Hur intressant är teknik egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav nissling » 2018-04-22 15:46

Ja men på riktigt... Jag kan förstå att man diggar elektronikprylar och sånt, men är det verkligen ett teknikintresse att vilja få bra prestanda? Jag känner mig själv rätt ointresserad av teknologi i sig och bryr mig inte så värst mycket om vad jag använder för typ av högtalare, förstärkare, bildvisare etc. såvida återgivningen är bra. I mån av bild är jag dock väldigt snabb på att upptäcka fel och därigenom har jag en del teknikkunskap, men det är främst för att en felsökning ska bli enklare. Dessutom använder jag en Nokia 3310 som primär (och enda) mobiltelefon.

Hur resonerar ni andra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav Nattlorden » 2018-04-22 16:46

För mig är det två helt olika intressen som råkar sammanfalla i samma punkt. För musiklyssnandets skull är jag ointresserad av uppspelningen... för teknikintressets skull är jag väldigt intresserad att läsa på om teknikteori och dess applikation... Det roliga är att om det senare blir bra så hjälper det det första rejält på traven.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-22 16:48

Jag tycker tekniken i sig är väldigt intressant, men jag har inget stort apparatintresse i bemärkelsen att jag gärna vill ha en massa apparater utan hade jag kunnat få samma ljudkvalité med färre och mindre utrustning så hade jag tagit den lösningen. Tekniken i sig är dock väldigt intressant och jag studerar gärna olika lösningar och nördar ner mig i detaljer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav distad » 2018-04-22 18:34

Är också ointresserad av teknik, lyssnar mycket hellre än försöker grotta ner mig i det tekniska. Viktiga är hur det låter inte mäter osv.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav jansch » 2018-04-22 18:50

Håller med Nattlorden!

Att njuta av bra återgivning är en sak - en helt annan sak är att gilla att "nörda ner sig" i tekniska lösningar!

Man kan säga att jag har 2 hobbies inom denna "värld" - HiFi lyssnande som sådant och mätteknik, främst mätmikrofoner. Eller "Transducers" som det så fint heter om man skall innefatta även accelerometrar.

TYVÄRR(?) upptäcker jag ibland att lyssnandet "störs" av tekniska funderingar och ibland blir jag blir ruggigt störd av typ: "den där dippen jag mätte, hör jag inte den i just den här låten?" eller "den där kontrabasen, jag har ju 2% andratons dist vid 40Hz och denna lyssningsvolym - är det därför den låter så charmigt och varmt?"
Det är alltså ibland svårt att slappna av och bara njuta av musiken...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav hifikg » 2018-04-22 19:01

Brrr... hemskt att vara så yrkesskadad. Jag minns när jag jobbade med produktion av trycksaker och en period ägnade mig mycket åt korrekturläsning (ni ungdomar får googla på vad det är för något, det görs inte idag), så mycket att jag inte kunde läsa en bok utan att skriva korrekturtecken i marginalen. Det värsta har gått över, men än idag hittar jag stav- och skrivfel långt innan jag läst en text i sin helhet. Sån hoppas jag att jag inte blir när det gäller musik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav Max_Headroom » 2018-04-22 19:04

Teknik och ljudteori är skoj. Men inget man måste ha för att njuta av sina rock-skivor.
Men i dagens Hifi-världe är det förbannat bra att vara insatt i det tekniska med tanke på allt humbug och bluff-produkter som florerar i branchen. Lätt att blir av-rippad 10000-tals kronor om man tror på det som branchen/Hifi-blaskor påstår.

Sedan har ju jag grävt ned mig en del i ljudsyntes och effekter också. Inte direkt Hifi, men det finns effekter som man avsikligt skapar i studion och som oavsiktligt uppkommer i (mindre lyckade) Hifi-produkter. Kan vara bra eller i alla fall kul att ha ett hum om detta.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav Conan » 2018-04-22 20:00

Tekniska prylar i allmänhet tycker jag inte är så kul -- det är bra om prylarna gör vad de ska och kostar rimligt mycket bara. Fina ljudprylar däremot är en helt annan grej! Rörstärkare är fina grejer som lyser sådär mysigt i mörkret, maffiga skivspelare går man ju igång på riktigt och fina högtalare är ju bara för mycket! :D Prylarna får gärna ha en bra prestanda också så att det låter fint om dem. men det är inte helt avgörande.

Ljudnörderiet för mig är egentligen tre separata grejer som ibland sammanstrålar till ljuva toner i själen. Det handlar om musik som i bra, medryckande, nyskapande och välspelad, det handlar om hifi där en fin inspelning med ljudkvalitetsambitioner kan göra hela upplevelsen och det handlar tillslut om fina, maffiga apparater. Tre önskningar på en gång! :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav jansch » 2018-04-22 20:02

Conan - 3 önskningar på en gång? Alltså som Kinderegg?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav Tell » 2018-04-22 20:18

Jag är intresserad av teknik o skulle väl säga att jag då också kan väldigt mycket om det. Det är najs, för det blir så mycket lättare att skaffa dom prylarna man vet att man vill ha o gör precis som man själv vill. Man kan ofta komma billigare undan också då man kan använda sina grejer effektivare. Man liksom slänger inte bara pengar på nåt asdyrt som nån annan säger är bra o sen hoppas att det lever upp till sina förväntningar.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav Conan » 2018-04-22 21:38

jansch skrev:Conan - 3 önskningar på en gång? Alltså som Kinderegg?


Precis! vad var det nu; nåt spännande, nåt att leka med ... och choklaaaad!!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav AndersP » 2018-05-04 18:13

Jag predikar den minimalistiska anläggningens lov så snart jag får möjlighet. En bra stramer/dac och ett par aktiva högtalare vore grejen. I verkligheten behöver jag 20 st 220V uttag för få igång anläggningen. Det beror på ett patologiskt teknikintresse, behov av ett stort antal källor och en kärlek till det gamla och utdaterade. Vilken hycklare man är...
Inget av detta kommer dock ivägen för musiken. Den har dragit mig fram genom svåra perioder i livet och skulle väl för mig kunna motsvara nån sorts narkotika utan biverkningar. Jag retar mig sällan på bristerna i min återgivning. Oftast sitter jag istället och myser med mitt ljud, över hur br det låter jämfört med kompisens anläggning för flera 100 tusen. Det är teknikintresset som gjort att jag kunnat åstadkomma det här, byggt ihop saker som jag hittat på internet och valt ut, oftast begagnad, utrustning. Allt för en billig peng (ganska).
Överst i racken mellan högar av bd och cd står min fina lödstation. Den är en del av anläggningen :lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: Hur intressant är teknik egentligen?

Inläggav nissling » 2018-05-05 13:38

Vet inte hur många av er som var där, men jag besökte LLB-mässan i Älvsjö den 25e april genom jobbet. Förväntade mig en del spännande samtal med folk ur branschen men maken till tråkig mässa har jag aldrig besökt. Allt fokus låg enbart på teknologi, rena siffror och ingen som helst kreativitet. Man kunde lika gärna ha bläddrat i en broschyr och hittat samma svar som de gav. Varför skulle det vara intressant hur många lumen en projektor kan ge när producenterna själva inte ens kan komma fram med några exemplen på användningsområden? Eller när Sony ställer upp två referensskärmar för någon kvarts miljon styck utan att ha någon där som ens kan säga något om dem, vilket är till deras förlust då jag letar efter en gradeskärm att använda på jobbet.

Och då fick jag också bekräftat hur ointressant teknik också är för min del, oavsett vad andra så tror om mig.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 7 gäster