Demo Guru Q60, Hifi-kit

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 11:34

genstruktur skrev:Mja, den där foten föll inte mig i smaken. Kul med demo dock! :D


Verkar som vi är hyffsat överrens... personligen ser det inte ut som den tillhör, så en kund som köper och tror att den inte ingår kommer att bli besviken. Jag tror dock det går att integrera den snyggare i annan färgsättning... och jag tror INTE att TRÄ/fanér någonsin blir "rätt".... Grått som matchar korgarna, eller 'svart' som matchar elementen tror jag mer på.
( Har en känsla att svart med grå dekorlinjer skulle kunna bli mycket elegant, men det blir nog svårt att visa hur jag tänker mig det... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav DVD-ai » 2018-04-27 11:57

Jag tycker att dom ser bättre ut i verkligheten än på bild, men jag är inte helt överens med designen på foten i relation till högtalaren. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 12:00

DVD-ai skrev:Jag tycker att dom ser bättre ut i verkligheten än på bild, men jag är inte helt överens med designen på foten i relation till högtalaren. :)


Tycker du det ser ut som en del av högtalaren, eller något som någon ställt upp högtalarna på?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav genstruktur » 2018-04-27 13:00

Är bra om det ser bättre ut i verkligheten. På bild tycker jag inte det ser så bra ut, både färg och form känns inte så tilltalande.
Den förra designen är betydligt vackrare tycker jag :) . Vad är anledningen till att man frångått den?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 13:04

genstruktur skrev:Är bra om det ser bättre ut i verkligheten. På bild tycker jag inte det ser så bra ut, både färg och form känns inte så tilltalande.
Den förra designen är betydligt vackrare tycker jag :) . Vad är anledningen till att man frångått den?


Gissningsvis att man trott att folk inte tyckte om den...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 13:14

Inget att gissa om. Skälet är att den inte var i harmoni med den "delikata touch" som transportfirmor erbjöd. Alltför många kom fram trasiga.

- - -

Jag tycker vitt + ek bildar en estetik som blir väldigt beroende av omgivningen.

Den komplementerande färg som alltid lyfter ek bäst, är blått, så jag tog kvällen till ära med blåa absorbenter! :o :wink:

Rekommenderar alltid djupblåa till turkosa draperier för rum med mycket ek i.

- - -

När det gäller formgivningen av Q60 med nya foten så finner jag att den kräver tillvänjning. Den är så totalt annorlunda från allt man är van vid. Ju flera gånger man går fram och puttar till högtalaren och får se uppleva den böja sig i midjan, desto mer gillar man den. :)

Från en teknisk utgångspunkt så är lösningen perfekt, så därmed är jag nöjd.

En kul positiv bieffekt (inte för en normal ägare av dem, men för inspelningsstudior) är att foten går att göra i en högre variant för studiobruk. Där sittter man ju som regel på en hjulstol och arbetar = betydligt högre upp. Högtalaren kan då komma upp en knapp fot.

- - -

Är mycket nöjd med hur högtalarna kom till liv alltmera under gårdagskvällen. De var ju helt råa i början men de tog sig snabbt. Gillade också att publiken gillade även den lite underligare musik som jag spelade! :)

Jag tror vi kom igenom hela kvällen utan att varken mässjazz*, listmusik eller dansband spelades. Jag njöt i fulla drag av segmentet då publiken valde musik!


Vh, iö

- - - - -

*Fast jag måste rätta mig, det spelades Chriss Jones. Det måste rimligen sortera under mässjazz.
Senast redigerad av IngOehman 2018-04-27 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav PerStromgren » 2018-04-27 13:17

Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ( :) )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav genstruktur » 2018-04-27 13:17

IngOehman skrev:- - -

När det gäller formgivningen av Q60 med nya foten så finner jag att den kräver tillvänjning. Den är så totalt annorlunda från allt man är van vid. Ju flera gånger man går fram och puttar till högtalaren och får se uppleva den böja sig i midjan, desto mer gillar man den. :)

Från en teknisk utgångspunkt så är lösningen perfekt, så därmed är jag nöjd.

En kul positiv bieffekt (inte för en normal ägare av dem, men för inspelningsstudior) är att foten går att göra i en högre variant för studiobruk. Där sittter man ju som regel på en hjulstol och arbetar = betydligt högre upp. Högtalaren kan då komma upp en knapp fot.



Ja det låter positivt att enkelt kunna göra högtalaren högre, smidigt!

Angående det estetiska är det en smaksak såklart. Kanske vänjer jag mig :wink: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 13:24

PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ( :) )


B&W's dyraste! De övriga är inte med på banan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav genstruktur » 2018-04-27 13:25

IngOehman skrev:- - -

Ju flera gånger man går fram och puttar till högtalaren och får se uppleva den böja sig i midjan, desto mer gillar man den. :)


Är det SD-fotmaterial mellan högtalaren och själva högtalarfoten och de sitter fast i ett stycke eller? Du får gärna förklara, jag fick som en bobbleheadbild i huvudet nu :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav distad » 2018-04-27 15:40

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ( :) )


B&W's dyraste! De övriga är inte med på banan.

Snarare en smaksak än ren fakta om du frågar alla där ute och inte enbart Ino ägare för då finns ju inget bättre. Man får liksom svar som man ropar.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 16:03

PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ( :) )

Sådana där frågor är så konstiga. :?

Jag skulle kunna förstå och försöka svara om jag intresserade mig för andra högtalare och kanske till och med hade haft som ansats att göra något som motsvarar/konkurrerar med "det tillverkaren X eller Y eller Z gör"...

Men jag struntar helt i vad andra gör!

Jag känner till det bra nog (genom att ha hört det här och där) för att veta att det undantagslöst är för dåligt för att intressera mig, och att NOLL inspiration kommer från vad någon annan gör.

Så från mitt perspektiv så handlar det om att älska musik eller inte göra det.

Jag älskar musik och gör högtalare för mig, det vill säga jag gör högtalare för dem som älskar musik. Det vill säga talar vi Guru så är det högtalare för dem som gillar musik och Gurus formgivning.

Den som inte gör det kan köpa något annat, och då menar jag inte nödvändigtvis högtalare. Man kan resa, köpa bil, äta god mat... Man skall såklart göra det som ger störst behållning. :)

Jag har svårt att se att någon specifik högtalare skulle vara en nämnvärd konkurrent, men däremot alla andra saker som vill befria människor från deras pengar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 16:15

FBK skrev:
Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ( :) )


B&W's dyraste! De övriga är inte med på banan.

Snarare en smaksak än ren fakta om du frågar alla där ute och inte enbart Ino ägare för då finns ju inget bättre. Man får liksom svar som man ropar.


Självklart... men rent smakmässigt så hade jag hellre kikat på typ Revel Salon 2 eller JBLs bästa som konkurrenter. Quad har jag hört låta bra ihop med gradientbasar, ML eller Tannoy har jag aldrig hört lågot som låtit trovärdigt ifrån.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Morello » 2018-04-27 16:36

Jämför man högtalare kan jag tycka att man bör jämföra högtalare som passar snarlika förutsättningar och som har snarlik kapacitet. Av alla högtalare jag hört vill jag påstå att mina "Morello 1" är de som låter mest likt pi60s.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav distad » 2018-04-27 16:37

JBLs bästa är bland det mest prisvärda som finns även om de kostar en del, men mycket mindre än andra sk. High End burkar. Och att du aldrig har hört Tannoy spela bra är mest pga de inte spelat på rätta burkarna på mässor då de kan spela ruggigt bra även om jag föredrar många andra märken före när vi är uppe i dessa prisklasser. Mycket tycke och smak är det.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Morello » 2018-04-27 16:39

Jag är för övrigt nyfiken på att lyssna på Rockports topp-högtalare. Samt även Revel.
Sedan skulle jag gärna lyssna på Dunlavys flaggskepp. Alldeles oavsett om man delar hans syn på hur en högtalare bör vara beskaffad med avseende på framförallt riktverkan, så vittnar mätdata på god ingenjörskonst.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav distad » 2018-04-27 17:49

Rockport har jag hört på någon mässa utan att det gav något gott minne, Revel är väl alltid med att räkna med och Dunlavys flaggskepp är väl de jätte stora burkarna ?
Sedan förstår jag inte att det är fler som köpt Morello 1 än vad man sett, de verkar ju mycket mer intressanta än tex. pi60s då de har dubbla basar, något som tilltalar en som gillar högtalare som kan spela bas på riktigt. Sedan har jag läst ljudintryck ifrån folk som jag litar en del på om deras intryck men då får man gräva på internet då det var länge sedan.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav PerStromgren » 2018-04-27 18:40

IngOehman skrev:
PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ( :) )

Sådana där frågor är så konstiga. :?

Jag skulle kunna förstå och försöka svara om jag intresserade mig för andra högtalare och kanske till och med hade haft som ansats att göra något som motsvarar/konkurrerar med "det tillverkaren X eller Y eller Z gör"...

Men jag struntar helt i vad andra gör!


Det gillar jag att du gör, men jag tror att andra - som har hällt en massa pengar i Q60 - kan ha intresse av det! Vet du möjligen vad de tycker om saken?

Att introducera en ny (nåja..) produkt på marknaden är alltid en ekonomisk risk, om man avser att tjäna pengar på den. Då behövs någon analys av hur marknaden ser ut. Att du, IÖ, inte gör sådant, har varit till glädje för många bland dina kunder, det är jag väldigt övertygad om!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 19:22

Jag har ingen aning, nej. Jag hör ibland, eller rättare sagt ofta, folk berätta vad de haft innan de bytte till Ino, men det berättar ju snarare vad som inte kunde konkurrera. ;)

När det gäller Guru så har jag inte den sortens direktkontakt med köparna. Och du har säkert rätt i att ett kommersiellt bolag som guru "behöver" göra en analys av hur marknaden ser ut, behöver i betydelsen förväntas göra. Hur en sådan analys ser ut är en annan fråga...

Jag har en känsla av att den sortens analyser nästan alltid görs av marknadsexperter/ekonomer, som har svårt att förstå och föreställa sig dynamiska faktorer och okända faktorer. De verkar snarare tro att det som säljer just nu, är representant för "det som man bör/skall göra" om man vill sälja.

Men på riktigt så är det ju inte alls så enkelt.

På riktigt finns det alltid bättre val än så, bättre produkter går ju att göra än så - produkter som ger det som de där som säljer bra inte ger. Produkter som är bättre än kunder och marknadsanalytiker kan föreställa sig. När det är så, så är det ju snarast det dummaste man man göra att göra som de som säljer mest. Då försöker man klampa in på en halvmättad marknad för dåliga saker. Snarare behöver man alltid lista ut vad som är bättre än det som säljer mest, och se till att både göra dessa bättre saker - och att förstå hur man kan kommunicera det!

Tror jag.

När någonting blir riktigt framgångsrikt så beror det nästan alltid på att det var någonting som var bättre än folk ville ha, bättre än folk visste gick att göra!

De som gör marknadsanalyser missar sådant.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-04-27 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav jonasp » 2018-04-27 19:27

Bra analyser på sådant hör görs ju av en produktchef. Det är min roll på mitt dagliga arbete (dock inom området kraftelektronik). Där ingår ju att känna till tänkta konkurrenter och prislägen för att positionera produkten på marknaden. Men man måste ju absolut inte göra så. Man kan, om man anser produkten vara väldigt konkurrenskraftig, bara tillse att produktkalkylen håller. Även då finns det naturligtvis en massa hänsyn att ta, de flesta är av ekonomisk art. Det hoppas jag (och tror!) att någon på Guru / Sthlm Audio har koll på.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 19:31

Helt ärligen - sorry Ingvar - så hoppas jag att någon på Guru gör det utan att blanda in Ingvar... Om det skall bli en kommersiell framgång...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 19:49

Framgången är beroende av gott omdöme, inte av marknadsanalyser.

Oavsett vilket så är jag helt ointresserad av att vara inblandad i några marknadsanalyser. Så du behöver inte säga "sorry". ;)

FBK skrev:...de verkar ju mycket mer intressanta än tex. pi60s då de har dubbla basar, något som tilltalar en som gillar högtalare som kan spela bas på riktigt.

Aha, det är såååå man gör! Räkna antalet baselement!

När det snurrar i huvudet för att det känns svårt att välja rätt är det skönt med någon som levererar enkla svar - någon som kan presentera något med substans och klarhet - en tumregel som säger att flera baselement är bättre!

Att elementen inte ens är samma spelar förstås ingen roll...

Det jag skriver skall inte missförstås. Trevägiga LTS-högtalaren använder samma 2 st baselement som de högtalare du nämner, och de KAN spela starkare än pi60s (med sitt enda men större element), men det är dels inte säkert att det är en avgörande faktor, och det är inte heller så att "de är två" är svaret på hur starkt de kan spela.

FBK skrev:Sedan har jag läst ljudintryck ifrån folk som jag litar en del på

Och där kom den också. Man skall även ha auktoriteter att tro på! Och tumregler att tro på...

Vad sägs om att lyssna själv, och att även låta var och en lyssna själv?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav Pappsen » 2018-04-27 20:16

Oavsett utseende och vad som anses vara snyggt måste jag lyfta på hatten för Guru och det inovativa teamet bakom deras skapelser. Härligt att någon sticker ut hakan lite i det alltför ofta traditonella högtalaredesignträsket med kantiga lådor i svart, svart och åter svart. Även om Guru oxå haft svart på sina modeller har dom vägt upp detta med en skandinavisk design som ligger långt före allt annat.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 20:49

Hoppas Gurus formgivare Erik Espmark läser detta.

Det vill säga, jag ger ju i princip formen, eftersom det ges av fysiken, men det är ju de små detaljerna som gör det! De som gör att en Guru ger ett helt annat intryck för ögat än Ino.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav petersteindl » 2018-04-27 21:01

jonasp skrev:Bra analyser på sådant hör görs ju av en produktchef. Det är min roll på mitt dagliga arbete (dock inom området kraftelektronik). Där ingår ju att känna till tänkta konkurrenter och prislägen för att positionera produkten på marknaden. Men man måste ju absolut inte göra så. Man kan, om man anser produkten vara väldigt konkurrenskraftig, bara tillse att produktkalkylen håller. Även då finns det naturligtvis en massa hänsyn att ta, de flesta är av ekonomisk art. Det hoppas jag (och tror!) att någon på Guru / Sthlm Audio har koll på.


Jag vill nog med emfas påstå att om någon satsat pengar eller är benägen att satsa pengar, så bör denne kunna få svar på frågan vilka som kan tänkas vara konkurrenter.

Vad gäller konkurrenter så är det kunderna som avgör detta, inte bolaget. Det är bara att låta kunder avgöra vilka de valde emellan och rapportera detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav distad » 2018-04-27 21:03

Kunde väl nästan räkna ut att du inte skulle gilla mina inlägg IÖ, men så tycker jag och jag vet ju att du gillar tumregler. Tycker det är märkligt att inte Morello säljer mer Morello 1 än vad han verkar. Men han kan ju ha kunder som inte håller till på Faktiskt, vad vet jag.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav jonasp » 2018-04-27 21:34

petersteindl skrev:Jag vill nog med emfas påstå att om någon satsat pengar eller är benägen att satsa pengar, så bör denne kunna få svar på frågan vilka som kan tänkas vara konkurrenter.


Jag håller med, och hoppas inte att du fick intrycket att jag tycker något annat. Och även om man anser sin produkt vara så pass konkurrenskraftig att man kan sätta priset rimligt fritt måste man ju vara medveten om att positioneringen till stor del påverkas av priset.

petersteindl skrev:Vad gäller konkurrenter så är det kunderna som avgör detta, inte bolaget. Det är bara att låta kunder avgöra vilka de valde emellan och rapportera detta.


Jag är inte säker på att jag håller med, men jag tror egentligen att vi ändå resonerar på likartat sätt här... oavsett vilket bör man ju identifiera konkurrenterna i förväg. Förhoppningsvis finns det en hel del konkurrenter. Som någon så klokt sa: finns det inga konkurrenter finns det ingen marknad. (Inget hindrar att bygga en ny marknad för en ny produkt, men...)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav IngOehman » 2018-04-27 21:35

Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.

FBK skrev:Kunde väl nästan räkna ut att du inte skulle gilla mina inlägg IÖ, men så tycker jag och jag vet ju att du gillar tumregler. Tycker det är märkligt att inte Morello säljer mer Morello 1 än vad han verkar. Men han kan ju ha kunder som inte håller till på Faktiskt, vad vet jag.

Du har ju inte ens hört dem säger du!


Oavsett vilket så tycker jag varken dessa, några Ino-högtalare eller JBL eller... har i den här tråden att göra.

Tråden handlar ju om Q60-presentationen på HiFi-Kit och då är det väl rimligt att den är till främst för dem som var där och som vill förmedla sina intryck? Och för dem som följer tråden och är intresserade av det de som var där skriver.

Jag tror (nästan vet) Guru är tacksamma för alla synpunkter, även de kritiska! Även jag tycker det är intressant att få höra både hur alla upplevde musiken via Q60 och hur de ser ut, i allas ögon.

All info är av glädje, även återkoppling om vinval och snittar!

Men även saker som "spelades det för starkt?", "för svagt?", "för lite dansband?", "för obekväma stolar?", "var föredraget för tekniskt?", "för lite tekniskt?", "för mycket ovidkommande om t ex sådant som tonsystem?", "om vetenskaplig testmetodik?", "för mycket prat och för lite musik?", "för lite prat och för mycket musik?"...

Jag vet att jag spelade en sak för högt, nämligen Kari Bremnäs som fick förstärkaren att klippa innan jag drog ned ett par dB. Så för högt i förhållande till anläggningens förstärkare. Och glasorgeln är väl kanske 10 dB svagare i verkligheten än som jag spelade den, för dem på första raden.

Men för vem skall man spela i denna mycket djupa lokal? De nära? De långt bort?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav genstruktur » 2018-04-27 22:22

Vilken Kari Bremnäs spelades?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
ajna
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2004-10-18

Re: Demo Guru Q60, Hifi-kit

Inläggav ajna » 2018-04-27 22:47

Det skulle vara roligt att se låtlistan för demon. Musiktips är ofta berikande.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], gonkius och 11 gäster