DML, är det döfött?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-19 22:14

Är det någon som labbat med DML-högtalare? (Distributed mode loudspeaker).

Häromveckan såg jag detta klipp



och man torskade ju direkt såklart...

Wiki:https://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_mode_loudspeaker

Självklart måste man ju prova själv. Beställde två st http://www.puiaudio.com/product-detail.aspx?categoryId=6&partnumber=ASX05404-HD-R och två st 4mm björkplywoodskivor, 76x76cm.

Kapade en sida till 75cm, rundade hörnen och fäste "puckarna" efter "2/5-regeln".

Bild

Bild

Hur låter dom då? Akustisk gitarr, wow! "Lugnare" musik där det inte händer så mycket verkar fungera bäst. Rock t.ex. låter inge vidare, väldigt grötigt. Men det finns potential känns det som! Tyvärr saknas bas, det finns en liten antydan men inget att hurra över.

Kommer över en guide: http://projectgallery.parts-express.com/speaker-projects/dml-flat-pannel/ där man kör med XPS-cellplast (typ hård frigolit). Detta måste testas... Hittar 30mm tjocka ~60x120cm XPS-skivor och följer guiden med slipning och lackning med vatten/trälim-blandning.

Bild

Dessa skivor har faktiskt lite mera bas. Om det beror på att ytan är större eller om det beror på materialet låter jag vara osagt. Men det blir fortfarande grötigt i viss musik. Skivorna kan nog vara för tjocka, dom blir nog för tunga. Hittar tyvärr inte nå tunnare skivor än 30mm :(.

I brist på annat testade jag emballage-wellpappen som var kvar från björkplywood-ordern...

Bild

Nuså! Nu börjar det ju klarna! Grötigheten är borta och det låter ju faktiskt trevligt, även om basen fortfarande saknas. En jädra "3D" i ljudet, högtalarna försvinner i rummet och man omsluts av ljudet. Lite som ett par hörlurar, fast där ljudet kommer frammifrån.

Som ett experiment testade jag att lacka wellpappskivorna med båtfernissa, en sida. Vette tusan om det gav nått, undrar om "luftigheten" blev lite sämre.

Nu i skrivande stund kör jag med lite större obehandlade wellpappskivor, ca 75x58, och funderar på hur jag skall ta mig till nästa nivå av välljud...

Bild

Jag är inte långt ifrån att beställa två stycken sådana här skivor http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/126150/BIKARTONG_LIGHTBOARD_ECO.html?prdc=LB70100+5MM. "Bikakekartong", tunn och styv, borde kunna konkurrera med wellpapp.

Sååååå... Är det någon som sitter på kunskap om DML-tekniken? Finns det något panelmaterial som är "otimalast"? Man får ju lite känslan av att detta är "dead end"då i alla fall jag aldrig hört talas om detta tidigare...

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DML, är det döfött?

Inläggav jansch » 2018-04-19 23:04

Iden är i grunden inte helt ny. Det fanns också flera "avarter", t.ex gitarrbyggaren Bengt Bohlin byggde en gitarrhögtalare där "membranet" var uppbyggt som en resonansbotten. Personligen tyckte jag det var "kaka på kaka" då högtalaren färgade ljudet. (vilket i sig är ok OM gitarren och och stärkaren/högtalaren är designade för det, typ elplanka).

Kul att läsa om dina tester!
Man bör nog inte förvänta sig "hifi ljud", men du får väl öka på arean rejält så det blir lite bas....
Ser med spänning fram emot ytterligare test varianter!

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: DML, är det döfött?

Inläggav smile » 2018-04-20 12:02

Jag håller helt med jasnch.

Väldigt roligt att läsa om och följa ditt experimenterande!
Dessvärre har jag aldrig hört talas om tekniken och kan inte uttala mig om själva frågan.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-21 17:47

jansch skrev:Iden är i grunden inte helt ny. Det fanns också flera "avarter", t.ex gitarrbyggaren Bengt Bohlin byggde en gitarrhögtalare där "membranet" var uppbyggt som en resonansbotten. Personligen tyckte jag det var "kaka på kaka" då högtalaren färgade ljudet. (vilket i sig är ok OM gitarren och och stärkaren/högtalaren är designade för det, typ elplanka).

Kul att läsa om dina tester!
Man bör nog inte förvänta sig "hifi ljud", men du får väl öka på arean rejält så det blir lite bas....
Ser med spänning fram emot ytterligare test varianter!


Aha sedär sedär. Ja vi får se hur jag gör, om jag drar detta vidare. Känns som sagt att DML borde vara mer utforskat om det fanns potential...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: DML, är det döfött?

Inläggav STDI » 2018-04-21 18:21

Westerstrand tillverkade högtalare med Frigolitmembran. viewtopic.php?t=40879
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-21 18:35

STDI skrev:Westerstrand tillverkade högtalare med Frigolitmembran. viewtopic.php?t=40879



Fräsigt! Frågan är dock om dom där faller inom ramen för DML?

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-21 18:56

För skojs skull testade jag att mäta lite med en gammal behringer ecm 8000 mic.

Wellpapp DML vs. piP:
Bild


Wellpapp DML dist:
Bild


piP dist:
Bild


Väldigt super-icke-vetenskapligt mätt ungefär vid lyssningspossition. Det roliga med detta är ju att det är ett par jädra wellpappskivor jag lyssnar på... 8O

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: DML, är det döfött?

Inläggav STDI » 2018-04-21 19:10

EnTillBjorn skrev:
STDI skrev:Westerstrand tillverkade högtalare med Frigolitmembran. viewtopic.php?t=40879



Fräsigt! Frågan är dock om dom där faller inom ramen för DML?

Först nu läste jag länken om DML och texten "flat panel loudspeaker". Så förmodligen platsar de inte som DML även om det finns likheter.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DML, är det döfött?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-21 19:28

Dämpa 300Hz - 2 kHz i förväg... så kanske det blir något vettigt av det? *MVH*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-21 19:36

Nattlorden skrev:Dämpa 300Hz - 2 kHz i förväg... så kanske det blir något vettigt av det? *MVH*


Tänkte sen när jag har tid att ge mig på någon typ av mekanisk eq-ing... Tänk i banorna klädnypor på lite olika ställen och liknande... :D

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: DML, är det döfött?

Inläggav jansch » 2018-04-21 19:45

STDI - Tack för senast!
Det har funnits en hel del högtalarelement med frigolitmembran. Det mest kända och verkligt bra är väl KEF B139, fortfarande eftertraktade.
De introducerades sådär i början på 70-talet. Nackdelen var väl att de hade lite "mekaniska" ljud för sig, jag har mätt på sådana och dom var bättre än det mesta då...för ca 500år sedan....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: DML, är det döfött?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-21 20:07

EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:Dämpa 300Hz - 2 kHz i förväg... så kanske det blir något vettigt av det? *MVH*


Tänkte sen när jag har tid att ge mig på någon typ av mekanisk eq-ing... Tänk i banorna klädnypor på lite olika ställen och liknande... :D


bättre att EQ:a insignalen tror jag...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: DML, är det döfött?

Inläggav STDI » 2018-04-21 20:32

jansch skrev:STDI - Tack för senast!
Det har funnits en hel del högtalarelement med frigolitmembran. Det mest kända och verkligt bra är väl KEF B139, fortfarande eftertraktade.
De introducerades sådär i början på 70-talet. Nackdelen var väl att de hade lite "mekaniska" ljud för sig, jag har mätt på sådana och dom var bättre än det mesta då...för ca 500år sedan....

Tack själv.
Jo men KEF B139 var ju med "vanlig" gummikant, dvs påminner mycket om ett vanligt element. Westerstrandshögtalaren var väl något helt annat. Men ingen av dem DML.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-21 20:58

Nattlorden skrev:
EnTillBjorn skrev:
Nattlorden skrev:Dämpa 300Hz - 2 kHz i förväg... så kanske det blir något vettigt av det? *MVH*


Tänkte sen när jag har tid att ge mig på någon typ av mekanisk eq-ing... Tänk i banorna klädnypor på lite olika ställen och liknande... :D


bättre att EQ:a insignalen tror jag...


Rädd för det jag å. Sen undrar man ju hur mycket måtten på panelen och placeringen av "pucken" påverkar frekvensgången.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-04-24 16:35

Jahopp, testade lite med klädnypor härormdagen, som "mekanisk-eq".

Lite grötig graf... Men först mätning utan klädnypa, sen fyra mätningar med en klädnypa i olika hörn, sen en mätning med klädnypa i varje hörn:
Bild


Testade även med lite mindre storlek och annat bredd/höjd-förhållande. 58x75cm wellpapp vs. 50x58cm wellpapp, sen en mätning på 50x58 där jag kapat ett hörn, ca 1dm in för skojs skull:
Bild


Tydligt i båda experimenten är att dom lägre frekvenserna påverkas mer än dom högre.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-05-05 09:53

Kanalplast 25x50cm 3mm tjock vs piP

Bild

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-05-05 13:06

Kapaskiva, 35x50cm vs 35x36cm vs piP

Bild

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: DML, är det döfött?

Inläggav EnTillBjorn » 2018-05-05 13:14

Balsaträ ca 30x50cm 3mm tjock vs piP

Bild


Mäter ju hyffsat trevligt från ca 400hz och uppåt. Låter dock rätt skumt ändå, verkar vara nån egenresonans i balsat som sabbar:

Bild


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster