Harryup skrev:Nja, man vill ju inte addera flera lokala fel så att enligt mina erfarenheter så bör man ju i varje led minska problemen.
Så kanske studion har hängande högtalare eller stående på hårda fötter men jag ser inte att det spelar någon roll för man vill ju inte ha med någon "fotsignatur" alls. Lika lite som man vill lägga till något extra dåligt hemma. SÅ har man kört hårt underlag i studion så kan ju mycket väl mjukt vara bäst hemma. För övrigt så har jag mjuka fötter under min center då den står på en tung och stabil hylla, men hårda fötter på högtalarna som står direkt på den gungigare parketten.
1. På skalan mjuk fot (SD-fot) till hård fot (spikar direkt på underlag) så finns det en gråzon med alla möjliga variabler.
2. De flesta fottyper som är allra vanligast förekommande ligger mer mot hård fot-sidan än mot mjuk fot. För att belysa det hela så är ett exempel på något som kan betraktas som hård koppling en bit skumgummi för den trycks ihop såpass mycket under vikten av högtalaren.
3. Med tanke på exemplet i punkt 2 så kan vi nog dra slutsatsen att de flesta material man kan tänka sig använda som fot för högtalare kan placeras åt hård fot-sidan av skalan.
4. Med ovanstående punkter och genom att titta på bilder från olika musikstudios så kan vi även dra slutsatsen att de flesta av dessa har högtalare ståendes med hård koppling till underlaget.
5. Under inspelning och mixning av all denna musik så har studio-ingenjören tagit precis alla sina beslut medans han lyssnat på högtalare vars underlag har ”spelat med” med allt från litegrann till hyfsat mycket.
6. Vi som lyssnare av det färdiga albumet bör varken lägga till eller ta bort något om vi vill återskapa bästa åter(-)givning.
7. Bästa åter(-)givning kan vi inte fullt ut vara säkra på att vi får i vårat eget lyssningsrum då vi från album till album omöjligt kan veta om vi inte var på plats i mixnings-rummet. (Så till vida vi inte återskapar rummet som i mitt tidigare EXEMPEL.)
8. Med alla de ovanstående punkterna i åtanke så kan vi inte dra slutsatsen att mjuk fot ger den bästa återgivningen, tillika kan vi inte heller dra slutsatsen att hård fot ger bästa återgivningen.
Därför måste vi testa oss fram med erkänt goda fonogram vilken koppling till underlaget som fungerar bäst för just den högtalaren man har och vilka egenskaper det specifika lyssningsrummet har.
9. Om alla dessa erkänt goda fonogrammen alla låter ”mossiga” och ”död-dämpade” som kan relateras till den fot man valt att ställa sina högtalare på så kan man dra slutsatsen att de står på en för mjuk fot.
Om allt referensmaterial låter ”skränigt” och att golvet/underlaget tydligt och överdrivet ”spelar med” som kan relateras till den fot man valt att ställa sina högtalare på så kan man dra slutsatsen att de står på en för hård fot.
Att inte skapa en ”fotsignatur” går båda vägarna, foten ska varken lägga till för mycket men den ska heller inte ta bort för mycket, det är därför man med sina högtalare och i sitt lyssningsrum bör testa sig fram till bästa fot för bästa möjliga musik-återgivning.