäst att ha den mjuka förbindelsen nära högtalaren, alltså mellan högtalare och stativ. Lika lite som bidrag från golvet är förutses av musikskaparna (det blir ju annorlunda på varje golv med spikfötter, och alltså alltid fel) så kan inte heller stativljud förutsägas.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-10-20 16:08

Alla, nu taggar vi ned i tråden!
Allvarligt, är ju rent pinsamt att läsa vuxna män uttrycka sig som vissa gör.
Tips:
- LÄS OM era inlägg INNAN ni postar och RADERA nedsättande ord och subtila idiotförklaringar av den andres argument/person.
- Känner du inte att argumenten räcker utan dessa ord - posta inte alls!

Diskutera som vuxna personer nu, med respekt för den andres åsikter.

//sportismoderatorn (denna gång i realtid :wink: )

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-20 16:28

Miper skrev:
IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Hur är det när det kommer till dipolhögtalare? Vilken nytta gör dämpkuddar där?

Jag känner inte till några mjukfötter som är kuddar. Att konstruera en mjukfot som en kudde är nog en rätt så dålig idé. Det blir ingen fot med förutsägbara egenskaper. Förstår inte ens varför någon skulle välja att göra en kudde?

Dipolhögtalare genererar oftast ganska stora reaktionkrafter i förhållande till sin massa så fötterna kan vara något viktigare än för vanliga högtalare. Men olika högtalare är ganska olika så att formulera en tumregel är som alltid en dålig idé. Det är inte ljudutstrålningsprincipen som avgör fötternas inverkan.


Vh, iö


"olika högtalare är ganska olika så att formulera en tumregel är som alltid en dålig idé"

Är det inte det som framställs i denna tråden? Att om inte mjuka fötter låter som det skall (oavsett högtalare,underlag etc) så har man allvarliga fel i anläggningen?

Jag tror att för intelligenta tänkande människor som förstår mekaniken/fysiken bakom mjuka fötters förträfflighet,
men omedelbart hör att det INTE låter som det skall, och avstår från att använda dem framställs som mindre kunniga/vetande.

För mig ser det ut som att de med öppet sinne testar alla variationer. Andra tycker inte det finns någon anledning att testa då det redan är fastställt(av någon annan) att mjuka fötter är bäst.

Att man inte testar själv för att i alla fall höra vilken skillnad det blir ser jag som mycket märkligt
med tanke på vad många investerat i sin musikanläggning.

Folk som tror på gud eller att jorden är platt eller vad det nu gäller, ser sig oftast som människor med ”öppet sinne”, och de argumenterar ofta sin tro baserat på att den stämmer med deras sinnesupplevelser.

Min uppfattning är snarast den motsatta - att okunskap och godtrogenhet är motsatsen till ett öppet sinne.

Den som har i sanning öppet sinne förstår att man inte behöver gå omkring och tro saker om allting. Man kan undra. Det är okej.

D är tillåtet att undra, och det är därtill i de flesta fall klokare att leta efter saker som motsäger en tro, än sådant som bekräftar den. Upplevelser kan ju bekräfta (upplevas bekräfta i varje fall) en tro, som är totalt falsk!

Finns det en enda sak som med emfas motsäger en hypotes så är hypotesen falsk, oavsett hur många saker man hittar som kan tyckas ge stöd för övertygelsen.

- - -

De med exceptionellt stark drivkraft att tro saker (i betydelsen hålla för sant) om saker, utvecklar oftast en absurd tendens att samla argument FÖR det de vill tro på, och när de samlat ihop tillräckligt många så är deras sanning (närapå) omöjlig att rasera i deras irrationella hjärnor. Så mycket talar ju för! Så pekar någon på något som visar att det är fel så stödjer de sig på det som talar för... IQ = stampad fiskmås!

[Exempel: A - jag tror det som sitter där bort på stubben är en en kråka! Det är ju något svart och den sitter där, kråkor kan sitta på stenar. Och årstiden talar också för en kråka. Kråkor kan flyga, så den har nog flugit dit. B - jag grillade igår se grillen som står bredvid, kan ha tappar en brikett där. A - mycket flera saker talar för att det är en kråka. Briketter kan t ex inte flyga. B - jag går och hämtar den. A - jaaa, det där är en brikett, men nyss satt den en kråka på stubben, den kan ha lagt briketten där innan den flög.]

Jag menar - om man verkligen vill veta om jorden är platt eller klotformad så är det ju bara att ta sig till rejält söder om ekvatorn och sikta en kamera mot stjärnhimlen söderut, och se att den roterar medsols. Eller åka till ekvatorn och sikta uppåt och se att stjärnhimlen då flyttar sig i rät linje. Det räcker i själva verket att titta på filmer på stjärnhimlen norrut med polstjärnan i mitten, och se att rörelserna är cirkulära och inte elliptiska.

- - -

Att INTE tro på saker utan mycket goda skäl, och att ständigt leta fel på idéer, är att ha öppet sinne! (Det betyder inte att man hittar fel. T ex gör man det ju inte när idéen är korrekt.)

Att vara öppen för att ens övertygelser kan vara fel. Att kalla det man inte falsifierat för teorier och inte fakta. Det är att vara så öppensinnlig man kan vara - att vara vetenskaplig. Med det sagt finns självklart faktiska saker också.

Sen kan ju var och en som vill sticka ut hakan kaxigt påstå sakar, bara man är beredd att försvara det, och rätta sig om det man påstås kan beslås med att vara fel.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-10-20 17:08, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-10-20 16:51

sportbilsentusiasten skrev:Diskutera som vuxna personer nu, med respekt för den andres åsikter.


Åsikter - här finns inget utrymme för sådana; argumenten inte bara bör, utan skall vila på naturens lagar. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-20 16:54

Vill inte gå så långt, men håller lite med Morello om att åsikter (för att inte tala om övertygelser) kanske inte är så jätteintressanta att diskutera. Det är mera fruktsamt att diskutera sakförhållandena.

Mångas åsikter (ofta tro) är dock påståenden av konkret natur, som är uppåt väggarna fel. Det är rimligt att det får påpekas.

goat76 skrev:
IngOehman skrev:
goat76 skrev:
Spara pengarna, det finns absolut ingen här som argumenterar för att en hård fot på något vis skulle ge mindre kabinett-eller golvrörelser, har du fortfarande inte upptäckt det? :)

Det finns massor av folk som tror att högtalare står stadigt på spikfötter och att de står och svajar på mjuka fötter.

Jag har haft diskussioner med folk om dessa saker sedan 70-talets början, och just den bilden av hur högtalare beter sig är den gängse (folk i gemen har dålig intuition när det gäller dynamisk mekanik) även om du inte känner till det. Det är helt enkelt totalt ointressant vilken uppfattning du har om vad andra ”inte tror”.

Du har dels fel och dels spelar det ingen roll. Ditt argument är en sorts hänvisning till majoritetens uppfattning (eller i det här fallet deras icke-uppfattning) som är helt ointressant! Majoriteten kan ju ha både rätt och fel.

Vad den ena eller andra tror är helt ointressant. Det intressanta är hur det ÄR. Då talar jag både om hur det är objektivt och hur man kan objektivisera det subjektiva. Men vad någon tror har inget med sakfrågan att göra. Därför är öppna tester och vad folk trott de hört i sådana, oftast rätt ointressanta i en debatt om sakfrågan. Vad de tror behöver inte ha med verkligheten att göra.


Vh, iö


Ingvar, vad du tror jag har skrivit är inte intressant, jag har inte hänvisat till majoritetens uppfattning, och inte heller har jag nämnt någonstans att majoriteten INTE kan ha både rätt och fel.

Jag har inte någon aning om vad den ena eller andra tror, jag har inte heller skrivit någonting alls om något sådant.
Det intressanta är hur det ÄR, och det är att ingen HÄR (i den här tråden) har argumenterar för att en hård fot på något vis skulle ge mindre kabinett-eller golvrörelser, vilket ÄR det enda jag sagt.
Jag har alltså INTE sagt någonting alls om vad någon tror i det du citerar här ovan. Det du tror jag har sagt har i det här fallet ingenting med verkligheten att göra.



Förlåt Ingvar, men jag tycker att du väl kan undvika att förvränga det andra säger, det blir annars för mycket distortion i diskussionen.

Med vänliga hälsningar, Mathias.

Vad folk tror bestämmer vad de skriver. Den som skriver sådana här saker...

A skrev:
B skrev:
A skrev:Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.

Blir inte musiken svajig av mjukare fossingar :-) ?

Kanske av SD fötter, som är "mjuka".


C skrev:I de flesta fall har mixningen gjorts med högtalare stående med hård till halvhård koppling till underlaget. Den som skapade verket har alltså rattat in ljudet med det ljudet som referens, därför kommer det troligtvis låta något dovare/mossigare på ett par högtalare ståendes på SD-fötter än det ursprungligen var tänkt.


D skrev:Så jag köpte SD-fötter, och igen och igen. Laborerade med 3-4 olika satser men det gick inte. För bumlig bas och odefinierad bas.


...beskriver uppställning med SD-fötter som något som ger ett sound.

”Musiken blir svajig” med mjuka fötter. Påstår du att det INTE är ett sätt att säga att högtalarna rör sig så? 8O Eller hävdar du att den som skriver så anser att det låter svajigt när högtalaren står stilla? :roll:

Eller vad sägs om: ”...därför kommer det troligtvis låta något dovare/mossigare på ett par högtalare ståendes på SD-fötter...”? Du kanske menar att dovt och mossigt inte är karaktärer, ord som beskriver färgningar? :roll: Kanske var det till och med du själv som skrev det sistnämnda...

Man kan ju undra om du överhuvudtaget testat mjuka fötter? Beskrivningen är ju absurt långt ifrån verklighetens befriande höga artikulation, stabilitet och öppenhet som utmärkande för en uppställning på mjuka fötter (om några skillnader går att höra).

Eller är dina bidrag i den här tråden bara trolleri? Du som roar dig med att testa retoriska bedrägerier för att se hur många du kan lura? Tragiskt i så fall.


Vh, iö

- - - - -

PS. Ja, det jag citerat är från den här tråden. Det finns dock gott om andra trådar som visar en ännu mera fast (oöppen) övertygelse om hur mjuka respektive hårda fötter får högtalare att bete sig.

PPS. Vill påminna om att en återgivning utan karaktärer levererar största möjliga kontraster mellan olika inspelningar och gör resan maximalt spännande. Sen finns självklart alltid någon som bara gillar pannbiff med brunsås och potatis, och vill att allt skall smaka så.

Då kan spikfötter vara rätt recept, för just den specifika mat-ointresserade personen, vars önskan att uppleva (pannbiff och inget annat, jo potatis också) inte skall ses ned på. Det är bara något helt annat än att vara driven av nyfikenhet på smak/klang-rikedom!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2019-10-20 17:14

IngOehman skrev:...Jag menar - om man verkligen vill veta om jorden är platt eller klotformad så är det ju bara att ta sig till rejält söder om ekvatorn och sikta en kamera mot stjärnhimlen söderut, och se att den roterar medsols. Eller åka till ekvatorn och sikta uppåt och se att stjärnhimlen då flyttar sig i rät linje. Det räcker i själva verket att titta på filmer på stjärnhimlen norrut med polstjärnan i mitten, och se att rörelserna är cirkulära och inte elliptiska.


Fast det där orsakas uteslutande av optiska fenomen, det har flat-earth society slagit fast sedan länge. Medlemmar runt hela jorden är eniga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-20 18:09

Njae, de duckar oftast frågan (som de får häpnadsväckande sällan, trots att det är det enklaste och starkaste argumentet mot deras tok-tro) och visar de sällsynta gånger de får den (jag har ställt den till två) NOLL intresse av att undersöka saken, och pressar man dem lite så kan de ta till att det inte går att undersöka eftersom de inte reser, eftersom flygbolagen inte kan fungera och är med i NASA-komplotten*. De flesta tror att det finns flyg, men satelliter och sådant finns inte...

Och igen - deras oomkullrunkeliga tro beror på att de bryr sig om det son stöder deras övertygelse (vilket inte ens är sant att något gör, men i deras värld) men ignorerar det som bevisar att de har fel.


Vh, iö

- - - - -

*Med det sagt är NASA medskyldiga till den förfalskning av klimatdata som pågår, men knappast de seriösa vetenskapsmännen från NASA. Snarare några få oseriösa och politiska administratörer som spelar med för att hålla NASA vid liv. PK-vansinnet har idag nått sådana nivper att paralleller till Nazi-tyskland inte är främmande - håll med eller försvinn (inte dö, ännu, bara förlora sin position). Vi lever i den sämsta tiden på 80-90 år.

I strid med policy // Redaktör'N
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-20 18:43

IngOehman skrev:
C skrev:I de flesta fall har mixningen gjorts med högtalare stående med hård till halvhård koppling till underlaget. Den som skapade verket har alltså rattat in ljudet med det ljudet som referens, därför kommer det troligtvis låta något dovare/mossigare på ett par högtalare ståendes på SD-fötter än det ursprungligen var tänkt.


Eller vad sägs om: ”...därför kommer det troligtvis låta något dovare/mossigare på ett par högtalare ståendes på SD-fötter...”? Du kanske menar att dovt och mossigt inte är karaktärer, ord som beskriver färgningar? :roll: Kanske var det till och med du själv som skrev det sistnämnda...

Man kan ju undra om du överhuvudtaget testat mjuka fötter? Beskrivningen är ju absurt långt ifrån verklighetens befriande höga artikulation, stabilitet och öppenhet som utmärkande för en uppställning på mjuka fötter (om några skillnader går att höra).


Jag tror ingenting och står för det jag skrivit, det var tydligt att basen var märkbart dovare/mossigare med SD-fötter under de högtalare jag testat dem med på det golv de stod på, riktigt trist återgivning* i detta fall.
Men eftersom jag är helt öppen för vilka fötter som passar bäst i olika situationer, så kommer jag såklart utvärdera allt från den hårdaste fot till den mjukaste om något förändras i min nuvarande lyssningsmiljö, exempelvis byte av högtalare eller rum.

Jag har använt SD-fötter i cirka 3 år, jag VET att de inte är rätt lösning i min situation för bästa återgivning.

Om jag skulle mixa musik på ett par högtalare med märkbart dovare/mossigare karaktär än genomsnittet så skulle jag garanterat mot-kompensera det med att höja de mer diskant-rika inslagen i mixen, vilket i sin tur hade gett en för ljus mix på ett genomsnittligt låtande ljudsystem.


*Ingvar, jag delar inte din syn på återgivning, vi delar helt enkelt inte samma syn på vad som ska återgivas.


P.S.
Ifall du har diverse vanföreställningar om ett gäng religösa män som jagar dig, så har jag tyvärr inte professionen att hjälpa dig. Om inte så är det bättre om du lämnar sånt dravel utanför diskussionen. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2019-10-20 20:46

IngOehman skrev:Men spikfötter får man en extrem påverkan av underlaget, men mjukfötter blir påverkan av underlaget mycket mindre.

Det finns specialfall, men innan alla förstår grunderna för dynamisk mekanik är det inte meningsfullt att i detalj gå in på dessa.

Vh, iö

Jag kan tänka mig ett par specialfall som kan vända upp och ner på sakernas tillstånd:
Om resonansfrekvensen för stående våg mellan golv och tak överensstämmer med golvets mekaniska resonansfrekvens, så har man förstås otur med sin rumsakustik.
Ställer man då ett par tunga högtalare på golvet med hårda fötter så sjunker ju golvets resonansfrekvens, kanske så mycket att den inte interfererar lika mycket längre, och man kan då på så sett kanske kan se en förbättring vid just denna frekvens.
Men å andra sidan kan det ju bli tvärtom, att ett golv som har sin resonansfrekvens lite ovanför resonansen för stående våg mellan golv och tak, att golvresonansen då sjunker till interferens, när man ställer dit ett par tunga högtalare med hårda fötter, och då fungerar ju mjuka fötter bättre i det fallet.
Om man har ett problem med ett golv som interfererar med stående vågorna så bör man förstås försöka åtgärda detta med något annat massivt, än högtalare på hårda fötter.
Men som sagt, detta är specialfall och gäller bara för den frekvens som motsvarar den stående vågen, alla övriga frekvenser vibrationsisoleras naturligtvis bäst med mjuka fötter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-20 22:36

Det finns även specialfallet att mobiliteten på golvet är exceptionellt hög för en frekvens där det även förstärks av fjädringen från foten. Man behöver tänka lite baklänges och tänka sig att högtalaren med sin massa utgår mekaniskt jord och att den mjuka foten samarbetar med en mycket liten massa (även fjädrad underifrån) av partiellt golv, som på så vis kan komma att röra sig massor.

Men igen - då är det ju golvet det är fel på, och stora, till och med större, problem kommer att uppstå med spikfötter.

Vill man förbättra en anläggning där ett sådant golv utgör en del så behöver man fixa golvet - istället för att slänga en massa tid på att byta fötter fram och tillbaka, i en idiotjakt på det minst dåliga att ställa högtalarna på.

Bättre att ordna så det blir bra än att leta det minst dåliga av en massa olika mer eller mindre usla alternativ.

- - -

Har nämnt detta flera gånger tidigare i tråden: Finns så stora fel så är det bättre att identifiera och sen adressera dessa, än att slösa tid och energi på att byta fötter (! 8O) på högtalarna till något tokigt som partiellt kanske maskerar någon liten del av problemet.

Är anläggningen (alla delar av rummet inkluderade) så pass dålig att byte av fötter ger stora skillnader - så FIXA DET VERKLIGA PROBLEMET!


Vh, iö

- - - - -

OBS: Det ovanstående är ett råd i all välmening.

Väl medveten om att inte alla är mottagliga så räknar jag ändå inte bort någon. Det får de göra själva. Och om det behövs att jag skriker lite för att få någon att vakna så är det värt det också, även om de som sover vidare bara ”förstår” att någon skrek, och att det var dumt gjort! Till dig säger jag: Tro det du. Men du missade ännu en chans.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ogjort » 2019-11-01 07:46

Hej pojkar o flickor.

Det här är den knasigaste tråden jag läst här på ”faktiskt”.
(det kan förstås finnas ännu knasigare - som jag inte läst)

Hur kan det gå prestige i uppfattningen om HÖGTALARFÖTTER?

Kan inte istället de mest intensiva meningsmotståndarna mötas under trivsamma former, med
fika o bullar (öl först efteråt) och demonstrera sina övertygelser för varandra i blindtest.
(t.ex. tala om när självvalt programmaterial spelas på spikar respektive mjukisar)

Jag själv är gärna med o kokar kaffe o bakar bullar, just för att sedan upptäcka att mina
aningar om utfallet sannolikt kommer att stämma.

Nämligen att, lagom till ölet, så är alla överens, sams och världen har blivit lite vackrare.

Iofs är det inte helt säkert - likt att vi fortfarande troligen skulle ha kvar starka religiösa övertygelser,
även om det upptäcktes 100% bevis för att det inte finns några gudar.

men… det finns en möjlighet.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 11:48

IngOehman skrev:Det finns även specialfallet att mobiliteten på golvet är exceptionellt hög för en frekvens där det även förstärks av fjädringen från foten. Man behöver tänka lite baklänges och tänka sig att högtalaren med sin massa utgår mekaniskt jord och att den mjuka foten samarbetar med en mycket liten massa (även fjädrad underifrån) av partiellt golv, som på så vis kan komma att röra sig massor.

Men igen - då är det ju golvet det är fel på, och stora, till och med större, problem kommer att uppstå med spikfötter.



Ja, precis vad jag har sagt. Jag har inget emot SD-foten alls eftersom den har funkat bra alla dom gånger jag har använt den. Jag köpte också 3-4 olika uppsättningar för att få det att funka bra och det gjorde inte det. Och jag har sagt, skriv inte på forumet att SD-foten fungerar oavsett underlag för det gör den inte. Det är allt.
Så alltså saknas underlaget i ekvationen för hur man får högtalarna att stå still. Och jag har aldrig undantaget underlaget som varandes källa till problemet, tvärtom.
När det gäller mitt golv så ser jag ingen anledning till att riva ut golvet eftersom problemet är löst med hårda fötter. Obs inga spikar.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-11-01 11:51

Vad är det för suspekt golv du har?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 11:52

Ogjort skrev:Hej pojkar o flickor.

Det här är den knasigaste tråden jag läst här på ”faktiskt”.
(det kan förstås finnas ännu knasigare - som jag inte läst)

Hur kan det gå prestige i uppfattningen om HÖGTALARFÖTTER?

Kan inte istället de mest intensiva meningsmotståndarna mötas under trivsamma former, med
fika o bullar (öl först efteråt) och demonstrera sina övertygelser för varandra i blindtest.
(t.ex. tala om när självvalt programmaterial spelas på spikar respektive mjukisar)

Jag själv är gärna med o kokar kaffe o bakar bullar, just för att sedan upptäcka att mina
aningar om utfallet sannolikt kommer att stämma.

Nämligen att, lagom till ölet, så är alla överens, sams och världen har blivit lite vackrare.

Iofs är det inte helt säkert - likt att vi fortfarande troligen skulle ha kvar starka religiösa övertygelser,
även om det upptäcktes 100% bevis för att det inte finns några gudar.

men… det finns en möjlighet.


För min del kommer det aldrig att hända eftersom jag blivit kallad lögnare i en löjlig prestigefylld fotdiskussion.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 11:58

Morello skrev:Vad är det för suspekt golv du har?


Vanlig parkett lagd på foammatta på gammal parkett. Har med tiden rört sig och är en aning ojämnt svajig. 70-talshus som för att få allt helt stumt skulle må bra av att förstärka golvbjälklaget. Ingen person som reagerat på att golvet rör på sig om man bara går som vanligt. Har flera gånger föreslagit att problemet kan vara typ vältande tankbil i rondell där flera fjädrar ihop med skvalpande bensin välter bilen. Och jag tror fortfarande det är så. I bilen så sektionerar man tanken och får bilen att inte välta och hos mig tar man bort en fjäder i foten och då funkar det.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-11-01 12:00

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Det finns även specialfallet att mobiliteten på golvet är exceptionellt hög för en frekvens där det även förstärks av fjädringen från foten. Man behöver tänka lite baklänges och tänka sig att högtalaren med sin massa utgår mekaniskt jord och att den mjuka foten samarbetar med en mycket liten massa (även fjädrad underifrån) av partiellt golv, som på så vis kan komma att röra sig massor.

Men igen - då är det ju golvet det är fel på, och stora, till och med större, problem kommer att uppstå med spikfötter.



Ja, precis vad jag har sagt. Jag har inget emot SD-foten alls eftersom den har funkat bra alla dom gånger jag har använt den. Jag köpte också 3-4 olika uppsättningar för att få det att funka bra och det gjorde inte det. Och jag har sagt, skriv inte på forumet att SD-foten fungerar oavsett underlag för det gör den inte. Det är allt.
Så alltså saknas underlaget i ekvationen för hur man får högtalarna att stå still. Och jag har aldrig undantaget underlaget som varandes källa till problemet, tvärtom.
När det gäller mitt golv så ser jag ingen anledning till att riva ut golvet eftersom problemet är löst med hårda fötter. Obs inga spikar.

mvh/Harry Up


Skulle det inte kunna fungera med en rejäl sten- eller betongplatta ovanpå golvet och sedan mjukfötter ovanpå den?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 12:08

Harryup skrev:
Morello skrev:Vad är det för suspekt golv du har?


Vanlig parkett lagd på foammatta på gammal parkett. Har med tiden rört sig och är en aning ojämnt svajig. 70-talshus som för att få allt helt stumt skulle må bra av att förstärka golvbjälklaget. Ingen person som reagerat på att golvet rör på sig om man bara går som vanligt. Har flera gånger föreslagit att problemet kan vara typ vältande tankbil i rondell där flera fjädrar ihop med skvalpande bensin välter bilen. Och jag tror fortfarande det är så. I bilen så sektionerar man tanken och får bilen att inte välta och hos mig tar man bort en fjäder i foten och då funkar det.

/Harry Up


Men bäst lät det med en klick BlueTak mellan foten och högtalarlådan så en viss form av väldigt låg dämpning och nästintill stum klet gjorde susen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 12:14

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:
IngOehman skrev:Det finns även specialfallet att mobiliteten på golvet är exceptionellt hög för en frekvens där det även förstärks av fjädringen från foten. Man behöver tänka lite baklänges och tänka sig att högtalaren med sin massa utgår mekaniskt jord och att den mjuka foten samarbetar med en mycket liten massa (även fjädrad underifrån) av partiellt golv, som på så vis kan komma att röra sig massor.

Men igen - då är det ju golvet det är fel på, och stora, till och med större, problem kommer att uppstå med spikfötter.



Ja, precis vad jag har sagt. Jag har inget emot SD-foten alls eftersom den har funkat bra alla dom gånger jag har använt den. Jag köpte också 3-4 olika uppsättningar för att få det att funka bra och det gjorde inte det. Och jag har sagt, skriv inte på forumet att SD-foten fungerar oavsett underlag för det gör den inte. Det är allt.
Så alltså saknas underlaget i ekvationen för hur man får högtalarna att stå still. Och jag har aldrig undantaget underlaget som varandes källa till problemet, tvärtom.
När det gäller mitt golv så ser jag ingen anledning till att riva ut golvet eftersom problemet är löst med hårda fötter. Obs inga spikar.

mvh/Harry Up


Skulle det inte kunna fungera med en rejäl sten- eller betongplatta ovanpå golvet och sedan mjukfötter ovanpå den?


Den kan det göra men jag ser min lösning som fungerande. För min center som står i tung tysk glas och aluminiumbänk med TV'n kopplad till den dessutom också så funkar SD-fötter utmärkt. Och den står ju mellan högtalarna. Kan tänka mig att det är 80-100kg som centern står på plus 25kg center. Sidohögtalarna väger kanske 50-70kg st.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-11-01 12:26

Ogjort skrev:Hej pojkar o flickor.

Det här är den knasigaste tråden jag läst här på ”faktiskt”.
(det kan förstås finnas ännu knasigare - som jag inte läst)

Hur kan det gå prestige i uppfattningen om HÖGTALARFÖTTER?

Kan inte istället de mest intensiva meningsmotståndarna mötas under trivsamma former, med
fika o bullar (öl först efteråt) och demonstrera sina övertygelser för varandra i blindtest.
(t.ex. tala om när självvalt programmaterial spelas på spikar respektive mjukisar)

Jag själv är gärna med o kokar kaffe o bakar bullar, just för att sedan upptäcka att mina
aningar om utfallet sannolikt kommer att stämma.

Nämligen att, lagom till ölet, så är alla överens, sams och världen har blivit lite vackrare.

Iofs är det inte helt säkert - likt att vi fortfarande troligen skulle ha kvar starka religiösa övertygelser,
även om det upptäcktes 100% bevis för att det inte finns några gudar.

men… det finns en möjlighet.

Det skulle vara mycket intressant att få ta del av en demonstration av negativa effekter med SD-fötter, ja.

Men det lär inte hända. Jag blir sällan inbjuden på sådant.

Det är inte undantagslöst så, det har faktiskt hänt en gång, och det slutade med att alla samlade var överens om att SD-fötterna fungerade bäst. Även personen som skulle visa hur dåligt de fungerade!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-11-01 12:29

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Det finns även specialfallet att mobiliteten på golvet är exceptionellt hög för en frekvens där det även förstärks av fjädringen från foten. Man behöver tänka lite baklänges och tänka sig att högtalaren med sin massa utgår mekaniskt jord och att den mjuka foten samarbetar med en mycket liten massa (även fjädrad underifrån) av partiellt golv, som på så vis kan komma att röra sig massor.

Men igen - då är det ju golvet det är fel på, och stora, till och med större, problem kommer att uppstå med spikfötter.



Ja, precis vad jag har sagt. Jag har inget emot SD-foten alls eftersom den har funkat bra alla dom gånger jag har använt den. Jag köpte också 3-4 olika uppsättningar för att få det att funka bra och det gjorde inte det. Och jag har sagt, skriv inte på forumet att SD-foten fungerar oavsett underlag för det gör den inte. Det är allt.
Så alltså saknas underlaget i ekvationen för hur man får högtalarna att stå still. Och jag har aldrig undantaget underlaget som varandes källa till problemet, tvärtom.
När det gäller mitt golv så ser jag ingen anledning till att riva ut golvet eftersom problemet är löst med hårda fötter. Obs inga spikar.

mvh/Harry Up

hårda som hårda. Det verkar inte som om du läste den sista meningen som jag skrev, av det du citerade.

Med ett problematiskt golv kan det bli så att SD-fötter inte räcker, men det hindrar dem inte från att kunna fungera bäst.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-11-01 12:33

Kom på att jag faktiskt inte har SD-tofflor under högtalarna i gillestugan - ett par NHT 2,5. (som jag för övrigt håller som bland det mest prisvärda man kan köpa på begagnatmarknaden).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-11-01 12:40

Morello skrev:Kom på att jag faktiskt inte har SD-tofflor under högtalarna i gillestugan - ett par NHT 2,5. (som jag för övrigt håller som bland det mest prisvärda man kan köpa på begagnatmarknaden).


Bara för tydlighetens skull 2.5 eller 2.5i ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 12:44

Det som skulle kunna göra mig nöjdare var att man i rekommendationer på faktiskt faktiskt tänker till på att det i olika situationer finns olämpliga kombinationer och att man generellt slutar att bara tänka med ryggmärgen på endast ideala förhållanden och utesluter att ovanliga situationer faktiskt också uppstår ibland. I den bransch jag jobbar i så skulle normal faktisktjargong aldrig fungera. Man måste föreställa sig vilket problem som kan ha hänt utifrån den andres erfarenheter. Inte låtsas om att Harrisburg inte har hänt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-11-01 12:49

Men om det uppstår olämpliga kombinationer, så är det väl klädsamt att det är rätt skurk som får stå i skamvrån?

Om det uppstår en ogynnsam kombination av fötter och golv - så kan det ju vara golvet som är boven. Det är kanske inte så att foten "inte passar med alla golv" utan att "alla golv är inte värda namnet" ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-11-01 12:58

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Kom på att jag faktiskt inte har SD-tofflor under högtalarna i gillestugan - ett par NHT 2,5. (som jag för övrigt håller som bland det mest prisvärda man kan köpa på begagnatmarknaden).


Bara för tydlighetens skull 2.5 eller 2.5i ?


Utan insprutning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-11-01 13:03

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:Kom på att jag faktiskt inte har SD-tofflor under högtalarna i gillestugan - ett par NHT 2,5. (som jag för övrigt håller som bland det mest prisvärda man kan köpa på begagnatmarknaden).


Bara för tydlighetens skull 2.5 eller 2.5i ?


Utan insprutning.


Är båda värda rekommendationen, eller är det specifikt utan insprutning du åsyftar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 13:26

Nattlorden skrev:Men om det uppstår olämpliga kombinationer, så är det väl klädsamt att det är rätt skurk som får stå i skamvrån?

Om det uppstår en ogynnsam kombination av fötter och golv - så kan det ju vara golvet som är boven. Det är kanske inte så att foten "inte passar med alla golv" utan att "alla golv är inte värda namnet" ?


Du har själv skrivit att sd-foten fungerar oavsett underlag, nu är det tydligen efter 10 år inte så längre. Visst vore det bäst att åtgärda ett fel som bygger på kombinationseffekter så att dessa utesluts. Men det kan ju finns anledningar till att något inte går att ändra på oavsett anledning. Då får man kanske ändra på något annat i kombinationen. Och detta innebär inte att det alltid blir ett sämre resultat.
Vi rättar ingenjörer i princip varje vecka i deras tankegångar när de utesluter i princip omöjliga händelser som möjliga.
Om den generella andan på faktiskt skall vara så vetenskaplig som möjligt så måste man vara öppen för att någons utfall inte har med religion att göra utan att det finns en omständighet som faktiskt kan få det i princip omöjliga resultatet att faktiskt bli verkligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-11-01 13:40

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Men om det uppstår olämpliga kombinationer, så är det väl klädsamt att det är rätt skurk som får stå i skamvrån?

Om det uppstår en ogynnsam kombination av fötter och golv - så kan det ju vara golvet som är boven. Det är kanske inte så att foten "inte passar med alla golv" utan att "alla golv är inte värda namnet" ?


Du har själv skrivit att sd-foten fungerar oavsett underlag, nu är det tydligen efter 10 år inte så längre.


Jo. Om det inte funkar - så är det inget underlag utan något annat. Det finns kriterier på vad som är ett underlag. Att det inte är fjädrande huvudsakligen i denna frågan. Ett underlag har i uppdrag att stå still.... och då fungerar foten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-11-01 13:55

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Men om det uppstår olämpliga kombinationer, så är det väl klädsamt att det är rätt skurk som får stå i skamvrån?

Om det uppstår en ogynnsam kombination av fötter och golv - så kan det ju vara golvet som är boven. Det är kanske inte så att foten "inte passar med alla golv" utan att "alla golv är inte värda namnet" ?


Du har själv skrivit att sd-foten fungerar oavsett underlag, nu är det tydligen efter 10 år inte så längre.


Jo. Om det inte funkar - så är det inget underlag utan något annat. Det finns kriterier på vad som är ett underlag. Att det inte är fjädrande huvudsakligen i denna frågan. Ett underlag har i uppdrag att stå still.... och då fungerar foten.


Du slingrar dig. Du drog liknelser med skjuta ifrån båtar osv. Ett underlag är något som är under ett föremål och det är per definition ingen som är blickstilla. Vanlig parkett är ett underlag på ett annat underlag som är golvbjälklag. Jag har tidigare frågat om det spelar någon roll om det är ett kvicksilverbad eller urberg eller svajig parkett men nejdå, ingen skillnad.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster