spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Michael » 2020-02-16 23:17

Jo P3 har ju efter senaste förändringen blivit en lekis kanal, tycker jag. Ha, trots det är det den som fortfarande brukar va på i bilen. De plockade i alla fall bort oljudet i nyheterna tillslut. Helt otroligt att de kan sända ut bas oljud på det sättet, fullt ös! Olidligt i bilen och typ ljud som skulle passa i skräckfilm för att skapa obehag. Jag funderade på om de sitter med laptops som högtalare. ...tyvärr är det fortfarande oljud, men lägre nivå och annan frekvens. Kanske inte gör så mycket, för jag vet inte om nyheterna är på riktigt eller skämt. För det läses så oproffsigt av unga och ibland (rätt ofta) så kommer andra in under nyhetsläsningen och börjar tjattra om vad som sägs eller något helt annat... ibland drar skämt och pratar skit. ...så extremt oseriöst. Ingen ordning och reda.

//Michael

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-16 23:29

Michael skrev:Jo P3 har ju efter senaste förändringen blivit en lekis kanal, tycker jag. Ha, trots det är det den som fortfarande brukar va på i bilen. De plockade i alla fall bort oljudet i nyheterna tillslut. Helt otroligt att de kan sända ut bas oljud på det sättet, fullt ös! Olidligt i bilen och typ ljud som skulle passa i skräckfilm för att skapa obehag. Jag funderade på om de sitter med laptops som högtalare. ...tyvärr är det fortfarande oljud, men lägre nivå och annan frekvens. Kanske inte gör så mycket, för jag vet inte om nyheterna är på riktigt eller skämt. För det läses så oproffsigt av unga och ibland (rätt ofta) så kommer andra in under nyhetsläsningen och börjar tjattra om vad som sägs eller något helt annat... ibland drar skämt och pratar skit. ...så extremt oseriöst. Ingen ordning och reda.

//Michael


Ring klagomuren vetja! Har de verkligen ingen MAN som kan läsa nyheterna ordentligt!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-20 19:24

Tycker det är diskriminerande att bara män och kvinnor kontempleras.

Barn då! Och apor... som i och för sig inte är så bra på att prata... men papegojor! Varför får inte dom läsa nyheter i tävä? De borde bli kränkta. Kan någon informera dem om det?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-20 19:47

IngOehman skrev:Tycker det är diskriminerande att bara män och kvinnor kontempleras.

Barn då! Och apor... som i och för sig inte är så bra på att prata... men papegojor! Varför får inte dom läsa nyheter i tävä? De borde bli kränkta. Kan någon informera dem om det?


Vh, iö


Det var jag helt säker på att du redan gjort :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-02-21 08:23

IngOehman skrev:Tycker det är diskriminerande att bara män och kvinnor kontempleras.

Barn då! Och apor... som i och för sig inte är så bra på att prata... men papegojor! Varför får inte dom läsa nyheter i tävä? De borde bli kränkta. Kan någon informera dem om det?


Vh, iö


Det är antagligen någon av de senare kategorierna som skriver manus, så de har delat upp det på så istället. Ingen glömd, ingen kränkt (ja bortsett från gemene hen då, som antas leva upp till sitt epitet trots att alla lyssnare inte säkert tillhör den kategorin).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-02-21 10:04

Nu börjar det bli lite väl OT (Off Topic). Kanske dax att gå OT (On Topic) igen? Fast jag misstänker att ämnet om spikar och mjuka fötter har nått sin ände :-)
För övrigt är SD-fötter alldeles utmärkta att använda för att tex isolera externa hårddiskar från bordet de står på. Och min NAS står på "de små gröna" inne i skåpet och allt brum därifrån bara försvann. Det tror jag inte det gjort om jag använt spikes istället. Kanske man även borde montera hårddiskar internt i lådan (i den stationära datorn) med SD-fötter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-21 10:33

Spikfötter är lite som den platta jorden. Ett ämne som aldrig tar slut i diskussion, eftersom de som deltar i diskussionen inte nödvändigtvis gör det från förnuftets perspektiv. De behöver inte ha potential att kunna förstå.

Den som tror jorden är platt kan ju helt godtyckligt välja att tro eller misstro precis vad som helst. På så vis kan aldrig frågan bli avgjord således att koncensus om verkligheten uppstår. Insikt kräver både kunskap och förstånd. Och den oförståndige förstår ju inte sitt oförstånd, och fortsätter därför påstå att jorden är platt, för ”det ser man ju!”

Men hur ser vår (någotsånär) sfäriska jord ut då? Ganska likt. Vill man veta exakt hur den ser ut så går man ut och tittar. :wink:

Halvvägs till diskussionsmålet (att de som förstår når konsensus medan de som inte förstår förstår att de inte förstår och därför avstår från att nära en övertygelse) skulle kanske kunna vara rimligt? Men inte heller dit mäktar man nå, när vem som helst deltar. Folk tror gärna saker utan goda skäl, och de måste de självklart få göra. Men då blir trådar om spikfötter såhär långa. Eller längre! :lol:

Man kanske skulle starta en plattjordstråd också? Bara för att se hur det går... gissar att den skulle dö snabbare. Det finns ju grader i helvetet.

För att hålla tråden längre i liv kan man komplettera med idén att mänskligheten inte rest till och gått på månen, att satelliter inte finns och att gravitation är bara nys.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-02-21 13:17

Den här tråden har blivit så här lång för att vissa här på forumet fortfarande(!) inte har förstått att den handlar om vad folk subjektivt föredrar för typ av högtalarfot. I det första inlägget i tråden ställs inte frågan vad som objektivt borde ge bästa lyssnings-resultat, trådskaparen beskriver sina subjektiva upplevelser, ingenting annat.

Det ska mycket till om någon här skulle dra likheter mellan subjektivt tyckande om högtalarfötter och att jorden skulle vara platt. Om det skulle finnas en person här som på riktigt drog sådana paralleller så skulle man kunna misstänka att personen möjligtvis har sitt eget huvud långt upp i sitt eget arsel eller att han kanske svävar på moln likt en sektledare. :D

Nu tror jag absolut inte att det på det här forumet finns en sådan person, och jag vill noga poängtera att det absolut inte heller är någon specifik person jag åsyftar. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-21 15:58

Fast... utanför mitt lyssningsrum är jorden ganska platt o lämnar jag inte min trygga innergård så kan ingen säga emot mig, det är nog svårt att mäta fram en jordrundning där, så kanske de har rätt ändå, de där flat-earth med medlemmar runt hela jorden :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav matssvensson » 2020-02-22 01:25

Bill50x skrev:För övrigt är SD-fötter alldeles utmärkta att använda för att tex isolera externa hårddiskar från bordet de står på. Och min NAS står på "de små gröna" inne i skåpet och allt brum därifrån bara försvann. Det tror jag inte det gjort om jag använt spikes istället. Kanske man även borde montera hårddiskar internt i lådan (i den stationära datorn) med SD-fötter?

/ B

+1. Min musik NAS på landet brummade något olidligt i hela huset när jag ställde in den i skåpet på landet. Vilket försvann helt och hållet med gröna SD-kuddarna. Är det samma Ikea stommar med brumproblem i båda fallen?

/ mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav matssvensson » 2020-02-22 01:43

IngOehman skrev:Spikfötter är lite som den platta jorden. Ett ämne som aldrig tar slut i diskussion, eftersom de som deltar i diskussionen inte nödvändigtvis gör det från förnuftets perspektiv. De behöver inte ha potential att kunna förstå.

57 sidor för att konstatera att vi är överens om förstainlägget är ändå fascinerande. Att vad vi tycker är subjektivt. :lol: :lol:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-02-22 12:23

matssvensson skrev:Min musik NAS på landet brummade något olidligt i hela huset när jag ställde in den i skåpet på landet. Vilket försvann helt och hållet med gröna SD-kuddarna. Är det samma Ikea stommar med brumproblem i båda fallen?

Nä, platsbyggda hyllor från typ 50-60 talet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-22 12:44

matssvensson skrev:
IngOehman skrev:Spikfötter är lite som den platta jorden. Ett ämne som aldrig tar slut i diskussion, eftersom de som deltar i diskussionen inte nödvändigtvis gör det från förnuftets perspektiv. De behöver inte ha potential att kunna förstå.

57 sidor för att konstatera att vi är överens om förstainlägget är ändå fascinerande. Att vad vi tycker är subjektivt. :lol: :lol:

Just vi två har väl inte varit oöverens i frågan alls tror jag?

Problemet är de som vill att det skall vara (och erkännas vara) objektivt bättre - för att de själva upplever det så.

Det behövs bara en enda person spm har svårt att förstå skillnaden mellan subjektivt och objektivt för att en diskussion skall riskera att bli oändlig. :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster