Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det lilla jag hört TacT/Lyngdorf har låtit bra. ( Att slänga in deras rumskorrigering ihop med ett par Ino kan dock vara lite dumt... korrektionen lär ju inte begripa att de små kurvvindlingar som Ingvar medvetet lagt dit. )
Deras hemmabioprocessor är långt ifrån ointressant men tyvärr har de snålat in på digital ut... sådant får man bara om man går på Steinway Lyndorf-serien.... där har de implementerat det per CAT-5... Mucho Expensivo!
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Det lilla jag hört TacT/Lyngdorf har låtit bra. ( Att slänga in deras rumskorrigering ihop med ett par Ino kan dock vara lite dumt... korrektionen lär ju inte begripa att de små kurvvindlingar som Ingvar medvetet lagt dit. )
Deras hemmabioprocessor är långt ifrån ointressant men tyvärr har de snålat in på digital ut... sådant får man bara om man går på Steinway Lyndorf-serien.... där har de implementerat det per CAT-5... Mucho Expensivo!
Efter att ha fått lyssnat ingående på ett mycket kostsamt system med rumskorrigering ( 300000:- ) där korrigeringen tillslut stängdes av helt så är jag ganska skeptisk till en sådan. Varje korrigering medför andra fel än de som korrigeras är min uppfattning. De gånger jag hört Lyngdorf förstärkaren har korrigeringen varit avstängd ( tror jag )
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nattlorden skrev:Det lilla jag hört TacT/Lyngdorf har låtit bra. ( Att slänga in deras rumskorrigering ihop med ett par Ino kan dock vara lite dumt... korrektionen lär ju inte begripa att de små kurvvindlingar som Ingvar medvetet lagt dit. )
Deras hemmabioprocessor är långt ifrån ointressant men tyvärr har de snålat in på digital ut... sådant får man bara om man går på Steinway Lyndorf-serien.... där har de implementerat det per CAT-5... Mucho Expensivo!
Efter att ha fått lyssnat ingående på ett mycket kostsamt system med rumskorrigering ( 300000:- ) där korrigeringen tillslut stängdes av helt så är jag ganska skeptisk till en sådan. Varje korrigering medför andra fel än de som korrigeras är min uppfattning. De gånger jag hört Lyngdorf förstärkaren har korrigeringen varit avstängd ( tror jag )
Håller med generellt... det är dock skillnader mellan hur bra de olika systemen är och Lyngdorf brukar räknas bland de bästa då det försöker i alla fall behålla högtalarkaraktären... annars är det vårat svenska... samt Pioneer's MCACC som jag tålt bäst.... DSPeaker DualCore 2.0 gick inte alls att bruka... inte Audyssey heller....
Harryup skrev:Automatiska rumskorrigeringar kommer aldrig alltid låta bra oavsett rum och oavsett system som det används i.
Finns möjligheten till att justera manuellt så beror det på hur det ställs in om man får en förbättring eller inte.
Generellt så skulle jag säga att rumskorrigeringar inte låter på ett specifikt sätt precis som inget annat i en anläggning låter på ett specifikt sätt. Så att veta hur en rumskorrigering låter utifrån hur det var justerat på ett ställe och säga att man vet hur det låter är inte möjligt.
Att t.ex. gå på konsert och att man inte gör en soundcheck kommer inte förekomma om det är en seriös tekniker.
Och ingen klagar på att man använt rumskorrigering, däremot så klagas det ju ganska regelbundet på att ljudet kan vara dåligt på en konsert men när det låter bra på en konsert så har man också använt rumskorrigering.
Harryup
Perran skrev:Lyngdorf har en feature, "ICC", som är omöjlig att implementera i ett konventionellt analogt system.
Saxat från Lyngdorfs hemsida :
##
When music is being mastered, the level is often very high; upon analysis, you will often find several consecutive maximum samples, indicating something has been clipped away from the original signal. Audio that exceeds 0 dBFS (decibels relative to full scale) will sound very compressed because the headroom is nonexistent. This harsh sound is an unfortunate trend in the music industry and is typically referred to as “the loudness war.”
In order to compensate for this, we have created ICC (Inter-sample Clipping Correction). With ICC, the TDAI-2170 can automatically adjust up to 12dB headroom in the signal processing to avoid clipping of the signal. Through this you will enjoy the full dynamic range and a more natural sound.
##
Sug på den !
Kanske inte en väsentlig funktion, men den visar på möjligheterna i ett digitalt system.
Förhoppningsvis är "Loudness War" över. Någon som vet ?
Men det finns massor av äldre utgåvor som lider av detta.
Perran skrev:Tack för kommentarer!
Jag fortsätter med mina (och Era) synpunkter på Lyngdorf.
Jag vill fråga Nattlorden : Vad menar du ?
Först säger du ungefär
"Dumt, Lyngdorf kan inte känna till de vindlingar som IÖ lagt in i INO".
I ett senare inlägg säger du att
"Lyngdorf försöker ta hänsyn till högtalarens karakteristik".
Den inte bara försöker, den gör det !
I mina INO finns inga "vindlingar" förutom passiva filter.
Tangband skrev:Harryup skrev:Automatiska rumskorrigeringar kommer aldrig alltid låta bra oavsett rum och oavsett system som det används i.
Finns möjligheten till att justera manuellt så beror det på hur det ställs in om man får en förbättring eller inte.
Generellt så skulle jag säga att rumskorrigeringar inte låter på ett specifikt sätt precis som inget annat i en anläggning låter på ett specifikt sätt. Så att veta hur en rumskorrigering låter utifrån hur det var justerat på ett ställe och säga att man vet hur det låter är inte möjligt.
Att t.ex. gå på konsert och att man inte gör en soundcheck kommer inte förekomma om det är en seriös tekniker.
Och ingen klagar på att man använt rumskorrigering, däremot så klagas det ju ganska regelbundet på att ljudet kan vara dåligt på en konsert men när det låter bra på en konsert så har man också använt rumskorrigering.
Harryup
Jag tycker inte ens en påkostad manuell rumskorrigering typ SPACE är utan nackdelar. Varje litet ingrepp gör något bättre, samtidigt som annat blir mycket sämre. Stora ingrepp= stora försämringar på en del sätt. Det låter helt enkelt förjävligt. Musik är ju energi i form av ljudvågor och dämpas detta i en dsp pga att rummet förstärker vid vissa frekvenser så är den förstärkningen från rummet likväl fördröjd mot direktljudet. Detta är ett grundläggande fel som jag ser det. Det går därför att rumskorrigera sinustoner så att de återges perfekt med en dsp men inte musik som aldrig är statisk.
Tror mer på att företagen vill tjäna mer kulor
Tangband skrev:Harryup: jag tycker inte rumskorrigeringar via dsp fungerar bra öht
Perran skrev:
Belker:
Nej, jag menar inte att Lyngdorf ICC löser problemet med "Loudness War" !
Jag ville säga att "Loudness War" förmodligen har skapat en del utgåvor där det kan finns "överstyrning" pga studioteknikernas alltför intensiva rattande på nivåerna.
goat76 skrev:Ni som kollat några skräckexempel i masvis, finns det mycket musik som överskrider 0,0dB?
JB skrev:goat76 skrev:Ni som kollat några skräckexempel i masvis, finns det mycket musik som överskrider 0,0dB?
Musik kan inte överskrida 0 dB eftersom det är maxgränsen, så peaknivån i MasVis kan aldrig vara ett högre värde än 0. Det som händer är helt enkelt att när ljudvågorna försöker gå utanför 0 dB strecket så ligger dom kvar på 0 tills nivån är under 0 dB igen = peakdist. Nästan all musik idag peakar rätt mycket och för det mesta försöker man nog kompromissa i studion genom att låta musiken peaka "lagom", dvs att det låter så högt som möjligt utan att låta allt för trasigt.
Johan_Lindroos skrev:JB skrev:goat76 skrev:Ni som kollat några skräckexempel i masvis, finns det mycket musik som överskrider 0,0dB?
Musik kan inte överskrida 0 dB eftersom det är maxgränsen, så peaknivån i MasVis kan aldrig vara ett högre värde än 0. Det som händer är helt enkelt att när ljudvågorna försöker gå utanför 0 dB strecket så ligger dom kvar på 0 tills nivån är under 0 dB igen = peakdist. Nästan all musik idag peakar rätt mycket och för det mesta försöker man nog kompromissa i studion genom att låta musiken peaka "lagom", dvs att det låter så högt som möjligt utan att låta allt för trasigt.
JB och Goat76, jo, ljud KAN överskrida sample peak. Betänk att en digital signal är samplad. Vid rekonstruktion från digital till analog går signalen genom ett rekonstruktionsfilter och återskapar då en tidskontinuerlig signal. Digitalt ljud är inte tidsdiskret som många tror. Därför har professionella nivåinstrument en så kallad True Peak-mätare. Detta bygger på en relativt enkel metod att räkna med fyra gångers översampling för att inte göra beräkningarna så krångliga. Egentligen skulle MasVis kunna innehålla detta också, men gissningsvis skulle det medföra mer tidsödande beräkningar. Jag har för mig t.o.m. att "PyMasVis" har True peak mätning! Vid kraftig klippning av digitala signaler kan en True Peak-mätare visa upp till flera decibel starkare nivåer. Bland annat därför behöver tillverkare av kompletta D/A-omvandlare kunna hantera full-scalesignaler på ett snyggt sätt. Detta kan man testa genom att D/A-omvandla fullt utstyrda fyrkantvågor och studera vad som kommer ut analogt. Det är inte ovanligt förekommande med kompletta DAC:ar som är felkonstruerade i detta avseende.
goat76 skrev:Johan, förstår jag dig rätt att det finns en hel drös av låtar som överskrider 0dB men att masvis inte visar detta?
jonasp skrev:Som Fostex och Andreas skrev.... till yttermera visso har F/E-test debatterats till döts här på faktiskt. Både med avseende på testförfarandet som sådant, kan man verkligen testa så, statistiska aspekter av testet, relevansen av testet, med mera med mera... diskussionens vågor har gått höga, lindrigt sagt.
Jag anser att testet är bra (faktiskt alldeles strålande!) för att visa om en apparat förefaller vara ofärgande eller ej. Observera att en förstärkare kan vara lågdistorderande och detekterbar i F/E-test men ändå välljudande när man diskuterar i vinprovartermer. Det genialiska med testet är att man lyssnar på förstärkaren via en konstlast som är modellerad efter en känd svensk hifihögtalare, och så kopplas testobjektet in och ur (hela förfarandet är såklart nivåkalibrerat). Några som tittar på detta första gången ifrågasätter relevansen av att lyssna på en förstärkare via en annan förstärkare, men det är skillnaden som eftersöks.
Förfarandet är så genialt att jag önskar att jag kom på det själv. Det gjorde jag dessvärre icke. Jag var knappt torr bakom öronen när LTS började med sina F/E-test.
IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
89-20=69... Du F/E-lyssnade när du var 7 ?
Morello skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
89-20=69... Du F/E-lyssnade när du var 7 ?
Ingvar är född 1964 och inte 1969.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster