spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 09:22

FBK skrev:
Perfector skrev:
Harryup skrev:
Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.

Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.

Vad menar du med tror? Jag vet hur dessa saker fungerar, du gör det inte.

Du har dock sinnen att uppleva saker med, och jag har inte adresserat dina upplevelser. Om du läser det jag skrivit så har jag bera regogjort för objektiva egenskaper hos lösningarna.

Och dörrstopp som Perfector föreslår är en bättre lösning (mindre dålig i varje fall) än tunn gummiduk. Det är den elasticitet som foten erbjuder som betyder något, inte själva materialets hårdhet. Visst är gummiduken mjukare, men den är tunn.

Inget av lösningarna (disktrasa inkluderad) använder material som är avsedda att belastas statiskt. Riktiga högtalarfötter däremot är avsedda för statisk belastning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 09:24

Harryup skrev:
Svante skrev:
Dörrstoppar är visserligen mjukare än spikar, men ändå ganska styva.

*Det lär för övrigt finnas ett sjöodjur i torneträsk också som heter samma sak.


Dörrstopp?

Mvh/Harryup ;)

Nä, same-ness.

Lappnäss hade varit träffsäkrare (likare originalsjön). Fast då hade förstås inte sameness-jämförelsen funkat.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav distad » 2018-03-26 10:51

IngOehman skrev:
FBK skrev:
Perfector skrev:vanliga 30 x 30 mm dörrstoppar som man kan köpa i järnaffären.

Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.

Vad menar du med tror? Jag vet hur dessa saker fungerar, du gör det inte.

Du har dock sinnen att uppleva saker med, och jag har inte adresserat dina upplevelser. Om du läser det jag skrivit så har jag bera regogjort för objektiva egenskaper hos lösningarna.

Och dörrstopp som Perfector föreslår är en bättre lösning (mindre dålig i varje fall) än tunn gummiduk. Det är den elasticitet som foten erbjuder som betyder något, inte själva materialets hårdhet. Visst är gummiduken mjukare, men den är tunn.

Inget av lösningarna (disktrasa inkluderad) använder material som är avsedda att belastas statiskt. Riktiga högtalarfötter däremot är avsedda för statisk belastning.


Vh, iö

Nyss var den för hård, nu är den tunn gummiduk som är sämre än dörrstopp som "är mycket hårdare" Så jag upprepar, dvs du får inget mer svar. Du får ha dina tumregler för dig själv dvs. du dömer, jag testar. Det är skillnaden mellan oss.
Ps. Många som kört med spikes och sedan gått över till dessa och märkt en markant skillnad. ,men tycker man att 149kr är för mycket för att testa något så får man väl lägga 500kr istället (sd fötter) så har man godkända fötter enligt "dig".
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kraniet » 2018-03-26 11:07

FBK skrev:
IngOehman skrev:
FBK skrev:Dem är klart hårdare i gummit än det som jag rekommenderade och som blev totalsågat av herrn som alltid (tror sig) veta bäst.

Vad menar du med tror? Jag vet hur dessa saker fungerar, du gör det inte.

Du har dock sinnen att uppleva saker med, och jag har inte adresserat dina upplevelser. Om du läser det jag skrivit så har jag bera regogjort för objektiva egenskaper hos lösningarna.

Och dörrstopp som Perfector föreslår är en bättre lösning (mindre dålig i varje fall) än tunn gummiduk. Det är den elasticitet som foten erbjuder som betyder något, inte själva materialets hårdhet. Visst är gummiduken mjukare, men den är tunn.

Inget av lösningarna (disktrasa inkluderad) använder material som är avsedda att belastas statiskt. Riktiga högtalarfötter däremot är avsedda för statisk belastning.


Vh, iö

Nyss var den för hård, nu är den tunn gummiduk som är sämre än dörrstopp som "är mycket hårdare" Så jag upprepar, dvs du får inget svar mer. Du får ha dina tumregler för dig själv dvs. du dömer, jag testar. Det är skillnaden mellan oss.
Ps. Många som kört med spikes och sedan gått över till dessa och märkt en markant skillnad. ,men tycker man att 149kr är för mycket för att testa något så får man väl lägga 500kr istället (sd fötter) så har man godkända fötter enligt "dig".


Shit alltså vad känslig. Läs den ursprungliga tråden om mjuka vs hårda fötter så förstår du att det är fysik det handlar om inget annat. Det handlar inte om någon "åsikt" hur det fungerar rent fysikaliskt.

Hur ljudet upplevs däremot är ju något annat, en del inte gillar kanske inte ljudet som SD-foten ger. Spikes är det ju många som gillar just för att de tillför "karaktär" till ljudet. Gummimattan gör säkert saken bättre (än spikfötter) men SD-foten är ju en helt annan produkt. Från början en industriellt framtagen produkt som senare är anpassad till högtalare.

Inom industrin har man länge känt till problemet och tagit fram lämpliga produkter som avkopplar maskiner från underlaget. Det kan vara väldigt strikta krav på hur mycket buller en industri får skicka ut till sina grannar. Materialet i SD-foten är framtaget just för sådana saker.

Om det ska kunna bli en bra avkoppling så gäller det att ha koll på massa-fjäder förhållandet mellan saken som ska isoleras och materialet som avkopplar. För en maskin som väger flera ton kan det optimala förhållandet uppstå när en väldigt hård "metall-spik" används, medan det för andra vikter behövs andra material för att uppnå rätt elasticitet.

Med tanke på hur stor skillnad det är mellan gummimattan du hänvisar till och SD-foten så är det ganska enkelt att förstå att gummit inte kan göra ett lika bra jobb med av avkoppla högtalaren från underlaget. Men det behöver ju som sagt inte vara dåligt, dvs man kan ju föredra ljudet som blir med gummit framför SD-foten.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Kraniet » 2018-03-26 11:12

Alldeles oavsett så går det ju inte att åtgärda grova problem i högtalaren med vilken fot som används. Så innan man har sett till att skaffa sig en högtalare som är konstruerad på ett vettigt sätt är ju denna fråga om fötter helt irrelevant.

Många av de största förespråkarna av spikes har ju skitkassa konstruktione. Ofta väldigt underlig filterrealisering som lämnar mycket att önska. Att då prata sig blå om att det ska vara spikes under lådan är ju störtlöjligt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-26 11:34

jbass skrev:
Harryup skrev:Hela den här diskussionen på faktiskt handlar om spikar eller mjuka fötter, ja. Men på andra ställen med lite större marknadskännedom så är spikar långt ifrån den enda fot som man ställer mot mjuka fötter, tvärt om så är det mindre och mindre ofta som det är rena spikar man använder. Jag tycker faktiskt ältar spikar lite väl mycket. Ingen som har en åsikt om alternativen då det faktiskt inte finns nån här inne som försvarar spikar, tror jag. Finns ju också ett antal underlägg till spikar och det finns många varianter på hårda fötter som inte är så solida som en spik är med både dämpning och utan i olika kombinationer. Min egen åsikt är att det vore bättre om fötter inte spelade någon roll men tyvärr kan fel fot ödelägga musikåtergivningen. Däremot är min åsikt också att mjuk fot är inte alltid det bästa men alternativet är inte spik som jag ser det.

/Harryup


Jag ställde ingen generell fråga om spikar vs mjukfötter. På vilket sätt tycker du att ditt inlägg var värdefullt m.a.p. min (i mitt tycke) rätt specifika fråga?


Jag ser inget som pekar på att Harry_up adresserade sitt inlägg till dig. Det ser mer ut att vara att allmänt inlägg i debatten ("Hela den här diskussionen på faktiskt..."). Hade inlägget varit adresserat till dig hade han antagligen nämnt ditt användarnamn eller först citerat ditt inlägg och sedan skrivit något under det.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jbass » 2018-03-26 12:01

Johan_Lindroos skrev:
jbass skrev:
Harryup skrev:Hela den här diskussionen på faktiskt handlar om spikar eller mjuka fötter, ja. Men på andra ställen med lite större marknadskännedom så är spikar långt ifrån den enda fot som man ställer mot mjuka fötter, tvärt om så är det mindre och mindre ofta som det är rena spikar man använder. Jag tycker faktiskt ältar spikar lite väl mycket. Ingen som har en åsikt om alternativen då det faktiskt inte finns nån här inne som försvarar spikar, tror jag. Finns ju också ett antal underlägg till spikar och det finns många varianter på hårda fötter som inte är så solida som en spik är med både dämpning och utan i olika kombinationer. Min egen åsikt är att det vore bättre om fötter inte spelade någon roll men tyvärr kan fel fot ödelägga musikåtergivningen. Däremot är min åsikt också att mjuk fot är inte alltid det bästa men alternativet är inte spik som jag ser det.

/Harryup


Jag ställde ingen generell fråga om spikar vs mjukfötter. På vilket sätt tycker du att ditt inlägg var värdefullt m.a.p. min (i mitt tycke) rätt specifika fråga?


Jag ser inget som pekar på att Harry_up adresserade sitt inlägg till dig. Det ser mer ut att vara att allmänt inlägg i debatten ("Hela den här diskussionen på faktiskt..."). Hade inlägget varit adresserat till dig hade han antagligen nämnt ditt användarnamn eller först citerat ditt inlägg och sedan skrivit något under det.


Du har helt rätt, mitt fel. Ber så mycket om ursäkt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav E » 2018-03-26 12:43

E skrev:Är inte en tjock heltäckningsmatta tillräckligt mjuk?

Eller är det månne som så att MichaelG har högtalarna i hall, kök eller badrum eller någon annanstans där heltäckningsmatta är opraktiskt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2018-03-26 12:59

Jag vill gärna ha ett ordentligt isolationavstånd mellan botten på högtalaren och golvet.
30 mm är alldeles lagom enligt min smak och uppfattning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2018-03-26 13:10

Perfector skrev:Jag vill gärna ha ett ordentligt isolationavstånd mellan botten på högtalaren och golvet.
30 mm är alldeles lagom enligt min smak och uppfattning.


Är det resonsaen vid 6kHz du söker?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2018-03-26 13:19

Morello skrev:
Perfector skrev:Jag vill gärna ha ett ordentligt isolationavstånd mellan botten på högtalaren och golvet.
30 mm är alldeles lagom enligt min smak och uppfattning.


Är det resonsaen vid 6kHz du söker?

Jag känner inte av några resonanser med 30 mm gummifot.
Jag slipper dock dunsen från högtalaren ner i golvet.
Bilagor
DSC_0051.jpg
DSC_0051.jpg (421.21 KiB) Visad 5120 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2018-03-26 13:31

Resonans mellan golv och lådan, men det var ett skämt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-26 14:27

Köpte begagnade sandfyllda Atacama-stativ som helt saknade spikes\fötter.

Dessa blev utmärkta som ersättning.

https://www.clasohlson.com/se/M%C3%B6belfot/21-46

dardos
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2018-03-20

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav dardos » 2018-03-26 14:54

Alltså, inte en chans att den där novibra-mattan inte skulle klara vikten av en högtalare, de används inom industrin för att isolera missljud och vibrationer från motorer och grejer som väger bra mycket mer än ett par något sånär vanliga högtalare. Sen finns det säkert andra anledningar till att det finns bättre saker men där är jag inte tillräckligt påläst.

Yay, första inlägget! :-)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2018-03-26 15:17

dardos skrev:Alltså, inte en chans att den där novibra-mattan inte skulle klara vikten av en högtalare, de används inom industrin för att isolera missljud och vibrationer från motorer och grejer som väger bra mycket mer än ett par något sånär vanliga högtalare. Sen finns det säkert andra anledningar till att det finns bättre saker men där är jag inte tillräckligt påläst.

Yay, första inlägget! :-)


Det är nog inte frågan om den klarar vikten. En mjuk fot bör däremot vara anpassad för ett visst viktsegment för att optimalt minska vibrationerna. Om högtalaren är för lätt kommer den mjuka foten verka som en hård fot, om högtalaren är för tung så kommer den mjuka foten tryckas ihop för mycket och även i det fallet verka som en hård fot.
OBS! Jag är inte expert på området. :)
Senast redigerad av goat76 2018-03-26 15:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 15:47

Klart den kan sägas klara vikten. Helt rätt. Det är ju det relativt låga yttrycket som gör att uppställningen blir mycket styvare än optimalt om målet är att högtalaren skall röra sig så lite som möjligt och skaka golvet så lite som möjligt. Dock blir yttrycket större än materialet är avsett för, och det deformeras med tiden. Applikationen är inte vad det är konstruerat för.

Och observera (speciellt riktat till en person) att jag bara talat om fysikens lagar och om objektiva resultat i den här tråden.

Jag talar inte om eller levererar några tumregler, jag kommer inte med påståenden om vad någon skall tycka. Vad man tycker vet var och en bäst själv. Jag gillar inte nötlever, andra kan älska det. Folk kan tycks olika, men vad man än tycker om nötlever så är det animaliskt. Det senare är fakta. Jag har inte skrivit ett enda ord i tråden om vad någon skall tycka eller välja.

Önskar att alla kunde begripa det. De flesta förstår det, men inte alla. Jag vet inte vad jag skall gör aåt det, men jag tycker modertorerna borde säga ifrån när folk går till orättvis attack för att de inte begriper det de läser.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jonasp » 2018-03-26 16:15

IngOehman skrev:Önskar att alla kunde begripa det. De flesta förstår det, men inte alla. Jag vet inte vad jag skall gör aåt det, men jag tycker modertorerna borde säga ifrån när folk går till orättvis attack för att de inte begriper det de läser.


Här anklagas medlemmar i svepande och generaliserande ordalag för att vara svagbegåvade ("begriper inte vad de läser"). Detta renderar en varning. Jag delar även ut en reprimand till FBK.

Det var ju själva bövelen att det ska vara så svårt att diskutera på ett civiliserat sätt! Håll er till ämnet och diskutera inte vad andra medlemmar gör och inte gör!!!
/Admin&Mods
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav ante_77 » 2018-03-26 16:50

Då jag inte är insatt i något och knappt bryr mig, så känns det underhållande att läsa dessa diskutioner.

Min tolkning av spikes, SD-fötter, disktrasor, dörstoppar, kanonkulor, flygplansvingar, paralyserade ugglor och annat man kan sätta under en högtalare, är följande.

För att "SKÄRMA" högtalaren från underlaget, så fungerar SD-kuddar bäst av ovannämda grejer, under förutsättning att dom monteras riktigt och att dom är av rätt spec. enl. vikt.
Spikes, ugglor, blyertspennor, mormors gamla nätstrumpor eller farsans FIB-Aktuellt och liknande saker, kan låta bättre...om man tycker det. Man kan ju dessutom tycka att det låter bättre med punkterat baselement, och tycker man det så tycker man det.

Om nu farsan FIB-Aktuellt kopplar bort högtalaren från golvet är en annan femma.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 17:02

jonasp skrev:
IngOehman skrev:Önskar att alla kunde begripa det. De flesta förstår det, men inte alla. Jag vet inte vad jag skall gör aåt det, men jag tycker modertorerna borde säga ifrån när folk går till orättvis attack för att de inte begriper det de läser.


Här anklagas medlemmar i svepande och generaliserande ordalag för att vara svagbegåvade ("begriper inte vad de läser"). Detta renderar en varning. Jag delar även ut en reprimand till FBK.

Det var ju själva bövelen att det ska vara så svårt att diskutera på ett civiliserat sätt! Håll er till ämnet och diskutera inte vad andra medlemmar gör och inte gör!!!
/Admin&Mods

Det var den mest absurda tolknningen av något jag skrivit som jag sett på länge. 8O

DU, inte jag, skriver "svagbegåvad". Jag konstaterar bara fakta - att det jag skrivit missförståtts. Det är mig oändligt främmande att hävda att det beror på svagbegåvning. Det är DIN tolkning. Och det gör mig ledsen. Både att jag blir missförstådd och att den som missförstår dessutom går till personangrepp tycker jag är väldigt tråkigt, och att DU sedan börjar tala om svagbegåvning... :(

Och eftersom jag inte KAN göra något mera åt saken än att formulera mig så att chansen att bli förstådd av så många som möjligt, blir så god som möjligt, så tycker jag att moderatorerna, när de ser att jag blir utsatt för TYDLIGA personpåhopp skall säga ifrån. Och då blir JAG varnad!! 8O 8O 8O

Allvarligt?

Om man inte kan berätta att någon missförstått utan att bli beskylld för att ha anklagat någon för att vara svagbegåvad(!), så är det VÄLDIGT lågt i tak. Jag VET vad jag menar när jag skriver något, och därför ser jag även när någon missförstår det/inte förstår det.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-26 17:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav bomellberg » 2018-03-26 17:07

Ja, allvarligt. Du är härmed varnad.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 17:11

För att jag skriver att någon missförstår det jag skriver?

Betyder det i så fall att ingen kan skriva att de missförståtts framdeles, eller är det bara jag som inte för skriva sådant?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav shifts » 2018-03-26 17:12

Det där var en mycket märklig varning. Tror jag tar en paus.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav MichaelG » 2018-03-26 17:23

E skrev:
E skrev:Är inte en tjock heltäckningsmatta tillräckligt mjuk?

Eller är det månne som så att MichaelG har högtalarna i hall, kök eller badrum eller någon annanstans där heltäckningsmatta är opraktiskt?

Mvh E*


Faktum är att jag har en typ halvtjock heltäckningsmatta i det rum där jag har mina huvudhögtalare. Men 51 kg högtalare lyckas trycka till mattan ganska ordentligt. Det går knappast att säga att de står mjukt direkt på denna matta. Nu står de emellertid och svajar i takt med musiken på sina SD-fötter. (För säkerhets skull: jag skojar bara. De svajar bara till litet om man trycker till dem.)

Det var däremot inte meningen att detta skulle bli en ny spikes/mjukfot-debatt (även om jag nog insåg att risken fanns). Syftet med tråden var bara att jag ville ge dem rätt som tidigare försökt få mig att inse att det inte blev (objektivt) bättre med spikes. Efter en tid anser jag inte ens att det blev subjektivt bättre. Så Svante och Ingvar m.fl; ni hade rätt hela tiden, men jag ville undersöka saken själv och nu har jag gjort det. :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav bassman » 2018-03-26 17:27

Sladdtrådar och fottrådar har en märklig tendens att bli riktiga surdegar. Det är bara för sorgligt :|
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2018-03-26 17:30

bomellberg skrev:Ja, allvarligt. Du är härmed varnad.


Riskerar min första varning nu kanske, men jag är alldeles för obegåvad för att förstå varningen i den här kontexten. Det kanske är "gamla meriter" som samlats på hög och den berömda droppen, men nog måste väl var och en kunna förklara för någon att vederbörande har missförstått något man skrivit? Om jag skriver att Barber har en skön röst och någon tror att jag menar Chris när jag menar Patricia så... ja... (fast jag lovar att inte kalla någon för "svagbegåvad" och det gjorde ju inte IÖ heller)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2018-03-26 17:37

Min uppfattning är att SD-foten är klockren. Möjligtvis skulle man kunna tänka sig att den är självhäftande redan vid köp.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav bomellberg » 2018-03-26 17:38

Det är inte märkligare än att jag visar att vi moderatorer står bakom jonasp.

Naturligtvis bidrar den senaste tidens infekterade inlägg till bedömningen, konstigt vore det väl annars. I just detta inlägg är det nedanstående som avses.

IngOehman skrev:...jag tycker modertorerna borde säga ifrån när folk går till orättvis attack för att de inte begriper det de läser...


Att göra sig till offer, baksätesmoderera och anklaga folk för att inte begripa ledde till varningen som jonasp delade ut.

Och hallå, det är bara en varning på ett internetforum. Priorities my friends.

Återgå.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2018-03-26 17:40

Bröstinplantat av Silicon då.
Det borde vara dämpande så det förslår :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2018-03-26 17:42

E skrev:
E skrev:Är inte en tjock heltäckningsmatta tillräckligt mjuk?

Eller är det månne som så att MichaelG har högtalarna i hall, kök eller badrum eller någon annanstans där heltäckningsmatta är opraktiskt?

Mvh E*

Har missat detta inlägg.

En tjock heltäckningsmatta kan faktiskt ge en häpnadsväckande mjuk uppställning av högtalarna, men den hårdnar med tiden.

En av skälen till att uppställningen (speciellt i horisontell gungningsmode) blir så mjuk är att en så stor del av det bärande trycket underifrån (normalkraften) kommer på högtalarens mitt och inte på kanter/hörn. Hörn är bästa stället att bära högtalarna eftersom det ger bäst moment vid vickning, det vill säga bäst skydd mot att högtalarna välter.

Sammanfattning - det kan bli rörelsemässigt rätt bra (i betydelsen små rörelser hos både golv och högtalare) att bara ställa högtalare på en tjock matta, i varje fall ett tag (tills mattan lägger sig platt). MEN, för en given "vickningsmjukhet" så blir högtalaren onödigt lättvält. Mjukare fötter placerade längre isär, är bättre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DVD-ai » 2018-03-26 17:44

Men alltså vad är det som händer på forumet ?! 8O

Jag tycker att moderatorerna behöver ta en kopp te och chilla lite nu, Jag hoppas att man får komma med en sådan rekommentation i all välmening.
Det är ju alldeles tydligt uppenbart att Ingvar INTE har något ont i tanken och ej heller menar så som först tolkades av det han skrev, För han förklarar ju hur han menade och får en varning på sin förklaring ?! 8O

FBK har ju rätt till sin åsikt och har han rätt till att tycka som han vill, Ingvar bör ju rimligen ha rätt till skn åsikt och att tycka som han vill och BÅDA bör ju i all rimlighet ha rätt till att förklara vad dom menar när dom upplever att ett missförstånd har blivit.
Ingvar tycker som så att han väljer att hänvisa till fysikens lagar som är en objektivt korrekt bild av hur det fungerar medan FBK hänvisar till upplevelser som också är en objektivt korrekt bild men av just upplevelsen, att han haft den.

Varför läser ni varandras inlägg som fan läser bibeln ?! :(

Känns som att forumet allmänt bara är grinigt och alla vill hitta orsaker att hugga till höger och vänster, värre än någonsin nästan :|
Verkligen sjukt trist och det är absolut en orsak till min låga närvaro sedan en tid tillbaka och mindre lär det nog bli också, känns verkligen som att forumet har spelat ut sin roll och bara är en sandlåda nu för tiden.
Så jäkla trist...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hifikg och 11 gäster