Faktiskt inspirerad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Faktiskt inspirerad

Inläggav NADifierad » 2018-05-19 17:54

Hur har din anläggnings utformning inspirerats av att hänga här på Faktiskt.io?
Är det vissa idéer, eller särskilda personer som varit din musa? :)

Personligen har jag fastnat för koncepten med multipla basar. Helt aktiva högtalarsystem med hjälp av Loudspeakermanagement DSP. Och mycket membranyta.
Jag har inspirerats av en mängd trådar jag läst här, sedan jag hittade hit 2009.
Riktningen jag valt beror till stor del på Magnus Östberg, Ola68 och Nagref. Även AVR7000, och Peetwa som gav mig mod att våga leka med komplicerade DSP burkar :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Perfector » 2018-05-19 19:27

Ingen påverkan av forumets innehåll.
Tycker dock om det forumet representerar, många olika riktningar inom ljud som skapar en bredd för nya upptåg och ideer.
Hustrun tycker jag sitter lite väl mycket vid datorn men är snäll och förstående.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Nattlorden » 2018-05-19 20:11

Har nog snudd på ingenting i mina anläggningar idag som jag hade haft utan faktiskt.... Hade varit mycket mindre kapabla, mycket sämre, mycket dyrare och mycket färre prylar annars.

Troligen hade jag inte haft mer än en fjärdedel av kvalitén jag har idag, om ens det utan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav sprudel » 2018-05-19 20:52

Nattlorden skrev:Har nog snudd på ingenting i mina anläggningar idag som jag hade haft utan faktiskt.... Hade varit mycket mindre kapabla, mycket sämre, mycket dyrare och mycket färre prylar annars.

Troligen hade jag inte haft mer än en fjärdedel av kvalitén jag har idag, om ens det utan...


Jag tror också att din syn på vad som är kvalitativt ljud delvis har sitt ursprung här.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav jonasp » 2018-05-19 20:57

Hade jag inte hängt här lär jag inte ha börjat bygga högtalare tillsammans med Anders. Jag hade sannolikt gjort det på egen hand men troligen inte alls lika bra. Så faktiskt har på det sättet haft ett enormt inflytande.

När det gillar vissa komponentval (jag äger en NAD208) så kommer inflytandet kanske mer från LTS än från detta eminenta forum.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Tengil » 2018-05-19 21:49

När jag blev medlem 2005 så hade jag sedan ett par år klart för mig vart jag skulle med mitt musik/film/återgivningsintresse, jag hade träffat Ingvar, införskaffat ett par Pi60 och världen hade delvis öppnat sig och jag ville veta mer om vad LTS, Ingvar och likasinnade nyktra debatterade om. Faktiskt var det forumet som passade mig bäst.

2007 tog jag steget fullt ut och byggde ut huset för ett ljud/biorum som jag funderat på i något decennium, att världen bara delvis öppnade sig efter införskaffandet av Pi60 var förstås att rummet betydde så oerhört mycket för återgivningen, när bygget var klart och jag spenderat något år med intrimming av rumsakustik så har lugnet lägrat sig över den biten.

Jag läser fortfarande ganska ofta på faktiskt, även om jag inte gör så många inlägg längre.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Laila » 2018-05-19 22:36

Trotts att jag gillar å regelbundet deltar på Faktiskt sedan mer än 10 bast så har jag, vad
jag kan komma på i hastigheten, inte en endaste pryl* av det som förespråkas här förutom någon koaxialkabel(RG62) som jag hade redan innan faktiskt föddes, tror jag bestämt . . . typ. :D

* Kom just på att jag har en Denon receiver som ju funkar utöver förväntan . . . så stort tack till Faktiskt å dess medlemmar/medlem för tipset. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav RogerJoensson » 2018-05-19 22:40

NADifierad skrev:Hur har din anläggnings utformning inspirerats av att hänga här på Faktiskt.io?

Nej.
Är det vissa idéer, eller särskilda personer som varit din musa? :)

Nej.

-Är jag nöjd?
-Nej.

-Gitter jag göra något åt det?
-Nej.

-Kan jag bara svara nej?
-Ja.

:)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Laila » 2018-05-19 22:45

:mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav hifikg » 2018-05-20 01:01

Tja, jag tänkte ju kasta bort min NAD 208 när jag hittade hit och fick klart för mig att det inte var någon bra idé. Och på den vägen är det. Sen har jag väl inte direkt byggt om mitt lyssningsrum, även om jag fått en spännande servett-ritning och allt. Att jag är innehavare av ett par ESL 63 kan jag skylla lite på forat och Per *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Bill50x » 2018-05-20 05:14

Laila skrev:* Kom just på att jag har en Denon receiver som ju funkar utöver förväntan . . . så stort tack till Faktiskt å dess medlemmar/medlem för tipset. :)

Men kom ihåg, Denon receivers är bara för att driva piP's. Till allt annat är de odugliga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Nattlorden » 2018-05-20 11:40

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Har nog snudd på ingenting i mina anläggningar idag som jag hade haft utan faktiskt.... Hade varit mycket mindre kapabla, mycket sämre, mycket dyrare och mycket färre prylar annars.

Troligen hade jag inte haft mer än en fjärdedel av kvalitén jag har idag, om ens det utan...


Jag tror också att din syn på vad som är kvalitativt ljud delvis har sitt ursprung här.


Självklart.... innan jag fick hjälp här så trodde jag att det var öronen som distade pga hög volym när det istället var slutsteget som klippte, t.ex. Fast minst lika mycket har jag lärt i person hemma hos andra medlemmar - så det beror ju lite på hur man räknar - jag hade troligen inte träffat majoriteten av dem om det inte vore för faktiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Rille » 2018-05-20 14:34

Jag fick ihop min anlaggning innan Faktiskt fans borsett fran mina basar som DVDAI och Kaffekoppen varit bollplank till. Inspiration eller kunskapsiinhamtningen for stereon har varit Gert Kroon, Anders Bergegard, Claes W i Studio Blue, Ingvar samt Pekka. Jo till viss del LTS ocksa. Gert for att han introducerade mig till Ingvar och INO, samt stereo i storsta almanhet. Anders for att han introducerade mig till Studio Blue och Claes. Claes for att han varit min larare i ljudteknik. Ingvar for hogtalarna, delningsfilter och information i massor samt min eviga mentor da jag inte kan klura ut hur saker fungerar sjalv. Pekka som visade hur mycket akustik faktiskt gor for ljudet. LTS for all information, ofta skriven av Ingvar men ocksa for en del projekt som RIAAn. De ovan namda ar jag innerligt tacksam for att de finns och funnits for mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Harryup » 2018-05-20 14:55

Köpte 2 st beggade 208:or pga. av faktiskt. En är för ögonblicket hel. I övrigt har det varit intressanta diskussioner men när det gäller övrigt i min anläggning så har jag inte fått någon särskild inspiration via faktiskt.

/Harryup

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav mrGaskill » 2018-05-20 15:11

Denon-intresset började 1992. Intresset för Ino 1997. Men trots allt så har jag läst bra saker om Denon 2105, Rotel RB och låtit mig influerats delvis till inköp pga läsning på faktiskt. EKK var ju solklar LTS/faktiskt-influens. :-)
Glödande intresset för välljud kom när jag råkade koppla ihop mina pi10 med min 105W Denon PMA-1060 i brist på svagare förstärkare. Vilken renhet, dynamik och ljudbild! Käre värld att pi-10 var så bra.

Nu är det Denin Atmos o Ino som gäller. Men intresset är från 90-talet. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav PerStromgren » 2018-05-20 18:18

Min anäggning har inga spår av faktiskt, däremot rätt mycket musik! Jag tackar alla som genom åren bidragit till att ge mig ny musik att lyssna till!
... tycker jag!

Per

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Goldfinger » 2018-05-20 19:02

Inget som satt spår i anläggningen vad jag kan komma på förutom viss användning av EKK, har däremot inspirerats av en hel del ämnen som jag både genom trådarna samt genom sök på annat håll lärt mig mera av.
Ökad Kunskap ger bättre förutsättningar för kostnadseffektiva lösningar, att lägga krutet där det gör nytta på riktigt.
Där har nog forumet bidragit.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav distad » 2018-05-20 22:07

Min anläggning har inga spår av faktiskt

+1 Mina egna öron avgör vad som stoppas in.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav dewpo » 2018-05-20 22:25

Faktiskt är att lära sig den hårda vägen,
Faktiskt expertisen är kunnig, Men de har en förmåga att säga saker på ett sätt som instinktivt sätter en i försvarsställning,
Så det senaste jag inspirerats att köpa på grund av att jag hänger på faktiskt är en förstärkare med Bash teknik.
Denna typ av förstärkare är ju så kategoriskt utdömd här att jag bara måste få höra själv hur ila det är, Med diskanten alltså :roll:
Men jag hopas förstås att den skall duga som sommar-förstärkare , Jag får ofta olidligt varmt i min takvåning och hoppas på den svala digital tekniken.
Fast det smarta valet hade nog varit att lyssna på expertisen och välja något annat.

Annars tycker jag att jag lär mig nytt hela tiden här, Även om jag inte håller med om grundtesen att transparent ljud alltid är bäst.
Jag tycker att man kan jämföra ljud med en smulpaj. Smulpajen har bara fyra ingredienser smör,mjöl,bär och socker.
Men ändå är ingen paj den andra lik. Smörets, mjölet och bärens karaktär gör varje paj unik.
Jag tycker liknade om högtalare det krävs ett par grund ingredienser Dynamik, Tystnad/Svärta , Detaljrikedom, Tajming Och Stereopositionering för att det skall bli en bra upplevelse,
Men sen kan de få vara individer, Färgning stör mig oftast inte :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav mrGaskill » 2018-05-20 22:25

FBK, Har vissa en stereo och låter andra lyssna på den och bestämma om man ska byta någon komponent? :D
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav darkg » 2018-05-21 01:58

Jag fick upp ögonen för väggnära högtalare här, nu sitter jag med Larsen, Guru och Carlsson-kloner :-) självbygget är dock endast marginellt upplyst av faktiskta råd och rön.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav i » 2018-05-21 02:30

Kom hit via LTS sajt. Kommer inte exakt ihåg hur.
Köpte mina högtalare Morello (hembygge) från Haakan_W här.
Har nog mera blivit påverkad av LTS innan. Faktiskt.se har nog mera fått mina åsikter och inställning till musikåtergivning att konfirmeras.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav pinnen » 2018-05-21 07:17

Jodå. Jag har slutat med apparatbytar och kabel hysterin delvis tack vare Faktiskt :)

Fast det kanske egentligen inte varit så farligt men jag har säkert kastat bort ca hundra laxar på finstereo och tillbehör i onödan innan jag såg mycket av den humbug som fanns och finns i hifi branschen.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav distad » 2018-05-21 11:54

mrGaskill skrev:FBK, Har vissa en stereo och låter andra lyssna på den och bestämma om man ska byta någon komponent? :D

Inte låtit andra lyssna, men har varit med om sådana exempel ja där folk har bytt grejer till rätt grejer för att det känns bättre att ha rätt grejer även om de inte hört skillnad. (kan bli så med mycket ryggdunkeri) Tycker jag är lika illa som att lägga pengar på dyrkablage för att pressen skriver att det är bättre som så ofta inte är bättre men kanske annorlunda.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav mrGaskill » 2018-05-21 12:19

Ah, ja jag tror dig. Men för egen del har hela intresset bestått i att leta efter bra ljud. Skruva på något, lyssna på 20 skivor. Byta en kabel, lyssna igen. Osv. :)

(Dvs man testar sig fram med grejor, gärna billiga, och ser om poletten trillar ner. )
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav MichaelG » 2018-05-21 19:19

Mitt minne har lite svårt att hålla isär vad som beror på mitt deltagande på Faktiskt och vad som beror på mitt läsande av MoLT. Men om det är OK att blanda ihop dessa just i denna fråga, så är det följande:

- EKK till frontarna (eftersom detta lär vara billiga kablar med utmärkta egenskaper)
- kraftig lampsladd till resten av högtalarna (eftersom den hörbara skillnaden till EKK är försumbar)
- ingen dyrkabel mellan apparater, eller till el-nätet (sparar otroliga pengar)
- kraftig invinkling av frontarna (slipper snål sweetspot och vinner brett och härligt sweetfield)
- akustikbehandlingen av rummet (heltäckningsmatta, dämpande draperier bredvid och bakom frontarna med en glipa (=reflekterande vägg) i mitten, mycket hyllor runt resten av väggarna, mycket möbler, etc)
- Emotiva slutsteg (jag hade aldrig uppmärksammat detta utmärkta pris/prestanda-slutsteg om jag inte läst om det på Faktiskt)
- fler än en subbas (två i mitt fall, men sugen på fler)
- mod och självförtroende nog att våga lita på min hörsel när jag tycker det är "good enough" (vilket sparar massor av pengar på apparatsidan)
- kunskap och insikt nog att våga tvivla på min hörsel tillräckligt för att minska risken för placeboeffekt (vilket också sparar massor av pengar på apparatsidan)

Det är många personer här på Faktiskt som på olika sätt bidragit till de kunskaper och insikter jag förvärvat vad gäller musikåtergivning och olika delars (inklusive rummets) betydelse för detta. Men om jag ska nämna En person som betytt särskilt mycket för mig, så är det Ingvar Öhman.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav MichaelG » 2018-05-21 19:28

...och så höll jag på att glömma:

- inga spikes under några högtalare!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav sprudel » 2018-05-21 21:39

MichaelG skrev:...och så höll jag på att glömma:

- inga spikes under några högtalare!


:)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Adhoc » 2018-05-21 22:48

sprudel skrev:
MichaelG skrev:...och så höll jag på att glömma:

- inga spikes under några högtalare!


:)


.. och du har gått från b) till d) utan att ha fastnat i c) ? :)

dämpfötter-mekanism, avstäming och val av.JPG
dämpfötter-mekanism, avstäming och val av.JPG (110.43 KiB) Visad 2543 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Faktiskt inspirerad

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-22 00:44

Delade system. Men det kom egentligen före faktiskt.se-tiden, via LTS. Förståss Öhman som satte mig på spåret.
Mina högatalare är köpa av Bamsfar och baselementen av LarsR . RIAAn är inköpt via faktiskt. Så visst har det inverkat på grejjorna.

Många har bidragt till att insperera med den teoretiska/tekniska. Även så på musik-fronten där det kommit en del tips.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster