Vad betyder specifikationen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Vad betyder specifikationen?

Inläggav hifikg » 2018-04-22 00:44

Vaddå output voltage 0 dB? det är ju ingenting, men sen rca 4 Vrms resp 8 Vrms vad säger det?
Output impedance 0,01 Ohm, vad kan gå fel? och varför 50 Ohm med XLR?
THD känner jag till, men vad är THD+N?
Bilagor
Skärmklipp 2018-04-22 00.39.42.png
Skärmklipp 2018-04-22 00.39.42.png (55.58 KiB) Visad 827 gånger
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav jansch » 2018-04-22 05:48

- N betyder Noise... Så allt annat "skräp" som inte är nyttosignal ingår också i mätningen. Mätningen är då vanligtvis bandbredds begränsad, t.ex 20Hz - 20kHz när det är audiogrejor, vilket borde framgå av texten också.

- dB är ju skojigt när man inte definierar tydligt.

- Mest troligt att XLR utgången är balanserad och 50 ohm är en konsekvens av den tekniska designen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav petersteindl » 2018-04-22 08:57

Vad jag förstår är det en DAC. 0 dB är i så fall full digital utstyrning. 4 resp 8 volt RMS är analog signal output vid full digital signal in.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 10:07

Förmodar att den balanserade linjeutgången har ett extra chip, de brukar ha den utimpedansen i databladen, exempelvis DRV135. Hörlurar kan prestera olika beroende på drivimpedans. Holographic Audio Ear One har väl omkopplingsbar utimpedans av det skälet?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav hifikg » 2018-04-22 11:28

petersteindl skrev:Vad jag förstår är det en DAC. 0 dB är i så fall full digital utstyrning. 4 resp 8 volt RMS är analog signal output vid full digital signal in.

Mvh
Peter


Det är en DAC/Förstegskombination med möjlighet att stänga av (gå förbi) den digitala volymkontrollen utifall man vill använda ett separat försteg. Då tänker jag att 0 dB är väldigt lite. 4 resp 8 volt är antagligen vad den kan skicka direkt till slutsteget när den används som försteg. Hur mycket ger ett "normalt" försteg? Och vad behöver man?

"Output impedance 0,01 Ohm" är inte det ett udda värde? Har inte sett något liknande i specifikationerna för "riktiga" försteg. Till saken hör att man får dubbelt så stark signal med XLR som med RCA. Det stämmer väl bra med 4 resp 8 V, men 0,01 Ohm vs 50 Ohm, vad betyder det?

Jag försöker "räkna ut" huruvida ett seperat försteg skulle tillföra något.

Edit: Slutsteget, om det har betydelse, och det har det väl, är ett NAD 208 i mitt fall, men diskutera gärna i mer generella termer, jag är säkert inte den enda som funderar på det här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav darkg » 2018-04-22 13:24

0 dB är alltså den insignal (=utstyrd digital) vid vilken utspänningen är 4V :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-22 13:49

0 dB är ofta 2 V ut (single ended/obalanserad)från dagens prylar. NAD 208 kräver 1.6 V för 250 W ut i 8 Ohm. Vet inte om den kräver annan nivå via den balanserade ingången (ofta brukar det krävas dubbelt upp). Frågan är vad som menas med ”digital volymkontroll”? I sämsta fall sitter den i den digitala domänen och ”kapar bitar”. Det kan också vara en digitalt styrd volymkontroll i den analoga domänen, en bättre lösning. Tror det ska till mer än ”att räkna ut” om det tillför något. Det är knappast nivå det handlar utan kvalitet på det som levereras. Sedan att man ofta vill ha flera funktioner än ingångsväljare och en (buffrad) volymkontroll hos ett försteg är en annan fråga (som jag skrev om i en annan tråd).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vad betyder specifikationen?

Inläggav jansch » 2018-04-22 20:07

Det är inte lätt när man skall gissa på vad det är för decibel.
dBU, dBFS, dBV eller kanske dBA? Allting är ju relativt och inte minst decibel...till någonting


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster