Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tre högtalare som gett mig en stor upplevelse?
Farsans Voight (Michelson!) horn
Magnepan 1.4
Linjekällor+basar hos Ola68
(finns många fler, men något måste man ju välja)
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Tre högtalare som gett mig en stor upplevelse?
Farsans Voight (Michelson!) horn
Magnepan 1.4
Linjekällor+basar hos Ola68
(finns många fler, men något måste man ju välja)
Kul!
Kan du posta en bild på nån av dessa ?
Nattlorden skrev:...
GPRS, you know...
Snell eIII
Spelade bättre än allt annat i hifi-butiken man besökte på 80-talet tyckte jag. Väldigt bra klang och perspektiv samtidigt som det var kul att lyssna på musik.
hifikg skrev:En ensam högtalare i en Opel Kadett, 80-talsmodell gav mig en hissnande musikupplevelse och insikt om att jazz var kul (har beskrivit det mer utförligt i min medlemspresentation). Senare blev det Carlsson OA-52 i KAK-huset på en hifimässa någon gång på 80-talet. Något år senare lyssnade jag på ett par OA-52 hos hifi-art när det fortfarande låg på Grev Turegatan, det paret köpte jag (numera uppgraderade till .2). Efter 30 år ger de mig fortfarande gåshud så gott som dagligen.
Platis skrev:Snell eIII
Spelade bättre än allt annat i hifi-butiken man besökte på 80-talet tyckte jag. Väldigt bra klang och perspektiv samtidigt som det var kul att lyssna på musik.
Har ett par QRS 500 MKII, om jag förstått det rätt så ska Snell E vara lite av förebilden för dessa och påminna om dom ljudmässigt!
Om det stämmer vet jag ju inte eftersom jag aldrig hört några Snell, men det ska sitta liknande element iallafall! Är mycket nöjd med ljudbilden i mina, speciellt med tanke på att det "bara" är en två-vägare!
Har Snell EIII en extra bakmonterad diskant?
sportbilsentusiasten skrev:1. JBL 3677
2. Tonlägets Klångedang
3. Linn Komri
FBK skrev:B&W N802
Respons Grand
Dynaudio contour 3.4
shifts skrev:LTS-F1: Den första högtalare som fick mig att känna WOW! Kunde ha skrivet piP eller pi60s, men första mötet med det som nu varit en rätt långvarig kärlek började ändå med LTS-F1.
Bremen 3D8: Demorummet på Sheraton, med centern inkopplad. Magiskt fint.
MBL 120: Demorum på Lundqvist & Lindqvist. Det var en fysisk upplevelse på så vis att flygeln stod där, men syntes inte.
lennartj skrev:Någon Beveridge som drevs av single-end triodförstärkare troligen 805, 845 eller liknande i Ljudbutiken 1984 (?)
Stora aktivt delade trevägssystem med Onken Mahul baslådor och fransk/japanska trähorn för mellanregister och diskant med trioder förstås,
i Anders Edenholms Tesserakt-butik i Hägersten utan tillstymmelse till hornfärgning, åtminstone inte från de skivor Anders valt att spela.
Mina egna Carlsson OA52.2 samt fyra OB52 ger mig ofta stora musikupplevelser.
Tangband skrev:FBK skrev:B&W N802
Respons Grand
Dynaudio contour 3.4
Response Grand , snygga högtalare
paa skrev:1: Miniaudiofilen hos Tesserakt, med dess otroligt bra 3-d soundstage.
2: Demonstration av pi60 i källaren.
3: Kanske inte så mycket musikalisk upplevelse, men ändå den obändiga kraften som högtalarsystemet på Cosmonova uppvisade.
thiel skrev:Thiel CS5
Audio-Tronic Megatrend
Apogee Stage
jansch skrev:Harryup - Kul att du bl.a. väljer OA6typ2!
En högtalare som alltid fått massa oförtjänt "stryk" men som för sitt begagnatpris nuförtiden ger löjligt bra ljud för pengarna.
Pratade med en kompis häromdagen som nyligen betalat 1000:- för ett fint par.
Uppgraderade med t.ex. Monacordiskanter (DT28N) låter det t o m bra i diskanten. Tyvärr har jag aldrig hittat en mellanregister ersättare för Philips 9710M - har provat det mesta men Philips:en, trots en mängd brister, är svår att ersätta. Alltså att hitta något som är bättre.
OA6typ2 som helhet, även med orginalhögtalare, ger fina musikupplevelser trots det kan "väsa" lite i diskanten ibland.
Min lista:
- Beolab 5
- OA6 (typ1)
- OA6 typ2
paa skrev:3: Kanske inte så mycket musikalisk upplevelse, men ändå den obändiga kraften som högtalarsystemet på Cosmonova uppvisade.
Kraniet skrev:Kommer bara på två kommersiella högtalare som gjort ett riktigt bestående positivt intryck.
Linn Keltik
Ino piP /pr18 (klumpar ihop dom eftersom jag upplever att de låter "lika" men piP imponerar med sin litenhet medan pr18 kan spela rejält högt)
Ska jag nämna en tredje högtalare så är det nog mina egna nuvarande byggen.
Antalet modeller som gett intryck på ett avskräckande sätt är dock mycket längre...
mrGaskill skrev:När jag var i tonåren lyssnade jag en hel del på Dali 18 mk II. Jag tyckte det var riktigt dyr, fin kvalitet. Sen får tredje bli Ino pi10 (Vid 26-27 års ålder)
mrGaskill skrev:Just det. Angenämt, rent ljud. Dubbla åttor och djup bas.
torig skrev:1. Apogee Diva
2. Sonab OA-2212
3.Mirsch Rondo AF 2-42
/mvh
Tangband skrev:torig skrev:1. Apogee Diva
2. Sonab OA-2212
3.Mirsch Rondo AF 2-42
/mvh
Mirsch klothögtalare AF 2-42
Harryup skrev:1. OA6 Typ 2
2. Bosse Hanssons horn
3 Peter Steindels horn
paa skrev:1: Miniaudiofilen hos Tesserakt, med dess otroligt bra 3-d soundstage.
jonasp skrev:paa skrev:1: Miniaudiofilen hos Tesserakt, med dess otroligt bra 3-d soundstage.
Vad är detta för system? Jag är nyfiken i en strut!
UrSv skrev:Franska L'Audiophiles DIY-högtalare som var en basreflexhögtalare med en Fostex FE103Sigma dvs en liten bredbandare helt utan filter. Bygget var med i svenska "Audio och Video". Lite nördigt med nyzeeländsk HDF och dämpad med fransk "läkarull" och allt vad det nu var. Men bra lät de. Jag spelade mina med renoverade Klangfilm rörslutsteg från 1953.
miaber skrev:1. JBL L65 Jubal (som kickade igång ljudintresset, när Ljudcenter i Vänersborg spelade "Crime of the century")
2. Meridian DSP8000. Imponerande på många sätt.
3. JBL Project Array 1400. Imponerande på fler.
jonasp skrev:UrSv skrev:Franska L'Audiophiles DIY-högtalare som var en basreflexhögtalare med en Fostex FE103Sigma dvs en liten bredbandare helt utan filter. Bygget var med i svenska "Audio och Video". Lite nördigt med nyzeeländsk HDF och dämpad med fransk "läkarull" och allt vad det nu var. Men bra lät de. Jag spelade mina med renoverade Klangfilm rörslutsteg från 1953.
Aha! Kul.
Conan skrev:Tre högtalare man minns:
Polarens Zachry som följde med ett Kenwood-paket han köpte nån gång på 80-talet. Stora golvare som jag då tyckte spelade ofattbart rent... och högt kunde de lira så man trodde det skulle rendera näsblod. Vet inte vad det var för modell, men jag har för mig att de hade nåt transparent material i baskonerna.
Mitt första "riktiga" stereosystem inköptes för sommarjobbspengar från VH Radio & TV i Västerhaninge. Ett Pioneer-paket där butiken troligen sålt eller på annat sätt gjort sig av med de medföljande högtalarna; för med paketet medföljde ett par Pioneer Prologue 5. Jädrans vad rent & fint de spelade för pengarna och storleken. Dessa hängde med på många uppdateringar av elektroniken, och när dessa tillslut byttes mot ett par Infinity, vete tusan om det verkligen vart bättre...
Ska man sen ta nåt hört i butik så får det bli Snell Type C (vilken version har jag inget minne av, men det var i gamla designen med tre element på baffeln). Spelade jättefint med bra tryck och gav riktigt ha-begär.
Sen finns det ju massor med fina (de bästa i absoluta termer) "post Ino" i hifi-livet, men ovanstående har en speciell plats i hjärtat..
pinnen skrev:Acustic Energi AE1 blev jag impad av för 300 år sen men annars kan jag märkligt nog inte komma på något som gett haksläpp. Det jag har och har haft har varit rätt ok och jag har fått det jag betalt för
rajapruk skrev:1. Vägghängda Bang & Olufsen Beowox 3000 från 1989. Min fars system när jag växte upp (med Beocenter 9000, Beogram 3000). Skapade mitt intresse för musik och tillhörande teknik. LP-skivan Phil Collins "...But seriously" var nog min första audiofil-liknande upplevelse, tyckte den lät så himla bra. Även Dire Straits "Brothers in arms" på CD-skiva.
2. Burmester B100. På mässa i Göteborg tidigt 2000-tal, Burmesters dåvarande referens-system. Imponator-ljud. Luftigheten, stora ljudbilden, 3D, mäktiga basen (måste varit rejält uppskruvad), separationen mellan ljudets olika delar, osv. Kickade igång audiofilsjukan rejält i mig. Slutade med att jag hade ett komplett (begagnat) Burmester-system hemma, som köptes runt om i Europa via Ebay.
3. JBL K2 S4700 på Arken-mässan i Göteborg, tidigt 2010-tal. Aha-upplevelse att horn kan låta bra. Dynamiken, kicken, naturligheten, live-känslan. Ett paradigm-skifte för mig, att musiksystem kan låta mer "på riktigt". Blev plötsligt ganska ointresserad av "luftighet", "3D", och sådant artificiellt "häftigt" "högtalarljud". Jag bytte inriktning, och köpte JBL 4365 Studio Monitor (när dollarn stod i runt 6 kr).
mx skrev:1. Linn Espek
2. Dynaudio Contour S3.4 (eller egentligen lillebror S1.4. Lyssnade sedan på S3.4 som låter likadant men kan spela högre)
3. Ino pi60
BellsnWhistles skrev:Utan inbördes ordning:
* Apogee Stage drivna av Krell i stort rum. Blev mycket impad av allt de gjorde.
* Quad ESL-63 något moddade drivna av Eriksson Triod 1500. Lät magiskt på passande musik.
* Mina egna Audiotronic CM3 i slutet på 80-talet, så länge man satt helt rätt positionerad. Upplösning i diskanten och perspektiv som jag knappt aldrig hört senare, men det har nog mest med att de är så smalstrålande så rummets inverkan och diffusion minimeras.
Inget av ovan är något jag har idag men där och då var det stora upplevelser som jag fortfarande kommer ihåg med glädje.
Sedan har vi givetvis Öhmans källare vilket resulterade i ett par Pi60s, Genelec 8351 på årets High end-mässa i Stockholm var också något extra ordinärt.
Och Studio Blues monitorsystem.
Perka skrev:1. mp-högtalare (kommer dock inte ihåg modellerna) hos Martin Persson himself i hans (?) showroom på Sveavägen i Sthlm för minst 40 år sedan.... Orsaken var att Martin och pappa var gamla skolkompisar. Det slutade med att min syster köpte Teac elektronik + och några mindre mp-talare, jag fick ett par Sennheizer lurar (de med blå kuddar..) mp-talarna fanns sedan i familjen i säkert 30-år innan dom plockades upp av någon renoverare...
2. Aktiva Linn Ninka (med LK85:or) - jag vart helt såld på Linn och gick ett par snäpp vidare uppåt men utan att få den känslan som aktiva Ninkor gav (mig)
3. Guru QM60 (med Densen elektronik) - Ja - det är jävligt mycket musik!
//Per
rajapruk skrev:1. Vägghängda Bang & Olufsen Beowox 3000 från 1989. Min fars system när jag växte upp (med Beocenter 9000, Beogram 3000). Skapade mitt intresse för musik och tillhörande teknik. LP-skivan Phil Collins "...But seriously" var nog min första audiofil-liknande upplevelse, tyckte den lät så himla bra. Även Dire Straits "Brothers in arms" på CD-skiva.
2. Burmester B100. På mässa i Göteborg tidigt 2000-tal, Burmesters dåvarande referens-system. Imponator-ljud. Luftigheten, stora ljudbilden, 3D, mäktiga basen (måste varit rejält uppskruvad), separationen mellan ljudets olika delar, osv. Kickade igång audiofilsjukan rejält i mig. Slutade med att jag hade ett komplett (begagnat) Burmester-system hemma, som köptes runt om i Europa via Ebay.
3. JBL K2 S4700 på Arken-mässan i Göteborg, tidigt 2010-tal. Aha-upplevelse att horn kan låta bra. Dynamiken, kicken, naturligheten, live-känslan. Ett paradigm-skifte för mig, att musiksystem kan låta mer "på riktigt". Blev plötsligt ganska ointresserad av "luftighet", "3D", och sådant artificiellt "häftigt" "högtalarljud". Jag bytte inriktning, och köpte JBL 4365 Studio Monitor (när dollarn stod i runt 6 kr).
Perfector skrev:1. JBL L19
Gunnars radio i Södertälje.
Deras handgjorda LE8 TH är nog det bästa elementet nånsin.
2 och 3.
Det jag byggt själv genom åren.
11" KLH i 60 liter basreflex som kunde dra Transienter vid 30 Hz full märkeffekt 300 Watt
15 tum Philips AD 15250 i 160 liter basreflex som jag spräckte fönster med.
sportbilsentusiasten skrev:rajapruk skrev:1. Vägghängda Bang & Olufsen Beowox 3000 från 1989. Min fars system när jag växte upp (med Beocenter 9000, Beogram 3000). Skapade mitt intresse för musik och tillhörande teknik. LP-skivan Phil Collins "...But seriously" var nog min första audiofil-liknande upplevelse, tyckte den lät så himla bra. Även Dire Straits "Brothers in arms" på CD-skiva.
2. Burmester B100. På mässa i Göteborg tidigt 2000-tal, Burmesters dåvarande referens-system. Imponator-ljud. Luftigheten, stora ljudbilden, 3D, mäktiga basen (måste varit rejält uppskruvad), separationen mellan ljudets olika delar, osv. Kickade igång audiofilsjukan rejält i mig. Slutade med att jag hade ett komplett (begagnat) Burmester-system hemma, som köptes runt om i Europa via Ebay.
3. JBL K2 S4700 på Arken-mässan i Göteborg, tidigt 2010-tal. Aha-upplevelse att horn kan låta bra. Dynamiken, kicken, naturligheten, live-känslan. Ett paradigm-skifte för mig, att musiksystem kan låta mer "på riktigt". Blev plötsligt ganska ointresserad av "luftighet", "3D", och sådant artificiellt "häftigt" "högtalarljud". Jag bytte inriktning, och köpte JBL 4365 Studio Monitor (när dollarn stod i runt 6 kr).
Kul!
Gjort liknande resa, har JBL 15” hemma nu.
Har du kvar dina JBL?
DQ-20 skrev:1. Dahlquist DQ-20 - såklart!
2. La Petite Audiophile (colonne), driven av Hiragas 300B hos La Maison de L'Audiophile på den tiden man kunde köpa NOS Telefunken E83CC med rombmärket för 105 kr/styck.)
3. Posselt Albatross var också kul, mest för att vi lyssnade på en Forsell-skivspelare med Forsell själv lutad över svarven.
/DQ-20
petersteindl skrev:Jag fick alltid känslan av att Dahlisarna var formgivna för att likna elektrostater. DQ-10 liknade gamla Quad i sin form.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nattlorden skrev:Tre högtalare som gett mig en stor upplevelse?
Farsans Voight (Michelson!) horn
Magnepan 1.4
Linjekällor+basar hos Ola68
(finns många fler, men något måste man ju välja)
Kul!
Kan du posta en bild på nån av dessa ?
Farsans har jag ingen bild på, men jag har ett minne (externt) av mig målandes dem eftersom det filmades...
bild på planarerna fanns i en intervju faktiskt(.se) gjorde här hemma, men eftersom intervjusidan inte finns länkad och det inte heter faktiskt.se så kan jag inte länka bild just nu
Ola68's anläggnings då skulle jag inte posta en bild på nu även om jag hade... GPRS, you know...
Tangband skrev:DQ-20i.
Varför är det så stor front på högtalaren ? Har den nån funktion ?
DrBoar skrev:Stridbeck TL6 (som jag har nu) jag trivs mycket bättre med dessa än Audiotronic CM-3 som jag hade i flera år. Ingen av dem har dock det brutala klippet hos Klipschhorn
Tangband skrev:DrBoar skrev:Stridbeck TL6 (som jag har nu) jag trivs mycket bättre med dessa än Audiotronic CM-3 som jag hade i flera år. Ingen av dem har dock det brutala klippet hos Klipschhorn
De ser riktigt fina ut de där tl6.
Man ser sällan filt på baffeln på moderna högtalare, kanske är det en riktigt bra idé ?
lennartj skrev:Ja, på senare tid finns det högtalarelement som uppför sig väl över tillräckligt stora frekvensområden för att göra bra 2-vägssystem.
Det fanns inte i början av 70-talet. Då ansågs Celestion HF1300 vara det bästa diskantelementet, men det dök tvärbrant vid 13 kHz,
vilket många nog nöjde sig med på 60-talet men decenniet efter kunde inte en högtalare klassas som high-end utan att ha tämligen rak frekvensgång till 20 kHz, så HF1300 behövde kompletteras med ytterligare ett diskantelement t.ex. Coles STC 4001 http://www.coleselectroacoustics.com/drive-units/super-tweeter och delningsfilter för att täcka den futtiga halva oktaven. Då var jag i 20-årsåldern och hörde stor skillnad på högtalare som Stridbeck TL6, IMF TLS80, Spendor BC1 med den bestyckningen och kunde inte acceptera något annat. Så med ett 12 kvadratmeters studentrum och begränsad budget fick det bli en kompromiss i basen och de billigaste högtalarna med Celestion HF1300 och Coles STC4001, nämligen B&W DM4 som jag var mycket nöjd med.
Härom året hittade jag ett par skabbiga till bra pris.
De var dessutom de mest lättdrivna av alla nämnda, så en Tandberg TR1000 receiver var fullt tillräcklig. Hade de inte blivit stulna julafton 1983 hade jag nog inte blivit Carlsson-nörd.
Då fanns inte längre några högtalare på marknaden inom min budget med acceptabel diskant. Första serien OA52 hade inte heller tillräckligt bra diskant, men de hade andra kvaliteter, så jag fick nöja mig, så länge. När uppgraderingen till OA52.2 kom 10 år senare slog jag till snabbt och sitter nöjd sedan dess.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:Ja, på senare tid finns det högtalarelement som uppför sig väl över tillräckligt stora frekvensområden för att göra bra 2-vägssystem.
Det fanns inte i början av 70-talet. Då ansågs Celestion HF1300 vara det bästa diskantelementet, men det dök tvärbrant vid 13 kHz,
vilket många nog nöjde sig med på 60-talet men decenniet efter kunde inte en högtalare klassas som high-end utan att ha tämligen rak frekvensgång till 20 kHz, så HF1300 behövde kompletteras med ytterligare ett diskantelement t.ex. Coles STC 4001 http://www.coleselectroacoustics.com/drive-units/super-tweeter och delningsfilter för att täcka den futtiga halva oktaven. Då var jag i 20-årsåldern och hörde stor skillnad på högtalare som Stridbeck TL6, IMF TLS80, Spendor BC1 med den bestyckningen och kunde inte acceptera något annat. Så med ett 12 kvadratmeters studentrum och begränsad budget fick det bli en kompromiss i basen och de billigaste högtalarna med Celestion HF1300 och Coles STC4001, nämligen B&W DM4 som jag var mycket nöjd med.
Härom året hittade jag ett par skabbiga till bra pris.
De var dessutom de mest lättdrivna av alla nämnda, så en Tandberg TR1000 receiver var fullt tillräcklig. Hade de inte blivit stulna julafton 1983 hade jag nog inte blivit Carlsson-nörd.
Då fanns inte längre några högtalare på marknaden inom min budget med acceptabel diskant. Första serien OA52 hade inte heller tillräckligt bra diskant, men de hade andra kvaliteter, så jag fick nöja mig, så länge. När uppgraderingen till OA52.2 kom 10 år senare slog jag till snabbt och sitter nöjd sedan dess.
Lite lustigt att B&W hade diskanter från Celestion. Celestion själva hade väl också en "superdiskant", HF2000? Det finns olika versioner av Celestion Ditton 25, en del med HF2000 och en del med Coles STC4001.
RogerGustavsson skrev:Lite lustigt att B&W hade diskanter från Celestion. Celestion själva hade väl också en "superdiskant", HF2000? Det finns olika versioner av Celestion Ditton 25, en del med HF2000 och en del med Coles STC4001.
RogerGustavsson skrev:Det är nog Magnepan MG-2.5 eller möjligen 2.6 på bilden. Lyssnade på 2.6 1992 och var inte imponerad och de lät väldigt annorlunda mot mina gamla Tympani IIIA. Som alltid är det känsligt med i vilken miljö högtalare avlyssnas. HAr lyssnat på de senare 1.7 i tre olika miljöer och det var väldigt varierande utbyte från dem.
HenrikTornquist skrev:lennartj skrev:Någon Beveridge som drevs av single-end triodförstärkare troligen 805, 845 eller liknande i Ljudbutiken 1984 (?)
Stora aktivt delade trevägssystem med Onken Mahul baslådor och fransk/japanska trähorn för mellanregister och diskant med trioder förstås,
i Anders Edenholms Tesserakt-butik i Hägersten utan tillstymmelse till hornfärgning, åtminstone inte från de skivor Anders valt att spela.
Mina egna Carlsson OA52.2 samt fyra OB52 ger mig ofta stora musikupplevelser.
Det kan vara detta Onken-system som Anders och Jean Hiraga hade med sig till Malmö nån gång på 80-talet. Det är avgjort det högtalarsystem som gjort starkast intryck på mig, nånsin. En mycket stor upplevelse.
Trots den usla akustiken här hemma hamnar mina egna Pi60 på andraplats. Musiklyssning i olika grader av berusning är helt fantastiskt.
På tredjeplats sätter jag Stax Sigma. Det är en elektrostathögtalare som med huvudbygel förklätts till hörlur. Mycket trevliga att lyssna med.
RogerGustavsson skrev:Bäst att inte låta ASR mäta på sådana högtalare, funkar inte alls i den mätrigg han kör med.
sportbilsentusiasten skrev:4-vägs är onödigt komplext enl mig..
I-or skrev:Åter till grundfrågan:
Cerwin Vega HED U351 - jag var 15 år, så detta är sedan länge preskriberat
B&W 801 - när det begav sig fanns inte mycket som gick att jämföra
Apogee Diva - enorm storlek på presentationen
(Min blygsamhet förbjuder mig att nämna egna alster)
Morello skrev:Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".
Morello skrev:Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".
Zappa skrev:Ino Audio pi60s hos Öhman, de lät kort och gott kolossalt bra Minns att jag var mäkta imponerad över ljudet och öste på med frågor till Öhman som till slut blev yr i bollen. Jag köpte piP och kort därefter pi60.
Ino Audio r56 parat med fyra Profundus Z i Studio Blue. En kul afton med John Stålberg och Claes Wetterbrandt. Vi F/E-lyssnade Harman Kardon HK 670 (som nog var trasig) och lyssnade på diverse skivor. Systemet hade en otrolig upplösning och renhet, en så artikulerad bas hade jag inte hört tidigare.
Ino Audio pi60 hemmavid. Ljudet kan inte riktigt konkurrera med ovanstående system men pi60 bjuder otvivelaktigen på höggradig återgivning.
Morello skrev:Åsyftas 801 Matrix eller Nautilus?
Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".
Det beror nog på vem man är, det! För många av oss duger klart sämre system än de av er som är invanda vid spjutspetsprylar.
Mina egna Quad ger mg ofta stor musikupplevelse, trots begränsad återgivning under 30 Hz och begränsad max SPL.
FBK skrev:B&W N802
Respons Grand
Dynaudio contour 3.4
I-or skrev:Sedan var man inte riktigt lika kritisk i sin ungdom, vilket definitivt märks i min lista.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag fick låna ett par 802 Matrix för länge sedan - de lät väldigt fint vill jag minnas.
Det är väl annars som så att det finns ganska få högtalare på marknaden som är något "att hänga i julgranen".
Det beror nog på vem man är, det! För många av oss duger klart sämre system än de av er som är invanda vid spjutspetsprylar.
Mina egna Quad ger mg ofta stor musikupplevelse, trots begränsad återgivning under 30 Hz och begränsad max SPL.
Misstänker att den mätriggen ASR har inte passar dem heller, blir förmodligen ingen bas. Tyskarna som mätte konstaterade att det fanns mätmetoder för dipoler liknande Quad som hade bättre överenstämmelse med det subjektiva lyssningsintrycket.
RogerGustavsson skrev:Tänkte på denna jämförelse även om den inte har med just Kippel-riggen.
[ Bild ]
Så som ASR verkar mäta tas ingen hänsyn till högtalare som har annorlunda placering. Hur ser högtalare från Carlsson, Larsen och Ino ut utan sina tänkta placeringar?
I-or skrev:(Min blygsamhet förbjuder mig att nämna egna alster)
Prat skrev:I-or skrev:(Min blygsamhet förbjuder mig att nämna egna alster)
Detta bygge vill vi nog allt höra mer om!
För övrigt var det Infinity Kappa 8 som fick mig att inse att det fanns riktig HIFI.
Morello skrev:Jag vill också lära mig mer om Isidors byggen!
FBK skrev:FBK skrev:B&W N802
Respons Grand
Dynaudio contour 3.4
Måste lägga till JBL 1400 Array som nu finns ute på Hifitorget.se för 49.000kr
FBK skrev:Carlsson OA52.2
OA51.N och OA52.N
JM skrev:I början av 1980-taler hade jag hemma i damrummet dubbla Quad ELS-57 samt dubbla JBL 15" subbasar aktivt delade med Nachamichis variabla filter. SPL-fällan.
hifikg skrev:FBK skrev:Carlsson OA52.2
OA51.N och OA52.N
Se där, nyfrälst?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster