Snart kommer "högupplöst vinyl"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav Harryup » 2018-12-11 10:15

Kraniet skrev:Eftersom de utformar spåret så att i princip hela nålen spårar och inte bara spetsen. Större anliggningsyta borde minska problemet med brus och knaster?
I specen påstår de att S/N förbättras med 10-20 dB (anger 80 dB för HD och 60-70 för vanlig vinyl)


Spetsen skall aldrig spåra på en vinylskiva. Och beroende på nålslipning så kan mycket riktigt brus och störningar ifrån skador minska rejält. Känt sedan VdH första slipning om inte tidigare.

/Harryup

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav music4ever » 2018-12-11 15:36

peterh skrev:
music4ever skrev:
peterh skrev:Brusreducering a.la dolby arbetar med signalens dynamik. Bruset och knastret på vinyl kommer utöver signalen som en
extra signal.

Och brus är väl inget större problem med vinyl, knaster är däremot problem, det är ju skador eller smuts i vinylen.


Det har i närmare i 40 år funnits brusreducerings för vinyl. T ex dbx. Idag borde det gå att få än bättre.
[ YouTube ]

Brusreducering av den inspelade signalen är inga problem. Problemet är att brusreducera den signal som adderas av vinyl/nål
interaktionen.


Jag föreslår att du tittar på klippet. Det visar hur bruset och knastret FRÅN vinyl/nål interaktionen rejält minskas.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav PerStromgren » 2018-12-11 16:20

music4ever skrev:Det har i närmare i 40 år funnits brusreducerings för vinyl. T ex dbx. Idag borde det gå att få än bättre.


Jag tycker mig komma ihåg att ett av problemen med brusreducering för vinyl var att sätta referensnivån. Det är rätt kritiskt att 0 dB från skiva är 0 dB i avkodaren, annars gör avkodaren fel. I band- och kassettspelare är avkodaren inbyggd och kan lättare få rätt nivå från fabrik, men när det kommer till skivspelare har man inte den lyxen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav peterh » 2018-12-11 16:54

music4ever skrev:
peterh skrev:
music4ever skrev:
Det har i närmare i 40 år funnits brusreducerings för vinyl. T ex dbx. Idag borde det gå att få än bättre.
[ YouTube ]

Brusreducering av den inspelade signalen är inga problem. Problemet är att brusreducera den signal som adderas av vinyl/nål
interaktionen.


Jag föreslår att du tittar på klippet. Det visar hur bruset och knastret FRÅN vinyl/nål interaktionen rejält minskas.

Det förutsätter att man har komprimerar / dekomprimerar och allt annat djävulskap processar ljudet, något som
andra trådar här klagar på.
Nej, jag tror inte på detta. Dessutom kommer skivorna bara att vara användbara för de som köpt encoders
från dbx och fått justerat dem rätt.
Glöm det.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-11 18:00

dbx var väl heller inte direkt "felfritt" i betydelsen opåverkande i övrigt. Fanns det inte problem med dynamiska förlopp eller vad det nu var? Fast jag förstår fortfarande inte varför man måste lägga ljudfilen på en vinyl när det redan finns mera förlustfria och mindre distorsionsbenägna ljudbärare. Dessutom verkar allt samlande på vinyler, CD, DVD, Bluray etc. vara på väg bort. Inte samlar nästa generation på fonogram som vi gjort?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav Kraniet » 2018-12-11 22:47

RogerGustavsson skrev:dbx var väl heller inte direkt "felfritt" i betydelsen opåverkande i övrigt. Fanns det inte problem med dynamiska förlopp eller vad det nu var? Fast jag förstår fortfarande inte varför man måste lägga ljudfilen på en vinyl när det redan finns mera förlustfria och mindre distorsionsbenägna ljudbärare. Dessutom verkar allt samlande på vinyler, CD, DVD, Bluray etc. vara på väg bort. Inte samlar nästa generation på fonogram som vi gjort?


Nja fast det är ju precis det som hänt nu. ungdomar som köper vinyl. Men det är ju en liten andel förmodligen. Den breda massan bryr sig inte om dynamik och hifi. I bästa fall sitter de väl med en liten kaffebruk till högtalare som kan streama spotify..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav Helmut » 2018-12-12 01:04

Shit! Jag som hade hoppats på att vi skulle få musikinspelningar på blu-ray skivor. Tänk om man kunde hotta upp samplingsfrekvensen tio gånger högre än Cd men fortfarande få ut en timme musik på varje Blue-ray skiva och så skulle man kunna välja ljudkvalite från bärbar transistor till okomprimerat ljud nästan direkt från mikrofonerna.
Fast på lp skivornas tid köpte jag på mig massor med direktgraverade skivor och visst lät det bra om dessa skivor som pressades i ett begränsat antal och försedda med varningstexten att den högre dynamiken kunde förstöra högtalarna. Kan man gravera in mastern med laser kanske det kommer att låta ännu bättre. D.v.s om inte diskanterna brinner upp?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav music4ever » 2018-12-12 04:25

peterh skrev:Det förutsätter att man har komprimerar / dekomprimerar och allt annat djävulskap processar ljudet, något som
andra trådar här klagar på.
Nej, jag tror inte på detta. Dessutom kommer skivorna bara att vara användbara för de som köpt encoders
från dbx och fått justerat dem rätt.
Glöm det.


Vad har du fått detta ifrån? Så du är emot skivor som är RIAA kodade med?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav music4ever » 2018-12-12 04:26

RogerGustavsson skrev:dbx var väl heller inte direkt "felfritt" i betydelsen opåverkande i övrigt. Fanns det inte problem med dynamiska förlopp eller vad det nu var? Fast jag förstår fortfarande inte varför man måste lägga ljudfilen på en vinyl när det redan finns mera förlustfria och mindre distorsionsbenägna ljudbärare. Dessutom verkar allt samlande på vinyler, CD, DVD, Bluray etc. vara på väg bort. Inte samlar nästa generation på fonogram som vi gjort?


Varför använder folk analoga klockor när du redan har tiden i en vanlig mobiltelefon?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav peterh » 2018-12-12 07:20

music4ever skrev:
peterh skrev:Det förutsätter att man har komprimerar / dekomprimerar och allt annat djävulskap processar ljudet, något som
andra trådar här klagar på.
Nej, jag tror inte på detta. Dessutom kommer skivorna bara att vara användbara för de som köpt encoders
från dbx och fått justerat dem rätt.
Glöm det.


Vad har du fått detta ifrån? Så du är emot skivor som är RIAA kodade med?

RIAA kodade skivor ÄR standardiserade.Och "open source". Och till 100% förekomande, gamla som nya. (Finns det några som inte är RIAA , vinyl alltså)?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav Kraniet » 2018-12-12 08:15

Problemet med skivorna sitter ju dock i andra änden, dvs mastringen. Behövs ju inte mycket mer än CD-kvalite om de bara såg till att utnyttja det maximalt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav 2-ch » 2018-12-12 08:18

Kraniet skrev:
RogerGustavsson skrev:Inte samlar nästa generation på fonogram som vi gjort?

Nja fast det är ju precis det som hänt nu. ungdomar som köper vinyl. Men det är ju en liten andel förmodligen. Den breda massan bryr sig inte om dynamik och hifi. I bästa fall sitter de väl med en liten kaffebruk till högtalare som kan streama spotify..

Nja det som hänt nu är att ett gäng hipsters fått för sig att det är coolt med LP-spelare.
Tror inte många av dessa gör det för dynamikens skull tyvärr.

Så jag håller med Roger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-12 08:47

Ungdomarna i min bekantskapskrets köper ingen vinyl. I de allra flesta fall har inte deras föräldrar någon större samling vinyler eller ens en fungerande vinylspelare. De enda som har det är de som har ett större musikintresse och är uppvuxna med mediet och som köpte skivor (vinyl var det ingen som sa då) under 60-, 70, och 80-talet. Därefter blev det CD. Ungdomarna laddade ner mp3 från Internet. Min son som är musikälskare äger inga vinyler eller CD och har heller ingen utrustning att spela upp sådana med. Han samlar heller ingen musik utan det streamas direkt. Tror det är så det ser ut idag, streaming i någon form, inte fysiska fonogram eller lagring på hårddisk. Några yngre har givetvis hoppat på hypen med vinylskivor, det ser ju coolt ut. För oss andra som redan varit med ett tag är det inget nytt. Personligen vill jag föra över en del från vinyl till hårddisklagring, mest för att komma ifrån allt pyssel med avspelningen. Möjligen skulle hustrun bli glad om samlingen inte stod i vardagsrummet fast det är mest hon som vill höra sina gamla vinyler. Just nu har jag två fungerande vinylspelare i bostaden men de är inte riktigt kuranta. Har ytterligare fyra vinylspelare i garaget... Har köpt 2-3 vinylskivor sedan 1988. Den ena för att ersätta en jag gav bort, de andra för att ersätta ett par skadade.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav 2-ch » 2018-12-12 09:10

Ska jag se till ungdomar i min bekantskapskrets så är det bara min son som köper vinyl.
Ja han fick naturligtvis en anläggning av sin far så fort han visade minsta lilla intresse :)
Han älskar musik, skriver och sjunger låtarna till bandet han spelar i.

Men jag ser honom som ett undantag. Resten strömmar sin musik så visst är vinyl ett utdöende media.
Även om det fått ett temporärt uppsving på senare år.
Senast redigerad av 2-ch 2018-12-12 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav Kraniet » 2018-12-12 09:12

Personligen har jag inte haft vinylspelare på 20 år. Jag gillar hårddisklagring och streaming. Men inspelningarna/mastringarna är ju skit ändå. Nu spelar jag mest spotiy och det är ju 160 eller 320 kbit vilket ändå verkar vara tillräckligt för dagens skitmastring.

Det är väl enda fördelen med LP att de verkar ha bättre källor att utgå ifrån i många fall.
Mitt starkaste minne från LP var när jag upptäckte att en CD-skiva jag hade var samma skiva som den på LP. Ljuden var så olika att det tog mig ett tag att inse att det var samma skiva! Skivan var för övrigt Deep Purple In Rock.
Trevlig skiva på LP men rätt så kass på den CD jag hade
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav Harryup » 2018-12-12 10:00

peterh skrev:
music4ever skrev:
peterh skrev:Det förutsätter att man har komprimerar / dekomprimerar och allt annat djävulskap processar ljudet, något som
andra trådar här klagar på.
Nej, jag tror inte på detta. Dessutom kommer skivorna bara att vara användbara för de som köpt encoders
från dbx och fått justerat dem rätt.
Glöm det.


Vad har du fått detta ifrån? Så du är emot skivor som är RIAA kodade med?

RIAA kodade skivor ÄR standardiserade.Och "open source". Och till 100% förekomande, gamla som nya. (Finns det några som inte är RIAA , vinyl alltså)?


Ja det gör det ju men de är testskivor. Men innan Riaa blev standard så gjordes det lite olika korrigeringar av olika bolag.

/Harryup

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Snart kommer "högupplöst vinyl"

Inläggav music4ever » 2018-12-12 11:52

peterh skrev:
music4ever skrev:
peterh skrev:Det förutsätter att man har komprimerar / dekomprimerar och allt annat djävulskap processar ljudet, något som
andra trådar här klagar på.
Nej, jag tror inte på detta. Dessutom kommer skivorna bara att vara användbara för de som köpt encoders
från dbx och fått justerat dem rätt.
Glöm det.


Vad har du fått detta ifrån? Så du är emot skivor som är RIAA kodade med?

RIAA kodade skivor ÄR standardiserade.Och "open source". Och till 100% förekomande, gamla som nya. (Finns det några som inte är RIAA , vinyl alltså)?


Och dbx är också en standard. Varför du drar in "djävulskap processar ljud" kan jag inte förstå.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Belker och 11 gäster