Moderator: Redaktörer
JM skrev:"Crosstalk" är artefakt vid stereolyssnande. Artefakten försämrar spatiala upplevelsen markant.
Har någon erfarenhet av "crosstalk cancelation".
PerStromgren skrev:JM skrev:"Crosstalk" är artefakt vid stereolyssnande. Artefakten försämrar spatiala upplevelsen markant.
Det har väl alla som lyssnat i hörlurar? Eller har jag missuppfattat nå't?
RogerGustavsson skrev:Hafler, Dynaquad och Philips m.fl. använde tekniken för surroundkanaler. Tekniken i sig tror jag redan tidigare fanns beskriven i JAES 1961.
petersteindl skrev:Det finns även andra sätt att minska eller eliminera denna cross correlation.
Mvh
Peter
JM skrev:Vid lyssning på 2 högtalare i stereo även med binaural recordings uppstår artefakter med oavsiktligt ljud till kontralaterala örat. Artefakterna försämrar spatiala upplevelsen.
DQ-20 skrev:JM skrev:Vid lyssning på 2 högtalare i stereo även med binaural recordings uppstår artefakter med oavsiktligt ljud till kontralaterala örat. Artefakterna försämrar spatiala upplevelsen.
Not till Admin.
Jag kräver att uttrycket "motsatt öra" förbjuds på samma sätt som s-p-e-e-d-o-s och lika ovillkorligen som automatiskt ersätts med "kontralateralt öra". Rätt ska vara rätt.
/DQ-20
Morello skrev:DQ-20 skrev:JM skrev:Vid lyssning på 2 högtalare i stereo även med binaural recordings uppstår artefakter med oavsiktligt ljud till kontralaterala örat. Artefakterna försämrar spatiala upplevelsen.
Not till Admin.
Jag kräver att uttrycket "motsatt öra" förbjuds på samma sätt som s-p-e-e-d-o-s och lika ovillkorligen som automatiskt ersätts med "kontralateralt öra". Rätt ska vara rätt.
/DQ-20
Jag stör mig mycket mer på svengelskan.
Wiki skrev:Ipsilateral är latin för samsidig, inom anatomin används termen för att beskriva skeenden som sammanfaller på samma sida av kroppen. Exempel: "Symptomen uppträder ipsilateralt om skadan", vilket betyder att symptomen syns på samma sida av kroppen som skadan.
Wiki skrev:Kontralateral är latin för motsidig, inom anatomin används termen för att beskriva skeenden som sammanfaller på motsatt sida av kroppen. Exempel: "Symptomen uppträder kontralateralt om skadan", vilket betyder att symptomen syns på motsatt sida av kroppen som skadan. Detta kan uppenbara sig vid till exempel hjärnskador, där vänster hjärnhalva styr höger sidas muskler och vice versa.
darkg skrev:Men varför heter det kontrabas?
JM skrev:"Crosstalk" är artefakt vid stereolyssnande. Artefakten försämrar spatiala upplevelsen markant.
JM
Almen skrev:darkg skrev:Men varför heter det kontrabas?
Har nog med kontraoktaven att göra, och att den ligger under basso-instrumentet cello.
darkg skrev:Almen skrev:darkg skrev:Men varför heter det kontrabas?
Har nog med kontraoktaven att göra, och att den ligger under basso-instrumentet cello.
Fast då förflyttas frågan till varför kontraoktaven heter så
Laila skrev:Dä gäller alltså å inte gräva ner sig om man vill slippa å va kontraproduktiv . . . typ.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 25 gäster