Beolab 90

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-01 19:03

Inspirerad av jansch:s beolab 5 högtalare i tråden bredvid, så upptäckte jag att Bang och Olufsen tillverkat nyare modeller som också verkar intressanta. Är det någon som hört dessa beolab 90 högtalare ? Hur har de filosoferat då de konstruerat dessa ? Pris 660000:-.
Senast redigerad av Tangband 2018-04-01 19:14, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-01 19:05

”18 högtalarelement, 18 D/A-omvandlare, 8 200 watt förstärkarkraft, 65 kilo ren aluminium och totalvikt 137 kilo per högtalare”
Test i ljud&bild
http://www.ljudochbild.se/test/bang-olufsen-beolab-90/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-01 19:09

Väldigt ingående om filosofin här :

http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015 ... he-scenes/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-01 19:19


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Beolab 90

Inläggav darkg » 2018-04-01 19:49

Jo men de har allt varit uppe i trådarna. Det är väl de som har två olika spridningslägen, plus massa trix i övrigt förstås.
Don’t just do something, sit there.

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Beolab 90

Inläggav jansch » 2018-04-01 20:07

Jo....jag, som relativt nybliven B&O nörd har givetvis lyssnat på dom. Alla B&O handlarna i Stockholms området i vart fall har (eller har haft) dom för demo.
Såklart jag vill ha!!!!

Det är väldigt häftigt att uppleva hur man kan ställa om dom från "gå runt i rummet lyssning" till "Sweet spot lyssning".
Jag uppfattade inte att dom går djupare än Belolab5:or men det kan ju bero på lyssningsrum. Å andra sidan räcker undre gränsfrekvens FÖR MUSIK i Beolab5:or utan vidare. Kan tänka mej att "rumble" från en Thorens skivspelare är klart störande i Beolab5:or oxå.
Jag personligen har lämnat vinyl-lirandet för mer än 6-7 år sedan. Det gjorde jag efter ha köpt en Bruel Kjaer testskiva med sinussvep etc. för dyra pengar. Insikten blev total - 2:a tons distorsion och avrullad diskant låter fantastiskt mysigt och mjukt men inte är det "naturlig återgivning". Förlåt! Nu är jag väl bannlyst....

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Beolab 90

Inläggav jonasp » 2018-04-01 20:29

Hyperkardiod i basen är intressant. Vissa delar av frekvensgången är bra i de mätningar jag sett men jag måste säga att en del inslag bekymrar mig. Detta är en högtalare jag hade velat detaljstudera.

Sedan är den ju snygg. Men smaken är kanske som baken lite extra mycket i detta fall...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Beolab 90

Inläggav paa » 2018-04-01 20:30

darkg skrev:Jo men de har allt varit uppe i trådarna. Det är väl de som har två olika spridningslägen, plus massa trix i övrigt förstås.

Några trådar;
viewtopic.php?p=1826848#p1826848
viewtopic.php?p=1949252#p1949252
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Beolab 90

Inläggav matssvensson » 2018-04-02 07:48

Ja, jag tycker det är en fascinerande högtalare med innovativa konstruktionsidéer. Men det kostar mycket att kunna styra ljudet i den grad B&O lyckas med i Beolab 90. De flesta av alla högtalarelementen arbetar ju för att reducera ljud (spridningen) inte för att skapa det.

Jag lyssnade en timme på dem när de hälsade på på HEM mässan för några år sen. Vad jag minns lät de ungefär som Stereophile mätningen antyder - fascinerande rent men en alltför dominerande bas drar ner intrycket. Och jag gillande dem faktiskt bäst i sitt wide läge, fritt placerade i det stora lyssningrummet där. Med narrow spridning tyckte jag de blev för känsliga för mina huvudrörelser.

Aquired taste på utseendet också.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-02 08:08

jonasp skrev:Hyperkardiod i basen är intressant. Vissa delar av frekvensgången är bra i de mätningar jag sett men jag måste säga att en del inslag bekymrar mig. Detta är en högtalare jag hade velat detaljstudera.

Sedan är den ju snygg. Men smaken är kanske som baken lite extra mycket i detta fall...


Vilka inslag bekymrar dig , kan du ge exempel ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-02 08:12

matssvensson skrev:Ja, jag tycker det är en fascinerande högtalare med innovativa konstruktionsidéer. Men det kostar mycket att kunna styra ljudet i den grad B&O lyckas med i Beolab 90. De flesta av alla högtalarelementen arbetar ju för att reducera ljud (spridningen) inte för att skapa det.

Jag lyssnade en timme på dem när de hälsade på på HEM mässan för några år sen. Vad jag minns lät de ungefär som Stereophile mätningen antyder - fascinerande rent men en alltför dominerande bas drar ner intrycket. Och jag gillande dem faktiskt bäst i sitt wide läge, fritt placerade i det stora lyssningrummet där. Med narrow spridning tyckte jag de blev för känsliga för mina huvudrörelser.

Aquired taste på utseendet också.

mvh, mats


Jag hade absolut viljat lyssna på dessa också. Fråga: Den där dominerande basen- är det möjligen ett uttryck för ovana med korrekt bas ? Det sitter ju 3 tiotummare som tar hand om den egentliga basen i beolab plus en 13-tummare för lägre lågbas. De flesta ”vanliga” högtalare är kanske underdimensionerade omkring 60-150 Hz pga alltför liten konarea ?
Jag tvivlar inte på ditt intryck men undrar om du själv reflekterat över hur det lät, och varför .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Beolab 90

Inläggav Tangband » 2018-04-02 08:17

jansch skrev:Jo....jag, som relativt nybliven B&O nörd har givetvis lyssnat på dom. Alla B&O handlarna i Stockholms området i vart fall har (eller har haft) dom för demo.
Såklart jag vill ha!!!!

Det är väldigt häftigt att uppleva hur man kan ställa om dom från "gå runt i rummet lyssning" till "Sweet spot lyssning".
Jag uppfattade inte att dom går djupare än Belolab5:or men det kan ju bero på lyssningsrum. Å andra sidan räcker undre gränsfrekvens FÖR MUSIK i Beolab5:or utan vidare. Kan tänka mej att "rumble" från en Thorens skivspelare är klart störande i Beolab5:or oxå.
Jag personligen har lämnat vinyl-lirandet för mer än 6-7 år sedan. Det gjorde jag efter ha köpt en Bruel Kjaer testskiva med sinussvep etc. för dyra pengar. Insikten blev total - 2:a tons distorsion och avrullad diskant låter fantastiskt mysigt och mjukt men inte är det "naturlig återgivning". Förlåt! Nu är jag väl bannlyst....


Inte av mig :D .
Jag tycker dessa beolab 5 och 90 verkar högintressanta, de verkar ju dessutom använda bra och påkostade element.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Beolab 90

Inläggav JM » 2018-04-02 08:47

Lyssnat flera gånger på Beolab 90 på hifimässor i stora rum. Senast för några veckor sedan lyssnade jag i Cape Town i ett relativt normal stort skolådeliknande rum. Mycket imponerande ljud. Wide läget gav för många tidiga laterala reflexer. Narrow läget gav bra bas och lagom mix direktljud/reflexljud. Hade möjlighet att lyssna på samma inspelningar som hemma.

Yesterday, late afternoon, I had the opportunity to listen to these speakers for about half an hour using excerpts from a wide variety of my own demo material, which I had brought with me on a thumb drive. My conclusion: Excellent performance in aspects of neutrality of timbre, of dynamic range, of resolution at all levels, of attack and decay, of spatial rendering in width, depth and focus !!!
The BeoLab90 tops what I have heard from any commercial loudspeaker!

Frietz Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/Constant_dir ... _louds.htm

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Beolab 90

Inläggav matssvensson » 2018-04-02 08:49

Tangband skrev:Fråga: Den där dominerande basen- är det möjligen ett uttryck för ovana med korrekt bas ? Det sitter ju 3 tiotummare som tar hand om den egentliga basen i beolab plus en 13-tummare för lägre lågbas. De flesta ”vanliga” högtalare är kanske underdimensionerade omkring 60-150 Hz pga alltför liten konarea ?
Jag tvivlar inte på ditt intryck men undrar om du själv reflekterat över hur det lät, och varför .

Nja, vad jag minns tycker jag de lät som mätningen visualiserar - att basen under 100 Hz ligger ca 10 dB förskjuten i styrka jämfört med övriga register. Låga toner i musiken stack ut ur återgivningen. Jag skulle inte säga att det var ett uttryck för ovana med korrekt bas, snarare en färgad tonbalans och något jag inte känner igen från återgivning av naturligt framförd musik. Däremot något som oftare inträffar med baskapabla högtalare i begränsade rumsvolymer.

Vad jag förstår så arbetar de fyra baselementen tillsammans för att styra ljudspridningen även ner i basområdet. Så samma kommentar som tidigare - den mesta konytan och effekten i Beolab 90 används för att reducera ljud, inte skapa ljud.

Men visst, de verkar ha gott om kapabilitet genom alla register och de kanske också utvecklat tonbalansen vidare sen jag hörde den relativt tidiga och inte fullt färdigutvecklade verisonen på HEM 2016.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Beolab 90

Inläggav Harryup » 2018-04-04 02:36

Jag tycker att B&O är en märklig firma. Senast dom kunde leverera matchande för tiden bra komponenter i en hel anläggning känns som runt 1975. Sen dess har dom endera tillverkat extremt kostsamma högtalare som gillas av många men ingen matchande elektronik. Och de har även lyckats tvärtom med ganska bra elektronik men då ihop med högtalare som är som gamla tiders svajmastartister. Alltid har det varit något som inte varit i balans och hos elektroniken har design och multirumsspelning haft företräde.

/Harryup


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: IngOehman och 10 gäster