Jamo D500 off axis återgivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Jamo D500 off axis återgivning

Inläggav niklasmagnus » 2018-05-11 08:48

Mätte upp mina D500 för att kolla off axis återgivningen relaterat mot on axis. Hur många grader off axis är acceptabelt skulle ni säga?
Högtalarna skall monteras i baffelvägg och denna vill jag göra så grund som möjligt, då högtalarna är breda så bygget de på djupet mycket vid ökad toe in. Gäller att hitta en lämplig kompromiss.

Bild

Bild

Exempel på toe in med 20graders spridning. Baffelvägg blir ca 30-35 cm djup.
96384C04-E3E4-4174-B2D5-819D9E68B9A3.png
96384C04-E3E4-4174-B2D5-819D9E68B9A3.png (54.94 KiB) Visad 1582 gånger

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Jamo D500 off axis återgivning

Inläggav niklasmagnus » 2018-05-11 22:48

Ingen som kan ge lite vägledning.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Jamo D500 off axis återgivning

Inläggav matssvensson » 2018-05-12 09:31

Hur har du mätt? Är det bara direktljudet från högtalarna du fångat, eller har du även med reflexer från omgivningen i mätningen? I så fall är det väldigt svårt att eventuellt säga något om toe-in.

Sen är det förstås en utmaning att följa varje separat tonkurva när du lagt så många olika på varandra. Samtidigt tycker jag själv om att göra just så, för att enkelt se relativa skillnader. Men då har jag ju möjlighet att tända/släcka olika kurvor i gruppen, i mitt eget mätprogram. Som man naturligtvis inte kan i en inklippt bild.

Skulle jag sitta med samma fundering själv skulle jag titta efter i hur stora vinklar tonkurvorna överstämmer med varandra inom några decibel, säg +/- 2dB. Det skulle kunna utgöra ett användbart vinkelfönster för direktljudet till din lyssningsyta. Ännu bättre skulle jag tycka det vore med avtagande ljudstyrka med ökande lyssningsvinklar, men fortfarande med jämna tonkurvor. Då skulle man kunna utnyttja tids-intensitets kompensation för att utöka lyssningsytan ytterligare.

Är det bara direktljudet i mätkurvorna och jag tittat rätt i mängden ser det ut som dina högtalare mäter hyggligt jämt 15-20 grader off-axis.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Jamo D500 off axis återgivning

Inläggav niklasmagnus » 2018-05-12 17:06

matssvensson skrev:Hur har du mätt? Är det bara direktljudet från högtalarna du fångat, eller har du även med reflexer från omgivningen i mätningen? I så fall är det väldigt svårt att eventuellt säga något om toe-in.

Sen är det förstås en utmaning att följa varje separat tonkurva när du lagt så många olika på varandra. Samtidigt tycker jag själv om att göra just så, för att enkelt se relativa skillnader. Men då har jag ju möjlighet att tända/släcka olika kurvor i gruppen, i mitt eget mätprogram. Som man naturligtvis inte kan i en inklippt bild.

Skulle jag sitta med samma fundering själv skulle jag titta efter i hur stora vinklar tonkurvorna överstämmer med varandra inom några decibel, säg +/- 2dB. Det skulle kunna utgöra ett användbart vinkelfönster för direktljudet till din lyssningsyta. Ännu bättre skulle jag tycka det vore med avtagande ljudstyrka med ökande lyssningsvinklar, men fortfarande med jämna tonkurvor. Då skulle man kunna utnyttja tids-intensitets kompensation för att utöka lyssningsytan ytterligare.

Är det bara direktljudet i mätkurvorna och jag tittat rätt i mängden ser det ut som dina högtalare mäter hyggligt jämt 15-20 grader off-axis.

mvh, mats


Tjena Mats,

Har mätt i mitt vardagsrum så det finns reflexer med i mätningen, sedan kan man väl "gatea" bort dem. Mätningen är på 90 cm höjd och 100cm mellan diskant och mic. Enligt min beräkning så borde första reflektionen komma efter ca 3,08 ms. Jag tror inte jag lade in någon gate när jag tänker efter nu. Har lagt upp REW filen på min OneDrive, du får gärna kolla och analysera.

https://1drv.ms/u/s!Ann2YfiHIJ78gzP6YE0D5MzeMtmZ

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Jamo D500 off axis återgivning

Inläggav matssvensson » 2018-05-14 22:03

Jag är inte inläst på REW utan använder Arta för mätningar. Jag prövade att ladda ner programmet och dina mätningar, men jag hittar inte impulssvaret och fönstret där jag kan sätta "fönstringen". Jag behöver nog lite kurs på REW innan jag kan försöka hjälpa dig vidare.

Jag skulle försöka analysera responsen från högtalaren utan rumsreflexer, för att minska komplexiteten.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 11 gäster