Sweetspot Jönköping 2018

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 09:55

Tangband skrev:De där högtalarna från Audio agile som kunde spela så starkt har väldigt fina element- ser ut som Seas exel serie.
Kanske lyckades de även med placeringen av högtalarna ?


SEAS-element är det i basreflexlådorna, http://www.agile.eu/manuals/datenblatt_step_speaker.pdf
Den förhållandevis tidiga basavrullningen gynnade förmodligen förmågan att spela starkt i fallet Rammstein.
Den elektronik de körde med verkar inte finnas med på deras hemsida, förutom strömrenaren. Antagligen en ny serie. Om jag uppfattade det rätt hade den integrerade förstärkaren någon form av klass D (i brist på korrekt beskrivning).

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav MichaelG » 2018-04-22 15:31

Jag var på mässan på lördagen. Det lät fint i många rum om än litet för bastungt i en del. Särskilt bra tyckte jag att det lät hos Larsen där de nyaste skapelserna spelade, hos KEF/Rega där jag helt försjönk i musiken och i Connausseur-rummet där det spelades på ett par illröda skapelser benämnda "Estelon YB" som tydligen var från Estland. De såg litet för spektakulära ut för min smak med spotbelysning och allt, men jädrar vad de spelade musik!

Dessutom köpte jag en hel hög CD-skivor från STS-digital. Mycket helt underbar musik helt fri från dynamikkomprimering och en del mer spektakulära ljudeffekter som exempelvis åska (väldigt naturtroget). Flera av skivorna benämndes Test Demo, osv, men musikinnehållet är generellt väldigt varierat och välljudande. Det är slående att det inte bara låter mycket bra om välinspelad musik med full dynamik och hela transienter. Dessutom kan man spela i princip hur starkt som helst utan att det låter illa. Det låter bara väldigt, väldigt starkt.

Några saker som gjorde mig litet betänksam var de oerhörda överdrifter som gjordes i en del rum beträffande förträffligheten hos vissa tillbehör som exempelvis strömrenare. Att försäljarna brer på är väl en sak, men det stod medelålders besökare som intygade den enorma skillnad vissa av dessa tillbehör (exempelvis strömrenare) gjorde för välljudet. Man uttryckte sig bland annat i termer av "c:a 30% bättre ljud" (vad det nu betyder...) om något jag själv överhuvudtaget inte hör alls. Jag blev också betänksam över att några representanter inte alls förstod vad jag menade när jag pratade om problemet med dynamikkomprimering vid remastring. Ett par av dem blandade dessutom ihop bitkomprimering och dynamikkomprimering. Jag är väl förmodligen miljöskadad av att hänga för mycket på Faktiskt, men jag trodde nog att personer i branschen skulle vara mer kunniga om detta.

Sammanfattningsvis en trevlig mässa där jag också knöt kontakt med ett par från Helsingborg som installerar väldigt välljudande bilstereo i bland annat BMW, något jag blev riktigt sugen på.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav Tangband » 2018-04-22 16:21

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:De där högtalarna från Audio agile som kunde spela så starkt har väldigt fina element- ser ut som Seas exel serie.
Kanske lyckades de även med placeringen av högtalarna ?


SEAS-element är det i basreflexlådorna, http://www.agile.eu/manuals/datenblatt_step_speaker.pdf
Den förhållandevis tidiga basavrullningen gynnade förmodligen förmågan att spela starkt i fallet Rammstein.
Den elektronik de körde med verkar inte finnas med på deras hemsida, förutom strömrenaren. Antagligen en ny serie. Om jag uppfattade det rätt hade den integrerade förstärkaren någon form av klass D (i brist på korrekt beskrivning).


Flacka filter trots metallelement, en enda delning vid 2300 Hz.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 17:05

Tangband skrev:Flacka filter trots metallelement, en enda delning vid 2300 Hz.


Lite ovanligt men ingen garanti för välljud. Hos SEAS hittar jag inte exakt de baselementen som används men liknande. De har den där otäcka resonansen vid högre frekvenser. Den verkar de ha trollat bort eller så hör jag illa...

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav Kralle » 2018-04-22 17:45

MichaelG skrev: ... Särskilt bra tyckte jag att det lät hos ... hos KEF/Rega ....

... Dessutom köpte jag en hel hög CD-skivor från STS-digital. Mycket helt underbar musik ...


Köpte oxo några av dessa skivor. Mycket bra innehåll.
Får hålla med om KEF/Rega/Digitalbild. Hade gärna stannat där länge och bara njutit.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav distad » 2018-04-22 18:30

Läste en test på Kef burkarna idag och de ska visst vara riktigt bra = stämmer med intrycken ifrån mässan.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav Morello » 2018-04-23 14:00

Ola68 har röda byxor - allt i sin ordning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav hifikg » 2018-04-23 14:09

tänk om alla från Faktiskt skulle ramla in på den mässan nästa år, iklädda RÖDA BYXOR...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-23 14:56

Ja, då hade man fått ansikten till flera "nicks" här på faktiskt. Det har ju varit fler än jag där i år men jag känner inte så många till utseendet. Träffade Stefan (AVR7000) som hade en del kul att berätta om specialversionen av OA-51. Josef Svalander träffade jag också, han bor numera på samma ort som jag.

Kralle
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav Kralle » 2018-04-23 17:36

Har eventuellt några röda strumpor liggande..
Hur som helst, fick lite detaljer om KEF/Rega setupen som användes:

KEF R900 (REK-pris 40000kr minus 30% kampanjrabatt blir 28000kr)
Rega Planar 6 inklusive Ania MC pickup och medföljande Neo PSU (REK.pris 20000kr komplett)
Electrocompaniet ECP2 MC Riaa-steg (REK-pris 20000kr)
Electrocompaniet ECI 6 integrerad förstärkare (REK-pris 38000kr)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-23 17:58

Demomannen var noga med att påpeka att detta var en budgetanläggning och att han ofta riggar anläggningar i miljonklassen. Kanske var han som demade i Göteborg 2016? Där var det många som undrade vart välljudet tog vägen...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav paa » 2018-04-23 18:04

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:De där högtalarna från Audio agile som kunde spela så starkt har väldigt fina element- ser ut som Seas exel serie.
Kanske lyckades de även med placeringen av högtalarna ?


SEAS-element är det i basreflexlådorna, http://www.agile.eu/manuals/datenblatt_step_speaker.pdf
Den förhållandevis tidiga basavrullningen gynnade förmodligen förmågan att spela starkt i fallet Rammstein.
Den elektronik de körde med verkar inte finnas med på deras hemsida, förutom strömrenaren. Antagligen en ny serie. Om jag uppfattade det rätt hade den integrerade förstärkaren någon form av klass D (i brist på korrekt beskrivning).


Flacka filter trots metallelement, en enda delning vid 2300 Hz.

Får inte ihop att 6 dB elektriskt filter ger 12 dB akustiskt. Elementen brukar ju falla med 12 dB/oktav i flankerna utan filter.
Sen står det inget om de inkluderat ett notchfilter till basarna, vilket kanske kan vara möjligt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11888
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-04-24 10:44

MichaelG skrev: Jag blev också betänksam över att några representanter inte alls förstod vad jag menade när jag pratade om problemet med dynamikkomprimering vid remastring. Ett par av dem blandade dessutom ihop bitkomprimering och dynamikkomprimering. Jag är väl förmodligen miljöskadad av att hänga för mycket på Faktiskt, men jag trodde nog att personer i branschen skulle vara mer kunniga om detta.

I princip INGA förstår detta.
Är ju därför det är så illa i branschen (inspelningar och uppspelningsutrustning)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11888
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-04-24 10:45

Morello skrev:Ola68 har röda byxor - allt i sin ordning.

"Tumme upp!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Sweetspot Jönköping 2018

Inläggav Almen » 2018-04-24 13:22

Fina bilder och rapportering, tack så mycket!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster