goat76 skrev:Ogjort skrev:(Är själv väldigt besviken på en platta jag producerade just för att basisten omöjligt kunde hålla sig på plats - utan med klassisk
skolning i botten, hela tiden skulle hålla på att både följa, och "uttrycka" sig tempomässigt. Vilket gör att det aldrig riktigt svänger.
Jag borde ha begärt långt mer produktionstid, innan jag sa ja, för att hinna "klippa om" och/eller lägga på ton för ton, i bas-spåret. )
https://tidal.com/browse/album/10998182
Nödlösningen blev att hålla ner basen i mixen så den inte hörs så bra
Spår 6 t.ex. hade kunnat bliva fantastiskt - om basisten hade förstått sin funktion...
(Hu, vad jag slet med den - men det gick inte.)
Men var bandet med på dina planer att manipulera och klippa om basspåret?
Om inte så vore det helknäppt om du hade tagit dig friheter att forma deras musikverk/konstverk till något som passade dig bättre, det hade ju varit ett direkt övertramp mot dem som skapat verket. Även om du personligen tycker att det hade svängt bättre med en mer återhållsam basgång.
Jag kan inte förstå att någon producent (menar inte just dig Ogjort) någonsin skulle ta några egna musikaliska beslut, om han/hon inte har tillåtits eller är en del av skapandet av musiken så bör denna person inte applicera sina egna preferenser på verket. Producenten bör bara göra bästa möjliga jobb att bevara artisternas musik från hur de låter i verkligheten till det färdiga 2-kanalsspåret i den mån det går, om inget annat önskats.
Tycker jag väldigt bestämt.
Nu får du ge dig goat76. Innan du ger dig på en producent så får du nog sätta dig in i det enskilda avtalet gällande producent - artist - skivbolag - artistens manager - etc. Vem är ägaren till materialet? Om producenten äger materialet så är det producentens egendom och ingen annans. Den som äger egendomen bestämmer över egendomen, även musikaliska beslut. Det är just detta som är producentens jobb. Vill nog påstå att producenten i så fall som ägare bestämmer helt över slutmaterialet. Låtskrivare har copyright och därmed en slags veto om den som har copyright anser att ägaren/producenten ändrar eller gör fel. Artisten äger oftast själv sitt artistnamn, men det beror även på om artisten har en manager som är delägare. Managern kan även ha del i copyright.
Mellan artister och producent finns ljudtekniker och eventuellt annat löst folk. Du kanske menar ljudtekniker/inspelningstekniker/matringstekniker då du använder ordet producent? De får i alla fall betalt av producenten om producenten är ägaren. Någon ger ett uppdrag till någon annan. Ägaren/producenten bekostar logistik och marknadsföring och utgivning.
Om artisten är producent och ägare så ligger produkten helt i artistens händer. Den som har bestämmanderätten har ansvaret. Väldigt ofta har producenten bestämmanderätten och därmed ansvaret.
Men avtal kan se olika ut och är ofta inte rena standardavtal, utan har specialklausuler. Dessutom kan även producenten vara inhyrd och får i så fall betalt av ägaren som kan vara skivbolag, exempelvis SONY eller, som sagt, artisten.
Ogjort hann svara före mig ser jag nu, men jag väljer ändå att posta mitt inlägg som jag skrev det.
Mvh
Peter