spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-01 11:29

Det kanske är så att materialet i spikarna är viktigt. Se där, öppet för 42 sidor till!
Jag testade att ställa OA52 på spikes en gång o hörde nog ingen skillnad, men återgick till den accepterade pk-lösningen, dvs SD...ooops! Blev det politik nu!?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15193
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2020-02-01 13:28

Ser det inte heller som så konstigt att ge rådet att testa. Jag gjorde det och fann att tyvärr kan fötter påverka mer än man önskar. Bäst vore ju om det inte spelade någon roll vad man ställde högtalaren på. Jag tycker att lika lite som man måste förstå hur en förstärkare är uppbyggd eller hur delningsfilter är uppbyggda för att kunna avgöra vad som låter mest naturligt så borde man inte behöva kunna all fysik för att höra vilka fötter som gör att det låter mest naturligt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 13:55

Harryup skrev:...Jag tycker att lika lite som man måste förstå hur en förstärkare är uppbyggd eller hur delningsfilter är uppbyggda för att kunna avgöra vad som låter mest naturligt så borde man inte behöva kunna all fysik för att höra vilka fötter som gör att det låter mest naturligt.

/Harryup


Hm, Nu kom jag att tänka på en parallell till det du skriver om att "förstå" kontra att "höra":

För mycket länge sedan nu, så tog jag avstånd från allt vad "klassisk musik" hette. Jag hade nämligen fått för mig att man måste kunna läsa och förstå notblad och partitur för att kunna få något utbyte av att lyssna på "klassisk musik".
Jag kan inte läsa noter överhuvudtaget. Kan inte spela något instrument. Jag förstår inte vad som menas med olika taktarter eller knappt vad ett ackord är...
Trots det kan jag lyssna på klassisk musik med stor behållning.

Visst, det jag beskriver här ovan - om nödvändigheten av att kunna läsa noter för att... - kan ju verka helt vansinnigt korkat. Men så var det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-01 14:18

hifikg skrev:Det kanske är så att materialet i spikarna är viktigt. Se där, öppet för 42 sidor till!
Jag testade att ställa OA52 på spikes en gång o hörde nog ingen skillnad, men återgick till den accepterade pk-lösningen, dvs SD...ooops! Blev det politik nu!?

PK-lösningen?

Vad menar du? Du verkar förvirrad.

SD-fötter kom till då det var politiskt korrekt att ställa högtalare på spikfötter, och det är det fortfarande! SD-fötterna utmanar det politiskt korrekta med hjälp av fysik, alltså motsatsen till propaganda/metafysik och religiositet. Att ställa högtalare på SD-fötter är bra av faktiska orsaker, av fysikaliska skäl = de får högtalaren att stå mera stilla och golvet att stråla ut mindre ljud. :D

Det är fakta, motsatsen till att ha politisk korrekthet (det man tror att man skall tro) som skäl.

Om det sedan är en stor skillnad att det är värt att lägga energi på fotval alls får var och en själv avgöra. Man kan göra det på många olika sätt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-01 15:09

Ha, ha, vi har diskuterat det tidigare, men jag kan förtydliga ;)
I den här församlingen (faktiskt) är det SD-fötter som är pk, den som använder något annat blir betraktad som suspekt eller vilseledd. SD-fötter är, idag, ett olyckligt namn på bra prylar, men det tänkte man nog inte på när de namngavs en gång i tiden. Jag behagade alltså skoja lite.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 15:23

En korrekt konstruerad högtalare har väl en korrekt anpassad fot redan från början?
På samma sätt som en korrekt konstruerad förstärkare har en korrekt konstruerad nätdel inbyggd från tillverkaren.

Men både tillköps-fötter och tillköps-nätgrunkor kanske kan vara väsentliga till alla de prylar som inte är korrekt konstruerade och kompletta från början.

Ty, vad är korrekt?
Även experterna har uppenbarligen delade - men ofta tvärsäkra - meningar om saken.

Med andra ord: Vad och vem är en expert?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-02-01 22:11

Strmbrg skrev:En korrekt konstruerad högtalare har väl en korrekt anpassad fot redan från början?
På samma sätt som en korrekt konstruerad förstärkare har en korrekt konstruerad nätdel inbyggd från tillverkaren.


Men både tillköps-fötter och tillköps-nätgrunkor kanske kan vara väsentliga till alla de prylar som inte är korrekt konstruerade och kompletta från början.

Ty, vad är korrekt?
Även experterna har uppenbarligen delade - men ofta tvärsäkra - meningar om saken.

Med andra ord: Vad och vem är en expert?


Kommentar till röd markerig.
Nej! hur skall den kunna vara korrekt anpassad?
Om inte golvet som den är tänkt att stå på är specifierat inklusive all annan belasning är det en omöjlighet.
Hur skall man kunna anpassa till något som inte är definierat eller man inte har kontroll över?

I alla andra fall när man har en vibrerande massa som skall ha någon form av upphängning måste man ta hänsyn till stödytans egenskaper.

Av samma skäl finns det inte en typ av fjäder eller en typ av stötdämpare för alla fordon. T o m en fjäder för ett visst fordon är en kompromiss - ska man förändra fordonets användning, t.ex bygga om till tävlingsfordon krävs andra fjädrar. Vissa fordon har varken stötdämpare eller fjädrar.

Om "expert"....
En expert bör nog stödja sig på vetenskap och dess teser.....anser jag personligen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 22:17

Det var ett uns av ironi i mitt inlägg.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39866
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav petersteindl » 2020-02-01 22:20

Strmbrg skrev:Det var ett uns av iron i mitt inlägg.


Hur många järn tog du innan? :twisted: :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 22:22

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Det var ett uns av iron i mitt inlägg.


Hur många järn tog du innan? :twisted: :D


A-men va-fan! Magnesium skulle det ju stå!
:x
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2009-05-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav jansch » 2020-02-01 22:25

Strmbrg skrev:Det var ett uns av ironi i mitt inlägg.


Oj....

Missade det totalt....

Ett glas chardonnay av god årgång till middagen kan påverka det mesta...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-01 23:21

Jaha? Jag skrev inte iron! Fulcitat!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-02 02:55

hifikg skrev:Ha, ha, vi har diskuterat det tidigare, men jag kan förtydliga ;)
I den här församlingen (faktiskt) är det SD-fötter som är pk, den som använder något annat blir betraktad som suspekt eller vilseledd. SD-fötter är, idag, ett olyckligt namn på bra prylar, men det tänkte man nog inte på när de namngavs en gång i tiden. Jag behagade alltså skoja lite.

Elementet av skoj (SD är även en förkortning av sverigedemokraterna) framgick.

Det jag kommenterade var inte detta utan att du kallade något som inte har med politisk korrekthet att göra för politiskt korrekt. De som förespråkar SD-fötter är de som hör hur bra det blir och de som eventuellt gör det men under alla omständigheter förstår varför det är teoretiskt bra/hur det fungerar.

Att välja efter sådana faktorer är motsatsen till att rätta sig efter politisk korrekthet. Politisk korrekthet har mycket lite med kunskap och förstånd att göra.

För en postmodernist (som inte sällan har pk som rättesnöre) kan det självklart vara svårt att skilja mellan när en grupp agerar politiskt korrekt vilket leder till koncensus, och när de inom en annan grupp får en samsyn på grund av att delar kunskap och har förstånd.

Men att det finns någon som inte kan se en skillnad, säger inte att skillnader inte finns. Det berättar bara att den som tillhör den ena gruppen inte kan förstå den andra, medan den andra förstår båda.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-02 12:24

Jag övertygade mig om stillheten med hjälp av smurfar, dessförinnan trodde jag på Stig (auktoritet du vet). Spikanhängarna verkar ha argument plus lyssningsintryck de också, så var och en får väl välja det den vill. Tycker jag. Och väljer mjuka fossingar. Fick för mig att de gav någon form av positiv inverkan även på de tunga Apogee-högtalarna, men tyvärr blir alla små (och en del stora) förbättringar vardag väldigt fort (jag glömmer hur det lät innan) och sen är det lyssning som vanligt och hur ofta ids man flytta runt allting när ljudet redan är utsökt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 13:50

Jag har mina Magneplanarer direkt på golvet numera. Tidigare hade jag SD-futter under de T-formade metallstöden.
Nu tror jag inte att dessa högtalare vibrerar styvt kolv-mässigt vad ramen beträffar, utan det som rasslar runt är nog dominerat av en uppsjö partialresonanser hit och dit i MDF-ramen. Förvisso kan jag inte känna några resonanser vare sig i ram eller golv vid handpåläggning, så det är nog inte så mycket att engagera sig i.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-03 18:05

Det stämmer nog. Om du har fullt fungerade känsel. :)

hifikg skrev:Jag övertygade mig om stillheten med hjälp av smurfar, dessförinnan trodde jag på Stig (auktoritet du vet). Spikanhängarna verkar ha argument plus lyssningsintryck de också, så var och en får väl välja det den vill. Tycker jag. Och väljer mjuka fossingar. Fick för mig att de gav någon form av positiv inverkan även på de tunga Apogee-högtalarna, men tyvärr blir alla små (och en del stora) förbättringar vardag väldigt fort (jag glömmer hur det lät innan) och sen är det lyssning som vanligt och hur ofta ids man flytta runt allting när ljudet redan är utsökt?

Att säga att spikfotsanhängarna har argument de också är ungefär lika intelligent som att säga att flat earth-anhängarna har argument. :roll:

Vad är ett argument för dig? Påståenden från någon som inte begriper något och därför påstår något falskt, är inte några giltiga argument, giltiga i betydelsen påstående som bär information om verkligheten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-03 18:17

IngOehman skrev:Det stämmer nog. Om du har fullt fungerade känsel. :)

hifikg skrev:Jag övertygade mig om stillheten med hjälp av smurfar, dessförinnan trodde jag på Stig (auktoritet du vet). Spikanhängarna verkar ha argument plus lyssningsintryck de också, så var och en får väl välja det den vill. Tycker jag. Och väljer mjuka fossingar. Fick för mig att de gav någon form av positiv inverkan även på de tunga Apogee-högtalarna, men tyvärr blir alla små (och en del stora) förbättringar vardag väldigt fort (jag glömmer hur det lät innan) och sen är det lyssning som vanligt och hur ofta ids man flytta runt allting när ljudet redan är utsökt?

Att säga att spikfotsanhängarna har argument de också är ungefär lika intelligent som att säga att flat earth-anhängarna har argument. :roll:

Vad är ett argument för dig? Påståenden från någon som inte begriper något och därför påstår något falskt, är inte några giltiga argument, giltiga i betydelsen påstående som bär information om verkligheten.


Vh, iö


Visst har de argument, det kan du ju läsa både här o annorstädes, och de har rätt att redogöra för sina åsikter och, kanske inte minst, sina erfarenheter. Själv har jag ingen erfarenhet av att spikar förstör annat än golvet (jag ställde (förstås) min skivspelare på ett spikförsett Lack-bord en gång i tiden), men jag använder dem ändå inte, jag sitter nöjd med mina mjuka fötter o ids inte ens prova spikar igen. Mina subbar står på hjul, funkar bra det med. Praktiskt är det också. Du brukar själv skriva att det finns mycket annat i den långa kedjan, från artist till lyssningsfåtölj, som påverkar så mycket mer än högtalarnas fötter att det kanske inte är värt att lägga så jättemycket energi på just den frågan. 42 sidor borde räcka, men det blir nog 42 till :)

Ev stav- och meningsbyggnadsfel skyller jag på Kari Bremnes, det är inte lätt att skriva medan hon sjunger och lite oförskämt är det också. Hoppas hon ser på någon annan i den enhövdade publiken just nu :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-03 19:06

Tror du missförstod mig.

Jag påstod INTE att skillnaden behöver vara stor.

Jag anmärkte på din nihilistiska/postmoderna inställning att saker är lika eller jämförbara då ”båda sidorna har argument”. Du får det att verka som om en lögn och en sanning är samma sak eftersom de båda framförs som åsikter, och därför bara är just det - två åsikter. Du skriver som om du i bästa postmodernistiska anda ser allt som subjektivt, förnekar det objektiva.

Att folk argumenterar (om du vill kalla det så) säger ju inte att det de för fram är giltiga argument.

Ok?

Säg att en person som tror att jorden är platt ”argumenterar” (påstår) att gravitation inte existerar, men att observerbara tyngdkrafter beror på flytförmågor (utan att fatta att dessa är en konsekvens av densitet och gravitationen), och fortsätter med att säga att det finns en kupol ovanför jorden, eftersom luftens tryck inte kan finnas bredvid ett vakuum utanför (den tomma rymden), utan en tät avskiljande vägg.

Anser du att de framfört några argument då, eller att de bara demonstrerat sin enfald och okunskap?



Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-03 21:39

Fast när det gäller mjuka fötter vs spikes så är det entydigt så att högtalaren står mer stilla på mjuka fötter, det har smurfarna visat, men det måste kanske (du ser, jag reserverar mig, för jag är en mjukis) inte betyda att det i alla lyssningsrum, i alla lägen, måste låta bättre med mjuka tassar än hårda fötter. Jag föreställer mig att det KAN vara så att en kombination av olika "fel" ändå ger ett ljud som åtminstone en individ föredrar och då tycker jag att hen får föredra det och hen får t o m kalla det för "bättre", utan att jag blir vilse i pannkakan. Sån är jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-03 22:22

Även något som är tekniskt sämre kan såklart upplevas som någonting bättre. *)
Hursomhelst så är det fascinerade - och avsevärt mycket mer intressant än själva fotverkan - att ämnet i sig har en så stor attraktionskraft.

*) Speciellt om bedömningen görs vid avlyssning av "icke-akustisk musik". Referensen då blir ju betydligt mer smak-grundad än om det finns en verklighetsreferens.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-03 23:16

Ja, och vem har invändt mot att någon kan säga sig föredra en färgning?

Ingen så vitt jag vet.

Men en sak som är värd att nämna är att en subjektiv preferens alltid är begränsad till den specifika kombinationen länkar i kedjan, inspelningen inkluderad, just vid tillfället för föredragandet. Sätter man en färgning i serie med sig själv, om ich om igen, så når man mycket snart punkten där någon tycker det var bättre med en sådan färgning mindre. Så ingen färgning existerar som allltid är en fördel, oavsett inspelning.

Icke-färgning däremot, är alltid det som ger bäst återgivning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-03 23:35

IngOehman skrev:Ja, och vem har invändt mot att någon kan säga sig föredra en färgning?

Ingen så vitt jag vet.
...


Vh, iö


Nej, det är möjligt. Det behövs inte.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-04 00:22

IngOehman skrev:...Så ingen färgning existerar som allltid är en fördel, oavsett inspelning. ...


Hur rimmar det med den där första vetenskapliga principen? :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6647
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2020-02-04 00:37

Titta, jag har faktiskt SD-fötter!!! :)

De färgar ypperligt under min NAS, fina vibrationsdämpare där en sådan funktion/färgklick är önskvärd.
214D3D3A-1F9F-4B07-8422-F85F2EDE8FA5.jpeg
214D3D3A-1F9F-4B07-8422-F85F2EDE8FA5.jpeg (220.34 KiB) Visad 3532 gånger


Under mina högtalare gör sig dock en annan hårdare typ av fot sig bättre. Det hade varit extremt dumt att välja något annat bara för att det teoretiskt borde vara bättre men som för ändamålet (musiklyssning) låter sämre.
813607E1-E140-4870-ACD9-35472AA68C83.jpeg
813607E1-E140-4870-ACD9-35472AA68C83.jpeg (289.67 KiB) Visad 3532 gånger


Om jag däremot var mer intresserad av hur det mäter eller om jag faktiskt tyckt att det låter bättre, så hade jag återgått till att använda fötterna på denna bild. De kommer dock finnas kvar för en framtida utvärdering ifall jag skulle byta högtalare och/eller lyssningsrum.
71E9AB3F-E73B-494C-992C-DC70AE9F8E34.jpeg
71E9AB3F-E73B-494C-992C-DC70AE9F8E34.jpeg (263.44 KiB) Visad 3532 gånger


Tipset kvarstår även på sidan 43 och framåt, testa och välj den fot som passar bäst för dig. :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2020-02-04 02:33

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Så ingen färgning existerar som allltid är en fördel, oavsett inspelning. ...


Hur rimmar det med den där första vetenskapliga principen? :mrgreen:

Det beskrev jag ju, i frasen precis innan den du citerade!

Även bortsett ifrån det så är det ett utmärkt exempel på den första vetenskapliga tesen. Oavsett inspelning betyder ”på alla inspelningar” (gamla, nya, framtidens, tänkbara...), alltså även sådana som man utsatt för en färgning som någon sagt sig gilla, gång på gång tills det blivit för mycket.

Det handlar alltså inte om att hänvisa till att man inte hittat någon, utan till att ingen kan finnas.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Ogjort » 2020-02-04 02:41

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Så ingen färgning existerar som allltid är en fördel, oavsett inspelning. ...


Hur rimmar det med den där första vetenskapliga principen? :mrgreen:

Det beskrev jag ju, i frasen precis innan den du citerade!

Även bortsett ifrån det så är det ett utmärkt exempel på den första vetenskapliga tesen. Oavsett inspelning betyder ”på alla inspelningar” (gamla, nya, framtidens, tänkbara...), alltså även sådana som man utsatt för en färgning som någon sagt sig gilla, gång på gång tills det blivit för mycket.

Det handlar alltså inte om att hänvisa till att man inte hittat någon, utan till att ingen kan finnas.


Vh, iö


Ni verkar tydligen överens om "första vetenskapliga principen" (tesen)
Ursäkta en vettlös, men finns det verkligen EN sådan definition?
Är det Aristoteles eller Descartes som spökar? Eller någon annan som "popper" upp..?

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Adhoc » 2020-02-04 03:57

Ordalydelsen "Första vetenskapliga tesen" är IÖs hittepå. Den har varit uppe till diskussion för ett antal år sedan på faktiskt.se (io).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39866
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav petersteindl » 2020-02-04 05:58

Ogjort skrev:
IngOehman skrev:
hifikg skrev:
Hur rimmar det med den där första vetenskapliga principen? :mrgreen:

Det beskrev jag ju, i frasen precis innan den du citerade!

Även bortsett ifrån det så är det ett utmärkt exempel på den första vetenskapliga tesen. Oavsett inspelning betyder ”på alla inspelningar” (gamla, nya, framtidens, tänkbara...), alltså även sådana som man utsatt för en färgning som någon sagt sig gilla, gång på gång tills det blivit för mycket.

Det handlar alltså inte om att hänvisa till att man inte hittat någon, utan till att ingen kan finnas.


Vh, iö


Ni verkar tydligen överens om "första vetenskapliga principen" (tesen)
Ursäkta en vettlös, men finns det verkligen EN sådan definition?
Är det Aristoteles eller Descartes som spökar? Eller någon annan som "popper" upp..?

Anders O.

Nej, det finns varken EN eller någon sådan definition. Däremot har Ingvar sin egen version av tes som Ingvar kallar den första vetenskapliga tesen.

Det är inget fel på tesen, förutom namnet som jag anser vara missvisande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2020-02-04 08:36

Ogjort skrev:
IngOehman skrev:
hifikg skrev:
Hur rimmar det med den där första vetenskapliga principen? :mrgreen:

Det beskrev jag ju, i frasen precis innan den du citerade!

Även bortsett ifrån det så är det ett utmärkt exempel på den första vetenskapliga tesen. Oavsett inspelning betyder ”på alla inspelningar” (gamla, nya, framtidens, tänkbara...), alltså även sådana som man utsatt för en färgning som någon sagt sig gilla, gång på gång tills det blivit för mycket.

Det handlar alltså inte om att hänvisa till att man inte hittat någon, utan till att ingen kan finnas.


Vh, iö


Ni verkar tydligen överens om "första vetenskapliga principen" (tesen)
Ursäkta en vettlös, men finns det verkligen EN sådan definition?
Är det Aristoteles eller Descartes som spökar? Eller någon annan som "popper" upp..?

Anders O.


Inte då, den frågan kan bara ställas till IÖ himself, så jag passade på när garden var nere. Fy mig. Kanske. Nu verkar principen ha modifierats lite och jag skulle kunna fråga "säger vem?", men jag drar inte den diskussionen längre än så, så viktig är den inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Strmbrg » 2020-02-04 08:41

Till alla som engagerar sig i vetenskapande, sanningar och annat progressivt arbete:

"Den som vet allt slutar att tänka."

Är det viktiga vad som är rätt eller är det att ha rätt?

Även på fel frågor finns det rätta svar.

Och en till, som kan tillämpas vitt - men som ju elegant kan anslutas till trean här ovan:
-Vad är syftet?
Nej-nej! Egentligen, alltså?
Det slutliga syftet?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster