Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2010-01-28

Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Fralle » 2018-05-25 00:16

Jag har en Rega planar 3 som jag gjort alla tänkbara uppgraderingar till, förutom den som saluförs som den mest självklara. Jag har en delrintallrik, en groovetracer subplatter, en tyngre motvikt och ett fint riaasteg och en MC pickup. Jag har däremot ingen Neo PSU.

Anledningen till detta är att jag inte för mitt liv kan motivera mig att köpa denna för typ 3000 kronor. Argumenten för tycks vara speed control och någon form av antivibration till motorn. Men jag har hastighetskontrollerat min Rega, och den ligger tamejfan exakt på 33.3 RPM. Den kan gå upp till 33.4 som max vid något enstaka tillfälle på sin höjd. Jag hör inte ens motorn när det är tyst, så hur mycket antivibration behöver jag egentligen?

Neon drivs ju dessutom av en wall wart den också, så det bör ju inte bli någon direkt skillnad i strömförsörjning. Visst vore det skönt att kunna byta hastighet med en knapptryckning. Men jag lyssnar så sällan på annat än LP att jag inte kan motivera att det skulle vara värt pengarna.

Är det någon som har testat och jämfört med och utan? Är det verkligen en så pass bra uppgradering som många Regaister påstår?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-25 08:47

Att mecka med strömförsörjningen till motorn borde inte ha någon inverkan alls, om den inte var helt keff från början.
Dels bord motorn alltså gå väldigt jämt redan nu. Dels så har man en skivtallrik som har tröghetsmoment i sig med en elastisk rem mellan dessa 2.

Någon som är specialintresserad skulle ju kunna lägga på störningar på spänningen till motorn och mäta på rotationen på tallriken och se om det syns något och i så fall vid vilken nivå på störningarna blir större än toleransen på mätapparturen.

När det gäller varians i hastighet och amplitud på uppspelad muzak så har jag gjort sådana tester och det finns lite publicerat här på vårt underbara faktiskt.io. Man måste påföra väldigt stora varianser i hastighet innan det blir tydligt hörbart.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Bill50x » 2018-05-25 12:16

Min erfarenhet är annorlunda. Har varit på flera demos med olika Linn motordrivningar och det spelar faktiskt roll. Om det är värt pengarna är en annan sak, det får ju var och en avgöra själv. Jag hade en Lingo1 till min LP12:a och när jag jämförde dem med en Lingo2 så var skillnaden att vissa instrument blev tydligare. Fråga mig inte varför. Lyssnade bla på en äldre Beatles-skiva och det var enklare att hänga med på Pauls basspel med Lingo2. Skillnaden var inte stor och jag har nog kunnat leva med 1:an. Men med spenderbyxorna på valde jag ändå att uppgradera och det är jag inte ledsen för idag.

Jag har lyssnat på senare uppgraderingar av motordriften, tyvärr har inte alla varit isolerade till just motorn utan även andra skillnader har funnits i setupen. Men jag vet ungefär vad jag ska lyssna efter. Tyvärr är Linns uppgraderingar hiskligt dyra, det kostar mig 17 tusen (minus kanske 5 föär min 2:a) att uppgradera till Lingo4 och närmare 40 tusen för Radikal som är deras bästa drivning.

Det ÄR skillnad mellan olika motorstyrningar och mäter man rätt saker på rätt sätt så kan man med all säkerhet klarlägga skillnaderna. All skillnad som man hör går att mäta sig fram till, annars är det placebo. Men att spela en sinuston och därefter mäta snabbt och långsamt svaj är inte tillräckligt enligt min mening.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Harryup » 2018-05-25 13:16

+1 på Bill50x.
Har man jämför så vet man. Inte ens direkdrivna verk klarar sig utan anmärkningar. Technic SP-10 har en katastrofnätdel i original. Klart hörbar skillnad på att få den att fortfarande gå i rätt hastighet med en bättre stabbad nätdel.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Tangband » 2018-05-25 17:51

Fralle skrev:Jag har en Rega planar 3 som jag gjort alla tänkbara uppgraderingar till, förutom den som saluförs som den mest självklara. Jag har en delrintallrik, en groovetracer subplatter, en tyngre motvikt och ett fint riaasteg och en MC pickup. Jag har däremot ingen Neo PSU.

Anledningen till detta är att jag inte för mitt liv kan motivera mig att köpa denna för typ 3000 kronor. Argumenten för tycks vara speed control och någon form av antivibration till motorn. Men jag har hastighetskontrollerat min Rega, och den ligger tamejfan exakt på 33.3 RPM. Den kan gå upp till 33.4 som max vid något enstaka tillfälle på sin höjd. Jag hör inte ens motorn när det är tyst, så hur mycket antivibration behöver jag egentligen?

Neon drivs ju dessutom av en wall wart den också, så det bör ju inte bli någon direkt skillnad i strömförsörjning. Visst vore det skönt att kunna byta hastighet med en knapptryckning. Men jag lyssnar så sällan på annat än LP att jag inte kan motivera att det skulle vara värt pengarna.

Är det någon som har testat och jämfört med och utan? Är det verkligen en så pass bra uppgradering som många Regaister påstår?


Om jag vore du skulle jag leta upp en handlare som kan visa med lyssningsdemo att en motorstyrning blir bättre innan jag köper. Eller kanske låna hem den tilltänkta investeringen. Det är ju tråkigt om du skulle betala 3000:- om det inte blir bättre ?

Men jag förstår dilemmat. För tre tusen kan du dessutom tex köpa en begagnad Rega dac som du kanske skulle uppskatta mera då du lyssnar på cd . Eller en komplett streamer med försteg, tex Yamaha wxc 50.

Användarvisningsbild
Fralle
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2010-01-28

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Fralle » 2018-05-25 23:50

Tangband skrev:
Om jag vore du skulle jag leta upp en handlare som kan visa med lyssningsdemo att en motorstyrning blir bättre innan jag köper. Eller kanske låna hem den tilltänkta investeringen. Det är ju tråkigt om du skulle betala 3000:- om det inte blir bättre ?

Men jag förstår dilemmat. För tre tusen kan du dessutom tex köpa en begagnad Rega dac som du kanske skulle uppskatta mera då du lyssnar på cd . Eller en komplett streamer med försteg, tex Yamaha wxc 50.


Ja, nu har jag en R2R dac från Audio GD som jag är väldigt nöjd med, men ja det är priset som känns skevt. Just Rega brukar ju annars satsa på just prisvärda produkter med god (om ändock bristfällig kvalitetskontroll) kvalitet. Men att sälja en motorstyrning för samma pris som en hörluraförstärkare eller phonosteg känns märkligt.

Jag skulle gärna testa och jämföra absolut. Det är bara så svårt för mig att förstå VAD ljudförbättringen består i. Om tallriken redan går i rätt hastighet och motorn inte hörs, vad kan då rimligen en PSU bidra med?

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Bipen » 2018-05-26 07:58

Jag skulle gärna testa och jämföra absolut. Det är bara så svårt för mig att förstå VAD ljudförbättringen består i. Om tallriken redan går i rätt hastighet och motorn inte hörs, vad kan då rimligen en PSU bidra med?


Kanske en renare 50 Hz sinusvåg än vad direkt ur vägguttaget ger?

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Bagaget » 2018-05-26 09:43

Du kanske har tur, många rega går för fort, och ojämt. Vet att min gör det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav darkg » 2018-05-26 12:52

Bagaget skrev:Du kanske har tur, många rega går för fort, och ojämt. Vet att min gör det.


Det kanske är mer rega än undantag? :oops:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav Thomas_A » 2018-05-26 19:23

En bra motorstyrning drar också ner spänningen när tallriken är uppe i varv. Då går motorn mer vibrationsfritt. Vet dock ej hur Regan fungerar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Rega Neo PSU - en uppgradering av rang eller?

Inläggav AndersP » 2018-05-27 17:27

Vad sitter det för kretsar i dom dyra motorstyrningarna?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster