Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-29 17:38

Frågan ställs av en relativt okunnig person.

Hur ska jag tolka specifikationen på min Marantz SR5012-receiver?

"Power Output (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0.08% 2ch Drive) 100W"

Längre bak säger manualen:

"Rated output:

Front:
100 W + 100 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.) 140 W + 140 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

Center:
100 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
140 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

Surround:
100 W + 100 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.) 140 W + 140 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)

Surround back:
100 W + 100 W (8 Ω/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.) 140 W + 140 W (6 Ω/ohms, 1 kHz with 0.7 % T.H.D.)
"

I manualen står också:

"With discrete circuit technology, the power amplifier provides identical quality for all 7-channels (70 Watts x 7-channels). For optimum realism and stunning dynamic range, the power amplifier section features discrete power devices (not integrated circuitry)."

Min fundering är just kring när dom skriver "discrete power devices" samt "not integrated circuitry".

Receivern har pre-out. Jag använder alla 7 kanalerna. Låt säga att jag vidarekopplar mina frontar (vänster och höger) via pre-out till ett separat slutsteg och driver dom med det.

Innebär det i detta fallet att mer effekt ges till de resterande kanalerna som receivern driver? Eller innebär "discrete power devices" att varje kanals effekt förblir densamma oavsett?

Hoppas inte frågan är för otydlig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav jonasp » 2018-03-29 17:39

Ja, nätdelen förefaller begränsa det totala effektuttaget.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-29 17:45

jonasp skrev:Ja, nätdelen förefaller begränsa det totala effektuttaget.


Förstår jag dig rätt nu - de övriga kanalerna gynnas inte av att frontkanalerna drivs separat?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav jonasp » 2018-03-29 17:47

Erik Lundin skrev:
jonasp skrev:Ja, nätdelen förefaller begränsa det totala effektuttaget.


Förstår jag dig rätt nu - de övriga kanalerna gynnas inte av att frontkanalerna drivs separat?


Jo, du får något mer effekt över i de övriga kanalerna om du flyttar frontarna till ett slutsteg. Tänk på att frontkanalerna ofta drar mycket mer effekt än surrounderna, då den praktiska skillnaden kan bli rätt stor.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-29 17:53

jonasp skrev:
Erik Lundin skrev:
jonasp skrev:Ja, nätdelen förefaller begränsa det totala effektuttaget.


Förstår jag dig rätt nu - de övriga kanalerna gynnas inte av att frontkanalerna drivs separat?


Jo, du får något mer effekt över i de övriga kanalerna om du flyttar frontarna till ett slutsteg. Tänk på att frontkanalerna ofta drar mycket mer effekt än surrounderna, då den praktiska skillnaden kan bli rätt stor.


Tack, det var svaret jag hoppades på.

Men om jag tolkar specifikationen rätt så menar dom att 70W per kanal gäller då alla är i drift samtidigt, samt att varje kanal separat har en max effekt på 100W. Är det rätt förstått?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav jonasp » 2018-03-29 18:48

Klippgränsen är sannolikt strax över 100W i 8 ohm. Så när flera kanaler tuffar på för fullt faller spänningen i nätdelen, och då effektbegränsas förstärkaren. Det är sannolikt vad som syns i specen ovan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav AndersP » 2018-03-30 10:15

Separat slutsteg för frontarna avlastar förstärkaren avsevärt. Kör du bara center och surrounder vågar jag påstå att du i praktiken har 100 W per kanal eftersom centern sällan går på fullt samtidigt som surrounderna.
Discrete spelar på fördomar om att separata transistorer låter bättre än kretsar baserade på integrerad teknologi. Marantz försöker profilera sig med en sorts diskret uppbyggda integrerade kretsar i form av små "askar" som konstrueras av nån japansk farbror som jag har har glömt namnet på. Högst osäkert om dom medför nånting positivt för kvaliteten på återgivningen dock I dag, med dom fina linenivå- och effekt-IC som finns är den ståndpunkten inte längre relevant menar jag. Kolla på Holographic Audios minsta slutsteg. Mer eller mindre ohörbart i LTS FE-lyssning. Det steget är i princip en sk "Gainklon". Finns många sätt att designa sånna i dag.
Jag beställde själv fjolårsmodellen 5011 för något dygn sedan och tänker använda den så som du använder din. Oppo 105 utgångar kopplas till 7.1-ingången på Marantzen. Den går då typ "rakt igenom" receivern. Hoppas på bra ljud. 7.1-ingångar på receivrar är inte direkt vardagsmat nuförtiden. Jag har inte hittat nåt annat märke än Marantz som har det.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-30 19:43

AndersP skrev:Jag beställde själv fjolårsmodellen 5011 för något dygn sedan och tänker använda den så som du använder din. Oppo 105 utgångar kopplas till 7.1-ingången på Marantzen. Den går då typ "rakt igenom" receivern. Hoppas på bra ljud. 7.1-ingångar på receivrar är inte direkt vardagsmat nuförtiden. Jag har inte hittat nåt annat märke än Marantz som har det.


Tack för svaret.

Egentligen off-topic, men hur kommer det sig att du väljer att köra samtliga kanaler via de analoga 7.1-ingångarna, istället för över HDMI?

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-30 19:43

Förresten, även Denon har 7.1-ingångar!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav AndersP » 2018-03-31 08:33

Hittar inga 7.1-ingångar på Denon. Jag är dock känd för att inte kunna leta reda på saker ens i min egen lägenhet så jag har säkert fel.

Min Oppo 105 har mer påkostade analogdel och dacar än vad någon surroundreceiver har så dom vill jag använda.
Jag vill ansluta maximalt med apparater till Oppo. Det som återstår när Oppo är fullkopplad får anslutas i Marantz.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Erik Lundin
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2018-01-02

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav Erik Lundin » 2018-03-31 09:20

AndersP skrev:Hittar inga 7.1-ingångar på Denon. Jag är dock känd för att inte kunna leta reda på saker ens i min egen lägenhet så jag har säkert fel.


Denon AVR-2809.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur tolkar jag min receivers specifikation?

Inläggav AndersP » 2018-04-01 04:52

Jag köper mycket gärna begagnat, men 10 år gamla surroundreceivrar hör inte dit. Byggkvaliteten hos produkttypen, förutom några få undantag, är inte tillräcklig för att vara annat än konsumtionsprodukter. Dessutom är dom komplexa. Man köper, man spelar, man kastar, man köper nytt osv. Funkar dom 5 år är det ok. Funkar dom 10 år har man tur. Motvilligt måste jag erkänna att någon ny och användbar finess kan dyka upp ibland som kan motivera ett byte.
Jag vet att 2809 fortfarande är populär och det är inte svårt att bilda sig en uppfattning om varför. Skulle knappast kasta mig ut på begmarknaden efter en sådan nu, men hade jag haft en skulle jag spelat vidare på den tills den dog förstås.
För 10 år sedan var den analoga 5.1 eller 7.1-ingången mer vanlig än idag och eftersom man vanligtvis ansluter allt med HDMI rationaliseras 7.1-ingången bort. Fast komponentvideo måste förstås finnas... Marknaden styr.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tordnilsson, VintageHiFi och 21 gäster