Streaming

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Streaming

Inläggav janixa » 2018-05-12 20:11

Får man bättre ljud att streama från en nätverksspelare eller blir det bättre från en dator? :? :?
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streaming

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-12 21:03

Det finns nog inget entydigt svar på den frågan. Det finns ett otal variabler i sådana lyssningskedjor, ofta görs något i bakgrunden man inte har koll på. Har du inte läst tråden om streamers? viewtopic.php?f=9&t=66274

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-12 21:12

janixa skrev:Får man bättre ljud att streama från en nätverksspelare eller blir det bättre från en dator? :? :?

Windows- möjliga problem om fel program används. Annars fine.
iOS eller OS - fine, vid cd-material.

Då snackar vi endast om den digitala signalen. Det behövs en dac också. Dacarna i datorer brukar dessutom ibland vara mindre bra, högst troligt blir det ofta bättre med en separat dac än den inbyggda.

Helt plötsligt kostar då datorlösningen med separat dac lika mycket som en separat streamer .

Jo förresten- överföringen från dator till dac bör ske asynkront naturligtvis ( höll på att glömma det ) för att hålla nere jitter. Läs archimagos blogg , han har gjort massor med mätningar.

Uppfylls detta är det nog ingen skillnad mellan en dator/dac och en separat nätverkspelare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-12 21:57

Varken eller säger jag; allt beror på den exakta uppställningen och bägge har alla möjligheter att låta lika bra...eller dåligt. En nätverksspelare är ju doc betydligt lättare att använda och skall du ha en htpc så behöver du veta hur du skall ställa in allt.

En dator har fördelen att du kan styra allt. En nätverksspelare kanske gör något dumt med signalen som du inte har möjlighet att styra så när det gäller nätverksspelare så behöver man läsa på innan köp så man får en bra. En dator kan man läsa på efter inköp så att man kan konfigurera den korrekt, men bägge kräver en viss mån av kunskap om man har höga krav.

Är man en person som bara vill köpa något och det skall fungera enkelt och inget man skall behöva bry sig om så skulle jag rekommendera en nätverksspelare. Är du dock en person som gärna grottar ned dig i tekniska detaljer och inte är rädd för mjukvara så kanske en htpc är en bättre lösning. Beror ju också på om man vill ha surroundljud, spela filmer mm på maskinen. Jag har ju kört spel mm på min htpc. Alltid skoj på en stor duk med flerkanalsljud.

Så svaret blir nog att vad som är bäst beror på dina behov.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-12 23:03

Jag rekommenderar dig att att söka kunskap på mer än ett forum.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Streaming

Inläggav Griff » 2018-05-13 00:02

sprudel skrev:Jag rekommenderar dig att att söka kunskap på mer än ett forum.

Menar du att kunskapen på faktiskt.io inte är tillräcklig för att svara på trådskaparens frågor?

/Anders

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Streaming

Inläggav NADifierad » 2018-05-13 00:17

Eller för att att smaken är som baken, dvs delad 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streaming

Inläggav Bill50x » 2018-05-13 01:33

En streamer hämtar ju musik direkt från en NAS eller dator, men man kan ju absolut köra musiken direkt från en dator (från ljudkortet) till ett försteg om man så vill. Så frågan blir ju då om en dator är bättre än en streamer att omvandla digitalt till analogt. Vad det handlar då om är ju om datorns inbyggda DAC är bättre än streamerns, eller hur? Och den frågan är ju omöjlig att svara på, generellt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-13 09:27

Hur många av deltagarna i tråden har lyssnat och jämfört datoruppspelning till dac vs en dedikerad streamer till dac, allt annat lika? Kanske vettigt att göra det först och prata av erfarenhet istället för att resonera om hur det borde vara i den bästa av världar.
Du kan antagligen få en dator att streama i nivå med de bästa streamers som finns på marknaden, men de kräver sin man.
https://hifiwigwam.com/forum/topic/122049-melco-n1a-caps-zuma-like-network-media-render-vs-auralic-aries/

Vad kan en bra streamer göra med signalen?

https://www.head-fi.org/threads/apple-touch-6g-128gb-info-and-impressions-5g-vs-6g.766380/page-6#post_11810763
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Streaming

Inläggav janixa » 2018-05-13 11:47

Det verkar vara svårt att veta vilket som är att föredra ,jag använder idag en PC och spelar upp med Foobar 2000 till en extern Dac och det låter bra,är dock lite nyfiken om det kunde bli ännu bättre med en nätverksspelare :?:
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-13 12:33

Griff skrev:
sprudel skrev:Jag rekommenderar dig att att söka kunskap på mer än ett forum.

Menar du att kunskapen på faktiskt.io inte är tillräcklig för att svara på trådskaparens frågor?

/Anders


Håller med sprudel, är faktiskt så att erfarenheten av streamers här ofta mynnar ut i hur det bör vara.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-13 12:35

janixa skrev:Det verkar vara svårt att veta vilket som är att föredra ,jag använder idag en PC och spelar upp med Foobar 2000 till en extern Dac och det låter bra,är dock lite nyfiken om det kunde bli ännu bättre med en nätverksspelare :?:


Låna hem och prova. Jag skulle bli förvånad om du inte blir förvånad. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Streaming

Inläggav dewpo » 2018-05-13 13:03

Jag tror att kvalitén på usb varierar från dator till dator och att det kan på verka dacen's arbetsvillkor, I vart fall om den inte har separat strömförsörjning.

Bild
gigabyte skrev:AORUS improves upon USB DAC-UP technologies with USB DAC-UP 2.
USB DAC-UP 2 continues to provide clean, isolated and low-noise power while adding the ability to compensate for voltage drop.
Virtual reality pioneers and gamers alike can rest assured that their expensive accessories and peripherals will not encounter connectivity or power deficiency issues with the AORUS USB DAC-UP 2. With Gaming Gear drawing large amounts of power and having firm specification requirements USB DAC-UP 2 is up for the challenge.


Jag har dock inte gigabyte själv och inte heller någon aning om deras usb portar i praktiken är bättre än andras, Men jag vet att det skiljer mellan olika modeller och tillverkare.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-13 13:45

janixa skrev:Det verkar vara svårt att veta vilket som är att föredra ,jag använder idag en PC och spelar upp med Foobar 2000 till en extern Dac och det låter bra,är dock lite nyfiken om det kunde bli ännu bättre med en nätverksspelare :?:

Det är klart att du kanske inte har optimala inställningar idag eller så kanske du byter till en streamer som har en bättre DAC än den du har idag och då kommer det så klart låta bättre. Jag vidhåller dock att med rätt inställningar och samma externa asynkrona dac så kommer du få samma ljud ut. Jag vidhåller detta tills jag ser några bevis för motsatsen vilket jag ännu inte gjort.

Vore jag du skulle jag inte köpa en streamer "bara för att". Du kan ju dock alltid låna hem en och testa om du e nyfiken.

Gällande foorbar så bör du installera wasapi pluginen ifall du inte har denna:
https://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_wasapi

edit: Med det sagt så vill jag påpeka att det alltid beror på omständigheterna. En streamer är också en dator. Bara i ett för syftet anpassat format. Alla möjliga problem kan drabba både en vanlig PC och en streamer. Vi lever i en tid där ditt kylskåp kan få virus så man skall alltid vara lite lagom misstänksam emot elektronik 8)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Streaming

Inläggav distad » 2018-05-13 16:04

sprudel skrev:Hur många av deltagarna i tråden har lyssnat och jämfört datoruppspelning till dac vs en dedikerad streamer till dac, allt annat lika? Kanske vettigt att göra det först och prata av erfarenhet istället för att resonera om hur det borde vara i den bästa av världar.
Du kan antagligen få en dator att streama i nivå med de bästa streamers som finns på marknaden, men de kräver sin man.
https://hifiwigwam.com/forum/topic/122049-melco-n1a-caps-zuma-like-network-media-render-vs-auralic-aries/

Vad kan en bra streamer göra med signalen?

https://www.head-fi.org/threads/apple-touch-6g-128gb-info-and-impressions-5g-vs-6g.766380/page-6#post_11810763

+1 Vet en kille på ett annat forum som KAN datorer och han skulle nog hålla med om detta skulle jag tro.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-13 17:43

sprudel skrev:Jag rekommenderar dig att att söka kunskap på mer än ett forum.

Det där håller jag med om :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-13 17:45

sprudel skrev:
janixa skrev:Det verkar vara svårt att veta vilket som är att föredra ,jag använder idag en PC och spelar upp med Foobar 2000 till en extern Dac och det låter bra,är dock lite nyfiken om det kunde bli ännu bättre med en nätverksspelare :?:


Låna hem och prova. Jag skulle bli förvånad om du inte blir förvånad. :)


Precis. Låna hem och prova själv är det bästa förstås. Kanske i samma veva låna hem en bra asynkron dac så man kan jämföra dator-dac eller streamer .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Streaming

Inläggav Tangband » 2018-05-13 17:51

sprudel skrev:Hur många av deltagarna i tråden har lyssnat och jämfört datoruppspelning till dac vs en dedikerad streamer till dac, allt annat lika? Kanske vettigt att göra det först och prata av erfarenhet istället för att resonera om hur det borde vara i den bästa av världar.
Du kan antagligen få en dator att streama i nivå med de bästa streamers som finns på marknaden, men de kräver sin man.
https://hifiwigwam.com/forum/topic/122049-melco-n1a-caps-zuma-like-network-media-render-vs-auralic-aries/

Vad kan en bra streamer göra med signalen?

https://www.head-fi.org/threads/apple-touch-6g-128gb-info-and-impressions-5g-vs-6g.766380/page-6#post_11810763


Jag har lyssnat ingående på några streamers i olika prisklasser upp till 70000:-. Även två datorlösningar med separata dacar som inte gav mig samma musikupplevelse . De var dock inte asynkrona och det är nog ett måste om det ska vara toppklass med dator-dac. Svårt att förklara, men jag tappar en del av intresset av musiken efter några låtar då spdif används. Många streamers har även bra försteg inbyggda .

Sprudel: det finns intressant läsning här för dig.
http://archimago.blogspot.se/2017/09/mu ... layer.html

Användarvisningsbild
janixa
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2007-10-13

Re: Streaming

Inläggav janixa » 2018-05-13 18:30

Jag köper en begagnad nätverksspelare och kollar om blir någon skillnad hörmässigt,kanske en Cambridge Stream Magic 6 så får jag höra hur det låter.
Tack alla för era synpunkter

janixa/
Line Magnetic 518ia, Marantz CD6004, Arcam ir-dac, Högtalare: Carlsson OA-50.XLR

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-13 20:55

AndreasArvidsson skrev:
janixa skrev:Det verkar vara svårt att veta vilket som är att föredra ,jag använder idag en PC och spelar upp med Foobar 2000 till en extern Dac och det låter bra,är dock lite nyfiken om det kunde bli ännu bättre med en nätverksspelare :?:

Det är klart att du kanske inte har optimala inställningar idag eller så kanske du byter till en streamer som har en bättre DAC än den du har idag och då kommer det så klart låta bättre. Jag vidhåller dock att med rätt inställningar och samma externa asynkrona dac så kommer du få samma ljud ut. Jag vidhåller detta tills jag ser några bevis för motsatsen vilket jag ännu inte gjort.

Vore jag du skulle jag inte köpa en streamer "bara för att". Du kan ju dock alltid låna hem en och testa om du e nyfiken.

Gällande foorbar så bör du installera wasapi pluginen ifall du inte har denna:
https://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_wasapi

edit: Med det sagt så vill jag påpeka att det alltid beror på omständigheterna. En streamer är också en dator. Bara i ett för syftet anpassat format. Alla möjliga problem kan drabba både en vanlig PC och en streamer. Vi lever i en tid där ditt kylskåp kan få virus så man skall alltid vara lite lagom misstänksam emot elektronik 8)


Bevisa för dig själv Andreas, låna hem en streamer och prova.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-13 21:17

Redan testat och jag hörde ingen skillnad på samma stycke via cd, strömmad över nätverk eller via htpc. Givet samma dac dvs.
Det säger dock inte så mycket. Inte utan ett väl genomfört blindtest och även då så är det bara relevant för min testuppställning så klart.

För mig personligen så är dock inte frågan intressant mer än akademiskt då ingen streamer uppfyller mina behov. Dvs även om det skulle visa sig att det finns en streamer som låter liiite bättre så skulle jag iaf hålla mig kvar på en htpc. Jag kräver en fullfjädrad dator som jag själv kan styra över och att sitta med en nedlåst mjuk- och hårdvara är inget för mig. Därav är frågan mest akademisk för mig, men de som påstår att det finns skillnad får gärna visa bevis för detta.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: Streaming

Inläggav Mats » 2018-05-13 21:29

Harryup skrev:
Griff skrev:
sprudel skrev:Jag rekommenderar dig att att söka kunskap på mer än ett forum.

Menar du att kunskapen på faktiskt.io inte är tillräcklig för att svara på trådskaparens frågor?

/Anders


Håller med sprudel, är faktiskt så att erfarenheten av streamers här ofta mynnar ut i hur det bör vara.

/Harryup


Instämmer. Ofta beklämmande låg nivå på diskussionerna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streaming

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-14 07:29

AndreasArvidsson skrev:Redan testat och jag hörde ingen skillnad på samma stycke via cd, strömmad över nätverk eller via htpc. Givet samma dac dvs.


Klart man undrar hur t.ex. Sprudel gjort sina jämförelser.

AndreasArvidsson skrev:Jag kräver en fullfjädrad dator som jag själv kan styra över och att sitta med en nedlåst mjuk- och hårdvara är inget för mig. Därav är frågan mest akademisk för mig, men de som påstår att det finns skillnad får gärna visa bevis för detta.


Att låsa in sig i någon proprietär mjuk-/hårdvara som kanske inte ens finns/uppdateras om något år är inte roligt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-14 08:48

RogerGustavsson skrev:
AndreasArvidsson skrev:Redan testat och jag hörde ingen skillnad på samma stycke via cd, strömmad över nätverk eller via htpc. Givet samma dac dvs.


Klart man undrar hur t.ex. Sprudel gjort sina jämförelser.

AndreasArvidsson skrev:Jag kräver en fullfjädrad dator som jag själv kan styra över och att sitta med en nedlåst mjuk- och hårdvara är inget för mig. Därav är frågan mest akademisk för mig, men de som påstår att det finns skillnad får gärna visa bevis för detta.


Att låsa in sig i någon proprietär mjuk-/hårdvara som kanske inte ens finns/uppdateras om något år är inte roligt.


Allt lika förutom streamern. Ett par veckors lyssnande i en för mig väl känd anläggning. :)
Det där med uppdateringar kan vara både bu och bra. PC uppdateras ständigt med konsekvenser. De flesta, i princip alla streamers av högre kvalitet, uppdateras regelbundet. Finessen är att du kan gå tillbaka till äldre versioner om du vill.
Har du lyssnat på olika streamers Roger?
Vem f-n har sagt att det ska vara roligt, det ska låta bra :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-14 09:06

Man kan ju kanske ställa det i relation till att LTS hör skillnader på i princip alla förstärkare som testats och det har tillverkats förstärkare för audiobruk i >100år. Man hör skillnader mellan olika CD-spelare och det accepteras som normalt. Streamers kräver väldesignad elektronik och både firmware för att hantera logiken och samtidigt nån form av programvara för att hantera skivsamling med alla dessa codecs som krävs för olika format och så borde det låta lika? Dessutom så förändras allt över tiden utom hårdvaran. Och olika "bitar" kommer ifrån olika leverantörer som man kanske inte har kontroll över.
Men ändå samma?
Personligen ser jag det som att datorer är mera föränderliga varelser över tiden och även om man får en dator att funka utmärkt vid ett tillfälle ljudmässigt så har man ju ingen aning om hur det förhåller sig till sitt tidigare stadie om man inte jämför lyssningsmässigt då och då.
Så för min del så ser jag streamers som en väsentligt säkrare väg att gå för att få en kontinuitet i lyssningskvalitén. Sen är ju en streamer i princip en dator men det spelas inte spel på den och den kommer inte få virus och malware och den behöver oftast inte visa någon bild. Så det är en bättre kontroll över alla processer som körs. Att man däremot kan få bra ljud med en Win/Mac/Unix-dator också är ju förstås ingen omöjlighet.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Streaming

Inläggav jonasp » 2018-05-14 09:17

Helt enig med Harryup här. En dator är föränderlig, och en streamer ger iallafall undertecknad med peace-of-mind. (Nu har jag ingen streamer än, men principiellt...)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-14 09:26

I teorin har ni helt rätt, men i praktiken så är det så att drivrutiner och uppspelningsprogram installeras inte automatiskt om man inte själv valt detta. Det är också så att "core funktionalitet" så som ljud api mm är inget som uppdateras speciellt frekvent i ett OS. Det kan absolut ske, men så kan också en ny firmware i en streamer uppdateras. Är man rädd för uppdateringar så kan man ju stänga av dessa.

Men utan tvekan är det så att en streamer är en lättare apparat att ha att göra med, men också mer begränsad. Man bör välja det som passar ens behov bäst helt enkelt. För mig har detta helt med behov och handahavande att göra och jag skulle aldrig påstå att den ena lösningen per automatik har bättre eller sämre ljud då bägge har möjligheten att skicka samma signal, men behöver så klart inte göra det. Alla möjligheter finns.

Skall man vara tydlig så kan så klart flera olika streamers låta olika och flera olika datorer låta olika, men de kan allihopa också låta lika. Det beror ju på vilken signal de spottar ur sig sas. Det är kanske är komplicerat att kontrollera, men det är inget "dolt" eller "magiskt" med det hela. En streamer är som sagt också en dator och du kan mha en raspberry pi, ett snyggt litet chassi och ett htpc anpassat/specifikt OS bygga dig en egen nätverksspelare.

ps.
Med det sagt så inser jag så klart att inte alla är lika intresserade av att pula med mjukvara som jag är så jag stödjer helhjärtat att det finns färdiga nätverksspelare och jag har rekommenderat dessa till och från till vänner och bekanta när de fyller personens behov.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Streaming

Inläggav Harryup » 2018-05-14 10:27

Nu är ju inte heller streamers statiska men mera kontrollerat föränderliga.
För ett antal år sedan så var vi ett gäng som träffades ett antal ggr utan att ha någon vetenskaplig inriktning så testade vi streamers och även olika uppgraderingar. Huvudsyftet med mötena var att dock testa cidersorter och att träffas och HiFi var ett svepskäl.
Vi hade tillgång till bl.a. 2 identiska Squeezebox Touch som vi använde i en del jämförelser. Så vi testade om vi kunde höra någon skillnad på dom kopplandes A-B i öppen test. Ingen skillnad så då började vi testa olika firmwares i blandade helt öppna tester och ibland lite halv-blinda tester där folk inte visste vad dom lyssnade på men jag gjorde ju det eftersom jag kopplade om mellan dom.
Det fanns vid tillfället både olika servermöjligheter i form av att köra Squezze-server ifrån NAS eller ifrån MacMini. Och det fanns olika firmwares, dels officiella och dels "fixade".
Vi testade lite olika och kunde identifiera skillnader i ljudet om displayen var på eller inte och vi kunde också identifiera skillnader på olika stora buffertar på nätverksporten. Nu kan det ju ha varit andra skillnader också mellan olika firmwares men i princip var det som skulle vara skillnader. Vi kunde även höra skillnader mellan olika officiella firmwares med okända ambitioner annat än att dom var ändrade.
Tyvärr kunde vi också höra skillnad på om servern låg på Nasen eller MacMinin. Den senare var klart bättre.

SÅ att det skulle vara helt enkelt och nollor är nollor och ettor är ettor och om det är bitperfect så finns det inga ljudmässiga skillnader är absolut inget jag tar för givet eller ens tror på.

Med detta i bagaget så ser jag fortfarande Streamers som överlägsna för vanliga människor som inte är/ eller vill bli programmerare.


mvh/Harryup

PS. Vi testade även olika högtalarfötter, blutack m.m. med oförväntade resultat men det är ju en annan historia. DS.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Streaming

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-14 10:35

Harryup skrev:SÅ att det skulle vara helt enkelt och nollor är nollor och ettor är ettor och om det är bitperfect så finns det inga ljudmässiga skillnader är absolut inget jag tar för givet eller ens tror på.

Och ni verifierade att samtliga enheter var bitperfekta antar jag?

Att en uppdatering av mjukvaran kan påverka ljudet är ju givet, men man måste skilja på vad det är man pratar om anser jag.

1) Kan vi höra skillnad på riktigt? Dvs blindtest krävs.
2) Är transporten bitperfekt? Detta måste mätas på mottagarsidan. Inte helt lätt att göra.

Dessutom i ert fall så använde ni ju dacarna i klämboxen vilket betyder att det inte är en transport vi pratar om utan en komplett källa. Att ökad belastning/strömdragning kan störa mindre bra skärmade analoga kretsar är inget konstigt alls. Analoga kretsar är känsliga saker. Även digitala kretsar kan störas och orsaka bitfel om störningen är stor nog.

Gällande bufferstorlek. Om denna är för liten så får man ju bitfel vilket såklart kan påverka ljudet, men då är ju spelaren inte bitperfekt längre. Det är ju ett grundkrav för att kunna jämnföra transporter. Dvs att de faktiskt skickar samma digitala signal till dac.

Skall man göra någon som helst vettig jämförelse av dator vs streamer som transport så behöver man använda samma externa dac med samma ingång. Utöver då att verifiera att bägge enheterna är bitperfekta.

ps.
Dessutom så bevisade ni ju precis hur känsliga nätverksspelare kan vara för påverkan vilket lite tar bort argumentet att de är så lätta att få bäst ljud med. Hur vet du vilken firmware som är bäst? De flesta lär bara köra med den som apparaten kom med.

pps.
Att en nätverkssspelare är mycket lättare att använda för gemene man är vi helt överens om.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Streaming

Inläggav sprudel » 2018-05-14 10:44

AndreasArvidsson skrev:
Harryup skrev:SÅ att det skulle vara helt enkelt och nollor är nollor och ettor är ettor och om det är bitperfect så finns det inga ljudmässiga skillnader är absolut inget jag tar för givet eller ens tror på.

Och ni verifierade att samtliga enheter var bitperfekta antar jag?

Att en uppdatering av mjukvaran kan påverka ljudet är ju givet, men man måste skilja på vad det är man pratar om anser jag.

1) Kan vi höra skillnad på riktigt? Dvs blindtest krävs.
2) Är transporten bitperfekt? Detta måste mätas på mottagarsidan. Inte helt lätt att göra.

Dessutom i ert fall så använde ni ju dacarna i klämboxen vilket betyder att det inte är en transport vi pratar om utan en komplett källa. Att ökad belastning/strömdragning kan störa mindre bra skärmade analoga kretsar är inget konstigt alls. Analoga kretsar är känsliga saker.

Gällande bufferstorlek. Om denna är för liten så får man ju bitfel vilket såklart kan påverka ljudet, men då är ju spelaren inte bitperfekt längre. Det är ju ett grunndkrav för att kunna jämnföra transporter. Dvs att de faktiskt skickar samma digitala signal till dac.

Skall man göra någon som helst vettig jämförelse av dator vs streamer som transport så behöver man använda samma externa dac med samma ingång. Utöver då att verifiera att bägge enheterna är bitperfekta.

ps.
Dessutom så bevisade ni ju precis hur känsliga nätverksspelare kan vara för påverkan vilket lite tar bort argumentet att de är så lätta att få bäst ljud med. Hur vet du vilken firmware som är bäst? De flesta lär bara köra med den som apparaten kom med.

pps.
Att en nätverkssspelare är mycket lättare att använda för normalt folk är vi helt överens om.


Testade ni inte med separat dac Harryup? Jag har för mig att ni gjorde det.
Hur man vet vilken firmware som är bäst är ju lätt. Låter det bättre eller sämre.
Helt överens med dig Andreas att en separat streamer är enklare för gemene man.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster