Demo Guru Q60, Hifi-kit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Thomas_A » 2018-04-28 22:50

nilsviktor skrev:
Thomas_A skrev:Kommer inga av Guru's produkter med option elementskydd? Klåfingriga barn...
Jodå. Skydd finns som tillbehör till samtliga högtalare.


Finns bilder?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Ted_B » 2018-04-29 00:06

nilsviktor skrev:
petersteindl skrev:
IngOehman skrev:Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.

...
Vh, iö


Vad är bättre produkter? Vem bestämmer det? Hur är preferensen hos dem som bestämmer? Menar du att omvärldsanalys ligger som motpol till att göra bättre produkter?

Man kan göra en produkt bättre som också innebär ett högre pris på tillverkningskostnaden med högre konsumentpris som följd och därigenom en annan målgrupp med andra aktörer och annan konkurrenssituation.

Om man som bolag/företag lägger ner lite tid och resurser på att ta reda på sin marknadsnisch så finner man automatiskt konkurrentsituationen med hänsyn tagen till respektive prisklass.

Köper man Guru för utseendet eller för ljudet? Om det är för ljudet så kan konsument fråga sig om den får mer ljud för pengarna genom att köpa INO istället. Kommer utseendet in så kanske konkurrensen ser annorlunda ut d v s andra märken.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag tänkte knyta an till den här diskussionen om omvärldsanalys. Det är klart att vi har ganska klart för oss vilka segment vi vill vara verksamma inom och vilka konkurrenterna är, men jag tycker inte att vi måste kommunicera det utåt. Det är ju en intern diskussion som pågår hela tiden. Vi gör inga marknadsundersökningar per se, utan vi följer nog magkänslan i rätt stor utsträckning och vi försöker även identifiera trender på närliggande marknader utanför hifibranschen. Men det är klart att vi inte är helt omedvetna om hur vår bransch ser ut. Vi träffar ju regelbundet andra tillverkare av hifi och vi ställer ut på mässor här och var.

Det senaste 18 månaderna har vi lanserat nya versioner av Q10 och Junior, vi har börjat tillverka stativ och kablar och nu lanserat efterföljaren till QM60 – Q60. Vi har flera superroliga projekt på ritbordet varav ett par kommer att lanseras i år.


Men säljer ni något nämnvärt då?
Kanske mer utomlands, här i Sverige verkar ni lite osynliga förutom för de redan invigda, om man säger så.
Oavsett så är det kul och jag önskar er all lycka!
The World's Mine Oyster

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Swane » 2018-04-29 17:27

nilsviktor skrev:
Thomas_A skrev:Kommer inga av Guru's produkter med option elementskydd? Klåfingriga barn...
Jodå. Skydd finns som tillbehör till samtliga högtalare.


Skulle glatt ta emot lite mer info om dessa!
Bild, pris etc.
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav mhr1229 » 2018-04-29 18:35

Jag tycker att det lät bra. I vart fall på tredje raden där jag satt. Det lät som pi60, dvs. bra.

Några storsäljare tror jag aldrig de blir, bl.a. av den anledningen att segmentet ”golvhögtalare i 65 000 kr-klassen” öht inte är så stort. Det blir nog Junior som säljer bäst. Jag tror också att ”imponatorfaktorn” är för låg. Exempelvis har en T+A Criterion TCD 210 S för samma pengar många fler element och ser därmed maffigare ut. Q60 ser förhållandevis snäll ut med sina två element och den lilla hyllan.

Jag tycker stativet funkar. Vitt och ek är ju en populär kombination som ger lite skärgårdsvibbar. Ett tips till Erik Espmark: kanske ska man byta ut det grå runt elementen till en färg som tar upp eken i stativet? Jag skulle också kunna tänka mig sand med chokladfärgade elementskruvsdöljare som alternativ till vitt och grått.

Hoppas det går bra!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-05-01 13:49

IngOehman skrev:Inget att gissa om. Skälet är att den inte var i harmoni med den "delikata touch" som transportfirmor erbjöd. Alltför många kom fram trasiga.


Som ägare till QM60 måste jag till transportfirmornas försvar säga att jag tror inte en enda högtalare på marknaden kan ha haft sämre produktförpackning än nämnda högtalare. Makabert dåligt arbete av företaget och totalt ovärdigt en produkt av den kalibern.

Förpackningen var så dålig att jag trots att jag förpackade högtalarna - med extra filtar runtom förpackningen - och med stor försiktighet körde dem hem i min egna bil, var rädd att de skulle bli skadade.

Fy fan så dåligt rent ut sagt. Jag var chockad.

Det fanns nog ingen på det bolaget som kunde något om vare sig logistik eller förpackning!


Förövrigt är jag mycket glad över mina QM60 och re-designen känns märkbart mindre tilltalande ut och känns som om man rationaliserat produktionen mest. Enklare att producera men mindre exklusivare och enklare. Tumme ner. Men smaken är som baken och jag önskar lycka till!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav nilsviktor » 2018-05-02 19:33

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:Inget att gissa om. Skälet är att den inte var i harmoni med den "delikata touch" som transportfirmor erbjöd. Alltför många kom fram trasiga.


Som ägare till QM60 måste jag till transportfirmornas försvar säga att jag tror inte en enda högtalare på marknaden kan ha haft sämre produktförpackning än nämnda högtalare. Makabert dåligt arbete av företaget och totalt ovärdigt en produkt av den kalibern.

Förpackningen var så dålig att jag trots att jag förpackade högtalarna - med extra filtar runtom förpackningen - och med stor försiktighet körde dem hem i min egna bil, var rädd att de skulle bli skadade.

Fy fan så dåligt rent ut sagt. Jag var chockad.

Det fanns nog ingen på det bolaget som kunde något om vare sig logistik eller förpackning!


Förövrigt är jag mycket glad över mina QM60 och re-designen känns märkbart mindre tilltalande ut och känns som om man rationaliserat produktionen mest. Enklare att producera men mindre exklusivare och enklare. Tumme ner. Men smaken är som baken och jag önskar lycka till!


Är du säker på att din kom i ett orginalemballage? QM60 levererades i en påse av tyg eller ett nonwoven material som i sin tur placerades i en wellkartong som slöt tätt kring högtalaren, denna kartong kläddes med dämpmaterial upptill, nertill och på mitten och lades sedan i en ytterlåda av vaxad starkwell. Ytterkartongen hade gurulogga, inte innerkartongen.

Med vänlig hälsning,

Erik
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-05-03 11:37

Jag hämtade högtalaren hos dåvarande danska distributören i Köpenhamn.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav nilsviktor » 2018-05-05 16:24

MagnusÖstberg skrev:Jag hämtade högtalaren hos dåvarande danska distributören i Köpenhamn.

Ok, de stod i hans vardagsrum i flera år, så det kan ju vara så att du inte fick orginalemballaget. Eller så kanske du fick dem i inneremballaget bara. Ytter emballaget i starkwell är väldigt starkt men skrymmande.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav DVD-ai » 2018-05-05 17:59

Det jag har varit i kontakt med QM60 (väldigt ingående och i detalj ska sägas) så tyckte jag inte det kändes som att botten/foten på lådan borde vara ett strukturellt problem under några alls normala omständigheter.
Men det är klart, fraktbolag har en oöverträffad förmåga att vara riktigt dåliga på att frakta saker från punkt A till punktB utan att godset tar skada...
Så jag förstår till viss del prioriteringen, men ändå tycker jag personligen att det vore en bättre lösning att helt enkelt ha en stadigare konstruktion i själva foten bara. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav mrGaskill » 2018-05-06 07:47

Jag går enot strömmen och tycker att designen med pallen var rätt fräck. Skulle jag kunna ha ett par hemma map designen? Oja. :-)
Skulle passa fint med mitt soffbord med ekskiva. Ser mer möbellik ut. :-)
"we have assumed control!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 13 gäster