Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Förutom det där med snarkningen så tycker jag att det är vad mina OA-52 levererar och ungefär vad Larsen brukar bjuda på när de låter som bäst. Och mina ESL-63 kommer inte långt efter, ibland t o m före, särskilt när jag vill nörda in i sweetspot och bara låta mig förhäxas av musikens innehåll utan en huuvdrörelse. För ska det headbangas så behövs ortoakustik
CODY skrev:Hej,
När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.
När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.
Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?
jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?
jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?
peterh skrev:CODY skrev:Hej,
När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.
När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.
Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?
Ett par stora tannoy ?
Eller ett par quad elektrostater ?
Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna. Min erfarenhet är att elektrostater och liknande låter luftigt för att de saknar tryck. Det gör däremot inte horn. Det lättdrivna tror jag resulterar i en oansträngd dynamik, att det är detta som låter naturligt, trots att horn ändå kan uppvisa mindre goda sidor rent återgivningsmässigt med trattljud och liknande.
På en mässa för några år sedan lyssnade jag på en högtalare som var byggd i en lätt men välstagad låda utan inre dämpning (minns ej namnet) och den påminde delvis om en hornkonstruktion, just pga det dynamiska ljudet. Ljudet i sig var dock inte så jättekul men dynamik i världsklass och ett väldigt livligt och engagerande ljud. Tanken bakom konstruktionen var att inte ha någon dämpning, för sådan äter energi. Här ville man få ut energin i form av musikalisk livlighet istället.
/ B
NADifierad skrev:Linjekällorna med de tolv basmodulerna lät riktigt stort, luftigt och pampigt här hemma.
Fast de är svåra att rekommendera som en färdig högtalare, då de mer var en del av ett koncept.
Aktivt delade och DSP justerade .
bootstrap skrev:NADifierad skrev:Linjekällorna med de tolv basmodulerna lät riktigt stort, luftigt och pampigt här hemma.
Fast de är svåra att rekommendera som en färdig högtalare, då de mer var en del av ett koncept.
Aktivt delade och DSP justerade .
Var det dom Doofus tog över? Dom fick fina filter och fungerade mycket bra utan DSP
CODY skrev:Lättdrivet, ja. Sen tror jag att om högtalaren är stor som och konstruerad som ett instrument så låter det mer så också. Ett par Voice of the Theatre har lika stort innerutrymme som ett trumset eller ett piano eller en stråkkvartett Allvarligt.
Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna.
CODY skrev:...men det är mer som om en äldre annars irriterande släkting som ligger och snusar på gammelmansvis ...
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna.
Är det rimligt? Nuförtiden när effekt finns i överflöd och det finns högtalare som käkar kW till frukost borde det vara sk-t detsamma om högtalarna är lättdrivna eller ej, så länge du når ljudtrycksnivåer du "behöver". 5W in i ett par klipchorn eller 500W in i ett par B&W 801 borde kunna låta ungefär lika dynamiskt, vad det nu är.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna.
Är det rimligt? Nuförtiden när effekt finns i överflöd och det finns högtalare som käkar kW till frukost borde det vara sk-t detsamma om högtalarna är lättdrivna eller ej, så länge du når ljudtrycksnivåer du "behöver". 5W in i ett par klipchorn eller 500W in i ett par B&W 801 borde kunna låta ungefär lika dynamiskt, vad det nu är.
PS. Och stor membranyta räcker inte. Mina Quad 2912 är rätt gigantiska på den punkten, men så mycket slam är det inte i dom...
FBK skrev:jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?
För min del så är det stora och dyrare högtalare som krävs för att få till ett sådant ljud och få till det riktigt seriöst.
Johan_Lindroos skrev:FBK skrev:jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?
För min del så är det stora och dyrare högtalare som krävs för att få till ett sådant ljud och få till det riktigt seriöst.
Håller med! Större högtalare brukar krävas. Ofta kostar de lite mer pengar då av naturliga skäl.
rajapruk skrev:CODY ”is on fire” idag!
Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna. Min erfarenhet är att elektrostater och liknande låter luftigt för att de saknar tryck. Det gör däremot inte horn. Det lättdrivna tror jag resulterar i en oansträngd dynamik, att det är detta som låter naturligt, trots att horn ändå kan uppvisa mindre goda sidor rent återgivningsmässigt med trattljud och liknande.
På en mässa för några år sedan lyssnade jag på en högtalare som var byggd i en lätt men välstagad låda utan inre dämpning (minns ej namnet) och den påminde delvis om en hornkonstruktion, just pga det dynamiska ljudet. Ljudet i sig var dock inte så jättekul men dynamik i världsklass och ett väldigt livligt och engagerande ljud. Tanken bakom konstruktionen var att inte ha någon dämpning, för sådan äter energi. Här ville man få ut energin i form av musikalisk livlighet istället.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster