spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-10 13:35

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.


Vilken är det? Olika musiker som spelar vars sitt instrument vid olika tillfällen och eventuellt i olika rum? Kanske till och med på olika kontinenter?


Precis. :)


Varför finns det inte en ”tumme upp”-ikon man kan använda för högst intelligenta svar, som det sprudel nu levererade? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2019-10-10 13:44

Håller med både Sprudel och Goat 76.
2- kanalsåtergivning ger en illusion av inspelningseventet. Det är ingen foto- kopia. Inser man det, så ligger fältet fritt för att subjektivt förbättra ljudet och förbättra illusionen. Priset blir att inspelningarna låter mer lika, men kanske subjektivt bättre för många.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-10 13:45

Menar du att en fotokopia är identisk med originalet? Tror det är där du tänker snett.

Inte heller din upplevelse av det på andra sidan ett fönster är identisk med samma upplevelse med fönstret öppet, om du inte är halvblind vill säga.

sprudel skrev:
IngOehman skrev:
sprudel skrev:
:mrgreen:


Det finns människor som inte förstår att andra förstår det man själv förstår.

Det är inte orsaken.

Orsaken är att människor BEVISAR att de INTE förstår, och att de som förstår inte har förstånd att ge upp att försöka få dem som inte förstår att förstå. :wink:

Missförstå mig inte, man skall förstås inte ge upp på en gång, men när folk bevisat sin motståndskraft mot rationellt tänkande och sammanhangsanalys med emfas och repeterat, är det dags att ge upp och acceptera att de som är S-personer och inte N, bara är mottagliga för en världsbild utan orsak och verkan, baserad på upplevelser och tro.

Ger man upp på en gång riskerar man dock att ta ifrån dem med förstånd men för lite kunskap, att se sammanhangen.


Vh, iö

- - - - -

PS. Använder i det ovanstående ordet förstånd för att beskriva förmågan att förstå samband, skilt från förmågan att lära sig saker utantill. Så när jag skriver ”saknar förstånd” så menar jag inte att personerna är dumma i huvudet, bara att de har en annan sorts inlärningsmekanism än dem som lär sig enskildheter via förmågan att förstå sammanhang. Det kan sägas att de som är bra på att förstå sammanhang oftast har svagheter i förmågan att lära sig utantill. Folk är olika helt enkelt.

Kunna och förstå är olika saker.


VSB

Snarare VBR (vilket behövde repeteras).

Tror kanske att du anser dig veta vilka människor jag åsyftade (du kanske trodde att du var en av dem rent av?) och att du på den grunden ansåg att jag bevisade din tes, men jag kan ju inte stå för dina förutfattade meningar. ;)

Kan bara säga ”om handsken passar”... :)

Du får själv bedöma om du passar in på det jag skrev, och gör du det har du fel med ditt VSB, gör du det inte så får du själv ta ansvar för att du tog åt dig och kände dig kränkt nog för att rättfärdiga dig att spyda dig med ett VSB.

För protokollet - jag tänkte inte på dig. Undrar därför vad det kan bero på att du tog åt dig? :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-10 13:48

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.


Vilken är det? Olika musiker som spelar vars sitt instrument vid olika tillfällen och eventuellt i olika rum? Kanske till och med på olika kontinenter?


Precis. :)


Vi hade faktiskt en kund i butiken på 80-talet som utifrån i princip vilken skiva som helst kunde säga vilket konserthus den var inspelad i. Testade en gång honom blint med 5 skivor och han klarade alla. Så redan med en vinylspelare så går det att återskapa en känsla av naturlighet. När vi gjorde testen var det med någon Systemdek, Sugden och Snell typ E på i princip sämsta stället att lyssna i butiken.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-10 13:51

Inte konstigare än att man kan höra vem som ringt trots GSM.

Men förvisso mera imponerande! Multimikrofoninspelningar kan faktiskt i ganska hög grad förvanska de nycklar som finns till vilken inspelningslokalen är.

Gissar att personen utöver god kännedom om olika orkesterlokaler, även hade god kännedom om förefintliga inspelningar. :) Det gör en sådan uppgift mycket lättare. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-10 13:53

Han var flitig gäst i konserthus världen runt då han reste som fotograf. Så han hade mycket på platsen erfarenhet.
Kan väl tilläggas att jag inte trodde att han skulle ha en suck att klara 5 men det hade han.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-10 14:08

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:Här kommer en för er som fullständigt älskar analogier. :)


Hamilton är klart snabbast på banan, till skillnad mot de övriga konkurrenterna presterar just hans bil klart bättre på däcken med den hårda gummiblandningen. Han är en halv sekund snabbare per varv än närmaste konkurrent.

Rent teoretiskt sett borde hans bil prestera bättre på den mjuka gummiblandningen eftersom den ger ett klart bättre mekaniskt grepp i asfalten, det däcket fungerar ju bäst för de andra bilarna i startfältet som i sin tur presterar klart sämre med den hårda gummiblandningen.

Hamilton tänker till, han går genast in för byte till däcket med den mjukare gummiblandningen för den är ju teoretiskt klart bäst. Hans försprång på banan äts snabbt upp då bilen inte längre presterar lika bra, blir omkörd av tre bilar och hamnar utanför pallplats på en fjärdeplats.

Han är aningen besviken men känner sig samtidigt väldigt nöjd p.g.a. sina starka kunskaper om fysikens lagar.
Han har iallafall fallit in i ledet.




Visst är det här tråden "Musikåtergivning vs bästa möjliga vibrationsdämpning för industri-lokaler"? :D

P.S. Ingen behöver ens försöka sticka hål på analogin, den är kassaskåpssäker.


Jag föreslår att alla spikfotsförespråkare byter fjädringen och dämpningen i sina bilar till stelkoppling medelst spikar. Sedan får vi se vad de tycker om körupplevelsen.


Har du verkligen inte ett mer intelligent svar än så?

Målsättningen med Formel 1 bilen är att komma först i mål.
Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.
Målsättningen med mjuka fjädrar på en bruksbil är komfort, inte nödvändigtvis bästa prestanda.


Eeeh, jo jag ber att få tacka för idiotförklaringen. 8O Jag tror inte att jag har kallat dig för ointelligent.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2019-10-10 14:13

Försiktig fundering :
Johan och Goat76: era liknelser med formel 1 har inget med musikåtergivning att göra.
Senast redigerad av Tangband 2019-10-10 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-10 14:16

Tangband skrev:Håller med både Sprudel och Goat 76.
2- kanalsåtergivning ger en illusion av inspelningseventet. Det är ingen foto- kopia. Inser man det, så ligger fältet fritt för att subjektivt förbättra ljudet och förbättra illusionen. Priset blir att inspelningarna låter mer lika, men kanske subjektivt bättre för många.


Och jag håller med dig, förutom på den sista punkten. :)

Alla typer av färgningar ger nödvändigtvis inte någon hörbar "sameness", iallafall ingen som överspeglar den färgning det specifika lyssningsrummet redan ger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RogerGustavsson » 2019-10-10 14:19

Jag tror att ovan nämnda musikkännare kände till inspelningarna och utifrån det kunde tala om vad som var vad. Hur mycket av lokalklangen kommer med på inspelningar av symfoniorkestrar? Det är inte direkt ovanligt att man spelar in på speciellt utvalda lokaler som inte alls har med orkesterns ordinarie hemvist att göra. Det gäller t.ex. Berliner Symphoniker, Gewandhausorkester Leipzig och Staatskapelle Dresden. De framgår ofta på omslagen var de är inspelade. När LTS för många år sedan besökte Polygram i Hannover, demonstrerades klippning av operan Rosenkavaljeren (Richard Strauss) med hjälp av en inspelning från Musikverein i Wien. Hur mycket av den lokalens klang som återfanns på inspelningen vill jag låta vara osagt men jag tror ingen hade tagit det om det inte hade nämnts. De beskrev även hela inspelningsproceduren och vilken utrustning de hade släpat med.

I min värld ger inte en och samma konsertlokal samma intryck med avseende på var man placerar sig i den. Akustikern Junefelt (hade en då rätt akustikkänd firma i Jönköping) for runt med en symfoniorkester i en antal av Europas konsertlokaler och dokumenterade klangen på olika platser i lokalerna. Det var väldigt stora skillnader och det vet vi väl alla som sprungit i på musiktillställningar i årtionden.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-10 14:20

Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Jag föreslår att alla spikfotsförespråkare byter fjädringen och dämpningen i sina bilar till stelkoppling medelst spikar. Sedan får vi se vad de tycker om körupplevelsen.


Har du verkligen inte ett mer intelligent svar än så?

Målsättningen med Formel 1 bilen är att komma först i mål.
Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.
Målsättningen med mjuka fjädrar på en bruksbil är komfort, inte nödvändigtvis bästa prestanda.


Eeeh, jo jag ber att få tacka för idiotförklaringen. 8O Jag tror inte att jag har kallat dig för ointelligent.


Jag har inte heller kallat dig för ointelligent.

Det var en fråga om du inte har ett mer intelligent svar än det du gav.
Kram. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-10 14:20

Tangband skrev:Försiktig fundering :
Johan och Goat76: era liknelser med formel 1 har inget med musikåtergivning att göra.


Precis. :)

Lika lite som en bild har något med ljud att göra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2019-10-10 14:23

goat76 skrev:
Tangband skrev:Håller med både Sprudel och Goat 76.
2- kanalsåtergivning ger en illusion av inspelningseventet. Det är ingen foto- kopia. Inser man det, så ligger fältet fritt för att subjektivt förbättra ljudet och förbättra illusionen. Priset blir att inspelningarna låter mer lika, men kanske subjektivt bättre för många.


Och jag håller med dig, förutom på den sista punkten. :)

Alla typer av färgningar ger nödvändigtvis inte någon hörbar "sameness", iallafall ingen som överspeglar den färgning det specifika lyssningsrummet redan ger.

Sameness är sameness alldeles oavsett styrkan på den.
Om återgivningen består av en kedja så skulle man kunna beskriva det som att allt bara kan blir sämre dvs om man börjar på 10 så kommer ljudet från högtalarna bli exempelvis 6.

Skivan = 10 - signalkällan försämrar 0,5 - förstärkaren försämrar 0,5 - spikarna under högtalaren försämrar objektivt 0,1 -
- högtalarna och rummet försämrar 2,9 = 6

Återigen - skilj på subjektiva förbättringar och objektiva sådana.

Alla analogier med tex fönster eller formel 1 bilar är falska eftersom ljudåtergivning med två kanaler är en illusion av inspelningen. Hade vi diskuterat 5- kanalsåtergivning så hade vi kommit närmare en sann återgivning

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-10 14:27

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Har du verkligen inte ett mer intelligent svar än så?

Målsättningen med Formel 1 bilen är att komma först i mål.
Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.
Målsättningen med mjuka fjädrar på en bruksbil är komfort, inte nödvändigtvis bästa prestanda.


Eeeh, jo jag ber att få tacka för idiotförklaringen. 8O Jag tror inte att jag har kallat dig för ointelligent.


Jag har inte heller kallat dig för ointelligent.

Det var en fråga om du inte har ett mer intelligent svar än det du gav.
Kram. :)

Genom att skriva så som du gjorde gör det att du tappar ansiktet. Då har jag ingen lust att diskutera sak med dig (eftersom du gör det till ett personangrepp). Det spelar ingen roll om du kallar det för något annat, jag uppfattar det inte som trevligt i alla fall. Om man ska kunna respektera någon oavsett den personens åsikter är det bättre att du låter bli att skriva dylika dumheter. Jag tappar respekten för dig. Jag tar ett exempel till: - "Det där var ett korkat svar!" Etc, etc... Det är inte trevligt att få det slängt i ansiktet. Tänk dig själv hur du skulle uppleva det själv om någon skrev så till dig.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-10-10 14:37

IngOehman skrev:
Gissar att personen utöver god kännedom om olika orkesterlokaler, även hade god kännedom om förefintliga inspelningar. :) Det gör en sådan uppgift mycket lättare. ;)


Vh, iö


Det torde vara en förutsättning, dvs man känner igen framförandet och kommer dessutom ihåg var den är inspelad då denna info ofta finns på konvolutet i kombination kanske med att man känner igen hur lokalen klingar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-10-10 14:40

IngOehman skrev:Menar du att en fotokopia är identisk med originalet? Tror det är där du tänker snett.

Inte heller din upplevelse av det på andra sidan ett fönster är identisk med samma upplevelse med fönstret öppet, om du inte är halvblind vill säga.

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Det är inte orsaken.

Orsaken är att människor BEVISAR att de INTE förstår, och att de som förstår inte har förstånd att ge upp att försöka få dem som inte förstår att förstå. :wink:

Missförstå mig inte, man skall förstås inte ge upp på en gång, men när folk bevisat sin motståndskraft mot rationellt tänkande och sammanhangsanalys med emfas och repeterat, är det dags att ge upp och acceptera att de som är S-personer och inte N, bara är mottagliga för en världsbild utan orsak och verkan, baserad på upplevelser och tro.

Ger man upp på en gång riskerar man dock att ta ifrån dem med förstånd men för lite kunskap, att se sammanhangen.


Vh, iö

- - - - -

PS. Använder i det ovanstående ordet förstånd för att beskriva förmågan att förstå samband, skilt från förmågan att lära sig saker utantill. Så när jag skriver ”saknar förstånd” så menar jag inte att personerna är dumma i huvudet, bara att de har en annan sorts inlärningsmekanism än dem som lär sig enskildheter via förmågan att förstå sammanhang. Det kan sägas att de som är bra på att förstå sammanhang oftast har svagheter i förmågan att lära sig utantill. Folk är olika helt enkelt.

Kunna och förstå är olika saker.


VSB

Snarare VBR (vilket behövde repeteras).

Tror kanske att du anser dig veta vilka människor jag åsyftade (du kanske trodde att du var en av dem rent av?) och att du på den grunden ansåg att jag bevisade din tes, men jag kan ju inte stå för dina förutfattade meningar. ;)

Kan bara säga ”om handsken passar”... :)

Du får själv bedöma om du passar in på det jag skrev, och gör du det har du fel med ditt VSB, gör du det inte så får du själv ta ansvar för att du tog åt dig och kände dig kränkt nog för att rättfärdiga dig att spyda dig med ett VSB.

För protokollet - jag tänkte inte på dig. Undrar därför vad det kan bero på att du tog åt dig? :?


Vh, iö


Lun och fin IÖ. :)

Det var mer av ett skämtsamt inlägg, med en liten touch. Jag har lånat det från dig, i en tråd från Övrigt tror jag. Jag fann det då väldigt fyndigt, och samtidigt elegant. (Spydigt, vet jag inte) Så det är inte så illa menat som det kanske framstår. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-10 14:58

Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Eeeh, jo jag ber att få tacka för idiotförklaringen. 8O Jag tror inte att jag har kallat dig för ointelligent.


Jag har inte heller kallat dig för ointelligent.

Det var en fråga om du inte har ett mer intelligent svar än det du gav.
Kram. :)

Genom att skriva så som du gjorde gör det att du tappar ansiktet. Då har jag ingen lust att diskutera sak med dig (eftersom du gör det till ett personangrepp). Det spelar ingen roll om du kallar det för något annat, jag uppfattar det inte som trevligt i alla fall. Om man ska kunna respektera någon oavsett den personens åsikter är det bättre att du låter bli att skriva dylika dumheter. Jag tappar respekten för dig. Jag tar ett exempel till: - "Det där var ett korkat svar!" Etc, etc... Det är inte trevligt att få det slängt i ansiktet. Tänk dig själv hur du skulle uppleva det själv om någon skrev så till dig.


Om jag säger så här, jag vet att du är intelligent, baserat på annat du skrivit på forumet.
Din fråga var däremot långt under din förmåga.

Om du uppfattade det som ett väldigt otrevligt personangrepp så respekterar jag det till fullo och kan bara säga förlåt.


Detta är inte ett sätt att skylla ifrån mig på något vis, men i fortsättningen ska jag försöka att inte dras med till den låga nivå av debatt-teknik som Ingvar använder sig av med sina påståenden om att hans motdebatörer inte förstår eller är av ett lägre vetande slag, vem eller vilka det nu kan vara han riktade dessa påståenden till? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-10 15:55

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Jag har inte heller kallat dig för ointelligent.

Det var en fråga om du inte har ett mer intelligent svar än det du gav.
Kram. :)

Genom att skriva så som du gjorde gör det att du tappar ansiktet. Då har jag ingen lust att diskutera sak med dig (eftersom du gör det till ett personangrepp). Det spelar ingen roll om du kallar det för något annat, jag uppfattar det inte som trevligt i alla fall. Om man ska kunna respektera någon oavsett den personens åsikter är det bättre att du låter bli att skriva dylika dumheter. Jag tappar respekten för dig. Jag tar ett exempel till: - "Det där var ett korkat svar!" Etc, etc... Det är inte trevligt att få det slängt i ansiktet. Tänk dig själv hur du skulle uppleva det själv om någon skrev så till dig.


Om jag säger så här, jag vet att du är intelligent, baserat på annat du skrivit på forumet.
Din fråga var däremot långt under din förmåga.

Om du uppfattade det som ett väldigt otrevligt personangrepp så respekterar jag det till fullo och kan bara säga förlåt.


Detta är inte ett sätt att skylla ifrån mig på något vis, men i fortsättningen ska jag försöka att inte dras med till den låga nivå av debatt-teknik som Ingvar använder sig av med sina påståenden om att hans motdebatörer inte förstår eller är av ett lägre vetande slag, vem eller vilka det nu kan vara han riktade dessa påståenden till? :)


Då är det OK för min del! :) Tack för din uppriktighet.

Det jag skrev om spikar i bilar var för övrigt ingen fråga, och egentligen inget riktat mot dig personligen, utan allmänt till spikfotsförespråkare. Jag tror nämligen inte att ens den mest förhärdade spikfotsförespråkaren skulle få för sig att byta bilens fjädring till utan fjädring. Genom åren har man kunna läsa att spikfötter fungerar som "mekaniska dioder" som på något magiskt sätt inte ska kunna överföra vibrationer mellan objekt och underlag "eftersom kontaktpunkten är så liten". Jag tänkte att läsare kanske skulle kunna komma på sig själva och kanske börja tänka i andra banor. Man jag hade uppebarligen fel. Men jag kan heller inte ta ansvar för din tolkning. Du skulle t.ex. kunnat ha frågat vad jag menade, men du valde en annan väg och det var där du tappade greppet.

Något jag ändå finner tveksamt är hur du i ena ögonblicket ber om ursäkt, men du känner något slags behov av att ösa skit på en annan person som inte ens är inblandad i det vi talar om. Jag ber dig, gör inte det. Du måste inte skriva vad du tänker.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-10-10 18:40

Nattlorden skrev:Eller som inte ens lever vid framförandet?
[ YouTube ]
[/quote]

Vaddå? Inte ens lever vid framförandet? Om jag misstolkar det du skrev så kan man ju växla på det, men jag avstår.
Dock, ursprungshändelsen är ju när de sjöng vid framförandet, och levde. Att man lagrat en inspelning av ursprungshändelsen, dessutom säkerligen en modifierad version av ursprungshändelsen via mixning osv, är ju en dokumentation av händelsen. Men det är inte händelsen i sig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-10 18:43

Han menar nog bara att hon sjunger till en gammal inspelning med sin bortgångne pappa. Så när hon sjunger så finns han inte längre. Nat är för övrigt min favoritsångare, den bäste någonsin. Och folk i gemen har tyvärr dålig koll på vilken fantastisk pianist han var dessutom.

goat76 skrev:Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.

Målsättningen? Bestämd form singularis? :?

Det kan vara DIN målsättning, och kanske min. Men varken du eller jag kan bestämma vad andra har för mål.

Hade du skrivit att ordet återgivning semantiskt refererar till en ursprungshändelse så hade jag nog inte protesterat, men att antyda att det bara finns en målsättning, en som alla skall ha, det måste jag protestera mot.

Var och en vet bäst själv vad de har för mål med sin anläggning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-10-10 19:03

IngOehman skrev:Han menar nog bara att hon sjunger till en gammal inspelning med sin bortgångne pappa. Så när hon sjunger så finns han inte längre.


Exakt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-10 19:23

IngOehman skrev:Han menar nog bara att hon sjunger till en gammal inspelning med sin bortgångne pappa. Så när hon sjunger så finns han inte längre. Nat är för övrigt min favoritsångare, den bäste någonsin. Och folk i gemen har tyvärr dålig koll på vilken fantastisk pianist han var dessutom.

goat76 skrev:Målsättningen med musikåtergivning är att återge den ursprungliga musikhändelsen.

Målsättningen? Bestämd form singularis? :?

Det kan vara DIN målsättning, och kanske min. Men varken du eller jag kan bestämma vad andra har för mål.

Hade du skrivit att ordet återgivning semantiskt refererar till en ursprungshändelse så hade jag nog inte protesterat, men att antyda att det bara finns en målsättning, en som alla skall ha, det måste jag protestera mot.

Var och en vet bäst själv vad de har för mål med sin anläggning.


Vh, iö


:D
Ingvar, du kan inte förvänta dig att jag ska skriva en hel rapport som i detalj beskriver precis alla infallsvinklar som kan tänkas finnas.

Självklart får alla ha precis vilket mål som helst med sitt ljudsystem, jag utgår bara från vad de flesta av oss här på forumet mest troligtvis har som mål med våra ljudsystem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-10-10 20:54

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Han menar nog bara att hon sjunger till en gammal inspelning med sin bortgångne pappa. Så när hon sjunger så finns han inte längre.


Exakt.


Aha! Det visste jag inte. Då backar jag där. :)

Vilken häftig upplevelse i alla fall, att sjunga med sin bortgångne far. Nat King Cole har en fantastisk röst, lyssnar mycket på ”Love is the ting”. En annan artist med, vad jag tycker, mer uttryck i rösten, är Sam Cooke. Albumet ”Night Beat” rekommenderas. Röster är fantastiskt fint att lyssna på.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-10 21:06

Kommer vara någon Whitney Houston konsert med henne som hologram hörde jag på radio häromdagen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-11 11:26

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Menar du att en fotokopia är identisk med originalet? Tror det är där du tänker snett.

Inte heller din upplevelse av det på andra sidan ett fönster är identisk med samma upplevelse med fönstret öppet, om du inte är halvblind vill säga.

sprudel skrev:
VSB

Snarare VBR (vilket behövde repeteras).

Tror kanske att du anser dig veta vilka människor jag åsyftade (du kanske trodde att du var en av dem rent av?) och att du på den grunden ansåg att jag bevisade din tes, men jag kan ju inte stå för dina förutfattade meningar. ;)

Kan bara säga ”om handsken passar”... :)

Du får själv bedöma om du passar in på det jag skrev, och gör du det har du fel med ditt VSB, gör du det inte så får du själv ta ansvar för att du tog åt dig och kände dig kränkt nog för att rättfärdiga dig att spyda dig med ett VSB.

För protokollet - jag tänkte inte på dig. Undrar därför vad det kan bero på att du tog åt dig? :?


Vh, iö


Lun och fin IÖ. :)

Det var mer av ett skämtsamt inlägg, med en liten touch. Jag har lånat det från dig, i en tråd från Övrigt tror jag. Jag fann det då väldigt fyndigt, och samtidigt elegant. (Spydigt, vet jag inte) Så det är inte så illa menat som det kanske framstår. :)

VSB kan absolut vara spydigt, OCH trots det en fyndig och alldeles rimlig kommentar - om den är relevant/träffsäker.

Används den bara för att orättfärdigt underminera förtroendet för den man diskuterar med är det bara fulretorik dock.

Om man skriver VSB och sen inte kan skaka fram sakligt stöd för en sådan kommentar, tycker jag man borde ha låtit bli.

- - -

Men en gång till då - ämnet är komplext. Att förstå fotens funktion (inte bara tro saker, nära övertygelser och försöka systematisera upplevelser) är nödvändigt för att man skall kunna förstå alla infallsvinklar, men det är inte alla tillgängligt.

Därför blir diskussionen inte symmetrisk.

De som inte förstår men känner, tror och väljer, uppfattar ofta att de som har en uppfattning som vilar helt eller delvis på fysikaliska grunder, gör samma sak - känner, tror och väljer. I den oförståndigas* värld är allt åsikter, fakta är inte konkret.

Den som har insikten ser dock den kraftiga asymmetrin. Och när man försöker förklara den så blir man nästan garanterat påhoppad eftersom det är politiskt inkorrekt att tala om att olika människor kan vara olika bra på saker. Det borde inte vara ett problem i diskussioner om målet var att utarma ett ämne och konkretisera de objektiva och beskriva det subjektiva, men för många är diskussioner en tävling, och de går mot personer de pekar ut och angriper personligen, istället för att tala om mekanismerna för sakfrågan och diskussionen.

I det här fallet är ju inte diskussionen ny, och varje gång den utspelar sig så ser vi samma mönster - de som förstår mekanismerna förstår varför var och en (både de som förstår och de som inte förstår) argumenterar som de gör, medan de som inte förstår bara förstår det de själva skriver.

Och min poäng är att det nog inte går att komma längre än så, de som inte kan förstå är inte nåbara. De tänker inte på det viset man behöver tänka för att se hela sammanhanget.

Och observera att jag inte pekar ut någon! Om någon känner sig utpekad så är det mest konstruktiva den personen kan göra kanske att fråga sig själv varför.


Vh, iö

- - - - -

*Fortfarande inte användt i betydelsen korkad, bara som ”avsaknad av förståelse för mekanismerna”.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-11 14:16

Jag har minst 4 faktisisaner som vittnen som alla unisont föredrog den hårda foten (obs inte någon spikfot) och som minst 2 var extremt troende då det gällde att mjukfot är bästa och enda lämpliga lösning. Nu är alla av dom bevandrade i fysik så det är inte en fråga om att dom inte förstod. Och det var heller ingen liten nyans som handlar om tycke och smak utan skillnaden var mellan riktigt dålig och bra återgivning. Oavsett orsak så skulle absolut ingen föredra en mjukfot i en blindtest då. Så att prata om vad vissa andra förstår och inte tycker jag inte är en bra metod alla gånger då man kan förstå en sak men ändå råka ut för något som kräver en mera komplicerad förklaring och kanske ökad förståelse för ett problem så att man kan öka sitt förstånd genom ytterligare erfarenheter.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2019-10-11 14:36

Undrar om Apogee Duetta Signature skulle ha något att vinna på att placeras på SD-fötter. De står på sina egna stativ nu, rakt på det hårda golvet. Om de stannar kvar ett tag till ska jag försöka få tag i SD-fötter till dem. Eller hjul. Säljer hifiklubben SD-fossingar? Får klura ut hur man ska väga dem, antar att det ska vara olika i framkant resp bakkant. Kanske kan prova med de jag har under Carlsson, fast det väger bara en tredjedel.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2019-10-12 08:40

IngOehman skrev:Men en gång till då - ämnet är komplext. Att förstå fotens funktion (inte bara tro saker, nära övertygelser och försöka systematisera upplevelser) är nödvändigt för att man skall kunna förstå alla infallsvinklar, men det är inte alla tillgängligt.

Därför blir diskussionen inte symmetrisk.

De som inte förstår men känner, tror och väljer, uppfattar ofta att de som har en uppfattning som vilar helt eller delvis på fysikaliska grunder, gör samma sak - känner, tror och väljer. I den oförståndigas* värld är allt åsikter, fakta är inte konkret.

Den som har insikten ser dock den kraftiga asymmetrin. Och när man försöker förklara den så blir man nästan garanterat påhoppad eftersom det är politiskt inkorrekt att tala om att olika människor kan vara olika bra på saker. Det borde inte vara ett problem i diskussioner om målet var att utarma ett ämne och konkretisera de objektiva och beskriva det subjektiva, men för många är diskussioner en tävling, och de går mot personer de pekar ut och angriper personligen, istället för att tala om mekanismerna för sakfrågan och diskussionen.

I det här fallet är ju inte diskussionen ny, och varje gång den utspelar sig så ser vi samma mönster - de som förstår mekanismerna förstår varför var och en (både de som förstår och de som inte förstår) argumenterar som de gör, medan de som inte förstår bara förstår det de själva skriver.

Och min poäng är att det nog inte går att komma längre än så, de som inte kan förstå är inte nåbara. De tänker inte på det viset man behöver tänka för att se hela sammanhanget.


Att hävda att man ”förstår” och kan förklara exakt hur det mekaniska systemet {högtalare, spikfötter och underlag} fungerar ens för något enda fall förefaller inte rimligt, för att inte säga för alla högtalare, spikfötter och alla underlag. Om vi nu skall hemfalla till liknelser så skulle man kunna hävda att det vore lika befängt som att Newton skulle hävda att den numera benämnda klassiska mekaniken fullständigt förklarade exakt hur alla objekt dynamiskt förhåller sig till varandra, från de minsta (sub-atomära) till de största (kosmiska - om det nu är en adekvat beskrivning av vad som faktiskt är det största som faktiskt finns).

Den som anser sig ha det svaret tror jag gör bäst i att fundera ett varv till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-12 12:19

Ja hur svårt kan det vara?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-12 12:41

Johan_Lindroos skrev:Ja hur svårt kan det vara?


Jag håller med!

Det är ju bara att lyssna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster