Åska, förebygga skador

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
B77
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2018-01-18
Ort: Bästkusten

Åska, förebygga skador

Inläggav B77 » 2018-05-07 09:17

Drar ur allt men ibland missar man. Genom åren har några modem och faxar blivit grillade. Har monterat en utomhusantenn FM + antennförstärkare, kan leva med att antennförstärkaren går sönder om olyckan är framme, men undrar om det finns risk att det även kan gå vidare och skada radion via antennkabeln?
“Simplicity is the ultimate sophistication.” – Leonardo da Vinci

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav Perfector » 2018-05-07 09:23

B77 skrev:Drar ur allt men ibland missar man. Genom åren har några modem och faxar blivit grillade. Har monterat en utomhusantenn FM + antennförstärkare, kan leva med att antennförstärkaren går sönder om olyckan är framme, men undrar om det finns risk att det även kan gå vidare och skada radion via antennkabeln?

https://enetto.com/overspanningsskydd-s ... gKIOPD_BwE
Detta kanske kan vara till skydd och hjälp.
Jag har en 4000 A 8 Ms och en 4000 A 16 Ms i mitt hus som tar emot det mesta och har räddat min elektronik fler gånger än jag kan minnas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav peterh » 2018-05-07 09:33

B77 skrev:Drar ur allt men ibland missar man. Genom åren har några modem och faxar blivit grillade. Har monterat en utomhusantenn FM + antennförstärkare, kan leva med att antennförstärkaren går sönder om olyckan är framme, men undrar om det finns risk att det även kan gå vidare och skada radion via antennkabeln?

Montera en sådan här uppe i masten :
http://www.elrond.se/overspanningsskydd ... axialskydd

obs att du skall ha en ordentlig jordning uppe i masten, t.ex. det befintliga åskskyddet (?)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav paa » 2018-05-07 09:47

Här på landet har jag haft luftledning både till el och till tele, som är dragna olika vägar så att det garanterat uppstår stora potentialskillnader mellan dem, när blixten slår över himlen.
Jag har bränt sönder några sådana där enkla överspänningsskydd med åskan förutom alla modem och t.o.m lysrörslampor. Det behövs bättre grejor för att skydda än enkla stickproppsskyd.
Det bör sitta urladdningsrör redan i mätarskåpet på alla faser, och även på teleledning av koppar om det finns sådan.
Föra jag installerade sådant så gick det sönder grejor alla år, men efter installationen av riktiga överspänningsskydd på inkommande ledningar i mätarskåpet har ingenting gått sönder på många år.
En takantenn kan förstås vara lurig, men kabeln från den brukar jag dra ur vid åska, men ett sånt där skydd ska jag titta på.

Men en direktträff av blixten i någon inkommande ledning eller i antennen kommer säkert att orsaka trubbel hur som helst, men de allra flesta överspänningar från åska beror ändå på inducerade spänningar mellan blixt och de långa luftledningarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav BosseS » 2018-05-07 16:05

Ja de överspänningsskydd perfector länkar till är leksaker, men kan ha ett visst värde långt in i installationen nära stereon etc.

En takantenn skulle jag inte bekymra mig speciellt för. Dels så är risken för direkträff i huset försvinnande liten jämfört med indirekta nedslag som kommer in via el och teleledningar. Och skulle Tor hälsa på så hjälper inga överspänningsskydd utan då är det rejäla åskskydd som krävs för att rädda huset. Och antennledningen är i allmänhet inte så lång att det finns risk för inducerade överspänningar.

Det som gör skillnad är dock överspänningsskydd på alla inkommande ledningar, el, tele, fjärrvärme, etc.

Användarvisningsbild
B77
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2018-01-18
Ort: Bästkusten

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav B77 » 2018-05-07 21:12

Tackar för all info :)
“Simplicity is the ultimate sophistication.” – Leonardo da Vinci

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav jansch » 2018-05-08 18:31

hade ett åsknedslag för 14 år sedan. Antagligen i marken vid min matarledning.

Förutom förstörd stereo, bränt kort i värmepumen, 2 vanliga telefoner utbrända, säkert 20 porslinssäkringar,osv..... en vattenskada inuti en vägg!
Kopparröret genom väggen (till ett element) hade en böj och mitt i böjen var det ett "etsat" hål på ca 1mm och regeln bredvid var sotig.
Säkringspropparna "i gatan" hade också gått sönder.

Sedan dess har jag insikten att en "direktträff" är svår att skydda sig mot....

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav Vinylcalle » 2018-05-09 01:20

En tanke som slår mig när vi nu diskuterar detta ämne. Hur långt bort kan åskan/blixten vara och ändå vara skadlig för min utrusning?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav i » 2018-05-09 01:25

Vinylcalle skrev:En tanke som slår mig när vi nu diskuterar detta ämne. Hur långt bort kan åskan/blixten vara och ändå vara skadlig för min utrusning?

Mvh Carl


Om nedslaget följer en ledning kan det nog handla om kilometer. Fast det är väl inte vanligt, tror blixten vill jorda sig i marken så fort som möjligt (så nära som möjligt).
Mundus Vult Decipi

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Åska, förebygga skador

Inläggav BosseS » 2018-05-09 19:18

Ja, det talas om kilometer. Bilden nedan visar vad standarden anser om upptagningsområdet för två byggnader med en ledning emellan. AL är det avstånd från en ledning som anses vara en direktträff, vilket handlar om 5 - 200 kA :) AI är det avstånd som anses vara en indirekt träff som kan inducera strömmar på upp till 20 kA. Ju längre ledningen är, desto större blir upptagningsområdet och därmed risken för skadliga åsknedslag. Är man riktigt nördig så finns det avancerade formler för att beräkna risknivån. Övriga får helt enkelt ducka när Tor härjar.

100000000000024E000000EBED048858.png
100000000000024E000000EBED048858.png (95.39 KiB) Visad 853 gånger


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster