DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-07 11:16

Detta är en apparat som kanske flertalet apparatintresserade härest känner till. Det handlar kort om en kombination av DAC, rumskurvemätare, korrigerare, ekvalisator och försteg.
Lådan bellar strax under 9000 spänn, vilket kanske är väldigt mycket i förhållande till produktionskostnaden, men den åstadkommer faktiskt ett påtagligt gott resultat. Åtminstone för min del.

Såhär ser korrektionen ut när den görs upp till 500Hz, vilket är gränsen för apparatens korrektionsområde. Man kan inte se hela kurvan, men det går att scrolla fram siffervärdena.

Såvitt jag begripit, så är fysisk rumsbehandling det enda rätta för att hantera fel i mellan- och diskantregistret. Därför behandlar denna apparat inte de högre registren.
Nu visar det sig emellertid så, att en resonansrensad återgivning i bas- och lägre mellanregister, ger en avsevärt klarare och tydligare upplevelse även av ljuden i betydligt högre, och därmed oprocessade, register. En maskeringseffekt som minskar dramatiskt och som ger ett klart ljud långt ovanför det processade tonområdet.

Med apparaten följer en liten mikrofon, vilken man fäster i lyssningshöjd på lyssningsplatsen. Exempelvis med hjälp av ett kamerastativ.
Därefter aktiverar man uppmätningen, vilken sköts automatiskt med hjälp av en hoper svep under ett antal minuter.
Därefter sker en automatisk tonkurvejustering, som även redovisas som före-/efterkurvor på den lilla men dock skärmen.

För den som måste jämföra för att kunna bedöma, så kan man under pågående musik sedan växla mellan okorrigerad och korrigerad signal. Detta görs med den lilla fjärren.

PS
De smala, djupa dipparna sägs inte vara alls lika störande som topparna. Dessutom skulle det innebära extrem belastning på högtalaren och kanske även på vissa slutsteg att höja nivån här. Det är alltså utsläckning i rummet och inte fel i högtalaren som syns som dip på skärmen.




30226738_1925143787510575_5230988481097891840_n.jpg
30226738_1925143787510575_5230988481097891840_n.jpg (123.59 KiB) Visad 2585 gånger
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core

Inläggav Nattlorden » 2018-04-07 11:25

Jag har slutat använda min sedan ett bra tag tillbaka. Försökte köra den fullregister... men även avstängd så förstör den signalen i de övre delarna alldeles för mycket.

Kan man köra den enbart på basarna så kan jag se en funktion för den dock... I mitt fall ville jag inte sätta den efter Ino cr80es för det kanske skulle bli lite väl mycket insignal till den då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Beakungen » 2018-04-07 17:08

Hade en sådan också som jag körde fullregister. Den lät rätt trevligt men fick aldrig den att bli riktigt bra i basen. Den bottnade för mig hela tiden å basen lät sådär.

Så en dag kopplade jag in min gamla antimode som är den simplaste av dem alla och körde och det blev sjukt mkt bättre i basen än dualcoren så sålde den direkt.


Som försteg var den dessutom rätt klen.

Synd annars på en rätt trevlig apparat :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-07 17:39

Ja, för mig ger den bara förbättringar. påtagliga sådana dessutom.
Nu är ju mina högtalare inga basmonster, som synes ovan, så jag kan inte bedöma annat än utifrån dem.
Klenheten som försteg kanske gällde de första versionerna, som hade en avsevärt lägre utspänning än de senare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-07 17:41

Strmbrg skrev:Ja, för mig ger den bara förbättringar. påtagliga sådana dessutom.
Nu är ju mina högtalare inga basmonster, som synes ovan, så jag kan inte bedöma annat än utifrån dem.
Klenheten som försteg kanske gällde de första versionerna, som hade en avsevärt lägre utspänning än de senare.


Prova att lyssna med den avstängd... mot att inte ha den inkopplad alls.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-07 17:51

Stänger jag av den så lär jag inte höra ett skvatt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-07 17:54

Strmbrg skrev:Stänger jag av den så lär jag inte höra ett skvatt.


Trams... där är passiv throughput. I alla fall om den sitter i väggen fortfarande, vad som händer om man drar ur sladden har jag faktiskt inte provat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Lennart » 2018-04-07 17:56

Använder min DualCore 2.0 till mina äldre LFE subbasar (Focal bestyckade) Y4:or och den "putsar" till kurvan lite under 80 hz som även är satt som övre delningsfrekvens i min setup.

Bild

/Lennart
Senast redigerad av Lennart 2018-04-07 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav smile » 2018-04-07 18:03

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Stänger jag av den så lär jag inte höra ett skvatt.


Trams... där är passiv throughput. I alla fall om den sitter i väggen fortfarande, vad som händer om man drar ur sladden har jag faktiskt inte provat.


Trams... min låter ingen signal passera till slutstegen om den inte är påslagen, oavsett om kontakten är i eller inte.

Jag har en Dualcore 2.0, endast för basarna i mitt system, de hyfsar till kurvan en hel del, trivs bättre med ljudet när den är påslagen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-07 18:04

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Stänger jag av den så lär jag inte höra ett skvatt.


Trams... där är passiv throughput. I alla fall om den sitter i väggen fortfarande, vad som händer om man drar ur sladden har jag faktiskt inte provat.


Jag stängde av den med fjärren, då blev det tyst. Dvs väldigt rak tonkurva om än på extremt låg nivå...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-07 18:18

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Stänger jag av den så lär jag inte höra ett skvatt.


Trams... där är passiv throughput. I alla fall om den sitter i väggen fortfarande, vad som händer om man drar ur sladden har jag faktiskt inte provat.


Jag stängde av den med fjärren, då blev det tyst. Dvs väldigt rak tonkurva om än på extremt låg nivå...


Stäng den på knappen på fronten. Om din blir tyst då så är det två väldigt olika maskiner med samma namn... Eller så är det möjligen någon inställning som skiljer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav smile » 2018-04-07 18:27

det finns ingen knapp på fronten...
du tänker kanske på föregångaren, 8033 S eller C?
Senast redigerad av smile 2018-04-07 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-07 18:31

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-07 18:55

smile skrev:det finns ingen knapp på fronten...
du tänker kanske på föregångaren, 8033 S eller C?


Nä, jag bara antog att där var en eftersom det skiljde... har dubbelkollat... där är ingen... alltså stängde jag på fjärren också... men jag hade throughput då.

Här är bild från min
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kilkenny
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2008-12-15
Ort: Lysekil

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Kilkenny » 2018-04-07 19:15

Provade en sån där för ett tag sedan, men precis som för nattlorden så sabbade den övre registret, och brusade dessutom påtagligt.
Och då har jag ändå ett uselt rum.

Lämnade tillbaks min. :)
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-07 20:25

Vad konstigt att vi har så olika erfarenheter av denna manick. Jag hör inget brus och jag hör inget sabotage av något register.
Den har ju dessutom fått väldigt goda omdömen såvitt jag kunnat se. Har inte läst något i recensionerna om vare sig brus eller negativa effekter på högre register.

Kan tillägga att jag använder den i följande enkla konfiguration:
Optisk signal in från CD-transport respektive dator (via optisk switch, då den bara har en optisk ingång.)
Analog signal ut till slutsteget.
Ingen sub, bara två stereohögtalare.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-07 21:16

Det kanske är analogingång / ADC:n som är problemet då... jag körde analogt in.

Men då är det inte heller konstigt att det blir tyst när den stängs. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav genstruktur » 2018-04-07 21:50

Nattlorden skrev:Det kanske är analogingång / ADC:n som är problemet då... jag körde analogt in.



Det tror jag. Körde analog in/ut med min med. Brus.
Digital in/analog ut lät bättre tyckte jag och brusade inte vad jag minns. Men det var ett par år sedan nu.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-07 21:55

Jag kan tycka att det är lite kardinalfel att använda en dsp med analog ingång. Källan är ju nästan alltid i digitalt format sen kör vi dem genom fina dyra dacar och sedan till en en dsp med förhållandevis billig adc och dac.

Att gå direkt ifrån en digital källa till dsp och sedan en fin dac känns som den enda vettiga lösningen. Även om du har riktigt bra adc/dac i din dsp så känns det som en helt onödig konvertering. Att ha dsp i anslutning till källan eller digitalt försteg är min rekommendation.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav BellsnWhistles » 2018-04-07 23:24

Jag körde min som försteg, alltså bara digitalt in och den agerade då både försteg (volym, ingångsväljare) samt DAC + dsp i ett.
Funkade hur bra som helst, förutom att fjärrkontrollen har dålig räckvidd, lät jättebra (som DAC då), dsp'n i basen gjorde underverk i mitt rum....ja, hur bra som helst ända tills...

...ända till jag bytte ut mina slusteg mot nyinförskaffade DC-kopplade slutsteg (alltså helt utan DC-skydd alls), som oförklarligt brann upp.
De lagades, och gick sönder igen. Trots låg volym. Ofattbart.

Efter en del research så visade det sig att min DSPeaker när den var inkopplad gav ut mycket lågfrekventa störningar.
Man kunde se det på baskonerna, DSPeaker inkopplad -> konerna gjorde stora utslag, modulerat av musiken. DSPeaker urkopplat -> inga sådana rörelser. Alltså även när ev. korrigering i manicken var avstängd, det räckte med att den var inkopplad utan korrigering så uppträdde detta. Någon som har haft liknande erfarenheter?

Gav bort den till en person där den verkar fungera bra (AC-kopplade slutsteg?).
Hade det inte varit för detta så hade jag behållt den. Min kanske var defekt?
Skulle gärna prova en till. Någon Stockholmsområdet som har en liggande så är jag intresserad att testa.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav MichaelG » 2018-04-08 06:40

Anti-mode 2.0 bytte version (hårdvaran) någon gång mitt i. Jag tror det var något med ingångs- eller utgångskänslighet som ändrades. Jag har för mig att jag läst något om att den äldre versionen hade problem med brus, eller störningar på något sätt. Kan det vara så att era olika erfarenheter kan bero på att ni haft tidigare/senare versioner av anti-mode?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Strmbrg » 2018-04-08 08:30

De senaste nedladdningsbara uppdateringarna är från 2014, så det kan ligga något i det.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav jonasp » 2018-04-08 08:33

AndreasArvidsson skrev:Jag kan tycka att det är lite kardinalfel att använda en dsp med analog ingång. Källan är ju nästan alltid i digitalt format sen kör vi dem genom fina dyra dacar och sedan till en en dsp med förhållandevis billig adc och dac.

Att gå direkt ifrån en digital källa till dsp och sedan en fin dac känns som den enda vettiga lösningen. Även om du har riktigt bra adc/dac i din dsp så känns det som en helt onödig konvertering. Att ha dsp i anslutning till källan eller digitalt försteg är min rekommendation.


Precis så. Spelar man sen vinyl eller något sådant får man ju ta en extra konvertering. Men då gör ju vinylmediat i sig självt fel som är flera tiopotenser större än en bra ADC. Således: undvik onödiga konverteringar bara!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-08 11:10

MichaelG skrev:Anti-mode 2.0 bytte version (hårdvaran) någon gång mitt i. Jag tror det var något med ingångs- eller utgångskänslighet som ändrades. Jag har för mig att jag läst något om att den äldre versionen hade problem med brus, eller störningar på något sätt. Kan det vara så att era olika erfarenheter kan bero på att ni haft tidigare/senare versioner av anti-mode?


Min skall vara den senare versionen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-08 11:18

AndreasArvidsson skrev:Jag kan tycka att det är lite kardinalfel att använda en dsp med analog ingång. Källan är ju nästan alltid i digitalt format sen kör vi dem genom fina dyra dacar och sedan till en en dsp med förhållandevis billig adc och dac.

Att gå direkt ifrån en digital källa till dsp och sedan en fin dac känns som den enda vettiga lösningen. Även om du har riktigt bra adc/dac i din dsp så känns det som en helt onödig konvertering. Att ha dsp i anslutning till källan eller digitalt försteg är min rekommendation.


Frågan är ju hur du använder den digitalt för höger & vänster front samt bas i ett surroundsystem.... hur löser man "master volume" för systemet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-08 11:31

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag kan tycka att det är lite kardinalfel att använda en dsp med analog ingång. Källan är ju nästan alltid i digitalt format sen kör vi dem genom fina dyra dacar och sedan till en en dsp med förhållandevis billig adc och dac.

Att gå direkt ifrån en digital källa till dsp och sedan en fin dac känns som den enda vettiga lösningen. Även om du har riktigt bra adc/dac i din dsp så känns det som en helt onödig konvertering. Att ha dsp i anslutning till källan eller digitalt försteg är min rekommendation.


Frågan är ju hur du använder den digitalt för höger & vänster front samt bas i ett surroundsystem.... hur löser man "master volume" för systemet?

Personligen så gör jag all delning digitalt. Dvs all "bass management" är gjord när signalen är digital och sedan har jag en analog volymkontroll efter DAC. Ungefär så här:
Källa -> dsp -> dac -> volymkontroll -> slutsteg

Men det är ju inte säkert att den lösningen passar alla, men för mig så fungerar det bra. Ett försteg med inbyggd dsp vore något jag funderat på länge.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav NADifierad » 2018-04-08 11:59

AndreasArvidsson skrev: Ett försteg med inbyggd dsp vore något jag funderat på länge.

Och det har jag nyligen skaffat, i form av en "Najda".
viewtopic.php?f=3&t=53831
Och allt eftersom jag blir bekant med den, så tycker jag att det är en extremt smidig lösning.
Nu kör jag förvisso 2-kanal med basmoduler. Med multikanal och surround blir det svårare att implementera den på ett smidigt sätt.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav jonasp » 2018-04-08 13:38

AndreasArvidsson skrev:Personligen så gör jag all delning digitalt. Dvs all "bass management" är gjord när signalen är digita och sedan har jag en analog volymkontroll efter DAC. Ungefär så här:
Källa -> dsp -> dac -> volymkontroll -> slutsteg

Men det är ju inte säkert att den lösningen passar alla, men för mig så fungerar det bra. Ett försteg med inbyggd dsp vore något jag funderat på länge.


Det hade varit mums om man kunde peta in egna biquad-koefficienter i en vanlig hemmabioapparat.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-08 13:54

jonasp skrev:
AndreasArvidsson skrev:Personligen så gör jag all delning digitalt. Dvs all "bass management" är gjord när signalen är digita och sedan har jag en analog volymkontroll efter DAC. Ungefär så här:
Källa -> dsp -> dac -> volymkontroll -> slutsteg

Men det är ju inte säkert att den lösningen passar alla, men för mig så fungerar det bra. Ett försteg med inbyggd dsp vore något jag funderat på länge.


Det hade varit mums om man kunde peta in egna biquad-koefficienter i en vanlig hemmabioapparat.

Absolut.

Min tanke var dock att man vill ha fler analoga ut än en så man kan få stereobas ut.
Typ hdmi in och 10+ st analoga ut.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DSPeaker anti-mode 2.0 dual core rumskorrigering

Inläggav Nattlorden » 2018-04-08 14:39

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag kan tycka att det är lite kardinalfel att använda en dsp med analog ingång. Källan är ju nästan alltid i digitalt format sen kör vi dem genom fina dyra dacar och sedan till en en dsp med förhållandevis billig adc och dac.

Att gå direkt ifrån en digital källa till dsp och sedan en fin dac känns som den enda vettiga lösningen. Även om du har riktigt bra adc/dac i din dsp så känns det som en helt onödig konvertering. Att ha dsp i anslutning till källan eller digitalt försteg är min rekommendation.


Frågan är ju hur du använder den digitalt för höger & vänster front samt bas i ett surroundsystem.... hur löser man "master volume" för systemet?

Personligen så gör jag all delning digitalt. Dvs all "bass management" är gjord när signalen är digita och sedan har jag en analog volymkontroll efter DAC. Ungefär så här:
Källa -> dsp -> dac -> volymkontroll -> slutsteg

Men det är ju inte säkert att den lösningen passar alla, men för mig så fungerar det bra. Ett försteg med inbyggd dsp vore något jag funderat på länge.


Nej, delningen till bas "måste" göras analogt av cr80es i min setup. Och att sätta volymen i den digitala domänen känns inte som en (upplösnings-)vettig lösning.

Sen hade det säger gått att ratta två volymkontroller separat om man orkat...men det lär man inte göra... speciellt så lär man inte familjen att komma ihåg hur det skall göras.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Kalle_H och 7 gäster