VEM är "hifibranchen" som så ofta "häcklas&qu

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

VEM är "hifibranchen" som så ofta "häcklas&qu

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-03 14:05

Jag blir SÅ jäkla nyfiken. Jag läser så förbannat ofta att olika folk här på faktiskt.se kallar folk i hifibranchen "bedragare" samt en massa olika skälsord av olika valörer.... 8O

Nu är det så att jag IOFS kan dela ideer om att en del av tillverkare samt handlare verkar klart mer intreserade av att sälja "sin" grej...

Men JAG finner det som högst normalt förfarande. Detta gäller ju ALLA brancher osv.....Man vill ju säla sin "grej". Och finns det folk som vill köpa den för det pris den kostar så finns en marknad. Och därmed enligt mig i alla fall en befogat skäl att fortsätta sälja sin "grej". 8)

Det finns många fora för att framföra sin egna åsikter o tyckanden.Men att generellt som här använda ordet "brach" ger rysningar. ALLA åker med i ett svep.
Tidningar skriver ofta om saker. samt tv osv.
Men där namnsätts ofta "bluffmakare" osv så dessa har en möjlighet att bemöta det dom kallas för. Eller det dom Anses vara....Och man kan bli dömd om man inte följer en del lagar som finns i området.

Så pojkar o flickor... Dax för er alla här att UPPLYSA mig samt andra om VILKA ni menar så kan resterande i "branchen" enligt er seriösa få slippa ifrån den "stämpel" "DOM" har fått och får här på faktiskt.se....

För ni kanske inkluderar skåpbilarna till "branchen"... :?:

Ska bli skoj att se om denna fråga modereras eller om faktiskt någon kan stå för sina ord och träda fram med lite mer exakt VAR vi skall se upp..

Är det så fort det kostar det är bluff? Eller är det andra saker som avgör :?:

Så vilka exakt ska vi se upp med enligt er? Och VARFÖR osv...

Bollen är er...och försök håll en något så när ok debatt här nu med inte så högtravande saker hit o dit... För "bedragare" och "bluff" osv är inte direkt högtravande eller speciellt intiligenta saker att vräka på i tid o otid direkt som görs ofta ofta. Och dessutom så generellt så ALLA drabbas i grupp. DVS ALLA som har ett skit med hifi att göra...

OBS OBS OBS...Branch är varenda firma/person som säljer mot betalning saker... ALLA... ...Även OM man anser sig enbart ha en "hobby" så ÄR man en del i en branch. Om så man enbart säljer en kabelsnutt eller en stärkare eller en högtalare...

Så vem är "busen" :?: Hjälp mig tydliggöra denna "branch" av bluffpellar o så som blåser oss så kapitalt över en hel värld mer nyanserat o rakt här o nu på faktiskt. För denna debattstil är väldigt speciell just här på detta forum av dom JAG deltar eller läser i i alla fall...Jag orkar inte delta i alla forum. Utan läser enbart några få... Samt något sporadiskt då vänner hänvisar till kul läsning utomlands.

MVH
Tobbe

(Trollstämpelaspirant numera kanske för frågan / frågorna ställs :?: Eller kanske finns det "mogna vuxna" svar på min eller mina undringar :?: )

OBS. Jag kommer INTE sitta o debatera osv. Utam enmbart ibland gå in med frågor osv OM något väldigt speciellt inkommer. För det är "NI" som jag ber om hjälp av. Inte "ni" som ska ha hjälpen av mig ju... :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-03 14:28

Mayro
Du kan som vanligt inte kortfatta dig textmässigt :lol:
Nåväl..

Stämmer det att du vill ha en lista över hifibusar?
NN

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-07-03 14:50

Detta kan bli en intressant tråd helt klart!

Faktiskt.se - Internets svar på "Plus". 8)
Forumet för arga hifi-konsumenter...

Vem vill vara Sverker? :D
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2005-07-03 14:52, redigerad totalt 1 gång.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-03 14:51

Mayro! Visst är det vanskligt att generalisera, men i detta fall kan man (om man vill) bolla tillbaka frågan och säga att de som känner sig träffade är de åsyftade... 8)

Jag skulle kunna rada upp beteenden som jag personligen tycker är otydligt, ickerakt och ibland oärligt. Jag väntar dock med detta tills vidare.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 15:00

Branschen är ett samlingsbegrepp.

När man skriver att något "förekommer i branschen", betydet det att det förekommer.

Skriver man att något är "vanligt i branschen" betyder det att det är vanligt.

Om texten författas: "Alla i branschen, undantagslöst..." så syftar det till något som alla i branschen gör sig skyldiga eller förtjänta till.

Lätt som en plätt!

Läser man det som står för vad det står så blir allting rätt. :P

Det finns inget skäl att beskylla någon för att ha ankagat alla, när så inte har skett.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-03 15:21

Bernt skrev:Detta kan bli en intressant tråd helt klart!

Faktiskt.se - Internets svar på "Plus". 8)
Forumet för arga hifi-konsumenter...

Vem vill vara Sverker? :D

Jag vill jag vill... 8) Vem vill vara den elake hifibedragaren? Det finns väl några aspiranter som kan ställa upp och leka alt fightas? :lol: Det vore uppiggande.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-03 15:48

NNord skrev:Mayro
Du kan som vanligt inte kortfatta dig textmässigt :lol:
Nåväl..

Stämmer det att du vill ha en lista över hifibusar?

Detta var en mycket kort inledning för att fråga en så vid fråga... Så denna gång anser jag fullt ut frågan enbart var rätt tydlig...

Och för övriga som REDAN börjar fråga i stället för svara.... 8O

eftersom frågan / Frågorna är just så tydliga så anser jag INTE som är brukligt är på just faktiskt.se jag behöver förtydliga mig mera. Förstår man inte frågan bör man kanske inte besvara den ju.

Nu visar det sig iofs OM dessa som så ofta "slänger" sig med ordet "branch" kan presisera sig lite mer än enbart glidande ta upp saker o ting. Eller ställa massa motfrågor.... 8)

Kallar man folk / firmor för bluffmakare osv osv osv bör man ju LÄTT kunna pekka ut vem / Vilka man menar.....

Just på faktiskt.se verkar nämligen alla ifrån skåpisarna på macken till fina välrenomerade butiker vara just dessa som detta gäller.
Och dom ända som INTE inbegrips är i stort sätt Ino audio samt firmorna som säljer LTS rekomenderade saker...

Och då menar jag i STORT SÄTT. Så ingen behöver fastna i massa frågande om detta fenomen...

Var o vilka är det vi ska se upp med osv :?: .. Enkel fråga som BÖR vara störtenkel att besvara då man så ofta läser dessa mantra om "Branchen"

Sååååå.. Nu hoppas jag på att denna debatt tar form med SVAR i stället för en massa motfrågor av undanglidande karaktär....

Jag är INTE ute efter att utpeka någon. Bara att få del av dessa faror som vi är utsatta för lite tydligare eftersom det är SÅ "allmänt" känt här på faktiskt.se och inte på andra forum.

menar att "branchen" är så bluffig samt vi så dumma i huvudet osv.

Hlälp mig att bli en mer upplys hifikonsument här nu. :wink: För jag vet faktiskt inte svaret på denna fråga :oops: . Och här på faktiskt.sefinns det många som lätt bör kunna ge mig detta info så jag och andra okunniga i saken vet att akta oss framöver.

Tack på förhand.
8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-03 15:50

markih skrev: Vem vill vara den elake hifibedragaren?

Det kan jag vara. Jag har faktiskt krängt ett par högtalarkablar för över 2 papp... 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-03 15:57

Va! Din fuling. 8O :lol: Jag får komma och hälsa på dig i sommar och 'justera dig lite' :lol: . Eller så får jag justera mig själv under semestern :roll: :D
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 16:01

Mayro!

Skall vi hålla på och hänga ut folk på Faktiskt menar du?

Nä, fy tusan så otrevligt. :x

Grundprincipen måste vara att lita till Faktiskt-deltagarens intelligens. :P Däremot är det inte säkert att alla är kunniga i varje detalj. Då är diskussionsforum bra, eftersom de hjälper till med kunskapsutbyte. Det är inte säkert att känner till att dumheter och bedrägerier faktiskt förekommer, därför är det sunt att de nämns.

De är viktiga att nämna, så att alla är medvetna om att man måste vara kritisk till det man hör.

Att hänga ut något är bara dumt dock, och ovänligt. Intelligenta Faktiskt-deltagare behöver inga färdiga mallar. De behöver bara veta vad de skall leta efter och försöka undvika.

Att hänga ut LTS och Ino, på något uppånervänt sätt förvisso, är ju också ett exempel på just sådana otrevligheter som bör undvikas.

Du som är så snäll Mayro, kan väl avstå från sådana spydigheter?

Vh, iö

- - - - -

PS. Att hänga ut folk är faktiskt att skapa en sorts tumregler. :? :x

Mycket bättre om så många som möjligt lär sig att själv kunna identifiera bedrägerier. :P

Med kunskap behövs inga tumregler, utan kunskap är tumreglerna trubbiga och otrevliga hjälpmedel. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-03 16:23

IngOehman skrev:Skall vi hålla på och hänga ut folk på Faktiskt menar du?

Nä, fy tusan så otrevligt. :x

Grundprincipen måste vara att lita till Faktiskt-deltagarens intelligens. :P Däremot är det inte säkert att alla är kunniga i varje detalj. Då är diskussionsforum bra, eftersom de hjälper till med kunskapsutbyte. Det är inte säkert att känner till att dumheter och bedrägerier faktiskt förekommer, därför är det sunt att det nämns.

Det är viktigt att nämna, så att alla är medvetna om att man måste vara kritisk till det man hör.

Att hänga ut något är bara dumt dock, och ovänligt. Intelligenta Faktiskt-deltagare behöver inga färdiga mallar. De behöver bara veta vad de skall leta efter och försöka undvika.

Att hänga ut LTS och Ino, på något uppånervänt sätt förvisso, är ju också ett exempel på just sådana otrevligheter som bör undvikas.

Du som är så snäll Mayro, kan väl avstå från sådana spydigheter?

Vh, iö

:) Jag hängde absolut INTE ut LTS eller Ino... Och skriver detta direkt här så detta direkt motsäges.... Så lugn Iö.. detta är ingen personkampang eller så...

MÖJLIGEN en kampang mot att så många använder detta sätt att argumentera. Och det står jag för. Jag anser sådant snack rena larvet...

Så om man så ofta använder sig av så svävande ord. Och desutom så ofta säger att folk är allt ifrån himel o jord torde besvarande här vara enklaste sak i världen....

I livet ute så kallas ofta folk som antyder saker och säger att "folk vet ju vem osv" för mobbare...Eller rent ut sagt kallas sådan för "skitsnackare".

I mina kretsar så finns dessa ofta inte kvar länge i "samfundet" varken som personer eller som vänner...

Och mina erfarenheter är att i ALLA lägen JAG vet så bedömms sådant likartat. Så....

Debattera om att hänga ut behövs inte. Men att namge märken osv där det förekommer bluff o båg till den grad så man kallar dom bedragare osv torde inte inbegripas i uthängning. Det är SUNT att varna för bedragare...

Samt tror jag att man är rent skylldig att amäla brott. Och bedrägeri ÄR straffbart. Även om sådant sker på forum osv...

Så.... Min fråga hänger där. Och jag står för att jag är ute efter alla dom som kastar dessa fraser runt sig... Säger man att branchen är bedragare osv så.. Då BÖR man varnas för den också. Och säger man att dom lurar folk så.. Ja då bör dom anmälas..

Säger man dessa samt liknande saker bör man veta man ÄR en skitsnackare enligt mig...OM man inte kan belägga saken MED rena fakta......

FAKTA är ett välkännt begrepp här ju...Tro är inte fakta. Eller? Åsikter är INTE fakta. Men kan vara det OM man belägger fakta.

Och det är just belägg jag söker...Så JAG samt andra kan få FAKTA och inte enbart snack där man "själv ska tro eller tycka sig veta osv osv"

OBS. Minta " tecken är inte citeringar exakt av någon speciel. Så behöver INGEN ta åt sig personligen.

DÄR är JAG generell också eftersom jag absolut INTE söker att hänga ut en enda person....
Men kanske skapa en LITEN eftertanke ändå om HUR man använder sig av sin rätt att påkalla att en branch är full av bedragare samt lycksökare mm.

En del handlare har vigt sitt liv åt hifi. En del har hjälpt okunniga till sitt nirvana... En del har genom sitt kunnande kunnat ge kunskaper.

En av dessa ÄR ino med Iö i spettsen... En förening som gör i gjort detta är LTS...

Men sedan finns det skåpbilar på stan. Och därifrån till att benämmna "branchen" såsom begrepp föder frågor.

Är det när priset är högt för en kabel som ger en loggan "bedragare?

Eller hur vinner man epitetet igentligen???Berätta är ni snalla.

För möter folk en firma som bedrar eller så .. ja dom var anmälda direkt. Men sådant har JAG inte sett eller läst skett... Så... 8O

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 16:36

Tobbe
Skulle du kunna leta fram några citat som illustrerar och exemplifierar vad du menar. Jag tror det blir då lättare att besvara din fråga.

D
P.S. Inte så sällan när jag är igång med ett eldigt inlägg kollar jag en gång till inlägget som jag är ifärd att besvara. Och då står det något helt annat än vad jag läste en stund tidigare. Oediterat alltså.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-03 16:39

En sak här till. VARFÖR inte bara vuxet erkänna man kanske faktiskt gör lite fel då man använder orden som så?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 16:44

Mayro skrev: :) Jag hängde absolut INTE ut LTS eller Ino... Och skriver detta direkt här så detta direkt motsäges.... Så lugn Iö.. detta är ingen personkampang eller så...

Jo, du skriver så, och jag förstår att det skall tolkas som att det inte var din mening att göra det.

Men förstår du att du faktiskt gjorde det ändå? Oavsett om du sedan skriver att du inte gjorde det.

En handling försvinner inte bara för att man förnekar den i inlägget efteråt.

Ok?

Det du sagt försvinner inte av att du motsäger kritiken, du måste ta tillbaka de spydigheter du yttrat om du vill att den du kränkt skall få upprättelse. Du förstår skillnaden va?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-03 16:49

dimitri skrev:Tobbe
Skulle du kunna leta fram några citat som illustrerar och exemplifierar vad du menar. Jag tror det blir då lättare att besvara din fråga.

D
P.S. Inte så sällan när jag är igång med ett eldigt inlägg kollar jag en gång till inlägget som jag är ifärd att besvara. Och då står det något helt annat än vad jag läste en stund tidigare. Oediterat alltså.

DET skulle omgående bli rena personpåhopp. SÅ detta skulle jag INTE göra ens för kr o ören....

Tips är du enbart läser runt lite så ser du nog ordet "brachen" användas väldigt ofta .. Så söker du så tror jag inte du har svårt att finna....

Men ställ inte massa motfrågor som sagt... Min fråga finns där för svar OM någon har svaren... Enklaste frågan tror jag att besvara OM man har torrt på fossingarna INNAN man säger nersättande om någon eller något...

Nu ska ja ut till solen.... 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-03 16:55

IngOehman skrev:
Mayro skrev: :) Jag hängde absolut INTE ut LTS eller Ino... Och skriver detta direkt här så detta direkt motsäges.... Så lugn Iö.. detta är ingen personkampang eller så...

Jo, du skriver så, och jag förstår att det skall tolkas som att det inte var din mening att göra det.

Men förstår du att du faktiskt gjorde det ändå? Oavsett om du sedan skriver att du inte gjorde det.

En handling försvinner inte bara för att man förnekar den i inlägget efteråt.

Ok?

Det du sagt försvinner inte av att du motsäger kritiken, du måste ta tillbaka de spydigheter du yttrat om du vill att den du kränkt skall få upprättelse. Du förstår skillnaden va?

Vh, iö

Som jag sa.. Jag ser man KAN utläsa det så och klargjorde detta också...

Och det var inte så meningen skulle utläsas även om jag självklart såg som du påpekade det KUNDE läsas så...

Så fick du även svaret på detta.... :wink:

Freden skall bestå Iö.. inget snack om det... Debatter kan man ha. Men handslag är utbytta och jag står för mina ord...

Här vänder inte vindar sååå lätt så man glömmer att man har löst tvister osv...

tvärt om så är jag glad allt är uppordnat o saker är lösta..
hifi är en liten hobby. Och att ha många kontakter o vänner är värdefullt....

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 16:57

Oki Tobbe,
Då har jag helt torrt på fussingarna. Jag har ju aldrig (så vitt jag minns) uttalat mig om "branschen" eller varit inblandad i densamma.

Alltså är jag meriterad att besvara din fråga enligt dig, eller hur?

Nåväl, här har du svaret: Enligt mig har kritiken mot branschen inte gått över gränsen för
*god ton
*saklighet
*vad kritiken mot andra branscher på respektive fora uppvisar.

Har du exempel på annat?
D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 17:01

Mayro skrev:Är det när priset är högt för en kabel som ger en loggan "bedragare?

Eller hur vinner man epitetet igentligen???Berätta är ni snalla.

Lätt som en plätt:
En bedragare säger saker som inte är sanna. De flesta bedragare är medvetna om det själva, men inte nödvändigtvis alla.

Att det är "viktigt att veta att det finns bedragare" är inte samma sak som att det är viktigt att utpeka varje bedragare (vilkt ju dessutom är helt omöjligt*). Poängen med vetskapen är ju att man, om man vet att det finns bedragare, har lättare att vara sunt skeptisk.

Därutöver är det förstås en ytterligare fördel att lära sig så mycket som möjligt, eftersom det är lättare att avslöja bedragare (skilja sanning från lögn) ju mer man vet.

Vh, iö

- - - - -

*Tumregler är värdelösa. Att göra en "lista med bedragare" än en sorts tumregel, som leder till att de som inte finns med på listan framstår som ickebedragare. :o

Hela poängen med diskusionen om bedrägligheterna i hifi-branschen är ju att folk skall öka sin förmåga att vara vederbördligt kritiska, inte få den till lallande fånar, genom att skapa en korkad tumregel-lista som gör att man kan fortsätta vara okritisk (mot det som inte står på listan), och fortsätta gå på en massa myter!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: VEM är "hifibranchen" som så ofta "häckla

Inläggav rhenrics » 2005-07-03 17:28

En typ av bedrägeri som nästan alla hifihandlare i branschen gör sig skyldiga till någon gång (vissa oftare än andra) är jämförelser med felaktiga ordinariepriser. Jag skriver bedrägeri kursivt eftersom jag vill låta det vara osagt om det denna typ av bedrägeri är medveten eller helt enkelt beror på dålig information.

När jag ser sånt här blir iaf jag mörkrädd. Vad jag vet har det där slutsteget aldrig betingat det ord. priset.

I cykelåterförsäljarledet är det precis lika illa. Cyklar som påstås ha kostat 12000 men nu säljs för 4000, osv, där det är helt uppenbart, om man är lite insatt i hur mycket cykel man får för 12 lök, att den cykeln aldrig någonsin skulle gå att sälja till det priset. Så problemet är troligen inte branschspecifikt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 17:40

Ja, det där tramset är ju häpnadsväckande.

Ibland funderar jag på hur "cirkapriset", alltså det som apparaten aldrig säljs för, tas fram. Är de en fast procentsats över det pris som man förväntar sig att återförsäljarna skall sälja för (med "låtsasrabatt") som generalagenten hittat på, eller är det upp till varje återförsäljare att ljuga ihop det "ordinarie priset"?

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-03 17:55

IngOehman skrev: är det upp till varje återförsäljare att ljuga ihop det "ordinarie priset"?

Jag är osäker på om det ens är reglerat i lag vad en återförsäljare ska rätta sig efter vad gäller just begreppet ordinarie pris. det finns ju det något mindre vaga begreppet rekommenderat återförsäljarpris, som fastställs av en produkts generalagent/huvuddistributör. Där borde det rimligen gå att yrka på vilseledande marknadsföring om en återförsäljare använder sig av ett rek. återf.pris som väsentligt skiljer sig från det riktiga. Men vad gäller just ordinarie pris kan man nog säga att en återförsäljare får sätta vilket pris han vill. Problemet blir ju att bevisa om varan någonsin stått till försäljning för det priset i butiken i fråga, vilket nog är lättare sagt än gjort.

Tur att internet och google finns, om man är osäker på priser :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 18:05

Man skulle kunna förbjuda att hänvisa (med orden "sänkt pris") till ett pris man aldrig sålt något för menar du?

Eventuellt även förbjuda att hänvisa till ett "rekommenderat pris", om man vet att ingen säljer för detta pris...

Å andra sida löser de väl en sådan eventuell reglering med att sälja för det jättehöga helt orealistiska priset typ en dag, för att sedan sänka till något realistiskare. :( Om någon köper första dagen och klagar dag två får de väl ta tillbaka varar eller ge retrospektiv rabatt. :wink:

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 18:10

rh:
Det var ett bra exempel på branschernas (alla) oärlighet mot kund.
D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-03 19:15

Fast jag tycker inte man skall säga "branschens oärlighet". Då antyder man ju att alla är oärliga.

Det är bättre att säga att det förekommer oärlighet inom branschen.

Tycker jag.

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-03 19:32

Ja, det är bättre att uttrycka sig så.
Menade bara att rh kom med ett exempel som efterlystes av trådskaparen.
D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-03 19:56

När jag för 20 år sedan jobbade i butik så använde vi cirkapriserna som nån sorts referens. I stockholmstrakten var det ingen som tog så höga priser, men på landsbygden var det det (sa de). Antagligen behövde de ta lite högre priser där pga lägre omsättning och möjligen kunde de det pga lägre konkurrens. Jag kände mig lite olustig inför det där, men det var så man skulle göra. när jag hade begripit det där så slingrade jag mig ur det genom att alltid säga "lägre än rekommenderat c:a-pris" i stället för "nedsatt". Det var ju iaf sant. Som ung liten butikstomte kunde man ju inte göra så mycket mer.

C:a-priserna hade en funktion till, internt. När det kom en säljare till butiken och visade apparater så kunde han säga att det var en apparat för tex 1000:- till kund, enligt deras rekommendation.

Men överhuvudtaget så är ju det där med extrapriser och reor nånting som man inte ska tro så mycket på. Det är nog sällan det är några verkliga fynd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-03 20:03

IngOehman skrev: Man skulle kunna förbjuda att hänvisa (med orden "sänkt pris") till ett pris man aldrig sålt något för menar du?

Ja det tycker jag är rimligt att begära. Jag tycker att ett ord. pris antingen ska vara ett på marknaden överenskommet pris, t ex ett rek återf. pris, där de flesta återförsäljare har sålt varan till det priset tidigare (eller fortfarande), eller så ska det var det tidigare priset som just den aktuella butiken sålde varan för. Om man nu, i den aktuella butiken, haft Nad S200 till försäljning för 29995 kr tidigare, så är det ju korrekt att uppge det. I det här fallet tror jag dock (är snarare rätt övertygad om) att det handlar om försäljning av en beg inbytesvara och inte en vara som butiken tidigare lagerfört. I och med att det då mig veterligen aldrig förekommit en sådan prisättning på steget på marknaden, och butiken själv aldrig lagerfört steget till det priset, så är ju prisuppgiften gravt vilseledande hur man än ser på det, och sådant borde kunna klassas som vilseledande marknadsföring, dvs vara olagligt.

Ett annat exempel från en annan känd stockholmsbutik, var när man i butiken hade prismärkt beg inbytesprodukter som REA-priser. Jag frågade uttyckligen butiksinnehavaren om priset var nedsatt och om produkterna var nya, och han svarade nej de är begagnade och därför är priset lägre än nypris. När jag då invänder att detta inte är vad man vanligtvis förknippar med termen REA, blir jag i det närmaste visad på dörren.

Egentligen upplever jag personligen det som att det enda jag kan köpa ute i handeln utan att behöva känna mig grundlurad vad gäller butiksmarginaler osv, är livsmedel. Även om det givetvis finns marginaler där med så känns de ändå mer rimligt prissatta. Så detta är ju inget specifikt för just hifibranschen. Kläder köper jag alltid när det är rea och 1/3 av nypris, dvs snäppet ovan butikens inköpspris..he he :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-03 20:07

"Och därmed enligt mig i alla fall en befogat skäl att fortsätta sälja sin "grej"."

Förvisso. Men att sälja en produkt som inte alls har den funktion/kvalitet som säljaren påstår är väl inte helt seriöst?
Men i många fall är reklamen så uppenbart lögnaktig så jag utgår ifrån att kunderna skiter i vilka egenskaper produkten faktiskt har. Man vill ha en "fräck grej". Kanske för att det är kul, kanske för att snobba med, vad vet jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-03 20:38

Något som jag tycker är 'oärligt' är att hävda produktegenskaper hos prylar som kan starkt ifrågasättas av den som är insatt i teknik, lyssningspsykologi och testmetoder. På så vis kan ju de som är mindre insatta bli lurade och ändå är det svårt att lägga hela skulden på 'säljaren', eftersom man kan hävda att det är kundens skyldighet att skaffa sig 'tillräcklig' kunskap. Klar gråzon och varning för att bli lurad.

HiFi är enligt min mening ganska enkelt på papperet men i praktiken finns det många variabler att spela med, varför många sk halvlögner och myter blir svåra att genomskåda om man inte är mycket insatt (med medel-svenssons ögon mätt). Att då vissa säljare men även recensenter hos tidskrifter kan frestas att utnyttja dessa fallgropar, eller kanske bara underlåta att ta ansvar, är kanske inte så förvånande, speciellt om halvlögnerna befinner sig i en ofta anammad gråzon och frånvaro av definitioner. Få verkar vilja ta fasta på grundläggande förutsättningar och vara tydlig med sina målsättningar. Jag har sällan läst eller hört initierade analyser och tydlighet om vad det är 'man' vill uppnå, dvs precis målsättning för en viss produkt, eller underlag för val av testmetoder och analyser.

Jag tror helt enkelt att i denna självvalda(?) 'luddighet' frodas gärna halvlögner (och halvsanningar) och myter. 'Allt är sant', alternativt 'inget är sant' är en bekväm hållning för att slippa ta ställning.

För egen del skulle jag gärna vilja se en större öppenhet och diskussion kring valda testmetoder, utvärderingar och prioriteringar. Redovisa resultat i tidskrifter från BÅDE öppen och blind lyssning. Så kan läsare själv dra sina egna slutsatser.
Relatera resultat till en genom åren konstant referens, gärna absolut sådan om så är möjligt.

Ett annat möjligt exempel på detta är att återställa proportionerna kring olika komponenters påverkan i kedjan, typ att relatera rummets påverkan gentemot kablars påverkan?

Tja, det var några snabba reflektioner...
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-07-03 20:44

Mayro skrev:Så pojkar o flickor... Dax för er alla här att UPPLYSA mig samt andra om VILKA ni menar så kan resterande i "branchen" enligt er seriösa få slippa ifrån den "stämpel" "DOM" har fått och får här på faktiskt.se....

Mayro skrev:
dimitri skrev:Tobbe

D

DET skulle omgående bli rena personpåhopp. SÅ detta skulle jag INTE göra ens för kr o ören....

Men vänta lite här nu... Om jag förstår ditt första inlägg rätt så tycker du att folk som menar att det förekommer oärligheter och rent utav bedragare i hifi-branchen skall specificera exakt vilka dom menar. Lite senare avböjer du att själv ge exempel på de yttranden som retat upp dig så mycket med hänvisning till att det skulle bli personangrepp på en gång :? .

Du får nog ta och bestämma dig: Antingen tycker du att det är OK att hänga ut enskillda personer och då får du gärna specificera dig lite tydligare exakt vilka uttalanden och vilka personer du stört dig på, eller så tycker du inte att det är OK, och då förstår jag inte varför du begär det till att börja med :?.

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Nästa

Återgå till Generellt om hifi