Det där luftiga oansträngda ljudet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 21:32

Hej,

När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.

När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.

Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav NADifierad » 2018-03-29 21:39

Svårt att säga.
Om jag tröttnar på Audionörderiet igen, ska jag istället skaffa ett par Cerwin Vega VS15 och ett par bryggkopplade
Nad 218. Har haft den Cerwin modellen innan, och minns dem med glädje.
Det får bli min pensions stereo :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 21:46

Haha!
Har också ett par Cervin Vega med sammanlagt 56 tum konarea, och det går att spela så högt på dem att man får näsblod. Skulle nog säga att det mer TRYCK än LUFT :D

Kanske min käraste ägodel, särskilt som högtalarkablarna är intstrumentkablar!

Du hade väl linjekällor förut? Det känns som om det skulle kunna vara luftigt, men jag vet inte.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav hifikg » 2018-03-29 21:50

Förutom det där med snarkningen så tycker jag att det är vad mina OA-52 levererar och ungefär vad Larsen brukar bjuda på när de låter som bäst. Och mina ESL-63 kommer inte långt efter, ibland t o m före, särskilt när jag vill nörda in i sweetspot och bara låta mig förhäxas av musikens innehåll utan en huuvdrörelse. För ska det headbangas så behövs ortoakustik :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav jonasp » 2018-03-29 21:51

Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 22:04

hifikg skrev:Förutom det där med snarkningen så tycker jag att det är vad mina OA-52 levererar och ungefär vad Larsen brukar bjuda på när de låter som bäst. Och mina ESL-63 kommer inte långt efter, ibland t o m före, särskilt när jag vill nörda in i sweetspot och bara låta mig förhäxas av musikens innehåll utan en huuvdrörelse. För ska det headbangas så behövs ortoakustik :)


Jo såklart. Jag har ett par OA51or också i min Stan Getz anläggning och det är *verkligen* inget ansträngt med dessa, men det är mer som om en äldre annars irriterande släkting som ligger och snusar på gammelmansvis. Mina Larsen låter ju underbart och vilket år som helst får jag nya diskanterna, men de har inte det totalt oansträngda.

jag undrar om det inte är så att de som konstruerar högtalare så gärna vill att högtalaren ska kunna återge så stort frekvensomfång som möjligt och använder basreflexen till djupbas, vilket får till följd att ljudet inte andas som ett par 18-tummare (eller var det 15?) med horn/vågguide?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav peterh » 2018-03-29 22:06

CODY skrev:Hej,

När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.

När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.

Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?


Ett par stora tannoy ?

Eller ett par quad elektrostater ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav distad » 2018-03-29 22:07

jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?

För min del så är det stora och dyrare högtalare som krävs för att få till ett sådant ljud och få till det riktigt seriöst.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 22:11

jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?


Precis! Det liknar riktigt ljud som ut ett instrument. Det kan man få i vanliga basreflex-högtalare också men det krävs då rejält bra upptagningar/inspelningar och helst akustiska.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 22:15

peterh skrev:
CODY skrev:Hej,

När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.

När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.

Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?


Ett par stora tannoy ?

Eller ett par quad elektrostater ?


Ja, ett par Tannoy i kylskåpsklass :D

Har aldrig hört Quad ESL på allvar, men väl ett par Magnepan garderobsdörrar och det lät väl luftigt men inte "på riktigt". Sen har jag hört ett par Martin Logan och det lät prutte.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav NADifierad » 2018-03-29 22:22

Linjekällorna med de tolv basmodulerna lät riktigt stort, luftigt och pampigt här hemma.
Fast de är svåra att rekommendera som en färdig högtalare, då de mer var en del av ett koncept.
Aktivt delade och DSP justerade :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Bill50x » 2018-03-29 22:24

Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna. Min erfarenhet är att elektrostater och liknande låter luftigt för att de saknar tryck. Det gör däremot inte horn. Det lättdrivna tror jag resulterar i en oansträngd dynamik, att det är detta som låter naturligt, trots att horn ändå kan uppvisa mindre goda sidor rent återgivningsmässigt med trattljud och liknande.

På en mässa för några år sedan lyssnade jag på en högtalare som var byggd i en lätt men välstagad låda utan inre dämpning (minns ej namnet) och den påminde delvis om en hornkonstruktion, just pga det dynamiska ljudet. Ljudet i sig var dock inte så jättekul men dynamik i världsklass och ett väldigt livligt och engagerande ljud. Tanken bakom konstruktionen var att inte ha någon dämpning, för sådan äter energi. Här ville man få ut energin i form av musikalisk livlighet istället.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 22:28

Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna. Min erfarenhet är att elektrostater och liknande låter luftigt för att de saknar tryck. Det gör däremot inte horn. Det lättdrivna tror jag resulterar i en oansträngd dynamik, att det är detta som låter naturligt, trots att horn ändå kan uppvisa mindre goda sidor rent återgivningsmässigt med trattljud och liknande.

På en mässa för några år sedan lyssnade jag på en högtalare som var byggd i en lätt men välstagad låda utan inre dämpning (minns ej namnet) och den påminde delvis om en hornkonstruktion, just pga det dynamiska ljudet. Ljudet i sig var dock inte så jättekul men dynamik i världsklass och ett väldigt livligt och engagerande ljud. Tanken bakom konstruktionen var att inte ha någon dämpning, för sådan äter energi. Här ville man få ut energin i form av musikalisk livlighet istället.

/ B


Lättdrivet, ja. Sen tror jag att om högtalaren är stor som och konstruerad som ett instrument så låter det mer så också. Ett par Voice of the Theatre har lika stort innerutrymme som ett trumset eller ett piano eller en stråkkvartett :D Allvarligt.
Oh, by jingo!

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav bootstrap » 2018-03-29 22:33

NADifierad skrev:Linjekällorna med de tolv basmodulerna lät riktigt stort, luftigt och pampigt här hemma.
Fast de är svåra att rekommendera som en färdig högtalare, då de mer var en del av ett koncept.
Aktivt delade och DSP justerade :) .


Var det dom Doofus tog över? Dom fick fina filter och fungerade mycket bra utan DSP :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav NADifierad » 2018-03-29 22:43

bootstrap skrev:
NADifierad skrev:Linjekällorna med de tolv basmodulerna lät riktigt stort, luftigt och pampigt här hemma.
Fast de är svåra att rekommendera som en färdig högtalare, då de mer var en del av ett koncept.
Aktivt delade och DSP justerade :) .


Var det dom Doofus tog över? Dom fick fina filter och fungerade mycket bra utan DSP :)

Det stämmer :) . Fast först passerade de via Kalle Dussin.
Och själva konstruktionsprincipen Stod Ola68 och Nagref för .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Bill50x » 2018-03-29 22:44

CODY skrev:Lättdrivet, ja. Sen tror jag att om högtalaren är stor som och konstruerad som ett instrument så låter det mer så också. Ett par Voice of the Theatre har lika stort innerutrymme som ett trumset eller ett piano eller en stråkkvartett :D Allvarligt.

Stor membranyta är nog en viktig komponent. Ljudet från ett +15" element är helt oansträngt jmf med en liten 6,5" som slår hej vilt för att skapa lite tryck. Man kan säkert få dem att mäta likadant vad gäller frekvensgång och kanske även dist, men samma fysiska tryck blir det inte.
För många år sedan lyssnade jag på ett Levinson HQD-system där basen bestod av Hartley's 18" element i en låda på 1,5 m2 (lådorna i Stockholms-lyssningen på Park Hotel var mycket större än de som syns på bilden). Ingen spektakulär bas som drog uppmärksamheten till sig men jisses vilket tryck och naturlighet!

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav PerStromgren » 2018-03-29 22:47

Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna.


Är det rimligt? Nuförtiden när effekt finns i överflöd och det finns högtalare som käkar kW till frukost borde det vara sk-t detsamma om högtalarna är lättdrivna eller ej, så länge du når ljudtrycksnivåer du "behöver". 5W in i ett par klipchorn eller 500W in i ett par B&W 801 borde kunna låta ungefär lika dynamiskt, vad det nu är.

PS. Och stor membranyta räcker inte. Mina Quad 2912 är rätt gigantiska på den punkten, men så mycket slam är det inte i dom...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav hifikg » 2018-03-29 22:55

CODY skrev:...men det är mer som om en äldre annars irriterande släkting som ligger och snusar på gammelmansvis ...


Ha, ha, en sån liknelse :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Bill50x » 2018-03-29 22:59

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna.

Är det rimligt? Nuförtiden när effekt finns i överflöd och det finns högtalare som käkar kW till frukost borde det vara sk-t detsamma om högtalarna är lättdrivna eller ej, så länge du når ljudtrycksnivåer du "behöver". 5W in i ett par klipchorn eller 500W in i ett par B&W 801 borde kunna låta ungefär lika dynamiskt, vad det nu är.

Inte riktigt samma sak. Jmf två bilar, den ena väger 500 kg och har 100 hk, den andra väger 1000 kg och har 200 hk. Den lättare bilen kommer kännas mycket kvickare oavsett och kommer förmodligen vara snabbast de första meterna efter grönt ljus. Just beroende på att den är lättare och har mindre massa som ska sättas i rörelse. Så känns det när man lyssnar på lättdrivna högtalare, tycker jag då'rå.

Så nej, ett par Klipshorn med 5 W låter inte likadant som 500 W in i ett par B&W. I bland annat the absolut sound skrev man om att med vissa högtalare var man tvungen att spela högt för att de skulle blomma ut, framför allt var det vissa panelhögtalare som avsågs (Tympani tex). De lät helt enkelt tråkigt vid lägre volymer. Och det handlade nästan alltid om trögdrivna högtalare. Själv har jag haft Acustat 2+2 hemma i ett halvår och de var fantastiska på många sätt. Låg dist, klar återgivning, lät fantastiskt stort och naturtroget - men skittråkiga. Typiskt en sådan högtalare som uppskattas av dem som lyssnar efter hur en fiolsträng vibrerar men glömmer att lyssna efter musiken.

Och du har helt rätt, det räcker inte med stor membranyta. Inte ens med konhögtalare. Men med rätt grejor så...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-29 23:10

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna.


Är det rimligt? Nuförtiden när effekt finns i överflöd och det finns högtalare som käkar kW till frukost borde det vara sk-t detsamma om högtalarna är lättdrivna eller ej, så länge du når ljudtrycksnivåer du "behöver". 5W in i ett par klipchorn eller 500W in i ett par B&W 801 borde kunna låta ungefär lika dynamiskt, vad det nu är.

PS. Och stor membranyta räcker inte. Mina Quad 2912 är rätt gigantiska på den punkten, men så mycket slam är det inte i dom...


Höga ineffekter ger termisk kompression. VARNING! :wink: Ofta kan man höra det på hos de flesta högtalare när man drar på och man tycker det uppstår en slags gräns för när det börjar komprimera och dista. Det börjar låta högtalarburk ungefär. Många trpr att det har med deras egen hörsel att göra, typ att det är jävligt starkt. Men det brukar vara högtalarna som kroknar för hörseln (om man har högtalare för hembruk, vill säga).
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-29 23:11

FBK skrev:
jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?

För min del så är det stora och dyrare högtalare som krävs för att få till ett sådant ljud och få till det riktigt seriöst.


Håller med! Större högtalare brukar krävas. Ofta kostar de lite mer pengar då av naturliga skäl.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 23:14

Är det någon som bor i Mäardalen har ett par riktigt stora typiska gubbhögtalare som Tannoy Westminister eller någon äldre Lansingmodell? Jag kan komma med Eau de Vie och filtercigaretter samt lite audiofilskivor och förgylla er kväll.
Oh, by jingo!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav rajapruk » 2018-03-29 23:23

CODY ”is on fire” idag! :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav rajapruk » 2018-03-29 23:27

Johan_Lindroos skrev:
FBK skrev:
jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?

För min del så är det stora och dyrare högtalare som krävs för att få till ett sådant ljud och få till det riktigt seriöst.


Håller med! Större högtalare brukar krävas. Ofta kostar de lite mer pengar då av naturliga skäl.


Håller med.
Frågan är varför bara? Är det så enkelt som att storlek behövs för att spela högt och oansträngt?
Eller något mer raffinerat, som tex hur det kopplar till luften, med större membran?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 23:34

rajapruk skrev:CODY ”is on fire” idag! :)


haha!

Du är ju självaste Horn-Per här :D

Vad tror du om ett par gammaldagsa Tannoy:

Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav CODY » 2018-03-29 23:49

Bild

25 kkr. I Avesta!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav lennartj » 2018-03-29 23:52

Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna. Min erfarenhet är att elektrostater och liknande låter luftigt för att de saknar tryck. Det gör däremot inte horn. Det lättdrivna tror jag resulterar i en oansträngd dynamik, att det är detta som låter naturligt, trots att horn ändå kan uppvisa mindre goda sidor rent återgivningsmässigt med trattljud och liknande.

På en mässa för några år sedan lyssnade jag på en högtalare som var byggd i en lätt men välstagad låda utan inre dämpning (minns ej namnet) och den påminde delvis om en hornkonstruktion, just pga det dynamiska ljudet. Ljudet i sig var dock inte så jättekul men dynamik i världsklass och ett väldigt livligt och engagerande ljud. Tanken bakom konstruktionen var att inte ha någon dämpning, för sådan äter energi. Här ville man få ut energin i form av musikalisk livlighet istället.

/ B

Det där luftiga oansträngda ljudet är svårt att få till med ett par "köpehögtalare".
Carlsson och Larsen har nämnts, men även att högtalarna bör ha hög känslighet
för att ge trovärdig dynamik och det har ju de nyss nämnda inte riktigt, men man kan skapa en bra illusion med fyra noggrant placerade slutna baslådor och två Carlsson OA52.2 delade vid 80 Hz och med LT. Driver man dem med rörslutsteg på ca. 25-35 W i klass-A, i mitt fall, med lite rördist och en gnutta kompression så får jag en illusion av mycket dynamisk återgivning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Conan » 2018-03-30 06:59

CODY skrev:[ Bild ]

25 kkr. I Avesta!


Tänkte just det! Om du har gillat ljudet från Altec VotT så varför inte köpa just ett par såna? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav Harryup » 2018-03-30 07:16

Tycker fördelen med stora hornsystem inte är att man kan spela högt och oansträngt utan lågt och oansträngt. Går att spela upplevelsemässigt högt med en bergsprängare. Men lågt så dör den. Samma sak med alla normala högtalare oavsett om det är elektrostater eller Carlsson eller vad som helst i mina öron. Det kan låta stort,vackert och riktigt men man är inte ”där”. Spelar man högt med vanliga normalstora grejor så kan man vara 0,5 meter ifrån scen, men där vill jag inte vara oavsett om det är Blue Öyster Cult eller LSO. Vill hellre vara runt 10-15 bänkraden och den känslan upplever jag inte i vanliga anläggningar. Spelar man högt i vanliga högtalare låter det högt på gränsen till alldeles för högt, lyssnar man alldeles bredvid vaktparaden kan man känna musiken i kroppen även när man upplever att de spelar lågt. Stora strålande ytor och lite riktverkan kommer jag testa framöver med LMS22.Bild
Dock inte med dessa små basar.
/Harryup

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav JM » 2018-03-30 08:17

Kompression med ökande ljudstyrka är en underskattad variabel. Ljudet blir som dopat med valium - ospännande och allt mer onära.

I stort sätt har alla lådhögtlare "kompressionsdistorsion" som jag hör det.
Jag har haft förmånen att ha ägt och utvärderat ett par Altec Voice of Theatre, A7. Ungarna som var små då avvände bashögtalaren som koja. Barnen var de i familjen som uppskattade bashögtalaren mest. Basen var jämfört med ett par JBL L300 som stod bredvid var inte mycket att hurra för. Övre registret återgivet med Altecs 511b och ett ovanligt bra par Altec 808a drivers. Ljudet var inte komprimerande, luftigt och nära. Klart överlägset hornljudet från L300 högtalaren. Horndistorsionen var inte speciellt störande sannolikt på grund av att den var sannolikt mest av andra tonstyp och maskerade tredje ton disten.
Ljudet 511b hornen blev så vanebildande så jag behöll 511b hornen i många år med basen återgiven av JBL L300 högtalaren. A7 lådorna såldes via Gula Tidningen. Redan då på 1980-talet hade jag variabel aktiv delning - här vid ca 650 Hz. Tonkurvan trimmades med en hemmabyggd EQ och en grammofonskiva där frekvenserna jämfördes med 1000 Hz ton.

JM
Senast redigerad av JM 2018-03-30 08:43, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster