spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-28 19:36

IngOehman skrev:
goat76 skrev:
sprudel skrev:
Det här är ju verkligen intressant, tycker jag.
Jag litar på min hörsel, över tid, vill jag tillägga. Det är via den jag uppfattar och kommunicerar med musiken.
Om jag tillåter mig vara något provokativ i min tolkning av det du säger Nattis så vill du ha det bästa, men kan inte själv uppfatta om det är så. Vad ska du med det till i så fall? Känns ju helt onödigt?
Här tycks gå en vattendelare mellan ett antal skribenter på Faktiskt, om man är observant på mönster.
Vad jag dock inte förstår är varför det många gånger är så svårt att acceptera andras prioriteringar, bevekelsegrunder för musiklyssning. Varför måste man övertyga andra att man själv har rätt, och andra fel?


Medhåll på allt det där.

Huvudsyftet med anläggningen är väl att i slutändan lyssna på musik?
Men för vissa här är det tydligen helt och hållet sekundärt. Skruvat!

Helt absurt att välja bort det absolut överlägset bästa man någonsin hört i ljudväg, bara för att man har en förutfattad mening att tillverkaren av produkten måste ha haft tur när de utvecklade den.

Prioriteringar?

Vilket konstigt inlägg du gör. :?

Jag har inte sett någon som skrivit något sådant där. Du hittar ju bara på. :cry: Hur skall en seriös diskussion kunna uppstå när du skriver sådant där och sen håller andra ansvariga för dina påhittade saker?

Diskussionen kommer att bli mycket bättre om du försöker förstå vad andra menar istället för att försöka missförstå och hitta på och sen klandra andra för det.

Men vi kan kolla:

-Om någon inte har anläggningen för att lyssna på musik (eller andra ljud) säg till!

-Om någon valt bort det absolut bästa de hört, för att man tänker att tillverkaren haft tur, säg till!


Vh, iö


Vad är det jag hittar på?

Det framgår ganska tydligt här nedanför att personen i fråga skulle välja bort det bästa han hört, av den enkla anledning att han anser att tillverkaren haft tur som fått sagda högtalare att låta så pass bra, trots att den är konstruerad för spikfötter. :)

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
Är högtalarna konstruerade för spikes, så bör de undvikas oavsett vad man ställer dem på.


Tycker du den bör undvikas även i det fall att den aktuella högtalaren är bland det bästa du någonsin hört vid lyssnande av musik?


Ja, jag skulle inte vilja sitta och veta att den bara blivit bra av slump snarare än av kompetens.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-28 19:45

goat76 skrev:Det framgår ganska tydligt här nedanför att personen i fråga skulle välja bort det bästa han hört, av den enkla anledning att han anser att tillverkaren haft tur som fått sagda högtalare att låta så pass bra, trots att den är konstruerad för spikfötter. :)

...


Du fattar visst inte grunden bakom det.... att anledningen är att konstruktören uppenbarligen inte kan grundläggande fysik.... så om man inte kan grundläggande fysik så kan det finnas fler saker i konstruktionen av högtalare som det troligen brister på.... Det gäller inte fötterna - det gäller att missen i fötterna pekar på att det kan finnas fler missar!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-28 19:55

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det framgår ganska tydligt här nedanför att personen i fråga skulle välja bort det bästa han hört, av den enkla anledning att han anser att tillverkaren haft tur som fått sagda högtalare att låta så pass bra, trots att den är konstruerad för spikfötter. :)

...


Du fattar visst inte grunden bakom det.... att anledningen är att konstruktören uppenbarligen inte kan grundläggande fysik.... så om man inte kan grundläggande fysik så kan det finnas fler saker i konstruktionen av högtalare som det troligen brister på.... Det gäller inte fötterna - det gäller att missen i fötterna pekar på att det kan finnas fler missar!


Då svarar man det i sitt första inlägg istället för att låta det gå två dagar innan man klargör vad man menade.
Det här luktar efterhands-kontruktion långa vägar. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Conan » 2019-09-28 19:56

goat76 skrev:Det framgår ganska tydligt här nedanför att personen i fråga skulle välja bort det bästa han hört, av den enkla anledning att han anser att tillverkaren haft tur som fått sagda högtalare att låta så pass bra, trots att den är konstruerad för spikfötter


Vad är sannolikheten att världens godaste maträtt kräver att kryddas med mängder av grillkrydda för att komma till sin rätt? :wink:

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2019-09-28 20:47

Man kan tycka och tänka mycket om allehanda hifi-tillverkare, men om man lyssnar runt på olika anläggningar (någorlunda vettigt injusterade) kan man ändå konstatera att Linn förmår producera anläggningar i absolut toppklass, elektronik och högtalare. De är säkert långt ifrån bäst på allt, men de tycks ha ett väldigt tydligt mål som gör att de inte går lika vilse som majoriteten av konkurrenterna trots att vissa av deras högtalare har mätt lite underligt i ekofritt rum. Att Majik serien har tydlig karaktär är tämligen uppenbart då man lyssnar, men rätt placerade så förmår de återge musik relativt bra ändå. Inte riktigt min tekopp, men... Jag tror dock mycket av orsaken till att Linn-anläggningar presterar så bra ofta beror på att de ofta är mycket noga injusterade samt att Linns elektronik och f.f.a. deras signalkällor och försteg har hållit (och håller) hög klass. Det är enligt min erfarenhet sällan en slump när en anläggning låter bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-28 21:55

Conan skrev:
goat76 skrev:Det framgår ganska tydligt här nedanför att personen i fråga skulle välja bort det bästa han hört, av den enkla anledning att han anser att tillverkaren haft tur som fått sagda högtalare att låta så pass bra, trots att den är konstruerad för spikfötter


Vad är sannolikheten att världens godaste maträtt kräver att kryddas med mängder av grillkrydda för att komma till sin rätt? :wink:



Läs den enkla frågan först:

goat76 skrev:Om den aktuella högtalaren är den absolut bästa du hört vid uppspelande av musik i ditt lyssningsrum, förutsatt att den står på de spikar den var konstruerad för att stå på.
Anser du då fortfarande att den bör undvikas, baserat på din uppfattning att den måste ha blivit bra av en slump?


Frågan förutsätter redan att sagda högtalare är den absolut bästa högtalaren personen hört vid uppspelande av musik i hans lyssningsrum, därför är frågan om hur sannolikt det initialt var att det skulle vara precis så helt och hållet ovidkommande för det specifika fallet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Conan » 2019-09-28 22:48

goat76 skrev:Frågan förutsätter redan att sagda högtalare är den absolut bästa högtalaren personen hört vid uppspelande av musik i hans lyssningsrum, därför är frågan om hur sannolikt det initialt var att det skulle vara precis så helt och hållet ovidkommande för det specifika fallet


Och om det bästa du nånsin ätit förutsatte att du hinkade på en halv burk grillkrydda, skulle du äta den rätten frukost, lunch & middag då? Frågan är så osannolik att man inte ens behöver fundera allvarligt på det, eller hur?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav petersteindl » 2019-09-28 22:57

Conan skrev:
goat76 skrev:Frågan förutsätter redan att sagda högtalare är den absolut bästa högtalaren personen hört vid uppspelande av musik i hans lyssningsrum, därför är frågan om hur sannolikt det initialt var att det skulle vara precis så helt och hållet ovidkommande för det specifika fallet


Och om det bästa du nånsin ätit förutsatte att du hinkade på en halv burk grillkrydda, skulle du äta den rätten frukost, lunch & middag då? Frågan är så osannolik att man inte ens behöver fundera allvarligt på det, eller hur?


Japp. :wink:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-28 23:04

Conan, du har ett omåttligt mat-intresse! :lol:

Din fråga är så osannolik att jag omöjligt kan sätta den i relation till vad det har med min fråga att göra?
Är det fest ikväll? :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Conan » 2019-09-29 07:29

goat76 skrev:Conan, du har ett omåttligt mat-intresse! :lol:

Din fråga är så osannolik att jag omöjligt kan sätta den i relation till vad det har med min fråga att göra?
Är det fest ikväll? :)


Jo ibland kan det vara bra att exemplifiera från ett annat område eftersom hifi kan bli lite... infekterat och då låser det sig. Du skrev tidigare i tråden att kalibrering och "teknisk prestanda" är bra när det gäller annan återgivning (bildmonitorer och trohet mot insignalen), och nu säger du att grillkrydda skulle kunna förgylla "världens bästa maträtt" är helt osannolikt.

Men inom hifi är det inte trohet mot insignalen som gäller utan mot nån slags egenupplevd akustisk händelse, och nåt så tekniskt tokigt som spikfötter skulle kunna vara en förutsättning i konstruktionen av världens absolut bästa högtalare... :roll: :wink:

Matanalogier är väl kul och ännu bättre är det om det blir food for thought... om man låter det gro. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-29 08:14

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det framgår ganska tydligt här nedanför att personen i fråga skulle välja bort det bästa han hört, av den enkla anledning att han anser att tillverkaren haft tur som fått sagda högtalare att låta så pass bra, trots att den är konstruerad för spikfötter. :)

...


Du fattar visst inte grunden bakom det.... att anledningen är att konstruktören uppenbarligen inte kan grundläggande fysik.... så om man inte kan grundläggande fysik så kan det finnas fler saker i konstruktionen av högtalare som det troligen brister på.... Det gäller inte fötterna - det gäller att missen i fötterna pekar på att det kan finnas fler missar!


Då svarar man det i sitt första inlägg istället för att låta det gå två dagar innan man klargör vad man menade.
Det här luktar efterhands-kontruktion långa vägar. :)


Jag tror de flesta förstod det redan från förstaposten, du har väl varit lite för insnöad på fötter bara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-29 08:29

Conan skrev:
goat76 skrev:Conan, du har ett omåttligt mat-intresse! :lol:

Din fråga är så osannolik att jag omöjligt kan sätta den i relation till vad det har med min fråga att göra?
Är det fest ikväll? :)


Jo ibland kan det vara bra att exemplifiera från ett annat område eftersom hifi kan bli lite... infekterat och då låser det sig. Du skrev tidigare i tråden att kalibrering och "teknisk prestanda" är bra när det gäller annan återgivning (bildmonitorer och trohet mot insignalen), och nu säger du att grillkrydda skulle kunna förgylla "världens bästa maträtt" är helt osannolikt.

Men inom hifi är det inte trohet mot insignalen som gäller utan mot nån slags egenupplevd akustisk händelse, och nåt så tekniskt tokigt som spikfötter skulle kunna vara en förutsättning i konstruktionen av världens absolut bästa högtalare... :roll: :wink:

Matanalogier är väl kul och ännu bättre är det om det blir food for thought... om man låter det gro. :)

Köksliknelserna är ju klassiska! Har gjort mig skyldig till massor.

Men - det är min bestämda mening att det är musik som motsvarar mat. Olika musik är olika rätter. HiFi kan motsvara den grad med vilken man reproducerar en originalmaträtt.

Dåliga matvaror gör fideliteten lidande, ett dåligt recept gör fideliteten lidande, en dålig kock gör fideliteten lidande.

Om man går ett steg till och istället fokuserar på upplevelsen av maten så kommer även en massa psykologiska faktorer in, och förstås om den som äter är hungrig, frisk, miljön där det äts och sällskap. Bland annat.

Kort sagt - en kock som serverar det godaste man någonsin ätit behöver inte vara den bästa kocken. Det kan vara en kock som mikrat något som råkat falla en i smaken bara. Och det betyder inte att nästa rätt kommer att vara god, eller ens ätlig. En kock med tur i ett enstaka fall är som jag ser det ointressant. En god kock är en med hög fidelitet mot all mat, vilket dock självklart primärt gynnar de högklassiga maträtterna.

Liknelsen faller förstås på att en kock inte riktigt motsvarar en HiFi-anläggning. Skillnaden är att hifi-anläggningen alltid har en återgivningsroll och alltså bara återskapar, inte skapar musik. Musiken skapades före eller under inspelnkngen, som anläggningen inte var inblandad i.

En kock har däremot ofta även en roll som kompositör, musiker, producent och till och med instrumentmakare!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-29 09:11

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Nattlorden skrev:
Du fattar visst inte grunden bakom det.... att anledningen är att konstruktören uppenbarligen inte kan grundläggande fysik.... så om man inte kan grundläggande fysik så kan det finnas fler saker i konstruktionen av högtalare som det troligen brister på.... Det gäller inte fötterna - det gäller att missen i fötterna pekar på att det kan finnas fler missar!


Då svarar man det i sitt första inlägg istället för att låta det gå två dagar innan man klargör vad man menade.
Det här luktar efterhands-kontruktion långa vägar. :)


Jag tror de flesta förstod det redan från förstaposten, du har väl varit lite för insnöad på fötter bara.


Faktum kvarstår dock att du väljer bort det absolut bästa du hört när det kommer till högtalare, p.g.a. faktorer du inte kan höra, du väljer bort den endast för att du misstänker att utvecklaren haft tur som fått till det mest fantastiska ljud du någonsin hört.
Det man då kan konstatera är att du med din anläggning inte har som primärt mål att avnjuta musik, du vill bara med yttre hjälp från någon annan få vetskapen om att anläggningen inte har någon direkt färgning. Så även om den mer neutrala högtalaren har en massa andra tillkortakommanden som gör att den överlag presterar betydligt sämre att få dig att avnjuta musiken så väljer du ändå den.

Vi två har helt olika mål med intresset hifi där jag primärt är intresserad av musik och du av någonting annat.
Därför sätter jag härmed punkt för just våran lilla diskussion när det kommer till just detta. Tack.

Nu får ni fritt fram att nu i efterhand måla detta till vad ni vill. Varsågod!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-29 09:19

goat76 skrev:Vi två har helt olika mål med intresset hifi där jag primärt är intresserad av musik och du av någonting annat.
Därför sätter jag härmed punkt för just våran lilla diskussion när det kommer till just detta. Tack.


Jag skulle säga det är precis tvärt om...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-09-29 09:34

Conan skrev:
goat76 skrev:Conan, du har ett omåttligt mat-intresse! :lol:

Din fråga är så osannolik att jag omöjligt kan sätta den i relation till vad det har med min fråga att göra?
Är det fest ikväll? :)


Jo ibland kan det vara bra att exemplifiera från ett annat område eftersom hifi kan bli lite... infekterat och då låser det sig. Du skrev tidigare i tråden att kalibrering och "teknisk prestanda" är bra när det gäller annan återgivning (bildmonitorer och trohet mot insignalen), och nu säger du att grillkrydda skulle kunna förgylla "världens bästa maträtt" är helt osannolikt.

Men inom hifi är det inte trohet mot insignalen som gäller utan mot nån slags egenupplevd akustisk händelse, och nåt så tekniskt tokigt som spikfötter skulle kunna vara en förutsättning i konstruktionen av världens absolut bästa högtalare... :roll: :wink:

Matanalogier är väl kul och ännu bättre är det om det blir food for thought... om man låter det gro. :)


Analogier är har sina pros & cons. De kan underlätta en föståelsen av en tankestruktur men har inget värde som hållbart argument i en diskussion. Det som gäller för analogin behöver inte gälla för parallellen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Conan » 2019-09-29 10:14

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Vi två har helt olika mål med intresset hifi där jag primärt är intresserad av musik och du av någonting annat.
Därför sätter jag härmed punkt för just våran lilla diskussion när det kommer till just detta. Tack.


Jag skulle säga det är precis tvärt om...


Jag skulle säga att det generellt är svårt att säga vad som driver en person i sin hobby. Men flera jag stött på inom hifi-svängen har svårt att se på ljudanläggningen som ren återgivare; snarare vill man se den som en del i "skapandekedjan". När det gäller en bildmonitor så kopplar det att en riktigt bra monitor endast återger det som den matas med, men en ljudåtergivare ska göra "nånting mer" och allmänt förhöja upplevelsen av det som lyssnas på i nån aspekt.

Och det kan man väl få tycka om det gör personen glad, men det öppnar inte så lite upp spelplanen för allsköns tweaks & trick som inte har så mycket med anläggningens faktiska tekniska prestanda att göra. Som användningen av spikfötter...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-09-29 11:11

Absolut, så blir det ju.

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Vi två har helt olika mål med intresset hifi där jag primärt är intresserad av musik och du av någonting annat.
Därför sätter jag härmed punkt för just våran lilla diskussion när det kommer till just detta. Tack.


Jag skulle säga det är precis tvärt om...

Jag får lite likande intryck. Den som är intresserad av musik, nyfiken på den, vill väl rimligen höra den så sant som möjligt?

De som är intresserad av sig själv, sina reaktioner, känslor, upplevelser... och ser musik som ”ännu en drog” däremot, bryr sig näppeligen om ursprungstrohet.

Som jag ser det är det en filosofisk fråga och det ena är inte mera rätt än det andra, men det bli lite konstigt när den som är ointresserad av musiken och bara ute efter den egna reaktionen, beskriver det tvärtom. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2019-09-29 11:31

IngOehman skrev:Absolut, så blir det ju.

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Vi två har helt olika mål med intresset hifi där jag primärt är intresserad av musik och du av någonting annat.
Därför sätter jag härmed punkt för just våran lilla diskussion när det kommer till just detta. Tack.


Jag skulle säga det är precis tvärt om...

Jag får lite likande intryck. Den som är intresserad av musik, nyfiken på den, vill väl rimligen höra den så sant som möjligt?

De som är intresserad av sig själv, sina reaktioner, känslor, upplevelser... och ser musik som ”ännu en drog” däremot, bryr sig näppeligen om ursprungstrohet.

Som jag ser det är det en filosofisk fråga och det ena är inte mera rätt än det andra, men det bli lite konstigt när den som är ointresserad av musiken och bara ute efter den egna reaktionen, beskriver det tvärtom. :?


Vh, iö


Ja, det förefaller tydligt att vi här ser två helt olika infallsvinklar. Något man i sådana sammanhang bör förhålla sig generell ödmjuk inför då man har en starkt evidensbaserad uppfattning är hur det man inte vet om ett fenomen kan tänkas ha bäring på fenomenet och därmed hur det man inte vet skulle kunna påverka ens uppfattning. Det kan ofta inte göras osannolikt att det man inte känner till helt kan kullkasta de slutsatser man dragit utifrån otillräckliga underlag. Det gäller såväl spikfotsdebatten som många andra fenomen som delvis kan beskrivas med någorlunda enkel fysik, medan en komplett fenomenbeskrivning inte låter sig göras annat än i mycket begränsade och välkontrollerade, tämligen akademiska förhållanden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-29 12:33

hcl skrev:
IngOehman skrev:Absolut, så blir det ju.

Nattlorden skrev:
Jag skulle säga det är precis tvärt om...

Jag får lite likande intryck. Den som är intresserad av musik, nyfiken på den, vill väl rimligen höra den så sant som möjligt?

De som är intresserad av sig själv, sina reaktioner, känslor, upplevelser... och ser musik som ”ännu en drog” däremot, bryr sig näppeligen om ursprungstrohet.

Som jag ser det är det en filosofisk fråga och det ena är inte mera rätt än det andra, men det bli lite konstigt när den som är ointresserad av musiken och bara ute efter den egna reaktionen, beskriver det tvärtom. :?


Vh, iö


Ja, det förefaller tydligt att vi här ser två helt olika infallsvinklar. Något man i sådana sammanhang bör förhålla sig generell ödmjuk inför då man har en starkt evidensbaserad uppfattning är hur det man inte vet om ett fenomen kan tänkas ha bäring på fenomenet och därmed hur det man inte vet skulle kunna påverka ens uppfattning. Det kan ofta inte göras osannolikt att det man inte känner till helt kan kullkasta de slutsatser man dragit utifrån otillräckliga underlag. Det gäller såväl spikfotsdebatten som många andra fenomen som delvis kan beskrivas med någorlunda enkel fysik, medan en komplett fenomenbeskrivning inte låter sig göras annat än i mycket begränsade och välkontrollerade, tämligen akademiska förhållanden.


Mycket bra inlägg hcl, tummen upp :!:

Något ytterst väsentligt saknas i ekvationen som inte alla verkar ha förmågan att upptäcka, alternativt ignorerar på grund av sin starka övertygelse om att vi år 2019 kommit i mål vad gäller vetskapen om alla parametrar som påverkar sinnet och hörseln.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-29 12:46

goat76 skrev:Något ytterst väsentligt saknas i ekvationen som inte alla verkar ha förmågan att upptäcka, alternativt ignorerar på grund av sin starka övertygelse om att vi år 2019 kommit i mål vad gäller vetskapen om alla parametrar som påverkar sinnet och hörseln.


Pratar du om mig, så är det ju just beroende på kunskapen om vad som påverkar sinnet och hörseln som jag väljer att luta mig mot fysiken i så stor utsträckning som möjligt. Det är liksom inte kvantteori bakom att bygga en högtalare.... Så att vi skulle sakna någon teori som behandlar något så trivialt som en högtalare - det gör vi inte.

Det vi saknar är:
* möjligheten att samla in tillräckligt med data
* möjligheten att behandla så stora mängder data
* värdera dessa data från en psykoakustiskt perspektiv
...och detta då inom en rimlig tidrymd...

Den som tror att det finns några naturlagsmässiga landvinningar kvar att göra i ett så trivialt område som detta rör sig i.... kan inte tillräckligt med fysik. Det rör sig varken om hastigheter i närheten av ljusets, eller om subatomära partiklar.... eller framför allt bådadera samtidigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-29 12:50

goat76 skrev:Något ytterst väsentligt saknas i ekvationen som inte alla verkar ha förmågan att upptäcka, alternativt ignorerar på grund av sin starka övertygelse [...]

Vad är då detta väsentliga?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-29 13:02

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:Något ytterst väsentligt saknas i ekvationen som inte alla verkar ha förmågan att upptäcka, alternativt ignorerar på grund av sin starka övertygelse [...]

Vad är då detta väsentliga?


Det får vi vänta på för att få veta när någon upptäcker att jorden är rund. :)

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav RogerJoensson » 2019-09-29 14:30

Tro då alltså?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-09-29 18:19

RogerJoensson skrev:Tro då alltså?


Japp, absolut. När en föreställning om ett fenomen inte är uppenbart heltäckande men ändå bäst rimliga så klämmer man till med att då måste det vara Gud. Nyss hemkommen från gudstjänsten? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-29 18:28

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:Tro då alltså?


Japp, absolut. När en föreställning om ett fenomen inte är uppenbart heltäckande men ändå bäst rimliga så klämmer man till med att då måste det vara Gud. Nyss hemkommen från gudstjänsten? :D


Hade Jesus föredragit spikar?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2019-09-29 18:45

goat76 skrev:
sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:Tro då alltså?


Japp, absolut. När en föreställning om ett fenomen inte är uppenbart heltäckande men ändå bäst rimliga så klämmer man till med att då måste det vara Gud. Nyss hemkommen från gudstjänsten? :D


Hade Jesus föredragit spikar?

Gissar att han hade föredragit dämpande kuddar, såvida de som hamrade inte var särdeles uthålliga. Med tanke på hur vädret förmodligen var på plats kanske hamrarna hade gett upp i tid? Man kan undra hur världen hade blivit då?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Miper
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2009-05-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Miper » 2019-09-30 09:33

IngOehman skrev:Absolut, så blir det ju.

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Vi två har helt olika mål med intresset hifi där jag primärt är intresserad av musik och du av någonting annat.
Därför sätter jag härmed punkt för just våran lilla diskussion när det kommer till just detta. Tack.


Jag skulle säga det är precis tvärt om...

Jag får lite likande intryck. Den som är intresserad av musik, nyfiken på den, vill väl rimligen höra den så sant som möjligt?

De som är intresserad av sig själv, sina reaktioner, känslor, upplevelser... och ser musik som ”ännu en drog” däremot, bryr sig näppeligen om ursprungstrohet.

Som jag ser det är det en filosofisk fråga och det ena är inte mera rätt än det andra, men det bli lite konstigt när den som är ointresserad av musiken och bara ute efter den egna reaktionen, beskriver det tvärtom. :?


Vh, iö



+1 på detta.

Är man intresserad av musiken på ett vetenskapligt vis vill man ha det så ofärgat/oförstört som möjligt.

Är man intresserad av musiken på ett känslomässigt sätt vill man att det skall låta så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-09-30 11:31

Miper skrev:+1 på detta.

Är man intresserad av musiken på ett vetenskapligt vis vill man ha det så ofärgat/oförstört som möjligt.

Är man intresserad av musiken på ett känslomässigt sätt vill man att det skall låta så bra som möjligt.


Du sätter ett +1 på ett väldigt vinklat och färgat inlägg, så jag kan misstänka vilken sida du står på och det är den sidan där man väljer att tänka endast på den andra halvan av helheten.

Den så kallade vetenskapliga sidan vill återge all den färgning som återfinns på mediet till 100%, oavsett hur långt ifrån den slutgiltliga uppspelningen sedan låter från den verkliga ursprungshändelsen.
Man bör vara medveten om att informationen på mediet redan är starkt färgat av uppspelnings-apparaturen, högtalaren, akustiken och av producentens egna preferenser.



Eller så är man mer intresserad av helheten och vill att anläggningen ska spela upp ett så verklighetstroget ljud som möjligt av den ursprungliga musikhändelsen. Detta är både svårt och lätt på samma gång, dels är det svårt att veta exakt hur ursprungshändelsen på det specifika alstret lät, dels är det lätt för att man vet hur musik i genomsnitt låter uppspelad live framför sig.

Med vetskapen om alla de färgningar som skett i studiorummet i form av uppspelnings-apparatur, högtalare, akustiken och av producentens egna preferenser så inser man att informationen på själva mediet redan är starkt färgat av allt detta. Om man då väljer att vara lite mer klartänkt och istället tänker på helheten från en ursprunglig musikhändelse så förstår man att en eventuell egen "åter-färgning"* av det uppspelade materialet (som redan är starkt färgat) inte nödvändigtvis är av ondo, helst inte om det får ens egna anläggning att "måla upp" ett mer verklighetstroget ljud från den verkliga musikaliska ursprungshändelsen.



Oavsett vilken väg/sida man väljer med sin anläggning så ska man inte tro att det finns någon ofärgad återgivning av den ursprungliga musikhändelsen, vilket är den jag är intresserad av.

Om man bara är intresserad av att återspegla all den färgning som återfinns på mediet, så går det från det stadiet mycket riktigt att med full vetenskap återge just all den färgningen så "ofärgat" och "neutralt" som möjligt. Det blir dock väldigt löjligt när vissa här försöker måla upp denna väg/sida som något mer korrekt i avseendet att få ett "renare fönster" till den musikaliska ursprungshändelsen.


* Med åter-färgning menar jag inte en exakt likadan vilket är omöjligt.

Användarvisningsbild
Miper
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2009-05-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Miper » 2019-09-30 11:56

goat76 skrev:
Miper skrev:+1 på detta.

Är man intresserad av musiken på ett vetenskapligt vis vill man ha det så ofärgat/oförstört som möjligt.

Är man intresserad av musiken på ett känslomässigt sätt vill man att det skall låta så bra som möjligt.


Du sätter ett +1 på ett väldigt vinklat och färgat inlägg, så jag kan misstänka vilken sida du står på och det är den sidan där man väljer att tänka endast på den andra halvan av helheten.

Den så kallade vetenskapliga sidan vill återge all den färgning som återfinns på mediet till 100%, oavsett hur långt ifrån den slutgiltliga uppspelningen sedan låter från den verkliga ursprungshändelsen.
Man bör vara medveten om att informationen på mediet redan är starkt färgat av uppspelnings-apparaturen, högtalaren, akustiken och av producentens egna preferenser.



Eller så är man mer intresserad av helheten och vill att anläggningen ska spela upp ett så verklighetstroget ljud som möjligt av den ursprungliga musikhändelsen. Detta är både svårt och lätt på samma gång, dels är det svårt att veta exakt hur ursprungshändelsen på det specifika alstret lät, dels är det lätt för att man vet hur musik i genomsnitt låter uppspelad live framför sig.

Med vetskapen om alla de färgningar som skett i studiorummet i form av uppspelnings-apparatur, högtalare, akustiken och av producentens egna preferenser så inser man att informationen på själva mediet redan är starkt färgat av allt detta. Om man då väljer att vara lite mer klartänkt och istället tänker på helheten från en ursprunglig musikhändelse så förstår man att en eventuell egen "åter-färgning"* av det uppspelade materialet (som redan är starkt färgat) inte nödvändigtvis är av ondo, helst inte om det får ens egna anläggning att "måla upp" ett mer verklighetstroget ljud från den verkliga musikaliska ursprungshändelsen.



Oavsett vilken väg/sida man väljer med sin anläggning så ska man inte tro att det finns någon ofärgad återgivning av den ursprungliga musikhändelsen, vilket är den jag är intresserad av.

Om man bara är intresserad av att återspegla all den färgning som återfinns på mediet, så går det från det stadiet mycket riktigt att med full vetenskap återge just all den färgningen så "ofärgat" och "neutralt" som möjligt. Det blir dock väldigt löjligt när vissa här försöker måla upp denna väg/sida som något mer korrekt i avseendet att få ett "renare fönster" till den musikaliska ursprungshändelsen.


* Med åter-färgning menar jag inte en exakt likadan vilket är omöjligt.



Jag tycker inte att Ingvars inlägg är varken vinklat eller färgat.

Vad jag väljer är självklart för mig, jag vill bli känslomässigt berörd och bryr mig överhuvudtaget inte om den vetenskapliga sidan av musiken(trohet till usprungshändelsen). Har svårt att se hur man kan bli berörd av
något ”olyssningsbart mög” men det det går säkert :)

Jag tror problemet är att många tar illa vid sig när dem får i ansiktet att dem föredrar färgat ljud,
det gör inte inte jag. Jag älskar färgat ljud om det berör mig :)

Med det sagt så respekterar jag dem som vill ha ha det serverat som olyssningsbart mög.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2019-09-30 12:08

Miper skrev:Med det sagt så respekterar jag dem som vill ha ha det serverat som olyssningsbart mög.


Det finns det ingen som gör. Så det enda du lyckas med när du skriver så är att vara respektlös mot andra människors upplevelser.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster