Kvinnors och mäns anatomiskillnader påverkar hörseln

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Kvinnors och mäns anatomiskillnader påverkar hörseln

Inläggav JM » 2018-04-12 10:39

sportbilsentusiasten skrev:
JM skrev: Slutsatsen av dessa kurvor blir som jag framfört tidigare är att råd i "tidningar" och från "guldöron" med avseende vilka lurar som låter bäst är nästintill meningslösa.

Då bör samma slutsats även kunna dras för högtalare, eller hur?

Jag förstår din slutsats utifrån kurvorna upptill till vänster. Skall leta reda på orginalundersökningen från Finland.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kvinnors och mäns anatomiskillnader påverkar hörseln

Inläggav jansch » 2018-04-13 22:11

IÖ skrev:
Ja, pytteliten mätmick.


Mätte du med akustisk probe (alltså t.ex. en 1/4 tums mic med adapter i form av ett rör) eller mikrofon?
Jag har aldrig sett en kalibrerad mätmikrofon med mindre än 1/8 tum diameter, alltså ca 3,5 mm diameter med skyddsgaller, och det är väl alldeles för stort för att stoppa in i örat? Eller går det utan att påverka örat?

Mätprobe går nog bättre med kanske drygt 1mm i rördiameter eller är det också för grovt för att inte påverka hörselgången? Röret blir ju också kanske kortare än hörselgången om man skall kunna mäta över sådär 2-3 kHz..

Jag kan tänka mej att det även i "modern tid" är väldigt "trixigt" att få vederhäftigt resultat. Jag gjorde lite mätningar med probe för "100 år sedan" i ytterörat med Sennheiser 414 hörlurar och mätprobe men det var hopplöst att kalibrera frekvensgången på mätproben. Leverantören hade ingen vettig kalibreringsmetod och allt över ett par kHz var mest gissningar. om jag minns rätt var det "ju kortare rör desto högre frekvens" och att nå 10kHz var = inget rör alls!
Det blev enklare med en 1/8 tums mic men det var som sagt ytterörat och jag minns inte om vi någonsin fick några vettiga resultat.....fast det borde funka med "pressure field" mikrofon mätning

beyond
Semesterfirare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 2004-12-11

Re: Kvinnors och mäns anatomiskillnader påverkar hörseln

Inläggav beyond » 2018-04-13 22:20

Det kanske var en anal probe, dom är rätt så småa…

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Kvinnors och mäns anatomiskillnader påverkar hörseln

Inläggav jansch » 2018-04-13 22:26

Beyond skrev:
Det kanske var en anal probe, dom är rätt så småa…


I rumpan? Vad för ljud tänkte du då på? De e ju fredag, inte torsdag .....

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Kvinnors och mäns anatomiskillnader påverkar hörseln

Inläggav E » 2018-04-14 02:45

Fartkamera?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster