spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-01-20 20:07

Johan_Lindroos skrev:
hcl skrev:
Ogjort skrev:...
Fakta är uppenbarligen att mjuka fötter gör golvet "tystare" och grannen mindre delaktig.
Vilket inte hindrar att någon subjektivt kan tycka att det låter bättre med ett hejdlöst medsjungande golv.

Borde inte hela diskussionen upphöra där?

För min, del tror jag hela diskussionen om hur mycket golvet låter förvisso korrekt och efter egen erfarenhet i vissa fall besvärande, men ändå ”bara” en halvan av spik-/mjuk-fots frågan och den flera här tycks fastna.

Ur ett energiperspektiv behöver de vibrationer som högtalarelementen genererar in i lådan ta vägen någon stans. Bli värme i golvet eller i lådan eller stråla ut från lådan, golvet eller tillbaka till högtalarelementen och via dessa ut i luften. Spikfotskopplingen är säkert en känslig konstruktion, felplacerad i frekvens eller för högt Q (kraftig resonans) och den i sig blir ett problem, vilket ju flera här (och på andra ställen) illustrerar. Om man dock med den lyckas föra bort energi från högtalaren så att den omvandlas till värme i golvet (d.v.s. inte strålar upp i besvärande utsträckning), har man då inte uppnått en positiv effekt? Man inser att resonansen i huvudsak gör att lite energi förmår skapa en oproportionellt stor rörelse, men samtidigt en rörelse vid en specifik frekvens (kontrollerbar och mätbar), som explicit kan hanteras. Så att bara sätta någon slumpmässig högtalare på spikes verkar m.a.o. vara en dålig ide, men om konstruktörerna vet vad de gör kan man i varje fall hypotetiskt se möjligheter. De kan så vara att det är ett onödigt komplicerat sätt att lösa ett problem som inte finns, men samtidigt verkar det ändå finnas personer som vittnar om att spikes i vissa fall ger ett bättre resultat.


Det blir en så liten del av rörelseenergin som omvandlas till värme så att det kan du i princip bortse ifrån. Därav faller det mesta i ditt resonemang.


Där har du rimligen inte rätt, vare sig ang. hur stor del av vibrationerna som blir värme eller att resonemanget i så fall är fel. Om vinrationerna inte blir värme så är det uppenbarligen ett större problem.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-01-20 21:23

Ogjort skrev:
Bill50x skrev:
Tangband skrev:Tyvärr även i svindyra sk audiofilanläggningar som bara återspeglar ljudet, inte musiken.

/ B


Hej hej.
Nu blev jag nyfiken.
Vad menar du med ovanstående rader?
Alltså vad är det för skillnad på "ljud" och "musik"? (i det här fallet)

Mvh

Anders O.


Var vänlig citera rätt. Det var Bill50x som skrev detta, inte jag .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-01-20 21:31

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Själv är jag inte speciellt intresserad längre av att mina dåligt inspelade skivor ska upplevas en smula bättre genom att införa fel i ljudet. För det innebär ju att mina bra eller bäst inspelade skivor låter en hel del sämre, pga den sameness som lägger sig över ljudet.

Har en lite annorlunda syn på det hela. För mig är det viktigare att all bra musik är lyssningsbar, även om den allra bästa återgivningen på vissa fonogram får stryka på foten. Och egentligen ser jag ingen motsättning mellan de två "idealen" för det kan vara ganska kul att lyssna på en tafflig inspelning från ett vardagsrum i NY när det är korrekt återgivet. Dvs man känner att man är i någons vardagsrum, men hör exakt allt som är dåligt inspelat. Och det kan ju också ge en hifi-känsla, eller hur? Men visst, en sådan low-fi inspelning uppspelad i en mindre kompetent anläggning kan låta förfärligt. Tyvärr även i svindyra sk audiofilanläggningar som bara återspeglar ljudet, inte musiken.

/ B


Jag förstår precis vad du menar, även om jag kan förtydliga för alla som kanske inte förstår vad du menar, att musik oftast är ordnade ljud, dvs ljud som i viss ordning , med variationer i tid, frekvens och amplitud, bildar ett slags ljud som vi vanligen brukar kalla för musik. :)
Men definitionen är lite oklar, eller kanske ostringent. För en del är kanske rosa brus musik, medan jag nog inte skulle kalla det för detta.

Jag tror ( vet ? ) även att då Bill50x skiljer på ljud och musik så menar han nog att ” ljud” inte ger någon rolig musikupplevelse och ” musik ” ger en musikupplevelse bestående av repetition, form, rytm , takt , och ton.

Edit: det finns viss modern konstmusik som saknar både ton, takt, rytm eller någon slags form. Jag menar vissa former av extremt progressiv klassisk musik där man även frångår en tempererad tonskala.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-01-20 21:41

Ogjort skrev:
Bill50x skrev:Tyvärr även i svindyra sk audiofilanläggningar som bara återspeglar ljudet, inte musiken.
Hej hej.
Nu blev jag nyfiken.
Vad menar du med ovanstående rader?
Alltså vad är det för skillnad på "ljud" och "musik"? (i det här fallet)

En lite hemgjord distinktion. Med "Ljud" menar jag hur det låter, dvs hur du uppfattar detaljer, hur mycket/lite bas/diskant osv som hörs i musiken. Med "Musik" menar jag hur musiken uppfattas, typ hur musikerna låter som kompetenta eller ej, om de är samspelta, om musiken hänger ihop. Självklart är det så att all förändring som sker mellan fonogrammet och det som hörs i rummet är distorsion. Ur den synvinkeln är det ingen skillnad mellan "Ljud" och "Musik". Men upplevelsen skiljer sig åt beroende på resultatet av förvrängningen. Drabbar förvrängningen musiken eller ljudet?

Både jag och sambon är överens om att det är roligare/intressantare att lyssna på musik via Tidal än på Spotify. Vi har båda lika svårt att peka på någon fakta som motiverar vårt tyckande. Sist vi lyssnade så upplevdes Lalehs senaste skiva "Postcard" som helt enkelt mer intressant och bättre via Tidal. För att ta ett exempel. Det utan att kunna peka på någon direkt ljudmässig skillnad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav paa » 2020-01-21 10:44

Ogjort skrev:
Bill50x skrev:
Tangband skrev:Tyvärr även i svindyra sk audiofilanläggningar som bara återspeglar ljudet, inte musiken.

/ B


Hej hej.
Nu blev jag nyfiken.
Vad menar du med ovanstående rader?
Alltså vad är det för skillnad på "ljud" och "musik"? (i det här fallet)

Mvh

Anders O.

Nu var det inte jag som skrev det ovanstående påståendet, men jag har t.ex hört tendenser på mässor där man demat HighEnd högtalare, och ljudet är överbetonat och hårt i diskanten, och ljudet från cymbaler låter mer som hammarslag på smidesstäd. Och det är främst från högtalare i över 100.000 kronorsklassen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-01-21 12:47

paa skrev:
Ogjort skrev:
Bill50x skrev:


Hej hej.
Nu blev jag nyfiken.
Vad menar du med ovanstående rader?
Alltså vad är det för skillnad på "ljud" och "musik"? (i det här fallet)

Mvh

Anders O.

Nu var det inte jag som skrev det ovanstående påståendet, men jag har t.ex hört tendenser på mässor där man demat HighEnd högtalare, och ljudet är överbetonat och hårt i diskanten, och ljudet från cymbaler låter mer som hammarslag på smidesstäd. Och det är främst från högtalare i över 100.000 kronorsklassen.


Inte jag heller . Det är Bill50x som gjorde uttalandet. Ogjort felciterade oss .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-01-25 09:59

Senaste testen i stereophile är intressant. De testar den senaste Magico högtalaren.
Den har en slags specialgjorda Mpods som kopplar högtalaren hårt till golvet upp till 300 Hz.
Ovanför den frekvensen är det mjuk koppling för att undvika ” noice” från den hårda kopplingen.
Tillverkaren påstår att det ger det bästa av två världar.

https://www.stereophile.com/content/mag ... oudspeaker

”You do not want to put the speaker directly on softer-material dampers because they will allow it to move. So how do you couple it below a certain frequency, yet let it float above a certain frequency? That's how we came up with the MPods. We use constrained-layer damping to very effectively dissipate high-frequency vibration as heat. Below 300Hz, the speaker sees just a direct contact, there's no dissipation of any energy. But above that frequency, the constrained-layer damping dissipates the noise."

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-25 12:24

≈ 76000:- kronor för bra fötter är inte så farligt.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hcl » 2020-01-26 11:12

Harryup skrev:≈ 76000:- kronor för bra fötter är inte så farligt.


:lol: :lol: :lol:
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2020-01-26 18:37

Harryup skrev:≈ 76000:- kronor för bra fötter är inte så farligt.


Det skulle vara efter en amputation i så fall... 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-01-27 16:25

H&M testar fötter i februarinumret. SD går upp i kamp med bl a Nordosts platinafötter, 250 spänn vs 32.000, vem som vann?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ted_B » 2020-01-27 23:44

Jag har numret men har inte läst det, har inte läst föregående nummer heller, men utgången är väl som vanligt att ju dyrare desto bättre. :(
Varje stegring i pris är en klart hörbar förbättring, det billigaste är väl tämligen olyssningsbart enligt dem.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-01-27 23:50

Ted_B skrev:Jag har numret men har inte läst det, har inte läst föregående nummer heller, men utgången är väl som vanligt att ju dyrare desto bättre. :(
Varje stegring i pris är en klart hörbar förbättring, det billigaste är väl tämligen olyssningsbart enligt dem.


Förbered dig på en överraskning :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-27 23:57

Ted_B skrev:Jag har numret men har inte läst det, har inte läst föregående nummer heller, men utgången är väl som vanligt att ju dyrare desto bättre. :(
Varje stegring i pris är en klart hörbar förbättring, det billigaste är väl tämligen olyssningsbart enligt dem.


Varför tro och anta något potentiellt helt felaktigt när du enkelt kan verifiera saken? Det går ju snabbare än att skriva inlägget.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-01-28 00:03

Johan_Lindroos skrev:
Ted_B skrev:Jag har numret men har inte läst det, har inte läst föregående nummer heller, men utgången är väl som vanligt att ju dyrare desto bättre. :(
Varje stegring i pris är en klart hörbar förbättring, det billigaste är väl tämligen olyssningsbart enligt dem.


Varför tro och anta något potentiellt helt felaktigt när du enkelt kan verifiera saken? Det går ju snabbare än att skriva inlägget.


För det allra mesta stämmer det. Tyvärr. De hör otroliga skillnader ju mer prylarna kostar (fast de ALLRA dyraste brukar förses med någon brasklapp, de vill väl verka nyanserade). Även i det här testet hör de tydliga skillnader på fötter för bara 2000 vs fötter för 4000 (per styck). Vad jag önskar att de fick ställa upp på ett offentligt blindtest på årets mässa. Herrarna som lyssnar i H&M är samma herrar som lyssnade i min ungdom...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ted_B » 2020-01-28 00:05

Nja, jag läser tidningen när jag har tid och lust.
Men angående mitt resonemang så är det så det brukar vara när de testar saker.
Jag är bara glad om jag har fel den här gången :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-31 11:58

Tangband skrev:Senaste testen i stereophile är intressant. De testar den senaste Magico högtalaren.
Den har en slags specialgjorda Mpods som kopplar högtalaren hårt till golvet upp till 300 Hz.
Ovanför den frekvensen är det mjuk koppling för att undvika ” noice” från den hårda kopplingen.
Tillverkaren påstår att det ger det bästa av två världar.

https://www.stereophile.com/content/mag ... oudspeaker

”You do not want to put the speaker directly on softer-material dampers because they will allow it to move. So how do you couple it below a certain frequency, yet let it float above a certain frequency? That's how we came up with the MPods. We use constrained-layer damping to very effectively dissipate high-frequency vibration as heat. Below 300Hz, the speaker sees just a direct contact, there's no dissipation of any energy. But above that frequency, the constrained-layer damping dissipates the noise."

Det låter som ett nonsenspåstående från början till slut att koppla högtalaren hårt till golvet upp till 300 Hz. Golvet själv är ju praktiskt taget undantagslöst själv på tok för mjukt så vad betyder frekvensangivelsen?

Det är lite som att hävda att man uppfunnit en lack till kofångaren som klarar krockar upp till 300 km/h. Men själva kofångaren då? Och infästningen mot bilen? Och resten av bilen?

Påståendet om ”hårt upp till 300 Hz” berättar egentligen bara att den som säger det antagligen är illa okunnig. Eller menade personen ”upp till upp till”? Och då föreställer sig ett fundament i betong eller stål av extrem tjocklek?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 12:07

IngOehman skrev:Det är lite som att hävda att man uppfunnit en lack till kofångaren som klarar krockar upp till 300 km/h. Men själva kofångaren då? Och infästningen mot bilen? Och resten av bilen?


:lol: "Bilen blev skrot, men lacken såg fortfarande som ny ut" :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-01-31 13:07

Johan_Lindroos skrev:
Ted_B skrev:Jag har numret men har inte läst det, har inte läst föregående nummer heller, men utgången är väl som vanligt att ju dyrare desto bättre. :(
Varje stegring i pris är en klart hörbar förbättring, det billigaste är väl tämligen olyssningsbart enligt dem.


Varför tro och anta något potentiellt helt felaktigt när du enkelt kan verifiera saken? Det går ju snabbare än att skriva inlägget.

Vet du vad de kom fram till i testen? (Är lite nyfiken.)

Håller med din synpunkt, men jag tror man skall läsa det hifikg skrev som en desillutionerad kommentar bara, en vars syfte var just att visa att han känner sig lite desillutionerad. Hans syfte var nog helt enkelt att berätta att han inte lägger mycket värde i vad de skriver att de kommit fram till.

Själv är jag kluven. Tycker de ibland är väldigt duktiga på att verbalisera sina upplevelser, mer och mer så då det verkligen är hörbara egenskaper de beskriver. Mänsklig hörsel fungerar så för de flesta - ju mindre ljudskillnaderna är, desto lättare är det för suggestionseffekter att växa och skapa upplevelser som inte har fysisk grund.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2020-01-31 13:59

IngOehman skrev:
Tangband skrev:Senaste testen i stereophile är intressant. De testar den senaste Magico högtalaren.
Den har en slags specialgjorda Mpods som kopplar högtalaren hårt till golvet upp till 300 Hz.
Ovanför den frekvensen är det mjuk koppling för att undvika ” noice” från den hårda kopplingen.
Tillverkaren påstår att det ger det bästa av två världar.

https://www.stereophile.com/content/mag ... oudspeaker

”You do not want to put the speaker directly on softer-material dampers because they will allow it to move. So how do you couple it below a certain frequency, yet let it float above a certain frequency? That's how we came up with the MPods. We use constrained-layer damping to very effectively dissipate high-frequency vibration as heat. Below 300Hz, the speaker sees just a direct contact, there's no dissipation of any energy. But above that frequency, the constrained-layer damping dissipates the noise."

Det låter som ett nonsenspåstående från början till slut att koppla högtalaren hårt till golvet upp till 300 Hz. Golvet själv är ju praktiskt taget undantagslöst själv på tok för mjukt så vad betyder frekvensangivelsen?

Det är lite som att hävda att man uppfunnit en lack till kofångaren som klarar krockar upp till 300 km/h. Men själva kofångaren då? Och infästningen mot bilen? Och resten av bilen?

Påståendet om ”hårt upp till 300 Hz” berättar egentligen bara att den som säger det antagligen är illa okunnig. Eller menade personen ”upp till upp till”? Och då föreställer sig ett fundament i betong eller stål av extrem tjocklek?


Vh, iö


Ja, nu var det inte jag som påstod detta, utan tillverkaren :)

Angående Hifi & musik fick SD fötterna bra betyg ljudmässigt. Samtidigt skriver de på några ställen i artikeln att de dyrare tillbehören visserligen är dyrare, men att priset speglar prestandan. Inget nytt under solen alltså. Det måste vara jobbigt att vara slav under annonsörerna. :?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2020-01-31 14:01

Låt mig gissa att testet var av typen "lyssna, tyck till och drick kaffe"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-01-31 14:50

Morello skrev:Låt mig gissa att testet var av typen "lyssna, tyck till och drick kaffe"


Ypperligt sätt att utvärdera på eftersom det är just ”lyssna, tycka till och dricka kaffe” man sen ska göra med ljudsystemet. Förhoppningsvis tycker man om det man hör och njuter av musiken. :)

Användarvisningsbild
Miper
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2009-05-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Miper » 2020-01-31 20:21

goat76 skrev:
Morello skrev:Låt mig gissa att testet var av typen "lyssna, tyck till och drick kaffe"


Ypperligt sätt att utvärdera på eftersom det är just ”lyssna, tycka till och dricka kaffe” man sen ska göra med ljudsystemet. Förhoppningsvis tycker man om det man hör och njuter av musiken. :)



Att lyssna tycka till och dricka kaffe är väl ok men som konsumentupplysning är
det hyfsat odugligt, för mig i alla fall. Hade hellre sett någon form av teknisk analys
av vad som händer med olika fötter under högtalarna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-01-31 20:30

"Spikskor eller mjukistofflor"
Varför är det här spörsmålet så lockande egentligen?
Jag skulle vilja påstå att attraktionen till spörsmålet är intressantare än själva spörsmålet.

Det betyder förvisso inte att det ena är ointressant eller att det andra är speciellt intressant...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-01-31 22:21

Miper skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Låt mig gissa att testet var av typen "lyssna, tyck till och drick kaffe"


Ypperligt sätt att utvärdera på eftersom det är just ”lyssna, tycka till och dricka kaffe” man sen ska göra med ljudsystemet. Förhoppningsvis tycker man om det man hör och njuter av musiken. :)



Att lyssna tycka till och dricka kaffe är väl ok men som konsumentupplysning är
det hyfsat odugligt, för mig i alla fall. Hade hellre sett någon form av teknisk analys
av vad som händer med olika fötter under högtalarna.


Det kommer du aldrig få eftersom underlaget/golvet inte är med i ekvation.

Användarvisningsbild
Miper
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 2009-05-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Miper » 2020-01-31 23:06

Harryup skrev:
Miper skrev:
goat76 skrev:
Ypperligt sätt att utvärdera på eftersom det är just ”lyssna, tycka till och dricka kaffe” man sen ska göra med ljudsystemet. Förhoppningsvis tycker man om det man hör och njuter av musiken. :)



Att lyssna tycka till och dricka kaffe är väl ok men som konsumentupplysning är
det hyfsat odugligt, för mig i alla fall. Hade hellre sett någon form av teknisk analys
av vad som händer med olika fötter under högtalarna.


Det kommer du aldrig få eftersom underlaget/golvet inte är med i ekvation.


Det golvet som används i testet får man väl anta är med i ekvationen. Att utfallet blir annorlunda med olika golv
är om möjligt ännu sämre för ”lyssna och tycka till”. Lyssna och tycka till är den bästa metoden om man gör det själv,
värdelös om någon annan gör det åt dig, tycker jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Bill50x » 2020-02-01 00:32

Miper skrev:Lyssna och tycka till är den bästa metoden om man gör det själv, värdelös om någon annan gör det åt dig, tycker jag.

Klokt tänkt.

Vad som gäller hos en själv, med alla samverkande faktorer, gäller knappast någon annan med helt olika förutsättningar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-02-01 01:03

Bill50x skrev:
Miper skrev:Lyssna och tycka till är den bästa metoden om man gör det själv, värdelös om någon annan gör det åt dig, tycker jag.

Klokt tänkt.

Vad som gäller hos en själv, med alla samverkande faktorer, gäller knappast någon annan med helt olika förutsättningar.

/ B


Precis detta har jag rekommenderat genom hela denna tråd, att folk inte ska ta något för givet och testa vad som fungerar bäst med deras högtalare, med deras golv i deras lyssningsrum.

Ovanstående lilla tips har i den här tråden rört upp sådana känslor och stött på enormt motstånd från de som inte tycker att någon ska testa sig fram alls, man ska endast lyssna på vad de säger är det bästa och bara lyda. :D

Är det en mjuk fot som ger det bästa resultat? Kör på det!
Är det en hård fot som ger det bästa resultatet? Kör på det!
Vad är problemet? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2020-02-01 08:43

Problemet är tydligen stort eftersom man håller på i 42 sidor och tuggar samma sak. Spännande. :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 11:26

sprudel skrev:Problemet är tydligen stort eftersom man håller på i 42 sidor och tuggar samma sak. Spännande. :roll:


Man talar ju om tvångstankar och tvångsbeteenden inom psykologin.
Inom hifiologin kanske man skall klassa vissa företeelser som tvångsdiskussioner?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster