finns det auto-power on till förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav niclas_f » 2018-03-27 14:20

Jag har letat men inte hittat en pryl som ger mig auto-power on av min förstärkare så fort en signal detekteras på t.ex. aux-input. Det är i princip samma som på en del sub-basar, men jag letar efter en extern/generell pryl.
Finns det något sånt redan? Jag jobbar just nu med ett PCB för att åstadkomma detta, men det kanske är så att det redan finns ?

Bakgrunden är att jag även har en Squeezebox Boom som är otroligt smidig när det gäller att styra från mobil-appen iPeng. Så fort man startar någon typ av musik/pod, så startar Squeezeboxen automatiskt. Detta är ju inte så konstigt eftersom det är en trådlös nätverksspelare.

Efter att jag köpt en vintage-förstärkare med en apple tv kopplad, så vill jag ju hellre använda den. Tyvärr känns det helt plötsligt lite jobbigt att behöva gå fram till förstärkaren och slå på den varje gång jag ska lyssna på t.ex. spotify.
Det jag försöker åstadkomma är alltså en modul som detekterar en lågnivåsignal och därefter slår på förstärkaren.

On-Signal_Auto-Power-On.png
om signal -> power on
On-Signal_Auto-Power-On.png (239.8 KiB) Visad 872 gånger

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav jansch » 2018-03-27 16:29

Jag tänkte göra samma sak till Sonab OA6 typ2 för 4-5
år sedan ... men det blev bara nån skiss med en 555:a och relä.
Skulle faktist vilja bygga 2 nu

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav niclas_f » 2018-03-28 08:20

jansch skrev:Jag tänkte göra samma sak till Sonab OA6 typ2 för 4-5
år sedan ... men det blev bara nån skiss med en 555:a och relä.
Skulle faktist vilja bygga 2 nu


Jag kommer att göra den trådlös m.a.p. uttaget som styrs. Det minimerar risker för brum och gör allt lite mer kompakt.

RF-uttaget som styrs kommer att bli av typen nexa 433MHz.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav PerStromgren » 2018-03-28 09:05

niclas_f skrev:
jansch skrev:Jag tänkte göra samma sak till Sonab OA6 typ2 för 4-5
år sedan ... men det blev bara nån skiss med en 555:a och relä.
Skulle faktist vilja bygga 2 nu


Jag kommer att göra den trådlös m.a.p. uttaget som styrs. Det minimerar risker för brum och gör allt lite mer kompakt.

RF-uttaget som styrs kommer att bli av typen nexa 433MHz.


Smart! Jag tror att du kommer att få en massa förfrågningar på byggsatser... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav Nattlorden » 2018-03-28 09:15

PerStromgren skrev:
niclas_f skrev:
jansch skrev:Jag tänkte göra samma sak till Sonab OA6 typ2 för 4-5
år sedan ... men det blev bara nån skiss med en 555:a och relä.
Skulle faktist vilja bygga 2 nu


Jag kommer att göra den trådlös m.a.p. uttaget som styrs. Det minimerar risker för brum och gör allt lite mer kompakt.

RF-uttaget som styrs kommer att bli av typen nexa 433MHz.


Smart! Jag tror att du kommer att få en massa förfrågningar på byggsatser... :)


Högst möjligt... jag har "massor" med Nexa i huset redan. Och kanske en sådan här sak skulle kunna hjälpa till med att lösa andra styrningsproblem jag har om man gör något fiffigt med det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav jansch » 2018-03-28 11:47

Om du ska bygga med NEXA kan man ju använda helt färdiga produkter

- Sändare NEXA WBT-914 bygger man in (i mitt fall) i förstärkaren och ....

- Mottagare NEXA WBT-912 bygger man in (i mitt fall) i högtalarna

Då behöver man ju bara koppla dom i serie med respektive nätströmbrytare + matning från 230V innan strömbrytaren.
Om man väljer dessa, som inte har dimmerfunktion, antar jag att risken för störningar är minimal

Eller hade du tänkt att ha "yttre burkar"? Du skriver NEXA men på bilden är väl en egen konstruktion?

Jag var från början inne på att använda nyttosignalen som styrsignal, men det är ju onödigt.
Min tanke var att fixa en monostabil vippa med sådär 1minuts puls som triggas av musiksignalen. Kommer ingen signal inom en minut stängs den av.
En optokopplare kan ju skilja ingångsignalen från styrningen galvaniskt, innan optokopplaren en OPAMP (kopplad som en idealisk diod) så att nyttosignalen blir i princip obelastad (inte påverkas negativt).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav darkg » 2018-03-28 12:37

Jag har haft liknande funderingar. Tyvärr indikerar inte chromecasten med lysdiod när den kickar igång, annars är ju det en styr-möjlighet som alternativ till att läsa själva utgången. Därtill kan man kolla matningsströmmen, men jag anar att den inte ökar så värst.

Att sända till Nexa var en bra idé :-)
Don’t just do something, sit there.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav niclas_f » 2018-03-28 17:42

jansch skrev:Om du ska bygga med NEXA kan man ju använda helt färdiga produkter

- Sändare NEXA WBT-914 bygger man in (i mitt fall) i förstärkaren och ....

- Mottagare NEXA WBT-912 bygger man in (i mitt fall) i högtalarna

Då behöver man ju bara koppla dom i serie med respektive nätströmbrytare + matning från 230V innan strömbrytaren.
Om man väljer dessa, som inte har dimmerfunktion, antar jag att risken för störningar är minimal

Eller hade du tänkt att ha "yttre burkar"? Du skriver NEXA men på bilden är väl en egen konstruktion?

Jag var från början inne på att använda nyttosignalen som styrsignal, men det är ju onödigt.
Min tanke var att fixa en monostabil vippa med sådär 1minuts puls som triggas av musiksignalen. Kommer ingen signal inom en minut stängs den av.
En optokopplare kan ju skilja ingångsignalen från styrningen galvaniskt, innan optokopplaren en OPAMP (kopplad som en idealisk diod) så att nyttosignalen blir i princip obelastad (inte påverkas negativt).


Jag tror jag förklarade lite slarvigt.
När jag startar min Spotify-app och byter ljud-ut från mobilen till min apple tv, så vill jag att ljudet ska startas helt automatiskt. Jag har tänkt att auto-power on ska sitta och lyssna på signalkabeln som går in på AUX på förstärkaren. Förstärkarens egna strömomkopplare är alltid på, och av/på styrs istället med en NEXA-plugg mellan vägguttaget och förstärkarens stickpropp. När en signal detekteras så ska en NEXA ON-signal skickas till NEXA-pluggen och förstärkaren kommer att starta, och motsvarande NEXA OFF när ingen signal har funnits under säg 2 minuter.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-mhz/fjarrstrombrytare/utanpaliggande-brytare/telldus-fjarrstrombrytare-3680-w-p50814

Till saken hör att jag redan har egna moduler som skickar NEXA-kontrollsignaler, så kretsen jag gör nu kommer endast att behöva generera en hög eller låg signal (0v eller 5V) så fort den detekterar musik på signalkabeln. hög-/låg-signalen matar jag sedan min egna radiomodul med. http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3
Detta skulle så klart även kunna vara en LMST-606 eller WBT-914 som du föreslår.

Jag har redan testat att modulen detekterar när ljud går genom signalkabeln, och det fungerar mycket bra. Nu ska jag få till en enkel fördröjning och sedan designa klart mönsterkortet.
Modulen kommer troligen att strömmats med en vanlig microUSB-kontakt och för att hålla designen kompakt så använder jag ett vanligt 3,5mm hörlursuttag för signal IN. Det kommer med andra ord även att behövas en sån här kabel, https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-mm/3-5-mm-till-rca/grenkabel-3-5-mm-till-rca-p39304

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: finns det auto-power on till förstärkare?

Inläggav niclas_f » 2018-03-28 17:43

darkg skrev:Jag har haft liknande funderingar. Tyvärr indikerar inte chromecasten med lysdiod när den kickar igång, annars är ju det en styr-möjlighet som alternativ till att läsa själva utgången. Därtill kan man kolla matningsströmmen, men jag anar att den inte ökar så värst.

Att sända till Nexa var en bra idé :-)


Eftersom jag lyssnar på den analoga lågnivå-signalen så spelar det ingen roll att det är en chromecast.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kraniet, VintageHiFi och 18 gäster