DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav genstruktur » 2018-04-08 14:45

Dual Coren lämpar sig inte så bra tycker jag för att köra digital in om man kör flerkanal/film/bluray, då den endast har optisk ingång. Är samma med Najda väl?

Finns väl någon från Minidsp som har hdmi in? Men där var det väl handskakningsproblem om jag inte minns fel?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-08 18:14

Jag använder en sån här fuling från Kjell.
Tre optisk in och en ut.
Den är så pass ful att den får stå inne i ett skåp. Nu har jag ju en väldigt okomplicerad anläggning, bara CD och dator, inga subbar, surround eller annat.

toslink-switch-3-vags.jpg
toslink-switch-3-vags.jpg (36.65 KiB) Visad 871 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav genstruktur » 2018-04-09 16:41

Strmbrg skrev:Jag använder en sån här fuling från Kjell.
Tre optisk in och en ut.
Den är så pass ful att den får stå inne i ett skåp. Nu har jag ju en väldigt okomplicerad anläggning, bara CD och dator, inga subbar, surround eller annat.

toslink-switch-3-vags.jpg


Cool! :D

Oldschool med ordentlig ratt!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav bomellberg » 2018-04-09 21:34

AndreasArvidsson skrev:
jonasp skrev:
AndreasArvidsson skrev:Personligen så gör jag all delning digitalt. Dvs all "bass management" är gjord när signalen är digita och sedan har jag en analog volymkontroll efter DAC. Ungefär så här:
Källa -> dsp -> dac -> volymkontroll -> slutsteg

Men det är ju inte säkert att den lösningen passar alla, men för mig så fungerar det bra. Ett försteg med inbyggd dsp vore något jag funderat på länge.


Det hade varit mums om man kunde peta in egna biquad-koefficienter i en vanlig hemmabioapparat.

Absolut.

Min tanke var dock att man vill ha fler analoga ut än en så man kan få stereobas ut.
Typ hdmi in och 10+ st analoga ut.

Det kan du väl göra i ditt fina datorfilter? Om du har ett flerkanaligt ljudkort dvs.

Najdan har 8 analoga utgångar, så inga problem med stereosignal till basarna, och kedjan är precis så som du beskriver den ovan.

Strmbrg, Om du gillar resultatet med DSPeaker, så är jag övertygad om att du hade gillat Najdan. Du har samma möjligheter att mäta upp dit rum, men du måste använda REW som mätprogram. Då kan du spara korrigeringen i ett format som Najda kan importera (biquads).
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-09 22:55

bomellberg skrev:Det kan du väl göra i ditt fina datorfilter? Om du har ett flerkanaligt ljudkort dvs.

Najdan har 8 analoga utgångar, så inga problem med stereosignal till basarna, och kedjan är precis så som du beskriver den ovan.

Strmbrg, Om du gillar resultatet med DSPeaker, så är jag övertygad om att du hade gillat Najdan. Du har samma möjligheter att mäta upp dit rum, men du måste använda REW som mätprogram. Då kan du spara korrigeringen i ett format som Najda kan importera (biquads).

Absolut, men få ljudkort har fler än 8st analoga utgångar. Jag har själv ett 8-kanaligt ljudkort/dac, men behöver man 7.2 så behöver man 9st kanaler. Jag har ingen centerkanal så jag använder den kanalen som en baskanal.
Även om jag hade haft ett ljudkort med fler kanaler så behöver jag också en analog volymkontroll för fler än 8kanaler. Marknaden kryllar inte av dessa heller.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav bomellberg » 2018-04-10 08:24

AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:Det kan du väl göra i ditt fina datorfilter? Om du har ett flerkanaligt ljudkort dvs.

Najdan har 8 analoga utgångar, så inga problem med stereosignal till basarna, och kedjan är precis så som du beskriver den ovan.

Strmbrg, Om du gillar resultatet med DSPeaker, så är jag övertygad om att du hade gillat Najdan. Du har samma möjligheter att mäta upp dit rum, men du måste använda REW som mätprogram. Då kan du spara korrigeringen i ett format som Najda kan importera (biquads).

Absolut, men få ljudkort har fler än 8st analoga utgångar. Jag har själv ett 8-kanaligt ljudkort/dac, men behöver man 7.2 så behöver man 9st kanaler. Jag har ingen centerkanal så jag använder den kanalen som en baskanal.
Även om jag hade haft ett ljudkort med fler kanaler så behöver jag också en analog volymkontroll för fler än 8kanaler. Marknaden kryllar inte av dessa heller.

Ah, du kör multikanal i din setup. Det klarar inte Najdan (endast stereo). Men ställer du inte volymen ut i datorn och sedan direkt till slutstegen?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-10 08:27

bomellberg skrev:Ah, du kör multikanal i din setup. Det klarar inte Najdan (endast stereo). Men ställer du inte volymen ut i datorn och sedan direkt till slutstegen?

Ja det gör jag. Nej jag har en analog volymkontroll efter dacen. I mitt fall är det en receiver där jag använder analog 7.1 in, men jag hoppas kunna byta ut denna emot något bättre i framtiden. Känns lite meningslöst att ha en hel receiver som volymkontroll :D

Min mer exakta setup är enligt följande:
  • Intel Nuc: Källa och DSP
  • HDMI(7.1)
  • Oppo 103: 8-kanalig DAC
  • Marantz SR5005: 8-kanalig volymkontroll
  • Ormbo av signalkablar
  • Diverse slutsteg

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav bomellberg » 2018-04-10 11:01

AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:Ah, du kör multikanal i din setup. Det klarar inte Najdan (endast stereo). Men ställer du inte volymen ut i datorn och sedan direkt till slutstegen?

Ja det gör jag. Nej jag har en analog volymkontroll efter dacen. I mitt fall är det en receiver där jag använder analog 7.1 in, men jag hoppas kunna byta ut denna emot något bättre i framtiden. Känns lite meningslöst att ha en hel receiver som volymkontroll :D

Min mer exakta setup är enligt följande:
  • Intel Nuc: Källa och DSP
  • HDMI(7.1)
  • Oppo 103: 8-kanalig DAC
  • Marantz SR5005: 8-kanalig volymkontroll
  • Ormbo av signalkablar
  • Diverse slutsteg

OK. Och Oppon är så mycket bättre att det motiverar att köra HDMI ut från NUC:en? Eller är det de analoga nivåerna som inte räcker till från datorn direkt? Du blir ju av med två apparater om du kör analogt ut från datorn direkt till slutstegen.

Sorry för OT. :oops:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-10 11:32

bomellberg skrev:OK. Och Oppon är så mycket bättre att det motiverar att köra HDMI ut från NUC:en? Eller är det de analoga nivåerna som inte räcker till från datorn direkt? Du blir ju av med två apparater om du kör analogt ut från datorn direkt till slutstegen.

Sorry för OT. :oops:

Jämfört med vad? Nucen har inte 8st analoga ut. Man kan självklart byta ut nuc och oppo mot en större stationär dator som har ett bättre integrerat ljudkort med många utgångar. En apparat blir man av med isf.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav bomellberg » 2018-04-10 11:34

AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:OK. Och Oppon är så mycket bättre att det motiverar att köra HDMI ut från NUC:en? Eller är det de analoga nivåerna som inte räcker till från datorn direkt? Du blir ju av med två apparater om du kör analogt ut från datorn direkt till slutstegen.

Sorry för OT. :oops:

Jämfört med vad? Nucen har inte 8st analoga ut. Man kan självklart byta ut nuc och oppo mot en större stationär dator som har ett bättre integrerat ljudkort med många utgångar. En apparat blir man av med isf.

Måste missuppfattat. Du skrev ovan att du hade ett 7.1-ljudkort, så jag trodde att det satt i datorn.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-10 11:41

bomellberg skrev:
AndreasArvidsson skrev:
bomellberg skrev:OK. Och Oppon är så mycket bättre att det motiverar att köra HDMI ut från NUC:en? Eller är det de analoga nivåerna som inte räcker till från datorn direkt? Du blir ju av med två apparater om du kör analogt ut från datorn direkt till slutstegen.

Sorry för OT. :oops:

Jämfört med vad? Nucen har inte 8st analoga ut. Man kan självklart byta ut nuc och oppo mot en större stationär dator som har ett bättre integrerat ljudkort med många utgångar. En apparat blir man av med isf.

Måste missuppfattat. Du skrev ovan att du hade ett 7.1-ljudkort, så jag trodde att det satt i datorn.

Var lite otydlig där. Skrev ljudkort/dac dvs oppon. Den identifierar sig i OS via HDMI anslutningen som en extern ljudenhet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster