spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jonasp » 2018-04-05 13:13

IngOehman skrev:Spela in vacker musik på?


Vh, iö

Ahahaha! :lol: Tack för asgarvet Ingvar! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav genstruktur » 2018-04-05 13:30

jonasp skrev:
genstruktur skrev:Jag hade självhäftande tejp hemma redan som jag satte på mina :)


Har också använt dubbelhäftande tejp till mina mjukfötter. Någon gång vill man kanske ställa undan högtalarna. Däremot undrar jag vad man har för nytta av tejp som inte är självhäftande! :D

Nä, ingen nytta av den har jag :? . Den måste ju vara vidhäftande också den dubbelhäftande tejpen! :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav genstruktur » 2018-04-05 13:32

Nattlorden skrev:
ställd pi60s-s får bli stående.



Låter som ett ordspråk :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jonasp » 2018-04-05 13:37

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
ställd pi60s-s får bli stående.



Låter som ett ordspråk :lol:


pi60s-s betyder alltså pi60 signatur stående? :oops: :P
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav darkg » 2018-04-05 13:47

pi60s-s-a avser lutande variant för den italienska marknaden.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jonasp » 2018-04-05 13:48

darkg skrev:pi60s-s-a avser lutande variant för den italienska marknaden.


Tycker det ser ut som det är en belgisk variant monterad i Bryssel.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2018-04-05 15:11

jonasp skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:
ställd pi60s-s får bli stående.



Låter som ett ordspråk :lol:


pi60s-s betyder alltså pi60 signatur stående? :oops: :P


pi60 signatur i sten
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-08-28 20:23

Gjorde en demonstration med mina monitorer, högtalaren på Hifibänk. Kanske kan vara av intresse vid sidan om speldosan som visas då och då.

Svep 100 Hz-800 Hz, första två med hård koppling, de sistnämnda med SD-fötter. Det är inte svårt att både mäta och höra distortion pga av transferering av vibrationer till bänken och vidare. Hörs i början runt 128 Hz.

https://www.dropbox.com/s/gganouqd28xy3nb/test.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2019-08-31 15:05

Thomas_A skrev:Gjorde en demonstration med mina monitorer, högtalaren på Hifibänk. Kanske kan vara av intresse vid sidan om speldosan som visas då och då.

Svep 100 Hz-800 Hz, första två med hård koppling, de sistnämnda med SD-fötter. Det är inte svårt att både mäta och höra distortion pga av transferering av vibrationer till bänken och vidare. Hörs i början runt 128 Hz.

https://www.dropbox.com/s/gganouqd28xy3nb/test.wav?dl=0


Det vore mer intressant vilket resultat det blir om du använde tre runda bollar med blutack under högtalaren.
Material som inte fjädrar har vissa ljudmässiga fördelar, som varken SD fötter eller spikes har.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav tvett » 2019-08-31 15:13

Tangband skrev:Det vore mer intressant vilket resultat det blir om du använde tre runda bollar med blutack under högtalaren.
Material som inte fjädrar har vissa ljudmässiga fördelar, som varken SD fötter eller spikes har.


Vilka fördelar?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2019-08-31 17:08

Material som inte fjädrar? Spännande, vad heter det? Betongbroar för järnvägen kan fjädra flera dm när tåget passerar t.ex.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-08-31 18:27

Jag kontaktade Markku efter många år (han gjorde en del mätningar 2001-2002) och jag köpte hans accelerometer "Measurement Specialties Accelerometer ACH-01" med förstärkare så jag tänkte göra lite mer experiment vad det lider. :D
Senast redigerad av Thomas_A 2019-08-31 18:29, redigerad totalt 1 gång.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-08-31 18:29

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:Gjorde en demonstration med mina monitorer, högtalaren på Hifibänk. Kanske kan vara av intresse vid sidan om speldosan som visas då och då.

Svep 100 Hz-800 Hz, första två med hård koppling, de sistnämnda med SD-fötter. Det är inte svårt att både mäta och höra distortion pga av transferering av vibrationer till bänken och vidare. Hörs i början runt 128 Hz.

https://www.dropbox.com/s/gganouqd28xy3nb/test.wav?dl=0


Det vore mer intressant vilket resultat det blir om du använde tre runda bollar med blutack under högtalaren.
Material som inte fjädrar har vissa ljudmässiga fördelar, som varken SD fötter eller spikes har.


Det kan testas när jag fått accelerometern.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-08-31 18:36

En sådan demo ser jag faktiskt inte som så särskilt allmängiltig eftersom golv är så olika beskaffade.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-08-31 18:43

Harryup skrev:En sådan demo ser jag faktiskt inte som så särskilt allmängiltig eftersom golv är så olika beskaffade.

/Harryup


Den var inte tänkt som allmängiltig, utan som ett exempel på att vibrationer från högtalare kan generera ljud från andra delar i rummet som är hörbara och att isolering inte gör det. Exemplet med speldosa på hårt och mjukt underlag som tidigare visats lite då och då är ett annat exempel, men en speldosa är långt ifrån en högtalare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-08-31 19:02

Inte jättelångt ifrån, den låter och den vibrerar. Precis som en högtalare.

Men den ställer mycket större krav, vilket gör demonstrationen väldigt tydlig. Den vibrerar ju signifikant mera per alstrat ljud.

För övrigt kan både styva fötter (som spikar) och dämpande fötter (som blutac) transmittera vibrationsenergi. Endast mjuka, lågdämpande fötter (fjäderfötter, som t ex SD-fötterna) ger signifikant isolation.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-08-31 19:15

IngOehman skrev:Inte jättelångt ifrån, den låter och den vibrerar. Precis som en högtalare.

Men den ställer mycket större krav, vilket gör demonstrationen väldigt tydlig. Den vibrerar ju signifikant mera per alstrat ljud.

För övrigt kan både styva fötter (som spikar) och dämpande fötter (som blutac) transmittera vibrationsenergi. Endast mjuka, lågdämpande fötter (fjäderfötter, som t ex SD-fötterna) ger signifikant isolation.


Vh, iö


Jag avsåg nog mest skillnaden i ljud/vibrationer när man jämför speldosa med högtalare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-02 13:03

Absolut, och jag höll med dig. En speldosa är långt ifrån en högtalare. Men jag ville också framföra min uppfattning att den inte är JÄTTElångt ifrån, bara långt.

De har ju likheter också, bara en ganska annorlunda proportion mellan ljud och vibrationer. Det gör speldosan väldigt användbar om man vill visa mjukfötters överlägsna egenskaper som fötter till högtalare, i extra tydlig relief.

Ofta kan sådana demonstrationer ha poängen att man får hjälp att veta vilken sorts skillnader som är att vänta. Då hör man den lättare även med högtalare.

Å andra sidan kan man också argumentera att man gör klokast i att INTE träna sin förmåga som lyssnare, eftersom en topptränad förmåga leder till att man potentiellt blir en mera kritisk/krävande lyssnare, som är sämre på att stå ut med fel i kedjan...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-09-02 18:17

Tack, vi får se vad jag mäktar med i form av accelerometermätningar och skriva ihop en kort artikel på engelska. Hamnade i liknande argumentation som funnits förr genom åren angående spiköftter, och då på ASR, ett forum som ändå har en intention av vetenskaplighet och mätningar på diverse apparater. Klassiska saker rörande spikfötter, dess diodverkan, "jordning av vibrationer" mm. Exemplet med hörbar distorsion som jag spelade upp var visserligen gjord med mina högtalare stående på en IKEA BESTÅ TV-bänk med hård resp mjuk koppling, och endast gjord för att demonstrera mer tydligt den hörbarhet av vibrationer som överförs till bänken och vidare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Belker » 2019-09-02 18:29

Jag tycker huvudargumentet mot sd-fötter från spikförespråkare brukar vara att högtalaren inte är fast förankrad och börjar svänga med i musiken, eller liknande utsagor. Vore fint om du kunde visa att så är eller inte är fallet!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-02 19:04

Inte är. Och det testar man hur lätt som helst även utan mätutrustning, t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren, och börja spela musik.

Utsagor från spikfotsförespråkare är undantagslöst enfaldigt okunniga. Man kan nämligen bara tro att spikfötter är bra om man inte förstår hur det fungerar.

Hela marknadsföringsgrejen vilar ju mot just en grund av okunskap/missförstånd. Inget fel med att inte kunna, det är ju som det är bara. Men att från okunskap komma med falska påståenden som lurar andra som inte heller har relevanta grundkunskaper är djupt ohederligt. Inte bra alls. De som inte vet borde oftare undra och lära sig, än tro något utan bra skäl. Att tro att det är bra att ställa högtalare på spikfötter finns inga goda skäl till.

Med det sagt finns det faktiskt ett specialfall som utmärker sig, men det är överkurs än så länge.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Belker » 2019-09-02 19:17

IngOehman skrev:Inte är. Och det testar man hur lätt som helst även utan mätutrustning, t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren, och börja spela musik.

Utsagor från spikfotsförespråkare är undantagslöst enfaldigt okunniga. Man kan nämligen bara tro att spikfötter är bra om man inte förstår hur det fungerar.

Hela marknadsföringsgrejen vilar ju mot just en grund av okunskap/missförstånd. Inget fel med att inte kunna, det är ju som det är bara. Men att från okunskap komma med falska påståenden som lurar andra som inte heller har relevanta grundkunskaper är djupt ohederligt. Inte bra alls. De som inte vet borde oftare undra och lära sig, än tro något utan bra skäl. Att tro att det är bra att ställa högtalare på spikfötter finns inga goda skäl till.

Med det sagt finns det faktiskt ett specialfall som utmärker sig, men det är överkurs än så länge.


Vh, iö

För mig räcker det att du har testat och kommit fram till vad mina högtalare ska ställas på, så slipper jag grubbla mer över det. Annat är det med folk på nämnda AudioscienceReview eller andra mer eller mindre kunniga forum. Om Thomas A har ambitioner att utbilda och visa vore det fint om de vanligaste motargumenten kunde bemötas. Vi vet ju vad de kommer att säga, för frågan har ältats på nätet i över 20 år!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-02 19:52

Varför låter inte alla högtalare bra då de står på SD-fötter, är de felkonstruerade?

Jag har haft två olika högtalare i mitt nuvarande lyssningsrum. Det ena paret var ett par Elac vars skrikiga diskant på ett effektivt sätt uppfattades dämpas med användandet av SD-fötter och gjorde dem lyssningsbara.
Jag tog då för givet att mjuka fötter var det enda rätta och använde även dessa under mina nuvarande Majik 140 de första månaderna men började mer och mer irritera mig över en viss mossighet i ljudet. Jag testade då att byta ut SD-fötterna till de spikfötter som följde med högtalarna men placerade dessa på Linn Skeets och sedan dess finns det inte en sport-keps att jag byter tillbaka till mjukfötterna.

Jag läste och följde med i den ursprungliga tråden om mjukfötter vs spikar och hängde med och förstod de argument som lades fram till mjukfötternas fördel, men jag kan bara konstatera att de absolut inte gör sig bra under mina nuvarande högtalare, felkonstruerade eller ej? :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-02 20:34

Självklart låter inte alla högtalare bra på SD-fötter! SD-fötters insats är bara att inte förstöra för högtalarna. De kan aldrig få en dålig högtalare att låta bra.

Det är lite som att ha en usel 40 år gammal rysk bil, och sätta goda däck på den. Den kommer ändå att vara usel. Fast inte just med avseende på kopplingen till vägen.

Sätter man SD-fötter under en högtalare så får man en högtalare som har bra fötter. Men resten är typ som innan.

Belker skrev:
IngOehman skrev:Inte är. Och det testar man hur lätt som helst även utan mätutrustning, t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren, och börja spela musik.

Utsagor från spikfotsförespråkare är undantagslöst enfaldigt okunniga. Man kan nämligen bara tro att spikfötter är bra om man inte förstår hur det fungerar.

Hela marknadsföringsgrejen vilar ju mot just en grund av okunskap/missförstånd. Inget fel med att inte kunna, det är ju som det är bara. Men att från okunskap komma med falska påståenden som lurar andra som inte heller har relevanta grundkunskaper är djupt ohederligt. Inte bra alls. De som inte vet borde oftare undra och lära sig, än tro något utan bra skäl. Att tro att det är bra att ställa högtalare på spikfötter finns inga goda skäl till.

Med det sagt finns det faktiskt ett specialfall som utmärker sig, men det är överkurs än så länge.


Vh, iö

För mig räcker det att du har testat och kommit fram till vad mina högtalare ska ställas på, så slipper jag grubbla mer över det. Annat är det med folk på nämnda AudioscienceReview eller andra mer eller mindre kunniga forum. Om Thomas A har ambitioner att utbilda och visa vore det fint om de vanligaste motargumenten kunde bemötas. Vi vet ju vad de kommer att säga, för frågan har ältats på nätet i över 20 år!

Du talar klokt!

Möjligen bortsett ifrån att du litar på det jag säger. Det skall man inte göra. Inte lite på någon. Tillit är en sorts tro. Man bör inte tro saker utan mycket goda skäl. Bäst är att hålla allt öppet tills man själv förstår det, eller har testat och funnit att det stämmer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-02 21:41

IngOehman skrev:Självklart låter inte alla högtalare bra på SD-fötter! SD-fötters insats är bara att inte förstöra för högtalarna. De kan aldrig få en dålig högtalare att låta bra.

Det är lite som att ha en usel 40 år gammal rysk bil, och sätta goda däck på den. Den kommer ändå att vara usel. Fast inte just med avseende på kopplingen till vägen.

Sätter man SD-fötter under en högtalare så får man en högtalare som har bra fötter. Men resten är typ som innan.

Belker skrev:
IngOehman skrev:Inte är. Och det testar man hur lätt som helst även utan mätutrustning, t ex genom att ställa ett glas vatten på högtalaren, och börja spela musik.

Utsagor från spikfotsförespråkare är undantagslöst enfaldigt okunniga. Man kan nämligen bara tro att spikfötter är bra om man inte förstår hur det fungerar.

Hela marknadsföringsgrejen vilar ju mot just en grund av okunskap/missförstånd. Inget fel med att inte kunna, det är ju som det är bara. Men att från okunskap komma med falska påståenden som lurar andra som inte heller har relevanta grundkunskaper är djupt ohederligt. Inte bra alls. De som inte vet borde oftare undra och lära sig, än tro något utan bra skäl. Att tro att det är bra att ställa högtalare på spikfötter finns inga goda skäl till.

Med det sagt finns det faktiskt ett specialfall som utmärker sig, men det är överkurs än så länge.


Vh, iö

För mig räcker det att du har testat och kommit fram till vad mina högtalare ska ställas på, så slipper jag grubbla mer över det. Annat är det med folk på nämnda AudioscienceReview eller andra mer eller mindre kunniga forum. Om Thomas A har ambitioner att utbilda och visa vore det fint om de vanligaste motargumenten kunde bemötas. Vi vet ju vad de kommer att säga, för frågan har ältats på nätet i över 20 år!

Du talar klokt!

Möjligen bortsett ifrån att du litar på det jag säger. Det skall man inte göra. Inte lite på någon. Tillit är en sorts tro. Man bör inte tro saker utan mycket goda skäl. Bäst är att hålla allt öppet tills man själv förstår det, eller har testat och funnit att det stämmer.


Vh, iö


Tills man själv förstår det eller gör egna tester, den dåliga bilen blev ju bättre med nya mjuka däck, tumregeln fungerade! :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 06:55

Beror ju på om det anses bättre eller inte, personen ifråga kanske insåg att han/hon uppskattade det lite mer ”flytande”/ (mindre greppiga och stabila) beteendet och föredrog dom gamla hårda däcken :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2019-09-03 07:39

Goat 76: jag tycker du ska använda de underlag till dina högtalare som de är utvecklade för. Linns lyssningspanel har troligen varken blutack eller SD kuddar under högtalarna :) .
Om du inte redan testat Linn skeets under högtalarna så kan du även testa det. Många upplever en förbättring med sådana jämfört med spikarna rakt ned i golvet. Quadraspehere blir ytterligare förbättringar. En metallkon med hybriduppbyggnad av gamla konstruktörer från Linn. En gummiring isolerar spiken från den undre plattan.
Jag håller förövrigt med Harryup att den inte finns någon tumregel för vad som upplevs bäst i det specifika fallet. Det beror på mycket.

Blutack är ett bra material som det verkar, mellan stativ och högtalare. Det fixerar högtalarna och det tar bort färgningen vid 200-800 Hz som hård koppling innebär. Det kan höras lätt på pianomusik. Och det är forfarande kul att lyssna på musiken.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-03 07:53

Hur är det med Blutack över tid? Vill minnas att det torkar och hårdnar med tiden? Materialet i SD-kuddarna är rätt dimensionerat långtidsstabilt och används industriellt bl.a. för att dämpa ljudtransmission från rälsbunden trafik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-09-03 08:58

Ingen tork de 10 första åren i vart fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-03 10:13

Tangband skrev:En gummiring isolerar spiken från den undre plattan.


B&W har gjort något liknande.... helt sanslöst.... "man måste ha spikes, men då det inte funkar bra så uppfinner vi ett underlägg som tar bort spikfunktionen".... istället för att sätta direkt på mjukfötter från början...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster