petersteindl skrev:Ursäkta en novis på området. Kan verkligen en metronom ange takten? Jag tror man måste börja definiera vad man lägger i betydelsen metronom. Jag har alltid sett en metronom som en tingest som enkom ger en mängd identiska pulser per minut. Det betyder att man har ett konstant pulståg med givet antal pulser per tidsenhet. That's it.
Alla pulser är lika och ingen betoning finns på någon puls. Man ställer in det som kallas Tempo. Adagio, andante, moderato, allegretto, allegro och presto anger vilket tempo tonsättaren tänkt sig. Sedan kan man införa tempoavvikelser. Men takt?
Jag var ju den som började skriva om metronom i tråden. Jag ser dock att jag skrivit så att man kanske kan förledas tro att jag med metronom menar något mer än en konstant puls som tickar med en given inställd pulsfrekvens som anger tempo. Men jag ser en metronom som en apparat som ger en konstant puls som tickar med en given inställd pulsfrekvens och inget mer. Den anger enkom tempo. Att man sen skulle kunna styra metronomen är andra funktioner än metronomens fundamentala arbetsuppgift.
petersteindl skrev:Om man tar en perfekt metronom som dessutom är digital och detta för att kunna styra den på olika parametrar. Man kan exempelvis ställa in den på 80 slag i minuten. Då har man en puls. Sedan varierar man amplituden exempelvis genom att öka amplituden på var fjärde slag. Pulsen är densamma, men man har infört takt. Timingen i pulsen är orörd. Sedan kan man istället öka amplituden på vart tredje slag. Då blir det valstakt. Är det varannat slag så blir det marschtakt. Pulsen är orörd. Vad jag kan bedöma bestäms takten i så fall av amplitudökning på en viss delmultipel av slagen hos pulsen. Dock kan man införa takt på flera olika sätt, bl.a. genom att ändra på frekvensinnehållet istället för ljudstyrka. Tick tack tick tack.
På så sätt kan man införa melodi om frekvensinnehållet mellan tick och tack har ett harmoniskt intervall. Då kommer pitch/tonhöjd in i bilden. Pulsen är oförändrad.
Melodi är som jag ser det den kanske dominanta variabeln i musik. Suddas tonhöjd ut eller förvanskas genom att spela falskt så faller det musikaliska.
Sedan kan man tänka sig att variera pulsen. Det kan ske taktfast, men även inte. Hade man en sådan digital metronom där man kan ändra en massa olika parametrar så skulle man säkerligen lära sig massor om musik. Ja tror att man även skulle kunna skriva rolig musik för metronom.
Det får bli ett kort inlägg på mina tankar en fredag em.
Mvh
Peter
Nu har jag googlat.
Man kan gå in på
https://www.imusic-school.com/en/tools/online-metronome/Där hittade jag en sådan tingest som jag försökte beskriva.
Här kan man ställa in sin specifika puls. Dock kan man här ändra pulståget genom att klicka i rutan för STRESS FIRST BEAT och ange ett heltal. Man kan även klicka på NOTERNA. En enskild not som är ifylld indikerar en kvarts ton. Vill man ha typisk valstakt 3/4 klickar man på stress first beat och ställer in 3. Sedan klickar man på noten med 3 ben. Man kan experimentera genom att ställa pulsen mellan 60 -120. Till alla er som kan spela instrument efter noter så är detta vardagsmat och jag hoppas jag skrivit rätt.
Man kan också ställa in stress first beat = 4 och klicka på de olika noterna. Man kan experimentera en massa olika lägen.
Nu är min fråga till er, blir det bättre sving genom att musikern varierar tempot medans musikern spelar? Vissa instrument är ju tänkt hålla tempot, tex, basist och trummis. Jag inbillar mig att trummisen skall hålla tempot, men kan variera takt och accent. Man kan accentuera first beat på en massa olika sätt.
jag frågar för att söka förstå vad de olika debattörerna menar och om ni menar samma saker då ni pratar om metronomen. Att hålla sig strikt till en metronom innebär för mig att tempot är konstant, men man kan variera accent och takt lite olika och därigenom få det att låta som rätt timing, men timingen är ju konstant. Jag inbillar mig att om man inte håller tempot rätt sinsemellan mellan musikerna och varierar takten så blir det inte så bra, men, som sagt, man kan införa tempoavvikelser i musiken och i så fall ändra tempot lite hit och dit för att åstadkomma något speciellt och då bör väl alla musiker haka på, men jag vet inte??
Exempelvis har jag för mig att tempot skall vara konstant genom hela Bolero, men vissa dirigenter varierar tempot, exempelvis genom att höja tempot mot slutet. De Bolero jag tycker bäst om har konstant tempo från början till slut och använder orkesterns dynamiska omfång.
Stravinskys våroffer är intressant.
[ YouTube ]
Lyssna från 2:40 och takten vid 3:01 och framåt. För mig svänger det rätt bra, men varierar tempot? Själv tror jag inte det. Vad tycker herrskapet?
MvH
Peter
Vid levande musicerande (utan "klick") brukar i normalfallet tempot (= metronomsiffran) variera kontinuerligt.
Ökar ibland och sackar ibland, som någon slags inbyggd organisk funktion av det som spelas.
Det är det som ryms under det som kallas agogik.
Ovana amatörer rusar ofta vid styrkeökningar och tvärtom, vilket bör tränas bort. Medan rutinerade rävar undviker enkla fällor,
och åstadkommer en organisk helhet där temposkiftningar hela tiden förstärker uttrycket.
Tar vi "beatmusik" är det oftast viktigt att "kompsektionen" ger en stadig puls till övriga att förhålla sig till.
Sen kan solister, sångare etc. fara omkring lite hur som helst i fraseringen för ett personligt uttryck.
Viktigt då att "pulsmaskinen" inte följer utan, i det närmaste, bibehåller pulsen. Annars brukar det rasa ihop som ett korthus.
(Är själv väldigt besviken på en platta jag producerade just för att basisten omöjligt kunde hålla sig på plats - utan med klassisk
skolning i botten, hela tiden skulle hålla på att både följa, och "uttrycka" sig tempomässigt. Vilket gör att det aldrig riktigt svänger.
Jag borde ha begärt långt mer produktionstid, innan jag sa ja, för att hinna "klippa om" och/eller lägga på ton för ton, i bas-spåret. )https://tidal.com/browse/album/10998182Nödlösningen blev att hålla ner basen i mixen så den inte hörs så bra
Spår 6 t.ex. hade kunnat bliva fantastiskt - om basisten hade förstått sin funktion...
(Hu, vad jag slet med den - men det gick inte.)Och det är både korrekt och bra att skilja på tempo och takt.
Eftersom jag specialstuderat Våroffer inför en inspelning, vet jag att Stravinskij själv var närmast rabiat noga med att tempi och
angivna metronomvärden skulle följas. Sen hade han inte direkt rykte om sig att vara en lysande dirigent, så frågan är om han
ens själv gör det vid ledning av sina egna verk? Och han ändrar ofta själv vid omarbetningar och revisioner.
Spelas Våroffer med konstant tempo, svänger det ibland utav attan, tycker jag också.
(hörde den nyligen, för femte gången, med Hovkapellet. Och det var riktigt bra. Bäst hittills. Stefan Solyom dirigerade.)Jag rekommenderar Michael Tilson Thomas Våroffer, med San Francisco-orkestern.
(lite djupbasfattig som ofta med symfoniska inspelningar - men ett i mitt tycke lysande framförande)
https://tidal.com/browse/album/2986695Personligen får jag exem av dirigenter som ska "sätta sin egen prägel" på diverse verk genom ritardandi etc. här å var. Eller
genom att ändra t.ex. Beethovens metronomsiffror med hänvisning till att Ludwigs metronom troligen gick fel
(Beethoven var själv inblandad i utvecklandet av en mycket precis metronom - eftersom han var väldigt noga med rätt tempi)Det där hör oftast till en svunnen tid med grabbar som Stokowski och liknande "demoner".
Idag är det vanligare att dirigenten letar efter tonsättarens intentioner. Men inte alltid.
Men oavsett detta så blir ändå alla tolkningar olika av massor med skäl. Vilket man lätt upptäcker om man jämför olika inspelningar av samma verk.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---