Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

1. Nej, det blir ingen skillnad vid normalt bruk
5
11%
2. Ja, det blir bättre men bara på hög volym.
10
22%
3. Ja, det blir bättre vid alla volymnivåer
31
67%
 
Antal röster : 46

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Morello » 2018-03-29 11:59

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:
Var det inte Kaneda som konstruerade ett 20W transistorsteg med bara ett par transistorer? Eller var det Hiraga?

Jag skulle gissa att nästan alla 20W-slutsteg har ett par trissor. :)

Jo, men klass A med en trissa per kanal?

/ B


Låt oss räkna:

20W i 8ohm gör cirka 1,5 A RMS, dvs cirka 2 A topp.
Viloströmmen måste vara cirka 1 A och matningen cirka +/- 20V.
Viloförlusten blir cirka 20 W per trissa - no mas problemas med ett par trissor!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Bill50x » 2018-03-29 12:08

Frågan är omöjlig att besvara. Eller som politiker brukar säga - "Frågan är fel ställd" :-)

1) Vad är bättre?
2) Tillsammans med vilken högtalare?
3) Vad är normalt bruk?
4) Frågan förutsätter att det på något vis blir bättre. Men tänk om det blir sämre?

Lite som frågan jag ställde i veckan ute på Arlanda. "Är det tillräckligt många kampanjer på alkoholavdelningen?" Svarsalternativen var en 10-gradig skala där 0 var Mycket missnöjd och 10 var Mycket nöjd. Hur svarar man på det om man tycker det är för många kampanjer?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav genstruktur » 2018-03-29 13:37

När kommer det nya steget?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-03-29 15:01

genstruktur skrev:När kommer det nya steget?


Beställde ju i måndags och hade svaga förhoppningar att det skulle komma innan fredag, men det gick inte.
Det kommer troligen nästa onsdag vilket innebär att jag kan koppla in steget tidigast nästa helg. Just nu verkar steget ha fika-rast i Hamburg ( beställer från thomann )

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5106
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav genstruktur » 2018-03-30 13:22

Tangband skrev:
genstruktur skrev:När kommer det nya steget?


Beställde ju i måndags och hade svaga förhoppningar att det skulle komma innan fredag, men det gick inte.
Det kommer troligen nästa onsdag vilket innebär att jag kan koppla in steget tidigast nästa helg. Just nu verkar steget ha fika-rast i Hamburg ( beställer från thomann )


Äsch då, får vi vänta med spänning ett tag till då :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-30 13:45

genstruktur skrev:Äsch då, får vi vänta med spänning ett tag till då :).


8O :!: 8) :mrgreen: :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-06 08:34

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Äsch då, får vi vänta med spänning ett tag till då :).


8O :!: 8) :mrgreen: :mrgreen:


Har fått hem Crown xli 1500 steget nu. :) Men ingen möjlighet eller tid än att koppla in det ännu.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-06 08:49

Har läst på litet på nätet om Crown xli 1500. Innan jag gör en recension om hur det blev med det nya steget ( blir på måndag ) så får ni hålla tillgodo med lite mätkurvor jag hittat på nätet om steget. Det är ett företag som bygger in aktiva filter i xli seriens slutsteg. De har mätt frekvensgång med och utan filter- den blå kurvan är steget med filtret bypassed.
Den gröna kurvan är då signalen passerar filtret.

http://northreadingeng.com/XLiSeries/LF ... lifier.htm

”Maximum voltage across the load resistor in this test was measured to be about 54VRMS for a maximum power of approximately 350W. As is evident in the plot, %THD from about 100mW to nearly 300W is remarkable at <0.2%. At typical listening levels the distortion produced by the amplifier is essentially negligible.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav MichaelG » 2018-04-06 19:42

"Blir det bättre med kraftigare slutsteg?"

Svar; ja - till en viss gräns. Empiri (= min upplevelse av de slutsteg jag ägt) visar att så är fallet. :wink:

Min första 2x20 watts Kenwoodförstärkare lät inget vidare. Min nästa 2x100 watts Yamahareceiver lät klart bättre. Den därpå följande 2x55 watts NAD-receivern blev inget bättre alls. Men så kom ett 2x100 watts QUAD-slutsteg och nu blev det åka av. Uppgraderingen till ett 2x150 watts Advance Acoustic gav mer välljud än förväntat. De teoretiska c:a 2 dB extra visade sig vara mer i praktiken. Uppgraderingen till ett 2x300 watts Emotiva gav subjektivt minst lika stor förbättring. Och i samtliga fall talar jag då om måttliga till halvstarka volymer. Alltså med en medelnivå långt under de 20 watt som min första Kenwood presterade.

Dock så upplever jag inget särskilt stor förbättring med mina senaste 600 watts Emotiva monoblock. Jag vill ju gärna tro att det blev ytterligare litet bättre (och inte bara litet starkare), men jag hade absolut kunnat fortsätta att leva med 2x300 wattaren.

(Även om ovanstående är helt sant, så inser jag att annat än enbart respektive förstärkares märkeffekt kan ha haft inverkan på graden av välljud.)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-06 20:37

MichaelG: det kanske finns en praktiskt gräns för då man upphör att uppleva stora förbättringar ? I ditt fall verkar det ha hänt vid 300 watt. Allt beror förstås på rummets storlek, högtalarnas känslighet och hur högt man brukar spela.

Enligt crowns tabell behövs det nog minst 300 watt om man ska komma i närheten av 100 db i lyssningsposition med normalkänsliga passiva högtalare. Om du haft lågkänsliga högtalare på 84-85 db kanske du hade behövt dubbla effekten.
https://www.crownaudio.com/en-US/tools/ ... r_required

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-07 07:34

Förstärkaren på plats.... den tog faktiskt en aning mindre plats på djupet än t amparna.
Har slagit igång steget och kan konstatera att fläktarna är nästan ljudlösa, bra :)
Lämnar den på nu i någon timme för att se om fläktarna ökar vid värme.
Senast redigerad av Tangband 2018-04-07 07:38, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-07 07:35

Baksidan...
Bra kvalitetsintryck på alla kontakter.
Det finns även möjlighet att köra obalanserat med RCA, även att ställa ingångskänsligheten mellan proffs och konsumentstandard med en switch. Dubbla högtalarterminaler där man kan välja mellan neutrik eller skruvplintar.
Senast redigerad av Tangband 2018-04-07 08:03, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-07 07:43

Eftersom jag kört jbl 530 som fullrange i några dagar så måste jag konfigurera om filtret till 3 vägs.
Delning igen vid 75 hz 24 db/okt och bort med basshelving vid 75 hz som jbl 530 behöver utan subbasar.
Diskanten ska även den upp 1 db pga Hiragas fenomen för att få klangbalansen rätt. Läs mer här: viewtopic.php?f=3&t=66830&p=1972977&hilit=Hiraga#p1972977
Först på måndag har jag möjlighet att fininställa nivåerna för basförstärkaren och börja lyssna . Återkommer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav hifikg » 2018-04-07 09:41

Pallar vanliga högtalare 300W? Mina OA52 är specade till max 100 W om jag minns rätt, så jag är försiktig när jag gasar med NAD 208
Polarens MBL har en helt annan effekttålighetsangivelse... MINST 200 W står det på dem...
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Frisk » 2018-04-07 11:12

hifikg skrev:Pallar vanliga högtalare 300W? Mina OA52 är specade till max 100 W om jag minns rätt, så jag är försiktig när jag gasar med NAD 208
Polarens MBL har en helt annan effekttålighetsangivelse... MINST 200 W står det på dem...

>5kW över 300Hz verkar ett flertal av ino-högtalarna vara specade till. Dock inte kontinuerligt. 300W är nog inte så dumt att ha tillgängligt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav hifikg » 2018-04-07 11:41

Frisk skrev:
hifikg skrev:Pallar vanliga högtalare 300W? Mina OA52 är specade till max 100 W om jag minns rätt, så jag är försiktig när jag gasar med NAD 208
Polarens MBL har en helt annan effekttålighetsangivelse... MINST 200 W står det på dem...

>5kW över 300Hz verkar ett flertal av ino-högtalarna vara specade till. Dock inte kontinuerligt. 300W är nog inte så dumt att ha tillgängligt.


De flesta högtalare härute är inte Ino, men jag gissar att även Carlsson pallar ett par kW korta stunder... eller kanske inte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Max_Headroom » 2018-04-07 12:50

Tangband skrev:Förstärkaren på plats.... den tog faktiskt en aning mindre plats på djupet än t amparna.
Har slagit igång steget och kan konstatera att fläktarna är nästan ljudlösa, bra :)
Lämnar den på nu i någon timme för att se om fläktarna ökar vid värme.


Fett! Så där skall stereoanläggningar se ut! En stapel med grejjor i 19" rack!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-07 14:29

Max_Headroom skrev:
Tangband skrev:Förstärkaren på plats.... den tog faktiskt en aning mindre plats på djupet än t amparna.
Har slagit igång steget och kan konstatera att fläktarna är nästan ljudlösa, bra :)
Lämnar den på nu i någon timme för att se om fläktarna ökar vid värme.


Fett! Så där skall stereoanläggningar se ut! En stapel med grejjor i 19" rack!

Javisst ! Kan rekommendera "Ikea bestå" som är bänken . Perfekt om grejorna är mindre än 36 djupa.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-07 14:31

Blev slutsteget varmt med stängd bänk ? ( bakre delen är öppen med smal spalt mot väggen )
Svaret är att obelastat så är steget kallt efter att ha varit påslagit 3 timmar och nästan ljudlöst- det är helt tyst med stängda dörrar till skåpet. Min ventilation lever om betydligt mera. Bra ! :)

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav JBjorkman » 2018-04-08 12:03

Tangband skrev:Blev slutsteget varmt med stängd bänk ? ( bakre delen är öppen med smal spalt mot väggen )
Svaret är att obelastat så är steget kallt efter att ha varit påslagit 3 timmar och nästan ljudlöst- det är helt tyst med stängda dörrar till skåpet. Min ventilation lever om betydligt mera. Bra ! :)


Är bänken stabil om man inte sätter dit bakstycket?
Sidostabiliteten i IKEAs möbler brukar sitta i den skivan, eller har du satt dit ett eget krysstag?
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-08 13:30

JBjorkman skrev:
Tangband skrev:Blev slutsteget varmt med stängd bänk ? ( bakre delen är öppen med smal spalt mot väggen )
Svaret är att obelastat så är steget kallt efter att ha varit påslagit 3 timmar och nästan ljudlöst- det är helt tyst med stängda dörrar till skåpet. Min ventilation lever om betydligt mera. Bra ! :)


Är bänken stabil om man inte sätter dit bakstycket?
Sidostabiliteten i IKEAs möbler brukar sitta i den skivan, eller har du satt dit ett eget krysstag?


Nej det har jag inte. Bakstycket har jag inte monterat alls- stabiliteten består av hyllplanen som försänks ned på varje pinne. Det blir ganska stabilt. Det hade säkert blivit bättre om jag sågat ut ett stort hål i bakstycket och monterat det.
Jag har ju två skåp som står bredvid varandra- det högra har sitt bakstycke monterat ( där har jag bara böcker ) och båda skåpen står kloss mot varandra. Stabiliteten i det vänstra skåpet blir därför helt ok

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-09 06:01

Idag blir det utvärdering med musik :)

Crown xli 1500
330 watt 8 ohm
450 watt 4 ohm

(Bilden visar storebror xli 3500, uppbyggnaden är likadan, men xli 1500 har något mindre trafo och bara 4 stora kondingar på 40000 uf )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-09 07:20

Jag brukar sätta vinkelbeslag, tror de heter fönsterhörnjärn men inte säker, baktill när jag monterat IKEA utan bakstycke. En annan metod är att kapa ur bakstucket och bara lämna några cm synlig kant - gör stor skillnad på stabiliteten bara det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-09 08:57

Har lyssnat lite nu på lägre volym- det låter bra men det gjorde det förut också.
Jag kör ett högpassfilter till subbarna vid ungefär 25 hz- Tangband w8q 1071 gillar inte bas under den frekvensen. I övrigt är delningen 80 hz 24 db/okt

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-09 09:03

Lite ot, men kanske intressant. Det finns en bafflestep calculator som är gratis på nätet . Man mäter och knappar in alla möjliga avstånd, hur elementet sitter placerat i lådan osv... såhär ser baffelstegskompensationen ut för mig ( jag har naturligtvis korrigerat med en inverterad kurva )

Det blir en liten peak med min Jbl 530 -bas vid 1,3 kHz på ungefär 2,3 db- efter den sänks nivån nedåt i frekvens.
Då jag mäter med pink noice i mätprogrammet i telefonen stämmer det förvånansvärt bra från lyssningsplats :)

Här är calculatorn: http://www.micka.de/en/bafflestep.php#ideal

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav darkg » 2018-04-09 09:07

Tangband skrev:Lite ot, men kanske intressant. Det finns en bafflestep calculator som är gratis på nätet . Man mäter och knappar in alla möjliga avstånd, hur elementet sitter placerat i lådan osv... såhär ser baffelstegskompensationen ut för mig ( jag har naturligtvis korrigerat med en inverterad kurva )

Det blir en liten peak med min Jbl bas vid 1,3 kHz på ungefär 2,3 db- efter den sänks nivån nedåt i frekvens.
Då jag mäter med pink noice i mätprogrammet i telefonen stämmer det förvånansvärt bra från lyssningsplats :)

Här är calculatorn: http://www.micka.de/en/bafflestep.php#ideal


Hur är den jämfört med Edge, om du har provat den?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Morello » 2018-04-09 10:00

Bill50x skrev:Frågan är omöjlig att besvara. Eller som politiker brukar säga - "Frågan är fel ställd" :-)

1) Vad är bättre?
2) Tillsammans med vilken högtalare?
3) Vad är normalt bruk?
4) Frågan förutsätter att det på något vis blir bättre. Men tänk om det blir sämre?


/ B


Det blir i förekommande fall bättre - ceteris paribus.
:D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Blir det bättre med kraftigare slutsteg ?

Inläggav Tangband » 2018-04-09 10:46

Bill50x skrev:Frågan är omöjlig att besvara. Eller som politiker brukar säga - "Frågan är fel ställd" :-)

1) Vad är bättre?
2) Tillsammans med vilken högtalare?
3) Vad är normalt bruk?
4) Frågan förutsätter att det på något vis blir bättre. Men tänk om det blir sämre?

Lite som frågan jag ställde i veckan ute på Arlanda. "Är det tillräckligt många kampanjer på alkoholavdelningen?" Svarsalternativen var en 10-gradig skala där 0 var Mycket missnöjd och 10 var Mycket nöjd. Hur svarar man på det om man tycker det är för många kampanjer?

/ B


Bill, jag är helt inställd på att det mycket väl kan bli sämre. Men i detta fall tycker jag det blir en aning bättre.
Som exempel Jennifer Warnes skivan ”the hunter”. Den första låten brukar avslöja hur bra bas en en anläggning har. Är det riktigt bra så blir basen som en slägga och det blir inte bumligt fast mixningen med djupbasen är ganska extrem.
Det var bra med t amp 150 mkII men med Crown så blir basen ”torrare ” och flyter inte ut med någon somhelst bumlighet. Detta även vid låga volymer. Jag har testat lite olika låtar nu på morgonen och just på denna skiva märktes det en liten skillnad tycker jag. Nu har jag inte kvar det gamla steget så jag kan inte jämföra A/B.

Skulle jag rekommendera alla som funderar att köpa en crownsteg ? Det beror på mycket, hur högt man spelar och om den övriga anläggningen är tillräckligt bra, och jag skulle nog påstå att om man kör direkt från ett mindre bra ljudkort i datorn jämfört med via tex Yamaha wxc 50 så gör det kanske en större ljudkvalitetsskillnad att köpa en streamer istället för en ny subbasförstärkare. Kostnaden är ju ungefär samma.
Crown xli 1500 har nästan ljudlösa fläktar, balanserade och obalanserade RCA kontakter så det verkar helt klart att Crown flörtat med hemmabioentusiaster i USA .

Skulle jag köpa steget om jag vetat i förväg hur det lät i basen ? Svar ja, men skillnaden var kanske mindre i praktiskt bruk ( inte jättehög volym ) än jag trodde.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster