Harryup skrev:
Ja fast jag skulle inte se basarna som ideala när det gäller att räkna på delningar och avstånd. Olika basar har en viss olika "starttid"
mvh/Harryup
Vad betyder "starttid"?
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:
Ja fast jag skulle inte se basarna som ideala när det gäller att räkna på delningar och avstånd. Olika basar har en viss olika "starttid"
mvh/Harryup
JM skrev:lennartj skrev:JM skrev:Vissa engelska ljudledningshögtalare har om jag minns rätt ett relativt oansträngt subbasljud.
Möjligen pga relativt riktat ljud.
JM
Jag får inte ihop tankarna om oansträngt subbasljud med relativt riktat ljud.
Under 100 Hz är det väl svårt att påvisa någon riktverkan alls?
Som jag ser det finns det parallella världar där är viktigt att hålla isär vad vi hör psykologiskt och hur rummet trycksätts fysikaliskt.
Energin från ett horn eller en ljudledningshögtalare med sitt riktade ljud trycksätter rummets resonanser annorlunda än en sfäriskt homogent strålande lådhögtalare. Dvs alla tryckmax/min finns självklart på samma platser i rummet men blir olika/mindre stimmulerade av horn/ljudledninghögtalare. Detta borde någon som är mer bevandrad i fysikan än jag kunna förklara.
I den psykologiska värden kan vi inte lokalisera subbasljudet under 80 Hz men väl höra att antalet störande resonanser är färre.
Dvs subbasen upplevs som mindre ansträngd med riktade horn-/TL-högtalare i ett mindre rum pga färre störande rumsrelaterade resonanser.
JM
jonasp skrev:Min uppfattning: så länge subbas och topp har rimligt rak frekvensgång kommer du att få perfekt summering om då tar hänsyn till gångväg och fasskillnad som uppstår i filtret. Speciellt när du delar vid 80 Hz - våglängden är dryga 4 meter, eller 1.2 grader fasvridning per cm gångvägsskillnad.
Harryup skrev:lennartj skrev:Om man som jag är konservativ och vill spela från sina analoga källor utan att blanda in AD/DA och digital fördröjning får inte slarva med gångvägen. Gångvägen från mina fyra baslådor (OB52) och "toppar" (OA52.2) till sweetspot skiljer mindre än en tiondels våglängd och jag har ändå placerat baslådorna riktigt osymmetriskt så att de exciterar olika stående-vågmönster vilket jämnar ut totalljudet.
Jag skulle i vart fall mäta gångtiden med ett instrument, att räkna ut eller med måttband mäta har jag hittills inte sett stämma med om man mäter med pulsmätning. Sen kan man ju alltid flytta högtalarna. Bosse's horn var om jag minns det runt drygt 4 meter långa och han hade sina framhögtalare på ungefär samma avstånd som han hade mätt in efter att ha justerat filtren. Bosse var noga med tidsaspekten mellan högtalarna.
/Harryup
paa skrev:När man delar vid 80Hz så kommer fasvridningen in från både subwoofer och fronthögtalarnas highpass-funktion, som beror på om det är sluten låda eller basreflexlåda i den ena eller andra eller båda. Men har man mätt upp deras frekvensgång ordentligt så är det ju minimum phase som gäller för deras frekvensgång, så det går ju att hantera.
Harryup skrev:paa skrev:När man delar vid 80Hz så kommer fasvridningen in från både subwoofer och fronthögtalarnas highpass-funktion, som beror på om det är sluten låda eller basreflexlåda i den ena eller andra eller båda. Men har man mätt upp deras frekvensgång ordentligt så är det ju minimum phase som gäller för deras frekvensgång, så det går ju att hantera.
Tänker mera på den enskilda frekvensgången ifrån varje högtalare blir olika beroende på placering men på faktiskt har man vanligen inga särskilda kompensationer för det?
/Harryup
Nattlorden skrev:Nu är detta inte genomtänkt eller vetenskapligt eller något... utan bara direkt skrivet efter att tanken uppstod... själv föredrar jag ju slutna lådor framför basreflex och mer eller mindre korrekt påstår detta har med vilken ordnings system det är.... kan det månne vara så att ett horn är ännu "snabbare" än en sluten låda?
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Nu är detta inte genomtänkt eller vetenskapligt eller något... utan bara direkt skrivet efter att tanken uppstod... själv föredrar jag ju slutna lådor framför basreflex och mer eller mindre korrekt påstår detta har med vilken ordnings system det är.... kan det månne vara så att ett horn är ännu "snabbare" än en sluten låda?
I vart fall upplevelsemässigt och "kommer igång" tidigare på lägre volym känns det som. Transientegenskaper skulle jag säga är definitivt inblandade och jag skulle bli förvånad om inte riktverkan också är det. Den enda elektrostat som jag har hört fenomenet till viss del ifrån är Beveridge 2 med 2 st basstaplar om 8 st 15" per kanal. Och Beveridge 2 har som en hornlins framför membranet och baksidan är bortdämpad så det är ingen dipol.
/Harryup
lennartj skrev:Var de där gigantiska bastornen verkligen original från Beveridge?
Åtta femtontummare på höjden blir ca 3,2 meter, är du säker?
En kompis har ett par Beveridge 2sw och de har bara en 12" per sida, exakt som de i
testen nedan:
https://www.stereophile.com/content/beveridge-2sw-loudspeaker-system
De är inte mycket att skryta med, och används inte sedan han skaffat TAD.
lennartj skrev:Var de där gigantiska bastornen verkligen original från Beveridge?
Åtta femtontummare på höjden blir ca 3,2 meter, är du säker?
En kompis har ett par Beveridge 2sw och de har bara en 12" per sida, exakt som de i
testen nedan:
https://www.stereophile.com/content/beveridge-2sw-loudspeaker-system
De är inte mycket att skryta med, och används inte sedan han skaffat TAD.
sprudel skrev:lennartj skrev:Var de där gigantiska bastornen verkligen original från Beveridge?
Åtta femtontummare på höjden blir ca 3,2 meter, är du säker?
En kompis har ett par Beveridge 2sw och de har bara en 12" per sida, exakt som de i
testen nedan:
https://www.stereophile.com/content/beveridge-2sw-loudspeaker-system
De är inte mycket att skryta med, och används inte sedan han skaffat TAD.
Fick Bosse någonsin igång basarna?
Harryup skrev:sprudel skrev:lennartj skrev:Var de där gigantiska bastornen verkligen original från Beveridge?
Åtta femtontummare på höjden blir ca 3,2 meter, är du säker?
En kompis har ett par Beveridge 2sw och de har bara en 12" per sida, exakt som de i
testen nedan:
https://www.stereophile.com/content/beveridge-2sw-loudspeaker-system
De är inte mycket att skryta med, och används inte sedan han skaffat TAD.
Fick Bosse någonsin igång basarna?
Om du menar Bosse Hansson så körde ju han med horn i basen i många år.
sprudel skrev:Harryup skrev:sprudel skrev:
Fick Bosse någonsin igång basarna?
Om du menar Bosse Hansson så körde ju han med horn i basen i många år.
Nej.
En annan Bosse, som äger Beveridge här i Göteborg.
Harryup skrev:sprudel skrev:Harryup skrev:
Om du menar Bosse Hansson så körde ju han med horn i basen i många år.
Nej.
En annan Bosse, som äger Beveridge här i Göteborg.
I Göteborg heter väl alla Glenn?
CODY skrev:Hej,
När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.
När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.
Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster